سامانه آموزش مجازی دانشگاه کردستان

مرکز آموزش‌های  نوین وآزاد  دانشگاه با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کوید ۱۹ و به تبع تعطیلی کلاس‌های حضوری دروس در اوایل اسفند ۹۸، به یمن تجربه سه ساله دانشگاه کردستان در برگزاری کلاس‌ها ودوره‌های مجازی، تدریس کلیه دروس نظری و تعدادی از دورس عملی دانشگاه را به صورت مجازی بلافاصله و از۴ اسفند، در سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه آغاز کرد.
آشنایی دانشجویان دانشگاه کردستان با فرایندهای غیر حضوری از سال ۹۷ با آغاز فرایندهای الکترونیکی از جمله ثبت نام غیر حضوری در دانشگاه و بررسی  تماماً الکترونیکی درخواست‌ها و مشکلات  دانشجویی با قابلیت رویت فرآیند گردش کاری در سامانه آموزشی دانشگاه(گلستان)، به تسهیل آموزش استفاده از سامانه آموزش مجازی به دانشجویان منجر شد. با آغاز برگزاری کلاس‌های مجازی دانشگاه ، مرکز آموزش‌های نوین و آزاد با اتخاذ رویکرده‌های عملیاتی همچون ارائه راهنمای کاربران بر روی سایت دانشگاه به صورت فیلم و فایل، گروه و کانال‌های اطلاع رسانی در پیام رسان‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدرسین و کارشناسان و همچنین پشتیبانی آنلاین تمام وقت کارشناسان پشتیبان از دانشجویان و مدرسین، مانع از ایجاد هرگونه خلل در برگزاری این کلاس‌ها شد.

سامانه یادگیری مجازی دانشگاه (مودل):

مودل: یک سامانۀ مدیریت یادگیری است که در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعدادکثیری از شرکت‌های نرم افزاری در حال توسعه و بروزرسانی آن هستند.
نرم افزار مودل به دلیل ویژگی‌های ماژولار، شی گرا، پویا بودن و همچنین گستردگی استفاده از آن در دانشگاه‌های مختلف سراسر دنیا، انتخاب شد. از میان دیگر سامانه‌های موجود که قابلیت به کارگیری از طریق مودل را دارا بودند، بیگ بلو باتن انتخاب شد. از دلایل اصلی این انتخاب، می‌توان به مواردی همچون امکان به اشتراک گذاری صداو ویدئو، نمایش فایل‌های ارائه با امکانات تخته سفید (مثل ماژیک، نشانگرزوم کردن، نوشتن و رسم کردن یک یا چند کاربره)، گفتگوی عمومی، خصوصی و اشتراکی، اتاق‌های گروهی، به اشتراک گذاری صفحه نمایش، نظرسنجی و پرسش و پاسخ کوتاه از دانشجویان و غیره اشاره کرد. این نرم افزار کاملاً مبتنی بر اچ تی ام ال پنج است که موجب می‌شود تنها با استفاده از یک مرورگر قابل اجرا بوده و مستلزم نصب نرم افزار دیگری نباشد.
با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد از جمعیت استان کردستان ساکن روستاها هستند و برخی از دانشجویان به دلیل عدم برخورداری از امکانات سخت افزاری و اینترنت مناسب، قادر به شرکت در کلاس‌های آنلاین نیستند و درراستای حفظ عدالت آموزشی، امکان  ضبط جلسات برای مشاهده مجدد محتوای تدریس شده اساتید برای کلیه دانشجویان فراهم شد.

آدرس الکترونیکی ورود به سامانه یادگیری مجازی دانشگاه:  vclass.uok.ac.ir

ماژول گوگل میت: به منظور مراجعه و رفع اشکال دانشجویان در بستر مجازی و همچنین بعنوان یکجایگزین موقت برای شرایطی که بستر اصلی بیگ بلوباتن در حین تدریس آنلاین با مشکل مواجه شود، به سامانه مودل اضافه شده است.

سامانه راهنما : elc.uok.ac.ir/schedule