بیست و هشتمین نشست فرهنگ دانشگاهی با حضور اساتید دانشگاه کردستان و اعضای هیأت رئیسه در سالن جلسات ریاست دانشگاه کردستان برگزار شد.
نشست هم اندیشی «فرهنگ دانشگاهی» برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان،دکتر حامد قادرزاده در بیست و هشتمین نشست هم اندیشی گفت و گو محور«فرهنگ دانشگاهی» که با حضور اساتید دانشگاهی در سالن جلسات ریاست دانشگاه برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه جامعه هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه کردستان در حال بزرگ شدن است، اظهار داشت: اکنون جامعه از دانشگاه کردستان انتظارات بیشتری داشته و دانشگاه نیز از حالت «صرفا آموزشی» به سمت دانشگاه « پژوهشی» رفته و سپس باید به سمت «مسئولیت محور شدن» حرکت کند.
وی افزود: امروزه مشکلات فراوانی در دانشگاه وجود دارد و باید بدانیم چگونه کار کنیم تا دانشجو با امیدواری در کلاس حاضر شود و اگر در اجرا برنامهها دچار مشکل هستیم نقدها را با آغوش باز قبول کنیم و همگی در رفع این مشکلات قدم برداریم.
در ادامه حجت الاسلام دکتر محمود صفی زاده اظهار داشت: برگزاری چنین جلساتی در حوزه فرهنگ بسیار اهمیت داشته و انتقاد و پیشنهادهای اساتید دانشگاهی میتواند در همه زمینهها کمک کننده باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان تصریح کرد: استان کردستان به فرموده مقام معظم رهبری یک استان فرهنگی است و دانشگاه این استان نیز باید از نظر فرهنگی نسبت به سایر استانها درخشانتر باشد.
در این نشست همچنین دکتر محسن پیشوایی با اشاره به تشکیل هیأت اندیشه ورز، بیان داشت: تشکیل این هیأت برای بررسی ابعاد و لایههای مختلف مسائل فرهنگی در درون دانشگاه ضروری بوده تا به سیاست گذاری، برنامه ریزی و جهت گیریهای عقیدتی، فکری، اخلاقی و اجتماعی کمک کند.
نشست فرهنگ دانشگاهی جایی برای دیالوگ واقعی دانشگاهی
دکتر حبیب سلیمانی نیز در این نشست خاطر نشان کرد: دانشگاه محل گفتگو و تضارب آرا است که طبیعت انسانی است و دانشگاهی که فرهنگ دانشگاهی بر آن مستولی شده جاییست که نظرات مختلف شنیده شده و همه با پذیرش اختلاف آرا به آنها فکر می کنند.
همه ما باید تمرین کنیم تا منتظر شنیدن نظرات مختلف باشیم حتی اگر علیه نظر ما باشد و اگر این را نپذیریم «وجود انسانی» را انکار کردهایم چرا که عقل انسان که کارکردی دوگانه دارد خود باعث اختلاف در برداشت ها می شود.
به گفته مدیر روابط بینالملل دانشگاه کردستان، آن چیزی که شخصیت انسانی بیشتر از آن بهره برده و موجب رشدش شده است انتقاد و تحلیل بوده نه تجلیل. لذا باید انتطار این را داشته باشیم که دیگران خلاف تفکرات ما فکر کنند و واقعبینانه به وجود اختلافات بنگریم و انتقادات را در راستای رشد خود ببینیم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود پیامبر را به خورشیدی تشبیه نمود که گرچه خود منبع تمام نور و روشنایی است اما هنگامی که به موجودات عالم می تابد سایههای مختلفی بوجود می آورد که با هم فرق دارند. لذا دست اندرکاران با تاسی از پیامبر اسلام بایستی آنچه که دیگران متفاوت از آن ها فکر می کنند را با تسامح و تساهل بنگرند.
ضرورت وجود جایگزینهای رفتاری و اخلاقی در دانشگاه
دکتر سیدمهدی حسینی نیز با بیان اینکه در دانشگاه کردستان در زمینه مسائل فرهنگی «تک صدایی» وجود دارد، تصریح کرد: باید بافت زیست بوم و فرهنگ جامعه را در نظر بگیریم و سپس به مسائل فرهنگی بپردازیم و همچنین فرهنگ قدردانی و تقویت نقاط مثبت را در دانشگاه رواج دهیم.
وی افزود: در بسیاری از موارد ما به دانشجویان نبایدهای رفتاری و اخلاقی را تذکر میدهیم اما آیا جایگزین این نبایدها را گفتهایم و رهنمود و امکاناتی را برای دانشجویان در نظر گرفتهایم تا دانشجو دچار خلاء نشود؟
دکتر مهدی صالحی نیز در این دیدار افزود: باید اعضای هیأت علمی جدید نسبت به دانشگاه احساس پویایی و نشاط کرده تا بتوانند این حس را به دانشجویان خود نیز انتقال دهند.
دکتر صالحی با اشاره به ضرورت خدمتگزاری صادقانه به دانشجویان بیان داشت: ۴۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان باید برای ۱۲ هزار نفر دانشجو تلاش کنند و این تلاش مستلزم این است که حال خود استاد نیز خوب باشد.
در این نشست فرهنگی همچنین دکتر جمال محمدی متذکر شد: باید مقوله فرهنگی را جدی گرفت زیرا دنیای دانشجویان نسل جدید با دنیای نسل ما بسیار متفاوت بوده و باید بکوشیم که به دنیای آنها نزدیک شویم.
این استاد جامعهشناسی دانشگاه کردستان افزود: به تعبیر نظریهپرداز بزرگ ایتالیای آنتونیو گرامشی ، نظامهای سیاسی به دو روش میتوانند جامعه را مدیریت کنند که یا «کنترل پلیسی» است یا « فرهنگی» و اگر یک نظام سیاسی به لحاظ فرهنگی موفق شود جامعه را مدیریت کند مشروعیت خواهد داشت و دانشگاه نیز اگر کنترل پلیسی کند یعنی به لحاظ فرهنگی شکست خورده است.
در ادامه دکتر اسعد وزیری اظهار داشت: همه محیطهای دانشگاهی هم از محیط بیرون تاثیر می گیرند و هم بر محیط خارج از دانشگاه تاثیر میگذارند که متاسفانه تاثیرگذاری دانشگاه کردستان بر محیط بیرون کمتر شده است و جایگاه دانشگاهی خود را از دست داده و تقریبا مانند یک اداره معمولی فعالیت میکند.
وی افزود: دانشگاه باید همانند یک محیط مغناطیسی عمل کرده تا هر دانشجویی که در این دانشگاه تحصیل میکند، این خاصیت مغناطیسی را پیدا کند و همواره نسبت به دانشگاه احساس تعلق کرده و همچنین نسبت به گذشته خود تفاوت داشته باشد.
دکتر احمد نهیرات نیز در ادامه با ذکر این موضوع که چالش بزرگی که در جامعه دانشگاهی تمام دنیا وجود دارد، توهم دانایی است و باید این دیدگاه را اصلاح کنیم تا بتوانیم تغییر کنیم.
در این نشست دکتر زینب آیینی نیز افزود: در نشست های اینچنینی صحبت کردن در مورد مسائل فرهنگی دانشگاه بسیار کلی است و ضروری است تا ملاک مشخصی در جلسات مد نظر قرار داده شود تا بتوانیم با همفکری جمعی اتفاق مثبتی را در این حوزه به ثمر برسانیم.
شروع سخنان حجت الاسلام عباس فریدافشار نیز در رابطه با آموزش دانشجویان جدیدالورود، پیش از ورود به دانشگاه بود و افزود: بسیاری از اتاقهای خوابگاه دانشجویان بی نظم است و ضروری است تا آموزشهای لازم به این دانشجویان داده شود.
در ادامه نیز دکتر بختیار بهرامی عنوان کرد: دانشگاه همواره به عنوان هسته واسط بین حاکمیت و مردم بوده و میتواند به عنوان بازوی انتقال دردها و دغدغههای مردم به حکومت باشد.
دکتر بهرامی افزود: دانشجویان نسل جدید فکر دارند اما نظام منطقی و استدلالی آنها با نسل های گذشته فرق دارد و ارزش های نسل ما را ارزش نمی دانند.
وی افزود: فرهنگ مردم کردستان با مناطق مرکزی ایران متفاوت است و در برنامهریزی های کلی باید به این نکته اهمیت داده شود.
دکتر محمد رزم کبیر نیز با اشاره به اهمیت نقد کردن افزود: بسیاری از اساتید به دنبال بهبود مملکت خودشان هستند و اگر نقدی مطرح میشود برای توسعه و آبادانی کشور است.
دکتر خالد احمد زاده سخنران پایانی نشست با اشاره به سخنان اندیشمندان اقتصادی در رابطه با فرهنگ، افزود: در باور اندیشمندان اقتصادی «فرهنگ» را متاثر از شیوه معیشت مردم هر منطقه میدانند و قطعا این را در جامعه لمس کردهایم.