03 03 2024

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: دانشگاه باید ظرفیت‌های عظیم زیست بوم خود را شناسایی و جهت دهی کند و این مستلزم هم افزایی تمام عناصر زیست بوم یعنی اساتید، دانشجویان و یاوران علمی است که اساتید مهمترین رکن آن هستند.

اساتید مهمترین رکن مسئولیت اجتماعی دانشگاه هستند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، دکتر عبدالحسین کلانتری در نشست هم‌اندیشی با دانشگاهیان دانشگاه کردستان، با اشاره به اینکه دانشگاه از محیط خود بیگانه نیست، اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات حوزه مطالعات دانشگاه، که یک حوزه تخصصی و جدی است، کنکاش پیرامون محیط نهاد علم است و نسبتی که نهاد علم با آن دارد.

وی افزود: در کنار رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به نسل اول و دوم و سوم و قص علیهذا، از منظر ارتباط نهاد علم با جامعه، دانشگاه‌ها مردم مدار مطرح می شود که در امتداد آن هم مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها مطرح می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم عنوان کرد: برخی از علمای حوزه مطالعات دانشگاه بر این باورند که از آغاز تشکیل دانشگاه‌ها ارتباط نزدیکی میان این نهاد و جامعه و مردم برقرار بود اما بعدها فاصله‌ ایجاد شد و این یک موضوع جهانی است و تنها مربوط به کشور ما نیست.

وی تاکید کرد: در کنار همه رتبه‌های کسب شده که در جای خود مهم و مغتنم است، دانشگاه‌ها باید از خود بپرسند که آیا کمک و آورده ای برای محیط پیرامون خود داشته‌اند؟

کلانتری از تدوین آیین‌نامه مسئولیت اجتماعی برای دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: تصویب این آیین‌نامه جهت‌دهی خوبی به فعالیت‌های دانشگاه‌ها خواهد داد.

وی با بیان اینکه دانشگاه کردستان مسئولیت اجتماعی خود را تا حدودی ایفا کرده، تاکید کرد: دانشگاه کردستان پیشران توسعه استان است و با توجه به حضور اساتید برجسته در این دانشگاه و جایگاه بالایی که در رتبه‌بندی‌های جهانی و کشوری دارد، انتظار می‌رود از فرصت‌ها استفاده و فراتر از شاخص‌های علمی، پژوهشی و فناوری وارد عرصه شده و مسئولیت اجتماعی خود را نیز ادا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم استان کردستان را یکی از مرزبانان هویتی ایران دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه کردستان باید ظرفیت‌های عظیم را شناسایی و جهت دهی کند و این مستلزم هم افزایی تمام عناصر و اجزای زیست بوم اعم از اساتید، دانشجویان و یاوران علمی است.

کلانتری اساتید را مهمترین رکن دانست و تاکید کرد: شان اساتید فراتر از انتقال دهنده صرف معلومات است و باید دانشجویان را به تلاش، پویایی، بهزیستی و مدارا تشویق کنند و مسیر زندگی را به انها نشان دهند.

وی بر احیای شان استادی در همه ابعاد آن تاکید کرد و افزود: اساتید با توجه به مسئولیتی که دارند، آگاهانه به مسئولیت خود عمل کرده و مهمترین نقش آنها امیدآفرینی و صورت‌بندی افق‌های روشن است. افقهای که توسط جوانان همین مرز و بوم محقق خواهد شد.

در ادامە نیز تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه کردستان و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بە مدت۲ سال امضا شد.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه، توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، بهره‌مند شدن طرفین از امکانات از جمله فضای فیزیکی و تحقیقاتی و برگزاری مشترک سمینار، جشنواره، همایش و میزگرد است.


برچسب‌ها:

نشست