06 07 2023

گروهی از دانشجویان کارشناسی رشتۀ‌ زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان از بخش‌های مختلف فرهنگستان بازدید کردند و با فعالیت‌های گروه‌های واژه‌گزینی، دانشنامۀ تحقیقات ادبی، فرهنگ‌نویسی و زبان‌ها و گویش‌های ایرانی آشنا شدند.

بازدید دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان از فرهنگستان زبان و ادب فارسی

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی؛ غلامعلی حداد عادل  گفت: از حضور استادان و دانشجویان زبان و ادبیات کردی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی استقبال می‌کنیم.

او در ادامه با اشاره به اهمّیّت و جایگاه ایران در جهان و منطقه گفت: ایرانی‌ها همواره مردم متمدّن و با ‌‌فرهنگی بوده‌اند و در سرزمین پهناور ایران مردم به زبان‌ها و گویش‌های متعددی صحبت می‌کردند و می‌کنند امّا زبان فارسی همواره زبان مشترک تمام مردم ایران بوده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: بااین‌که در ایران پهناور، حکومت‌های مختلفی روی کار آمده‌اند که گاه زبانی به غیر از زبان فارسی داشته‌اند، امّا زبان فارسی توانسته به حیات خود ادامه دهد و بیشتر امور دیوانی این حکام به زبان فارسی بوده است. شاعران و نویسندگان بسیاری که زبان‌ مادری‌شان، فارسی نبوده نیز‌ آثارشان را به این زبان خلق کرده‌اند.

حداد عادل ادامه داد: مسئلۀ زبان و پس از آن مذهب مهم‌ترین دستاویزی است که دشمنان وحدت ملّی مردم ایران به سراغ آن می‌روند. در دورۀ رضا‌‌‌شاه سخت‌گیری شدیدی نسبت به ترویج زبان مادری اعمال می‌شد و گویشوران زبان‌های مناطق مختلف امکان انتشار آثارشان را به زبان مادری نداشتند و حکومت با جدّیّت از این کار جلوگیری می‌کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به گستردگی انواع زبان‌های ایرانی و پیوند دیرسال زبان فارسی با زبان کردی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ منعی برای سخن‌ گفتن و نوشتن و انتشار اثر به زبان‌های مادری وجود ندارد. سیاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی و باور دست‌اندرکاران آن این است که باید زبان‌های مادری حفظ و تقویت شوند. رشتۀ زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان نیز در همین راستا راه‌اندازی شده است. امیدوارم به‌‌زودی با تعاملی که با وزارت علوم صورت می‌گیرد؛ مقطع کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه کردستان راه‌اندازی شود.

یدالله پشابادی، مدیر گروه رشتۀ زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان، نیز گفت: رشتۀ زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی از سال ۱۳۹۴ در دانشگاه کردستان راه‌اندازی شده و تاکنون پنج دوره از دانشجویان این رشته دانش‌آموخته شده‌اند.

او افزود: امیدواریم که بزودی مقطع کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه کردستان راه‌اندازی شود تا زمینۀ ادامۀ تحصیل دانشجویان این رشته در ایران فراهم شود و مجبور نشوند برای ادامۀ تحصیل راهی سایر کشورها شوند.

مدیر گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان ادامه داد: در دفترچۀ آزمون استخدامی کشور، هیچ گزینه‌ای برای دانشجویان این رشته وجود ندارد و فار‌غ‌التحصیلان رشتۀ زبان و ادبیات کردی نتوانسته‌اند جذب بازار کار شوند و این موضوع یکی از مشکل‌های بزرگی است که ما با آن روبه‌رو هستیم، امیدوارم در برنامه‌ریزی‌های دولت، زمینۀ جذب دانش‌آموختگان این رشته نیز فراهم شود.

در ادامه این بازدید؛ فرهاد قربان‌زاده، پژوهشگر گروه فرهنگ‌نویسی؛ آمنه بیدگلی، معاون گروه دانشنامۀ ‌تحقیقات ادبی؛ سارا محمود‌نژاد، پژوهشگر گروه واژه‌‌گزینی؛ و عفّت امانی، پژوهشگر گروه زبان‌ها و‌ گویش‌های ایرانی، اطلاعاتی را دربارۀ این بخش‌ها به دانشجویان زبان و ادب کردی ارائه کردند.

شایان اشاره است که این بازدید در چهارچوب طرح «بازدید سرآمدان از مراکز علمی، فرهنگی و صنعتی» بنیاد ملّی نخبگان استان کردستان انجام شده است.