12 04 2022

گروه جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان در راستای مسئولیت اجتماعی، دومین همایش ملّی جامعه‌شناسی مرز؛ سیاست‌های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان را در روز 27 و 28 اردیبهشت 1402، با همکاری انجمن‌های معتبر علمی، مراکز پژوهشی و دانشگاهی و نهادها و دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌نماید.

دومین همایش ملّی «جامعه‌شناسی مرز: سیاست‌های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان»

از آن‌جا که مدیریت مسالمت‌آمیز، منطقی و علمی مناطق مرزی و مسائل مرزنشینان بدون همفکری، همراهی و کنشگری مراکز دانشگاهی، کنشگران جامعه‌مدنی و دستگاه‌های اجرایی دشوار و به پیچیده‌تر شدن مرز و مسائل مرزنشینان منجر می‌شود، دبیرخانه همایش از اعضای محترم هیأت علمی مراکز آموزشی و پژوهشی، پژوهشگران، کنشگران مدنی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت به مشارکت علمی و اجتماعی در محورهای همایش می‌نماید. دبیر علمی این همایش دکتر امید قادرزاده و دبیر اجرایی دکتر سعید خانی است. پیرو اعلام حمایت و موافقت انجمن جامعه‌شناسی ایران، مقاله­‌های برگزیده در ویژه‌نامه «جامعه‌­شناسی مرز و مرزنشینی» در مجله مطالعات اجتماعی ایران به چاپ می­‌رسد.

 

با ورود به لینک زیر، در سامانه مدیریت همایش دانشگاه کردستان، فراخوان و اطلاعات مرتبط با این رویداد مهم را بخوانید:

https://conf.uok.ac.ir/sob۱۴۰۱/Default.aspx?Lang=fa

 

پیام دکتر امید قادرزاده دبیر علمی همایش:

جامعه‌شناسی مرز از حوزه­­‌های نسبتاً تازه مطالعه و پژوهش در علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی است. رسالت جامعه‌شناسی مرز، ضمن آشنازدایی از درک متعارفِ تقلیل مرز به فضا و مکانی جغرافیایی و واقعیت سرزمینی، اداری و سیاسی، تعریف مرز و مرزنشین با قاچاق، خطر، ناامنی و تهدید، فرو کاستن مرز به یک مسئله اقتصادی و نادیده انگاشتن حیات اجتماعی و فرهنگی مرزنشینان، به دنبال باز تعریف مرز و مرزنشینی به ­مثابه یک واقعیت اجتماعی، فرهنگی و نمادین با تأکید بر سویه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی و تمرکز بر زندگی مرزنشینان و ساکنان مناطق و استان­‌های مرزی و تلاش در جهت بازسازی حیات اجتماعی بر مبنای درک جامعه‌­شناختی است. در همین راستا، گروه جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان در راستای مسئولیت اجتماعی خود، دومین همایش ملّی «جامعه‌شناسی مرز: سیاست‌های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان» را در روزهای 27 و 28 اردیبهشت 1402  برگزار می­‌نماید و آماده دریافت مقالات ارزشمند پژوهشگران و محققان دانشگاهی و غیر دانشگاهی است.

 

پیام دکتر سعید خانی دبیر اجرایی همایش:

گروه جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان، در راستای رسالت اجتماعی و با لحاظ اهمیت مرز و حیات اجتماعی مرزنشینان، بر آن است تا دومین همایش ملّی «جامعه‌شناسی مرز؛ سیاست‌های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان» را در تاریخ 27 و 28 اردیبهشت 1402 برگزار نماید. این همایش با مشارکت و حمایت پایگاه‌های معتبر علمی همچون پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، ناشر تخصصی کنفرانس‌های ایران (CIVILICA)، انجمن­‌های علمی (انجمن جامعه‌شناسی ایران و انجمن جمعیت‌شناسی ایران)، مراکز پژوهشی (مؤسسه تحقیقات جمعیتی کشور و پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان)، مراکز دانشگاهی (دانشگاه علّامه طباطبایی، دانشگاه رازی، دانشگاه سیستان‌ و بلوچستان، دانشگاه بوعلی‌سینا، دانشگاه ارومیه، دانشگاه فرهنگیان)، مراکز اداری و اجرایی کشور (استانداری کردستان، سازمان مدیریت و برنامه­‌ریزی استان کردستان، پارک علم و فناوری کردستان، بنیاد نخبگان استان کردستان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، فرماندهی انتظامی استان کردستان، فرماندهی مرزبانی استان کردستان، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کردستان، جهاد دانشگاهی واحد استان کردستان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، فرمانداری بانه، فرمانداری مریوان، دفتر امور روستایی و شوراهای استان کردستان، شورای اسلامی شهر سنندج، شهرداری سنندج و شهرداری سقز) برگزار می­‌شود. امید است این همایش گامی اثربخش در شناسایی واقعیت­‌های حیات اجتماعی مرزنشینان بوده و حامل نگاهِ از درون به این مناطق باشد.

پژوهشگران محترم می­توانند با ثبت­نام در سایت همایش به آدرس (https://conf.uok.ac.ir/sob۱۴۰۱/Default.aspx?Lang=fa)، چکیده مقاله را تا 17 بهمن ۱۴۰۱ در سامانه بارگذاری نمایند. مهلت دریافت اصلِ مقالات، 17 اسفند ۱۴۰۱ می­‌باشد و جدول پنل‌ها و ارائه سخنرانی‌های همایش متعاقبا اعلام می­‌گردد.

در صورت مشکل در ثبت مقاله در سامانه، پژوهشگران محترم می‌توانند چکیده و اصل مقاله را به پست الکترونیکی (sob.uok.۱۴۰۰@uok.ac.ir, sociologyofborder1401@gmail.com) ارسال نمایند.