30 12 2023

انیران محمدپور و نیما خدارحمی، دانشجویان دانشگاه کردستان در جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان عنوان ایده برتر حوزه ریاضی و علوم کامپیوتر را کسب کردند.

موفقیت دانشجویان دانشگاه کردستان در جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، ایده جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از سال 95 به همت بنیاد علم و فناوری جمیلی و در راستای حمایت از ایجاد کسب‏ و‏کارهای مبتنی بر فناوری، نوآوری و تحقق اقتصاد مقاومتی، با هدف تبدیل ایده به ثروت، محقق گشت. 

این جشنواره از سال 96 به صورت سالیانه در سطح ملی برگزار می‌شود و برگزیدگان نهایی در پایان جشنواره از اعتبار ویژه بنیاد نیکوکاری جمیلی به منظور تجاری‌سازی محصول و ایجاد شرکت نوپا بهره‏‌مند می‏گردند.

ایجاد اشتغال، بزرگ‌ترین هدف بنیاد نیکوکاری جمیلی و کمک به ایده‌های برتر اولویت اصلی جشنواره اندیشندان و دانشمندان جوان است.

در هفتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان که در آذر ماه در تهران برگزار شد، ایده "پریز توکار بر پایه اینترنت اشیا و اصول روانشناسی رنگ‌ها" ارائه شده توسط نیما خدارحمی و انیران محمدپور دو دانشجوی سابق و فعلی دانشگاه کردستان در حوزه ریاضی و علوم کامپیوتر جزو ایده‌های برتر و برگزیدگان نهایی قرار گرفت.

انیران محمدپور با اشاره به اینکه برای اولین بار در این جشنواره شرکت کرده است، اظهار کرد: در این دوره مبلغ حمایتی بیشتری به ایده ها و کسب و کارها اختصاص داده شد و همچنین اختراعاتی که به صورت ملی ثبت شده اند، جهت ثبت به صورت پتنت بین المللی حمایت می‌شوند.

وی در رابطه با مزایای کسب موفقیت در این جشنواره نیز عنوان کرد: برگزیدگان جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان هر ساله علاوه بر دریافت اعتبار حمایتی بنیاد علم و فناوری جمیلی، از شرایط همراهی تا تجاری سازی ایده برای ورود به اکوسیستم کارآفرینی کشور نیز بهره مند خواهند شد.

این دانشجوی دانشگاه کردستان از دانشجویان خواست تا کسب مهارت، تجربه و دانش را در اولویت قرار دهند و در رابطه با نقش دانشگاه در موفقیت دانشجویان نیز اظهار کرد: در حالت کلی دانشگاه‌ها بایستی به فعالیت‌هایی که دانشگاه و دانشجو را به متصل می‌کند، همگام و همراه باشد که این مورد در دانشگاه‌های تراز اول ایران قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر نیز بسترهایی در زمینه حمایت از دانشجویان در دانشگاه کردستان فراهم شده است اما نیازمند بودجه بیشتری است که بتواند سرمایه گذاری‌های بهتری را بر طرح های دانشجویان اعمال کند. همچنین باید پروسه ورود به مراکز رشد و فناوری تسهیل شود تا همانند دانشگاه‌های برتر علاوه بر فراهم کردن منتورهای اقتصادی و حقوقی، توانایی اختصاص منتورهای تخصصی را نیز داشته باشد.

انیران محمدپور در رابطه با نحوه شکل گیری ایده اولیه طرح و موفقیت آن در این جشنواره نیز خاطرنشان کرد: ایده اولیه این طرح در مدرسه بین المللی ایده پردازی تخصصی حوزه اینترنت اشیا شکل گرفت و در همان مدرسه نیز این طرح جزء طرح‌های برتر معرفی شد، در ادامه با پرورش طرح یک مقاله کنفرانسی از آن استخراج شد و سپس عملیات ثبت اختراع طرح به انجام رسید و اکنون نیز برای تجاری سازی این ایده در حال آماده شدن هستیم.