29 04 2023

مدیرمرکز مشاوره دانشگاه کردستان گفت: روز جوان را می‌توان به عنوان بهانه‌ای تلقی کرد تا بتوان با جوانان درد دل كرد و از سختی‌هايی كه اين روزها جوانان ما با آن دست و پنجه نرم می‌كنند سخن گفت.

روز جوان بهانه‌ای برای توجه به دغدغه جوانان است/ مسئولان امر به خواسته جوانان بیشتر توجه کنند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، دکتر مهدی زمستانی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه کردستان درباره گرامیداشت روز جوان اظهار داشت: دوران جوانی زيباترين فصل عمر انسان محسوب می‌شود زیرا گل‌های رشد و بالندگی انسان در اين فصل مي‌‏شكفد. وی افزود: برخی جوانان از دوره جوانی به بهترين نحو استفاده می‌كنند و توانمندی‌های خود را برای رشد آینده فراهم می‌سازند در مقابل برخی دیگر متأسفانه فرصت‌های بی‌بدیل این دوران را از دست می‌دهند و این دوران طلایی عمر را از دست می‌دهند.

دکتر زمستانی خاطرنشان کرد: وجود جوانان در هر جامعه‌ای به عنوان نیروی انسانی پرانرژی مايه رشد و توسعه‌ی آن جامعه است. مدیرمرکز مشاوره دانشگاه کردستان تصریح کرد: جوانی كه دلی شاداب و پرامید داشته باشد با دست‌های توانمندش، هيچ آرزويی را محال نمی‌داند و برای رسيدن به قله‌های موفقيت تلاشی خستگی‌ناپذير خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه جوان ایرانی پتانسیل‌های بالایی در همه زمینه‌ها دارد بیان داشت: جوان ایرانی دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای شگرفی است که باید به کار گرفته شود زیرا امید آینده این آب و خاک بر دوش این جوانان گذاشته شده است.

دکتر زمستانی گریزی بر مشکلات پیش پای جوانان زد و اظهار داشت: جوانان برای دستیابی به آمال و آرزوهای خود با موانع فراوانی روبرو هستند و بعضاً رگه‌هایی از ناامیدی جسم و جان او را احاطه می‌کند که این خود می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد. وی ادامه داد: امروز مسئولان بايد بیش از پیش به مشکلات جوانان رسیدگی کنند و پاسخگوی نيازهای آنان باشند زیرا ایجاد امید و نشاط برای جوانان می‌تواند بر آینده این مرز وبوم تاثیر مستقیم داشته باشد.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: امروزه پیشرفت‌ تکنولوژی و دسترسی به اطلاعات فزاینده منجر به تغییر انتظارات و توقعات جوانان شده است و این تغییر نگرش‌ها گاها تاثیرات منفی را بر زندگی جوانان گذاشته است. دکتر مهدی زمستانی در ادامه تصریح کرد: پاسخ‌دهی به توقعات و انتظارات جوانان و هدفمند کردن اندیشه‌ها و باورهای آنان، مسئولیت حکومت را صد چندان کرده است و این انتظارات را بر دوش مسئولان دوچندان کرده است. وی ادامه داد: وقتی پاي صحبت جوانان می‌نشینیم متوجه می‌شویم که اين روزها جوانان ما از مشكلات عديده‌‌ای رنج می ‌برند كه شايد حل کردن آنها امید جوانان برای رشد و توسعه کشور را صد چندان می‌سازد.

زمستانی یادآورشد: روز جوان را می‌توان به عنوان بهانه‌ای تلقی کرد تا بتوان با جوانان درد دل كرد و از سختی هايی كه اين روزها جوانان ما با آن دست و پنجه نرم می‌كنند سخن گفت. وی ادامه داد: نیازها و انتظارات جوانان به اقتضای سن آنان در چند حوزه اصلی محوریت می‌یابد که اشتغال و ازدواج جزو مهمترین آنها محسوب می‌شوند.

دکتر زمستانی ضمن اشاره به مشکلات پیش‌پای جوانان امروزی یادآورشد: اين روزها مشكلاتی همچون بيكاری، بالا رفتن سن ازدواج، اعتياد و سایر آسیب‌های اجتماعی به تهديدی جدی برای جامعه تبديل شده است. وی افزود: هرچند تاکنون اقداماتی برای حل مشکل جوانان انجام شده و یا در حال انجام است ولی چون کشور ما (ایران)جزو کشورهای جوان محسوب می شود و جوانان تحصیل کرده نیز بیشترین قشر جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین لازم است اقدامات بیشتری در راستای تقویت زیرساخت‌های اشتغال و ازدواج جوانان از سوی مسئولان امر صورت گیرد تا از میزان آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر و بیکاری و عدم ازدواج نیز کاسته شود.

مدیرمرکز مشاوره دانشگاه کردستان اضافه کرد: از آنجا که اشتغال و یا امید به کسب درآمد مناسب پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، پیش‌زمینه یک ازدواج موفق محسوب می‌شود بنابراین، جوانان ما باید مطابق با الگوی جهانی و دانشگاه‌های نسل چهارم تربیت شوند. وی ادامه داد: به لحاظ تاریخی دانشگاه‌ها از مرحله آموزش و پژوهش به دانشگاه‌های نسل سوم تبدیل شدند؛ دانشگاه نسل سوم مبتنی بر پارادایم کارآفرینی برای رشد اقتصادی است. دکتر زمستانی اظهار داشت: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که در جستجوی دستیابی به هدف‌های آموزشی، پژوهشی و کارآفرینانه با عنایت به مسئولیت اجتماعی و منطقه‌ای است، این نسل دانشگاه دارای ارتباط برونگرا و عمیق با صنایع و جوامع بومی اطراف خود است و سعی دارد تا به شکلی فعال با محیط اطرافش ارتباط داشته، آن را شکل دهد و در نهایت نیز یک جامعه بهتر بسازد.

وی بیان داشت: این تعریف جدید و به‌روز از دانشگاه‌ها با اهداف توسعه پایدار در جامعه هم‌راستا است، بنابراین دانشجویان در دوران تحصیل دانشگاهی علاوه بر آموزش‌های درسی و آکادمیکی بايد سایر مهارت‌های زندگی و ارتباط با محیط‌های کاری غیر اداری را نیز بیاموزند تا پس از فراغت از تحصیل بتوانند در محیط‌های غیر اداری و منطقه ای نیز مشغول به کار شوند. مدیرمرکز مشاوره دانشگاه کردستان در پایان سخنان خود اظهار داشت: در نهايت از مسئولان امر انتظار می‌رود نسبت به دغدغه‌‌های جوانان اهتمام بيشتری كنند و به این سرمايه‌های بی‌بديل جامعه توجه بیشتری داشته باشند چرا كه جوانان امروز گردانندگان چرخ‌های فردای اين مملكت خواهند بود.