بخش اطلاعرسانی و مواد دیداری شنیداری
بخش اطلاعرسانی به منظور کمکرسانی الکترونیکی، آموزش و آشنایی دانشجویان بهویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی با منابع و امکانات الکترونیکی کتابخانه و آموزش سواد اطلاعاتی به ایشان وظایف زیر را بر عهده دارد:
روزانه تعداد زیادی از کاربران جهت جستجوی منابع علمی، کارهای پژوهشی، کار با رایانه و ... به این بخش مراجعه میکنند. لازم به ذکر است، مسئول این بخش جهت بهروز بودن و اطمینان از کارکرد سیستمها، روزانه مدت زمانی را صرف چک کردن آنها مینماید. اما در شرایط کنونی متأسفانه تعداد زیادی از کامپیوترها با توجه به قدیمی بودن، امکان سرویسدهی مناسب جهت نصب نرمافزارهای کاربردی را ندارند و علیرغم درخواستهای مکرر در خصوص خرید چند دستگاه کامپیوتر برای این مرکز، متأسفانه تاکنون موفق به تهیه موارد لازم نشدهایم و این امر مستلزم عنایت مسئولین دانشگاه به کتابخانه و همکاری جهت خرید ملزومات این مرکز است.
لطفاً جهت آشنایی با نحوۀ دانلود منابع اطلاعات علمی لاتین، راهنمای استفاده از سامانۀ تأمین منابع علمی ذیل را مطالعه فرمایید.
لازم به ذکر است اساتید و دانشجویان گرامی جهت سفارش منابع علمی مورد نیاز خود که شخصاً امکان تهیه آنها را ندارند، بایستی با مسئول بخش اطلاعرسانی از طریق ایمیل m.zareei@uok.ac.ir مکاتبه نموده و منابع مورد نیاز خود را با ارسال مشخصات دقیق کتابشناختی (در مورد مقالات لاتین ارسال کد Doi یا لینک مربوط به مقالۀ مورد نظر؛ و در مورد کتب الکترونیکی لاتین ارسال لینک وب سایت ناشر یا فروشندۀ کتاب یا مشخصات کتابشناختی کامل کتاب شامل: عنوان، نویسنده/ نویسندگان، ناشر، شمارۀ ویرایش، شماره جلد در صورتی که کتاب چندجلدی باشد، سال نشر و شماره استاندارد بینالمللی کتاب/ ISBN، لینک وب سایت ناشر یا فروشندۀ کتاب؛ و در مورد استاندارها ارسال کد شناسایی، عنوان استاندارد و لینک وب سایت) درخواست نمایند. در خصوص مقالات نهایتاً ظرف 2 ساعت و در خصوص کتابها در صورتی که قابل تهیه باشند از یک تا 10 روز کاری برای فرد متقاضی ارسال خواهند شد.
- آموزش کاربران به منظور استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و آشنایی با نحوۀ دستیابی به منابع علمی؛
- اطلاعرسانی جاری از منابع و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی؛
- تشکیل کلاسهای آموزشی به ویژه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت استفاده از منابع اطلاعاتی (این کلاسها برای دانشجویان جدیدالورود ارشد و دکتری در ابتدای هر ترم با ثبت نام در بخش اطلاعرسانی برگزار میگردد)؛
- ارائۀ خدمات آگاهیرسانی جاری به اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛
- جستجوی مقالات مورد نیاز محققین و ارسال از طریق پست الکترونیکی کاربران.
- لازم به ذکر است در این بخش خدمات تحویل مدرک کتب لاتین نیز انجام میگردد.
مرکز رایانه، جستجوی منابع و مطالب علمی
در این بخش تعدادی پایانه رایانهای جهت استفاده کاربران به منظور جستجو در پایگاهها و منابع اطلاعات علمی مشترک دانشگاه، استفاده از اینترنت و اینترانت و ... قرار داده شده است. دسترسی به مقالات لاتین از طریق چندین پایگاه مانند Science direct, Wiley, Springer, IEEE, JStore, Emerald, Sage, ASTM و ... و دسترسی به متن کامل پایاننامههای لاتین از طریق سایت http://proquest.getfulltext.ir/index امکانپذیر است.روزانه تعداد زیادی از کاربران جهت جستجوی منابع علمی، کارهای پژوهشی، کار با رایانه و ... به این بخش مراجعه میکنند. لازم به ذکر است، مسئول این بخش جهت بهروز بودن و اطمینان از کارکرد سیستمها، روزانه مدت زمانی را صرف چک کردن آنها مینماید. اما در شرایط کنونی متأسفانه تعداد زیادی از کامپیوترها با توجه به قدیمی بودن، امکان سرویسدهی مناسب جهت نصب نرمافزارهای کاربردی را ندارند و علیرغم درخواستهای مکرر در خصوص خرید چند دستگاه کامپیوتر برای این مرکز، متأسفانه تاکنون موفق به تهیه موارد لازم نشدهایم و این امر مستلزم عنایت مسئولین دانشگاه به کتابخانه و همکاری جهت خرید ملزومات این مرکز است.
سامانۀ تأمین منابع علمی (پایگاههای دانلود کتب و مقالات علمی انگلیسی)
در راستای کمک به دسترسی جامعۀ دانشگاهی به منابع علمی، بخش اطلاعرسانی کتابخانۀ مرکزی اقدام به تهیۀ لیستی از پایگاههای مفید و کاربردی نموده و با بررسی شرکتهای ارائه دهندۀ خدمات پایگاههای اطلاعات علمی، با مشورت و هماهنگی با حوزۀ معاونت پژوهشی دانشگاه اقدام به انتخاب بهترین گزینه و عقد قرارداد نموده است که هر ساله با توجه به میزان رضایتمندی از خدمات شرکت طرف قرارداد، یا تصمیم به ادامۀ همکاری گرفته خواهد شد یا پس از پایان قرارداد، با ایشان قطع همکاری نموده و فرایند بررسی شرکتهای دیگر مجدداً آغاز شده و با یک سرویسدهندۀ دیگر که نیازهای اطلاعاتی جامعۀ دانشگاهی را تأمین نماید قرارداد منعقد خواهد گردید. همچنین به صورت روزانه سامانه تأمین منابع علمی کنترل و در صورت مشاهدۀ قطعی یا وجود مشکل در دسترسی به پایگاهها، پیگیری لازم جهت رفع مشکل صورت میپذیرد.لطفاً جهت آشنایی با نحوۀ دانلود منابع اطلاعات علمی لاتین، راهنمای استفاده از سامانۀ تأمین منابع علمی ذیل را مطالعه فرمایید.
خدمات تحویل مدرک
بخش اطلاعرسانی وظیفه تهیۀ تمامی منابع الکترونیکی مورد نیاز کاربران خود (به ویژه اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی) از جمله کتب الکترونیکی لاتین و مقالات و استانداردها را در صورتی که امکان تهیه منابع مورد نیاز برای ایشان وجود نداشته باشد را بر عهده دارد و در این راستا از خرداد ماه سال 1398 تاکنون مطابق آمار مندرج در جدول 1، منابع علمی درخواستی اساتید و دانشجویان از طریق سامانه تحویل مدرک سمنتاک و نیز پایگاههای Taylor & Francis Ebooks و Springer تهیه و برای درخواستکنندگان ارسال گردیده و پس از طی فرایند تخصصی فهرستنویسی و دیجیتالسازی، به مجموعۀ کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه افزوده شدند. همچنین به صورت روزانه، کتابهای جدید قرار گرفته روی 2 پایگاه یاد شده در بالا دانلود و به مجموعۀ کتابخانۀ دیجیتال افزوده میشوند.لازم به ذکر است اساتید و دانشجویان گرامی جهت سفارش منابع علمی مورد نیاز خود که شخصاً امکان تهیه آنها را ندارند، بایستی با مسئول بخش اطلاعرسانی از طریق ایمیل m.zareei@uok.ac.ir مکاتبه نموده و منابع مورد نیاز خود را با ارسال مشخصات دقیق کتابشناختی (در مورد مقالات لاتین ارسال کد Doi یا لینک مربوط به مقالۀ مورد نظر؛ و در مورد کتب الکترونیکی لاتین ارسال لینک وب سایت ناشر یا فروشندۀ کتاب یا مشخصات کتابشناختی کامل کتاب شامل: عنوان، نویسنده/ نویسندگان، ناشر، شمارۀ ویرایش، شماره جلد در صورتی که کتاب چندجلدی باشد، سال نشر و شماره استاندارد بینالمللی کتاب/ ISBN، لینک وب سایت ناشر یا فروشندۀ کتاب؛ و در مورد استاندارها ارسال کد شناسایی، عنوان استاندارد و لینک وب سایت) درخواست نمایند. در خصوص مقالات نهایتاً ظرف 2 ساعت و در خصوص کتابها در صورتی که قابل تهیه باشند از یک تا 10 روز کاری برای فرد متقاضی ارسال خواهند شد.
آمار تهیۀ منابع علمی الکترونیکی از سال 1398 تاکنون
نوع منبع علمی تهیه شده از طریق سامانۀ تحویل مدرک | تعداد |
---|---|
کتاب الکترونیکی لاتین | 893 مورد |
فصل کتاب لاتین | 2263 مورد |
سایر مدارک | 632 مورد |
مقالۀ ژورنالی و کنفرانسی لاتین | 17041 مورد |
پایاننامۀ لاتین | 6 مورد |
استاندارد لاتین | 21 مورد |
مشابهتیابی مقالات، پروپوزال و رسالۀ لاتین | 1034 مورد |
بررسی گرامری مقالات لاتین | 317 مورد |
آموزش در مرکز اطلاعرسانی
آموزش استفادهکنندگان از سامانۀ تأمین منابع علمی
بخش اطلاعرسانی در راستای رسالت ذاتی خود آمادگی برگزاری کارگاههای آموزشی در خصوص نحوۀ استفاده از سامانۀ تأمین منابع علمی (سمنتاک) به اعضای محترم هیأت علمی و دانشجویان را دارد و در طول سال به صورت مداوم اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی و ارائۀ مشاورۀ اطلاعاتی جهت ارتقاء سواد اطلاعاتی جامعه دانشگاهی، آموزش جستجوی کتاب و سایر منابع در نرمافزار کتابخانه، نحوه تدوین پایاننامه مطابق شیوهنامه تدوین پایاننامه خواهد نمود.سامانۀ مشابهتیابی مقالات لاتین
با توجه به الزام نویسندگان مقالات از سوی ژورنالهای بینالمللی به انجام مشابهتیابی قبل از ارسال جهت پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی از خرداد ماه سال 1398 تاکنون مشابهتیابی مقالات لاتین تألیفی اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه کردستان به شرح جدول 15 صورت گرفته و نتایج برای نویسندگان مقالات ارسال شده است:آمار تهیۀ منابع علمی الکترونیکی از سال 1398 تاکنون
سال | تعداد موارد انجام مشابهتیابی و بررسی گرامری مقالات، پروپوزال، پایاننامه/ رساله
|
---|---|
از خرداد 1398 تا پایان آن | 124 |
1399 | 191 |
1400 | 189 |
1401 | 165 |
1402 | 213 |
ابتدای 1403 تا 29 آبان 1403 | 131 |
اساتید و دانشجویان گرامی میتوانند مقالات، پروپوزال و پایاننامه/ رسالۀ انگلیسی را جهت بررسی میزان تشابه با آثار منتشر شدۀ قبلی در روزهای کاری به ایمیل m.zareei@uok.ac.ir ارسال نمایند. بدیهی است در صورتی که مقالات خارج از تایم اداری و در روزهای تعطیل ارسال گردند پاسخ آنها در اولین روز کاری پس از ایام تعطیل ارسال خواهد گردید.
-
لازم به ذکر است حتیالمقدور فایل word ارسال گردد و تصاویر، نمودارها، فهرست منابع و فهرست مطالب (فهرست مطالب پایاننامه/ رساله) آنها حذف گردد.
پایگاههای دانلود مقالات فارسی
با عنایت به نیاز مبرم دانشجویان به استفاده از مقالات فارسی جهت انجام فعالیتهای پژوهشی، مرکز اطلاعرسانی کتابخانۀ مرکزی اقدام به عقد قرارداد با ناشرین مختلف از جمله مگیران، نورمگز و سیویلیکا (پایگاه دانلود مقالات کنفرانسها و همایشهای داخل کشور) نموده است. همچنین با عقد تفاهمنامه با مؤسسۀ استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی ISC نیز فراهم شده است.
اساتید و دانشجویان گرامی داخل شبکه دانشگاه بدون تنظیمات خاصی میتوانند با وارد شدن به لینک هر کدام از پایگاههای مگیران، نورمگز، سیویلیکا و ISC که در ادامه ذکر میگردند به جستجو و دانلود مقالات بپردازند.
اساتید و دانشجویان گرامی داخل شبکه دانشگاه بدون تنظیمات خاصی میتوانند با وارد شدن به لینک هر کدام از پایگاههای مگیران، نورمگز، سیویلیکا و ISC که در ادامه ذکر میگردند به جستجو و دانلود مقالات بپردازند.
-
پایگاه مگیران: https://www.magiran.com
-
پایگاه نورمگز: https://www.noormags.ir
-
مؤسسۀ استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC): https://search.isc.ac/DL/Search/Defaultta.aspx?lang=fa&rand=0.33950943748297036
-
پایگاه سیویلیکا: https://civilica.com
- هر کاربر در هر 24 ساعت امکان دانلود 2 مقاله از پایگاه سیویلیکا را دارد که پس از انجام جستجو و بازیابی نتایج بایستی جهت دریافت مقاله، ایمیل خود را وارد نماید تا مقاله درخواستی از طرف سامانه به ایمیل ایشان ارسال گردد.
- پایگاه علوم انسانی: https://ensani.ir/fa/article/search/advance-search
- پایگاه مرکز مدارک علمی جهاد دانشگاهی (SID): https://www.sid.ir
کتابخانه دیجیتال
کتابخانۀ دیجیتال کتابخانهای است که در آن اسناد و منابع به جای کاغذ یا سایر رسانهها به صورت الکترونیکی ذخیره شدهاند. اساس این کتابخانهها ذخیرۀ مدارک به شکل الکترونیکی و نیز استفادۀ الکترونیکی است.
محتوای الکترونیکی این کتابخانهها ممکن است به گونهای باشد که هر فردی در هر نقطه از جهان بدون محدودیت با استفاده از یک شبکۀ رایانهای بتواند به تمامی اطلاعات یک کتابخانۀ عظیم دسترسی پیدا کند یا اینکه فقط برای افراد ساکن در محل قابل دسترسی باشد.مجموعۀ روشها، خدمات و ساختارهای اطلاعاتی که باعث میشوند تا اطلاعات در قالب یک فناوری نوین با دسترسی آسان، سریع و گسترده ارائه شوند، کتابخانه دیجیتال نام دارد. کتابخانۀ دیجیتال یک نوع سیستم بازیابی اطلاعات است.
کتابخانههای دیجیتال سازمانهایی هستند که منابعی شامل کارمندان متخصص را دارا میباشند و وظیفۀ آنها انتخاب، سازماندهی، پیشنهاددهی عقلانی برای دسترسی، توزیع کردن، محافظت از جامعیت منابع و تضمین پایداری آنان در طول زمان میباشد و بنابراین برای استفادۀ آسان و با صرفه توسط یک جامعه یا مجموعهای از جوامع طرحریزی شده است.
کتاب الکترونیکی
EBook یا کتاب الکترونیکی، پدیدهای کاملاً تازه است و انتظار میرود تا نظام آموزش و اطلاعرسانی را در ایران همانند سایر کشورها با دگرگونیهایی اساسی مواجه سازد. امروزه وبسایتها و پلتفرمهایی جهت خریداری و امانت کتب الکترونیکی فارسی ایجاد شده که از آن جمله میتوان به طاقچه و فیدیبو اشاره کرد.کتابهای الکترونیکی، صرفاً نسخههای دیجیتال کتابهای مکتوب نیستند، بلکه این مجموعههای اطلاعاتی طیف وسیعی اعم از انواع مختلف متون، تصاویر، اصوات را شامل میگردند. به علاوه میتوانند در قالب فایلهایی که میتوانند توسط یک رایانه اجرا شوند، مانند قالبهای text, word, PDF, HTML و فایلهای اجرایی در آیند. سادگی اجرا، سادگی جستجو در متن، داشتن قالب زیباتر، امکان عرضه یا فروش سادهتر و سریعتر، داشتن قابلیت افزودن امکانات مالتی مدیا، از جمله ویژگیهایی هستند که کتاب الکترونیکی را به عنوان یک رسانۀ رو به رشد، از سایر رسانههایی از این دست متمایز میکند.
راههای مختلف گردآوری و تهیۀ منابع دیجیتال
- اسکن و دیجیتالسازی منابع انتخاب شده
- خریداری یا تهیۀ منابع موجود به صورت دیجیتال و چندرسانهای
- گردآوری برخی منابع مرتبط با اهداف سازمان از شبکه جهانی وب با رعایت مسائل مربوط به حق مؤلف
- گزینش و تبدیل منابع میکروفرمی موجود در سازمان به صورت دیجیتال
- تهیۀ برخی منابع مورد نیاز از طریق مبادله با سایر مراکز و کتابخانههای داخلی و خارجی
- اشتراک و ایجاد دسترسی به پایگاههای اطلاعات علمی
ویژگیهای کتابخانههای دیجیتال
- کتابخانههای دیجیتال، وجه دیجیتال کتابخانههای سنتی هستند که مجموعههای دیجیتال و سنتی یعنی مواد الکترونیکی و کاغذی را در بر میگیرد.
- کتابخانههای دیجیتال هم به مهارت کتابداران احتیاج دارد و هم مهارت دانشمندان کارآمد رایانه.
- در کتابخانههای دیجیتال فاصلۀ میان جویندگان و پدیدآورندگان تقریباً به صفر میرسد.
- کتابخانۀ دیجیتال علاقهمندان به موضوعات مشترک را از سراسر کشور کنار هم میآورد و به آنها امکان میدهد که در هر جای ایران و حتی جهان در موضوعات مورد علاقهشان به بحث بنشیند و این باعث میشود فاصلۀ میان نخبگان کشور از بین برود و آنها بتوانند مسائل خودشان را با دانشمندان و نخبگان جهان مطرح نمایند.
- در کتابخانههای دیجیتال امکان استفاده همزمان از یک منبع خاص برای استفادهکنندگان متعدد فراهم است.
- بر خلاف کتابخانههای فیزیکی برای کتابخانههای مجازی دو مقوله زمان و مکان، کلمات بیمفهومی هستند. از این نظر که خدمات کتابخانهای را به زمان و مکان خاص محدود نمیسازند و اطلاعات موجود در این کتابخانهها در تمامی روزهای هفته و در تمامی ساعات شبانه روز قابل دستیابی میباشند.
مزایای کتابخانههای دیجیتال
- بدون محدودیت مرزهای فیزیکی
- امکان بازیابی اطلاعات
- دسترسی آسان
چشمانداز آیندۀ کتابخانۀ دیجیتال
تغییرات و تحولات همهجانبهای که در محیط اطلاعاتی، به ویژه در دسترسی راه دور به اطلاعات و کاهش مراجعه حضوری کاربران به کتابخانهها، به وقوع پیوسته، انواع کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی را تحت تأثیر قرارداده است و کتابخانههای تخصصی از این قاعده مستثنی نیستند. کتابخانههای تخصصی و کتابداری همیشه از فناوریهای زمان خود متأثر شدهاند. فناوریها همواره در کار کتابخانهها و کتابداران تحول به وجود آوردهاند، در واقع تخصصی شدن کتابداری و ظهور کتابداری حرفهای، حاصل رونق کتابخانه بوده است. فناوری رایانهای که بهکارگیری آن در امور مربوط به ارائۀ اطلاعات حرفۀ اطلاعرسانی را به وجود آورد گشایش دیگری در کار کتابداران به شمار آمد، اما این واقعیت بر کتابداران ثابت شد که کل بازار اطلاعرسانی دیگر متعلق به آنها نیست و حرفۀ کتابداری از سوی سایر حرفههای اطلاعرسانی، به چالشی جدی فراخوانده شده است.اگر دیروز هدف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بیشتر گردآوری و سازماندهی منابع اطلاعرسانی بود، امروز هدف آنها به علت حجم انبوه اطلاعات پراکنده و آلوده، اشاعه اطلاعات میباشد. در جهان امروز در حالی که وب جهانگستر، جهان را تحت تسلط خود درآورده است، هیچ کدام از بخشهای کتابخانههای تخصصی اعم از تهیه و سفارش، گردآوری، سازماندهی و حتی اشاعه، خارج از دایرۀ اینترنت نمیتواند کارایی داشته باشد.
با توجه به ضرورت کتابخانۀ دیجیتال در دانشگاه کردستان و کمک به پژوهشگران جهت دسترسی به منابع علمی و بازیابی سریع آنها در هر مکان و هر زمان، کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه کردستان از خرداد ماه سال 1398 قبل فعالیت خود را در نرمافزار کتابخانهای آذرسا آغاز نموده و هر روز بر تعداد منابع دیجیتالسازی شده افزوده میشود. در این بخش فایل Pdf کتابها پس از تهیه، جهت دسترسپذیری و قابل جستجو و بازیابیشدن برای اعضای کتابخانه، اطلاعات کتابشناختی آن از طریق کتابخانۀ کنگرۀ آمریکا و تعدادی دیگر از کتابخانههای دانشگاهی معتبر فراخوانی، فهرستنویسی و در نرمافزار کتابخانه بارگذاری میگردد. به طوری که از خرداد ماه سال 1398 تاکنون تعداد 2603 عنوان کتاب الکترونیکی لاتین درخواستی اساتید و دانشجویان سفارش، تهیه و ارسال گردیده و کتابهای مذکور به مجموعۀ کتابخانۀ دیجیتال اضافه شده است.لازم به ذکر است کتابخانۀ مرکزی دانشگاه جهت حفظ حقوق مؤلف خود را ملزم به رعایت قانون کپی رایت دانسته و از بارگذاری کتابهایی که مشمول قانون کپیرایت هستند خودداری مینماید.
دانلود کتب الکترونیکی لاتین از سایتهای رایگان
از سال 1398 تا پایان آبان ماه سال 1403 تعداد 2603 عنوان کتاب الکترونیکی لاتین به صورت رایگان از سایتهای Libgen.is ،Project Gutenberg ،ZLibrary و https://vetbooks.ir (کتب حوزۀ دامپزشکی) دانلود شد که کل این کتابها فهرستنویسی و دیجیتالسازی گردید. اساتید و دانشجویان گرامی میتوانند با مراجعه به سایتهای رایگان دانلود کتب الکترونیکی لاتین منابع مورد نیاز خود را در صورت موجود بودن تهیه نمایند و در غیر این صورت همانطور که پیشتر ذکر گردید، از طریق ارسال ایمیل حاوی مشخصات کتابشناختی کتاب/کتب مورد نظر به ایمیل m.zareei@uok.ac.ir برای مسئول بخش اطلاعرسانی کتابخانه ارسال نمایند.بخش دیداری و شنیداری
در این بخش لوح فشردۀ همراه کتب فارسی، انگلیسی و کردی خریداری یا اهداء شده به کتابخانۀ مرکزی نگهداری میشود که پس از طی فرایند ثبت لوحهای فشرده در دفاتر ثبت، فهرستنویسی شده و در کمدهای مخصوص نگهداری این نوع از منابع نگهداری میشوند و اعضای کتابخانه میتوانند پس از جستجوی این نوع از منابع در بخش جستجوی نرمافزار کتابخانه، با ارائۀ شمارۀ ثبت لوح فشردۀ مورد نظر به مسئول بخش، آن را به امانت بگیرند.
قفسههای نگهداری منابع دیداری شنیداری
آموزش و مشاورۀ سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی مجموعه مهارتهایی است که فرد را قادر میسازد نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص دهد، با شناسایی منابع اطلاعاتی موجود به تدوین روش جستجو در این منابع پرداخته و پس از انجام جستجو اطلاعات به دست آمده را ارزیابی کرده و به منظور تولید اطلاعات جدید پیوند لازم بین اطلاعات جدید را با دانش قبلی خود برقرار سازد.
سالهاست که کتابداران تلاش میکنند با استفاده از انواع ابزارها و فناوریها بهطور مؤثر مفید، برنامههای آموزش استفاده از کتابخانه و منابع آن را مطابق با دانش موضوعی و حوزه تخصصی مراجعان عملی سازند. از اواسط دهه ۱۹۸۰ کتابداران دانشگاهی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، برنامههای آموزش استفادهکنندگان را با عنوان «سواد اطلاعاتی» به جای «سواد کتابخانهای» ارائه کردند.
امروز کاربران اینترنت میتوانند با بهرهگیری از منابع موجود در وبسایت کتابخانه مهارتهای سواد اطلاعاتی خود را ارتقاء بخشند و استفاده بهتری از اطلاعات به عمل آوردند. به منظور کاربرد صحیح منابع اطلاعاتی الکترونیکی، محققان باید تا حد امکان سواد رایانهای و سواد اطلاعاتی خود را ارتقاء بخشند و بهترین ابزار برای این کار استفاده از اینترنت میباشد.
در تعریف بورچینال سواد اطلاعاتی به سه مهارت مربوط شده است: یافتن، حل مشکلات و تصمیمگیری. وی نیز همچون زورکوفسکی بر مهارت حل مسأله تأکید کرده است.
در استاندارد نخست این انجمن تأکید میشود دانشجویی که از سواد اطلاعاتی برخوردار است ماهیت و گسترۀ نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص میدهد.
در استاندارد دوم دانشجوی دارای سواد اطلاعاتی به شیوهای مؤثر و کارآمد به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا میکند.
در استاندارد سوم تأکید میشود که دانشجوی دارای سواد اطلاعاتی به روش نقادانه به ارزیابی اطلاعات گردآوری شده میپردازد و اطلاعات گزینش شده را با دانش پیشین خود تلفیق و نظام را ارزیابی مینماید.
استاندارد چهارم به این میپردازد که فرد دارای سواد اطلاعاتی چگونه از اطلاعات استفاده مؤثر میکند.
در استاندارد پنجم به درک دانشجوی دارای سواد اطلاعاتی از محیط اقتصادی قانونی و اجتماعی پرداخته و یادآور شده است که چنین فردی به شیوهای اخلاقی و قانونی به اطلاعات دسترسی پیدا میکند و از آن استفاده میکند.
سالهاست که کتابداران تلاش میکنند با استفاده از انواع ابزارها و فناوریها بهطور مؤثر مفید، برنامههای آموزش استفاده از کتابخانه و منابع آن را مطابق با دانش موضوعی و حوزه تخصصی مراجعان عملی سازند. از اواسط دهه ۱۹۸۰ کتابداران دانشگاهی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، برنامههای آموزش استفادهکنندگان را با عنوان «سواد اطلاعاتی» به جای «سواد کتابخانهای» ارائه کردند.
امروز کاربران اینترنت میتوانند با بهرهگیری از منابع موجود در وبسایت کتابخانه مهارتهای سواد اطلاعاتی خود را ارتقاء بخشند و استفاده بهتری از اطلاعات به عمل آوردند. به منظور کاربرد صحیح منابع اطلاعاتی الکترونیکی، محققان باید تا حد امکان سواد رایانهای و سواد اطلاعاتی خود را ارتقاء بخشند و بهترین ابزار برای این کار استفاده از اینترنت میباشد.
در تعریف بورچینال سواد اطلاعاتی به سه مهارت مربوط شده است: یافتن، حل مشکلات و تصمیمگیری. وی نیز همچون زورکوفسکی بر مهارت حل مسأله تأکید کرده است.
استانداردهای سواد اطلاعاتی
انجمن کتابخانههای دانشکدهای و پژوهشی نیز در ژانویه ۲۰۰۰، استانداردها و شاخصهای عملکرد و بروندادهایی را برای اندازهگیری میزان برخورداری از توانایی مربوط به سواد اطلاعاتی با عنوان «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» تصویب و منتشر کرد.در استاندارد نخست این انجمن تأکید میشود دانشجویی که از سواد اطلاعاتی برخوردار است ماهیت و گسترۀ نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص میدهد.
در استاندارد دوم دانشجوی دارای سواد اطلاعاتی به شیوهای مؤثر و کارآمد به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا میکند.
در استاندارد سوم تأکید میشود که دانشجوی دارای سواد اطلاعاتی به روش نقادانه به ارزیابی اطلاعات گردآوری شده میپردازد و اطلاعات گزینش شده را با دانش پیشین خود تلفیق و نظام را ارزیابی مینماید.
استاندارد چهارم به این میپردازد که فرد دارای سواد اطلاعاتی چگونه از اطلاعات استفاده مؤثر میکند.
در استاندارد پنجم به درک دانشجوی دارای سواد اطلاعاتی از محیط اقتصادی قانونی و اجتماعی پرداخته و یادآور شده است که چنین فردی به شیوهای اخلاقی و قانونی به اطلاعات دسترسی پیدا میکند و از آن استفاده میکند.