سوالات متداول اساتید

  • 1- فایلهای ضبط شده کجا هستند؟

    با ورود به هر وبینار که قبلا جلسه (یا جلسات) آن برگزار شده است میتوان تمام فایلهای ضبط شده آن جلسه را مشاهده کرد. زمان لازم برای رندر کردن و امکان مشاهده فایل های ضبط شده ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. لطفاً در نظر داشته باشید که ماژول نمایش فایل های ضبط شده دارای باگ نرم افزاری می باشد لذا ممکن است برخی اوقات با اختلال مواجه شود و نیاز به کار فنی دستی توسط نیروهای شرکت پشتیبان برای رفع مشکل وجود داشته باشد. با توجه به این توضیحات و در نظر گرفتن این احتمال که ممکن است به موقع در دسترس قرار نگیرند، چنانچه هر کدام از اساتید یا دانشجویان فکر می کنند مشاهده فایل های ضبط شده تا یک زمان معین یک امر ضروری است، می توانند افزونه گوگل کروم زیر را بر روی مرورگر خود نصب کنند و از آن برای ضبط و ذخیره جلسات روی کامپیوتر خود استفاده کنند:

    https://chrome.google.com/webstore/detail/webynar-recorder/njoncjjljflelpenbbeinnhifcanjhee

  • 2- آیا از داخل منزل میتوان به سامانه متصل شد؟

    بله. نیاز به اشتراک اینترنت با سرعت مناسب آپلود وجود دارد. بسته به محله‌ای که در ان زندگی میکنید ببینید کدام اپراتور خدمات بهتری را آنجا ارائه میدهد. برای فقط اسلاید و صوت 200 کیلوبیت بر ثانیه کافی هست. برای به اشتراک گذاری دسکتاپ بستگی به رزولوشن صفحه نمایش شما دارد: رزولوشن نزدیک به اچ‌دی 500 کیوبیت، فول‌اچ‌دی 700 کیلوبیت و فورکی 1.5 مگابیت بر ثانیه نیاز دارد.

  • 3- چرا صدا هنگام شیراسکرین قطع و وصلی دارد؟

    کیفیت نامناسب صدا هنگام شیراسکرین میتواند یکی از دلایل زیر را داشته باشد:

    1- رزولوشن صفحه نمایش بسیار بالا هست (یا پس از پائین آوردن رزولوشن، صفحه را رفرش نکرده اید)

    2- سرعت آپلود اینترنت استاد پائین است

    3- مرورگر با سیستم عامل همخوانی ندارد (یعنی بهتر است برای سیستم عامل 64بیتی مرورگر 64بیت و برای سیستم عامل 32بیتی از از مرورگر 32بیتی استفاده شود)

    4- مرورگر بروزرسانی نشده است

    5- میزان رم یا سرعت سی‌پی‌یوی کامپیوتر مدرس پائین هست یا مشغول سرویس دهی به سایر برنامه ها میباشد. چهار گیگ رم وجود داشته باشد و پردازنده خیلی قدیمی نباشد و برنامه های زیادی در حال اجرا نباشند کافیست.

    6- از طرفی برخی مواقع این اتفاق میافتد که ظرفیت دانشجوی یک بیگ‌بلوباتن پر شود و کلاسهای با دانشجوی زیاد در آن قرار گرفته شده باشد. در این زمان نیز مشکل قطع و وصلی صدا رخ خواهد داد. برای حل مشکل کافیست ضمن اطلاع رسانی به دانشجوها یک وبینار جدید (ذیل وبینار اصلی) در منوی(مستندات-->راهنمای اساتید-->مجموعه راهنماهای ویدیویی) ساخته شود و کلاس در آنجا برگزار شود.

  • 4- چرا موقع تعریف جلسات از سامانه گلستان به سامانه آموزش مجازی زوج و فرد بودن کلاس‌ها رعایت نشده است؟

    این کار توسط شرکت پشتیبان انجام شده و دسترسی آن به دانشگاه داده نشده. چون اولین بار بود که در ایران این کار انجام میشد با خطاهای برنامه نویسی مواجه شد. مدرس میتواند از طریق کلید «شروع ویرایش» جلسات اضافه را حذف کند و جلسات با تایم اشتباه را اصلاح نماید.

  • 5- جلسات ایجاد شده را نمیتوان در تایم دیگری غیر از آنچه طبق گلستان تعریف شده برگزار کرد!

    شما میتوانید از طریق کلید «شروع ویرایش» تایم جلسه را به آنچه مد نظر هست و قبلا به دانشجویان اطلاع رسانی شده تغییر دهید.

  • 6- برخی مواقع دانشجو یا استاد بطور ناگهانی از کلاس خارج می‌شوند!

    این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که ظرفیت دانشجوی یک بیگ‌بلوباتن پر شود و کلاس‌های با دانشجوی زیاد در آن قرار گرفته شده باشد. دلیل دیگر برای بروز این مشکل آن هست که منایع پردازشی سرور مستقر در آی‌تی دانشگاه تکمیل شده و امکان برگزاری تمام کلاس‌ها را ندارد. برای حل مشکل کافیست ضمن اطلاع رسانی به دانشجوها یک وبینار جدید (ذیل وبینار اصلی) ساخته شود و کلاس در آنجا برگزار شود. این کار ممکن است کلاس را در یک سرور دیگر ایجاد کند.

  • 7- وقتی صفحه را به اشتراک میگذاریم از کجا بفهمیم دانشجویان پیغامی ارسال کرده اند یا خیر؟

    در محیط وبینار هر کلاس مجازی، از قسمت بالا سمت چپ علامت سه نقطه (⁝) را بزنید. سپس روی تنظیمات کلیک کنید. پس از آن گزینه «هشدارهای صوتی برای گفتگو» را فعال نمایید. و نهایتاً کلید ذخیره را بزنید. این کار باعث میشود هر موقع در حین تدریس شما دانشجویی پیغامی در قسمت چت نوشت، یک اطلاع صوتی به شما داده شود تا متوجه آن شوید.

  • 8- پس از اتمام کلاس، چه کار کنیم؟

    اساتید گرامی می توانند جهت کمک به عملکرد بهتر بالانسر سامانه، پس از اتمام کلاس صفحه را نبندند و خروج نزنند، بلکه لطفاً روی گزینه «اتمام جلسه» کلیک فرمایید. این کار به عملکرد بهتر سامانه کمک شایانی میکند.

  • 9- فیلم‌ها و فایل های صوتی را چگونه سر کلاس نمایش دهیم؟

    جهت پخش ویدئو ابتدائاً لازم هست ویدئو(ها) بر روی یک سرور دیگر (مثل دراپ‌باکس، گوگل‌درایو، اف‌تی‌پی دانشگاه و …) قرار داده شود. سپس لینک آن در کلاس پخش شود. این کار باعث میشود که هم کیفیت پخش برای استاد و دانشجو بالا برود، هم حجم اینترنت کمتر مصرف شود و هم سرورهای دانشگاه هدر نروند. همکارانی که میخواهند ویدئوها را بر روی سرور اف‌تی‌پی دانشگاه قرار دهند می توانند فایل های خود را به آی‌تی دانشگاه تحویل دهند تا روی سرورهای دانشگاه بارگذاری شوند. جهت هماهنگی برای انجام این کار با ایمیل admin@uok.ac.ir تماس حاصل شود.

  • 10- آیا در فایل‌های ضبط شده، ویدئوهای نمایش داده شده هم وجود دارند؟

    خیر – بهتر است استاد هنگام به اشتراک گذاری ویدئو، لینک آن را نیز در قسمت چت در اختیار دانشجویان قرار دهد تا هنگام مشاهده فایل‌های ضبط شده لینک آن را جهت مشاهده ویدئو داشته باشد.

  • 11- آیا مشکل برگشت ترافیک اینترنت که در تابستان و اوایل مهر وجود داشت حل شده؟

    بله – این مشکل بطور کامل حل شده و مصرف نامتعارف اینترنت وجود ندارد.

  • 12- آیا استفاده از اپلیکیشن موبایل ضروری هست؟

    خیر – این اپلیکیشن مزیت چندانی نسبت به نسخه تحت وب ندارد مگر برای آن دسته از دانشجویان که مایلند فایل کلاس‌ها را بطور آفلاین در گوشی خود داشته باشند.