10 06 2023

گونه جدیدی از خانواده شیرنومیده توسط محققین بوم‌شناسی آبزیان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان در آبشار شلماش کشف شد.

گونه‌ای جدید در آبشار شلماش کشف شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، محققان بوم‌شناسی‌ آبزیان گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان در راستای مطالعات اکولوژیکی و بررسی تنوع زیستی منابع آبی استان کردستان و منطقه زاگرس با همکاری‌ دو دانشگاه‌ Pristina از کشور کوزوو و دانشگاه Trent از کشور کانادا موفق به شناسایی یک گونه جدید از خانواده شیرنومیده (جوامع کفزی اکوسیستم‌های آبی) شدند. 
در این تحقیق که به تلاش مهندس ادریس قادری و دکتر حبیب الله محمدی از دانشگاه کردستان، دکتر حلیل ابراهیمی از دانشگاه Pristina و دکتر آرمین نماینده از دانشگاه Trent کانادا انجام پذیرفت این گونه جدید از آبشار شلماش شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی شناسایی و به افتخار دکتر داوود طالب‌پور تحت عنوان Paracricotopus davoodi نامگذاری شد.

در مقاله شناسایی این گونه جدید آمده است که؛ این گونه به افتخار دکتر داوود طالب‌پوراصل که متاسفانه بر اثر کرونا (در مهر سال 1400) از دنیا رفت و به پاس بیش از یک دهه خدمات علمی شایسته‌ی وی در حوضه زاب، همان مکانی که این گونه جدید را در آن یافته‌ایم، نامگذاری شده‌است.
گفتنی است که تیم مطالعاتی بوم‌شناسی‌آبزیان گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی در سال 2023 علاوه بر گونه داوودی توانسته‌اند دو گونه جدید از جمله یک گونه جدید از راسته Trichoptera را در منطقه چلچمه تحت عنوان Hydropsyche kurdistanica  و یک گونه جدید از خانواده شیرنومیده (راسته دوبالان) را در آمریکای شمالی شناسایی و تحت عنوان Zavrelia parapentatoma به ثبت برسانند.

با احتساب این 3 گونه جدید شناسایی شده در سال 2023، محققان بوم‌شناسی‌ آبزیان گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان با همکاری محققین داخلی و خارجی خود تاکنون توانسته‌اند تعداد 5 گونه و یک جنس جدید برای دنیا از رده جوامع کفزی اکوسیستم‌های آبی را شناسایی و به ثبت برسانند.