30 04 2023

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه کردستان‌گفت: فقدان درک و شناخت صحیح از اختلالات روانپزشکی، یکی از مشکلات جامعه ما به شمار می‌رود و علت اصلی آن عدم قدرت تمایز بین روانشناس و روانپزشک است.

فقدان درک و شناخت از اختلالات روانپزشکی از عمده مشکلات جامعه است

دکتر مهدی زمستانی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه کردستان مقتضی با روز روانشناس اظهار داشت: در تعریف روانشناسی می‌توان گفت که روانشناسی علمی است که به مطالعه «رفتار» و «فرآیندهای ذهنی» انسان‌ها می‌پردازد. 
وی افزود: منظور از رفتار، کلیۀ حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهدۀ مستقیم و غیرمستقیم است و منظور از فرآیندهای ذهنی، مؤلفه‌هایی است که مستقیماً قابل مشاهده نیستند و بر اساس داده‌های رفتاری و عصب‌-زیست‌شناختی قابل استنباط هستند.
زمستانی خاطرنشان کرد: فرآیندهایی مانند احساس، ادراک، اندیشه، هوش، حافظه، شخصیت، خواب، انگیزش و هیجان مواردی از دسته مولفه‌های ذهنی و روانی محسوب می‌شوند.
مدیرمرکز مشاوره دانشگاه کردستان بیان کرد: روانشناسی حوزه وسیعی است که به دنبال درک و توضیح چگونگی تفکر، رفتار، تحول فردی و شخصیتی، عواطف، انگیزه و غیره در انسان است. وی ادامه داد: در دنیای مدرن امروزی، شاهد آن هستیم که درصد بسیار بالایی از مردم جامعه درگیر مشکلات ریز و درشتی هستند که هر یک پیامدهای روانی متعددی را به دنبال دارند لذا هر انسانی در هر مرحله از زندگی خود به یک روانشناس یا مشاور نیاز پیدا می‌کند.
دکتر زمستانی اضافه کرد: امروزه کاربرد روانشناسی در زندگی انسان رشد چشمگیری داشته و خوشبختانه آگاهی مردم نیز در این خصوص رو به افزایش است؛ اما متاسفانه برخی افراد بنا به دلایلی از رفتن به مطب روانشناس یا مشاور اجتناب می‌کنند و اظهار می‌دارند که نیازی به روانشناس ندارند و خودشان می‌دانند که چگونه مسائل زندگی خود را حل کنند. وی ضمن اشاره به عمده دلایل مراجعه نکردن بعضی از افراد به روانشناس و مشاور اظهار داشت: بی‌شک یکی از دلایل اصلی آن به ترس از برچسب‌خوردن یا انگ روانی بودن باز می‌گردد، در واقع خیلی از افراد از ترس این که مردم به آنها چه خواهند گفت و چه نگاهی به آنها خواهند داشت به روانشناس یا مشاور مراجعه نمی‌کنند. عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه کردستان اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل مهم در مراجعه نکردن بسیاری از مردم به روانشناس این است که اختلالات روانپزشکی را یک بیماری نیازمند درمان نمی‌دانند. وی بیان کرد: واقعیت آن است زیرا در اغلب موارد، این اختلالات بدون علائم جسمی بروز می کنند و خیلی‌ها حتی نمی‌دانند این حالت به یک اختلال مربوط است و آن را تنها ناشی از مشکلات محیطی و اتفاقاتی که اطرافشان رخ می‌دهد می‌دانند و علت این امر نیز عدم تمایز بین روانشناس و روانپزشک است که بعضی مواقع حتی قشر تحصیل کرده هم روان‌شناس را با روان‌پزشک اشتباه می‌گیرند.
دکتر زمستانی با اشاره به اینکه اغلب مردم با مراجعه به روانشناس مشکل دارند گفت: در محاورات مردم شاید شنیده باشید که می‌گویند مگر من دیوانه‌ام که به روانشناس مراجعه کنم! دیوانه خواندن هر کسی که به روانپزشک مراجعه می کند و زدن چنین برچسبی به شخص مبتلا به مشکل روانشناختی که معنایی تحقیرکننده و طردکننده دارد بیمی در فرد پدید می‌آورد که در نتیجه خود را با خریدن رنج بیماری از مصیبت مضاعف انگ و ننگ رها می‌سازد.
وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که افراد برای مراجعه نکردن به درمانگر می‌توانند داشته باشند، داشتن تجربه ناخوشایند و یا بی‌فایده‌ای از مراجعه به درمانگر است زیرا تجربه درمان‌های ناموفق قبلی و باور به بی‌حاصلی درمان و دیگر باورهای نادرست همچون ترس از اعتیاد یا وابستگی به داروها نیز سهم زیادی در خودداری مردم از مراجعه به روانشناس دارد.
دکتر زمستانی تصریح کرد: علم روانشناسی یکی از علومی است که برای عامه مردم جالب به نظر می‌رسد و ممکن است آن را دنبال کنند اما در این میان برخی از افراد ممکن است تصورات اشتباهی از روانشناسی در ذهن خود داشته باشند. وی ادامه داد: یکی از سوء تفاهمات در مورد روانشناسی برابر دانستن آن با مسائلی از قبیل پیشگویی، ذهن خوانی و طالع بینی است.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه کردستان بیان داشت: علم روانشناسی صرفأ در حیطه علم عمل می‌کند و با محدودیت‌های بسیاری روبرو است، در واقع روانشناس فردی است که در حوزۀ خاصی می‌تواند برخی از فرآیندهای ناسازگار روانی را شناسایی و به افراد کمک کند تا به آن ها غلبه کنند.
دکتر زمستانی اضافه کرد: از دیگر باورهای اشتباه در مورد روانشناسی این است که یک روانشناس قرار است با یک جلسه صحبت کردن با فرد، زندگی وی را متحول کند در حالی که روانشناس در طول یک مدت زمان مشخص می تواند به فرد کمک کند و این به شرطی است که فرد خود مشتاق تغییر و پذیرای آن باشد و به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های درمانی روانشناس خود گوش دهد و به آنها عمل کند.