22 10 2023

نشست "ویژگی‌های موسیقایی نرمه‌نای و نقش آن در فرهنگ موسیقایی کردستان" از سلسله نشست‌های پاییزه پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان در تالار فردوسی برگزار شد.

نشست "ویژگی‌های موسیقایی نرمه‌نای و نقش آن در فرهنگ موسیقایی کردستان" برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، دکتر مسعود بیننده در ابتدای این نشست مقدمه‌ای از اقدامات پیش روی پژوهشکده ارائه داد و اظهار کرد: پژوهشکده  کردستان شناسی در راستای اهداف راهبردی دانشگاه و مسئولیت اجتماعی خود، نشست‌هایی را برای فصل پاییز تدارک دیده است که امروز نخستین مورد آن برگزار خواهد شد.

وی افزود: نشست‌هایی در رابطه با زبان کردی هورامی، توسعه و نابرابری‌های جغرافیایی، روانشناسی تاریخی و خلاقیت شعری در ادبیات کلاسیک کردی از دیگر نشست‌های پاییزه کردستان شناسی خواهد بود.

در ادامه محمد میرزایی، از اساتید گروه موسیقی دانشگاه کردستان موسیقی را مرتبط با همه جنبه‌های زندگی انسان دانست و اظهار کرد: دانشمندان یونانی موسیقی را به عنوان زیرشاخه ریاضیات معرفی کرده‌اند و این نشان دهنده اهمیت موسیقی از آن زمان تا کنون بوده است.

وی افزود: در دوران معاصر نیز اهمیت موسیقی در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی پدیدار شده و ارتباط مهمی با همه جنبه‌های زندگی دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه نرمه نای سازی بادی است که مدت زیادی است در استان کردستان وارد شده و ابتدا از کرکوک به منطقه موکریان و همدان و در 50 سال اخیر به استان کردستان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این ساز در کشور ارمنستان با عنوان دودوک و در آذربایجان به باله بان معروف شده است، گفت: بستر اجرایی این ساز در ابتدا در مراسم‌های عروسی و اعیاد بوده و امروزه به دلایل مختلف از جمله اقتصاد موسیقی، عرضه و تقاضا و فرهنگ پذیری تغییر کرده و در کنسرت‌ها نواخته می‌شود.

در ادامه نیز سوالاتی از سوی دانشجویان مطرح و توسط اساتید به آنها پاسخ داده شد.


برچسب‌ها:

نشست