21 12 2022

آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کردستان در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد و از ۱۲۳ نفر از پژوهشگران برتر استان تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کردستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، پیش از ظهر چهارشنبه ۳۰ آذرماه آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کردستان در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.
در این مراسم دکتر حامد قادرزاده با اشاره به اهمیت پژوهش در جامعه، اظهار داشت: اگر بخواهیم در جامعه‌، فضایی آرام و پایدار داشته باشیم نیازمند حرکت در مسیر پژوهش هستیم.
سرپرست دانشگاه کردستان تصریح کرد: توسعه یک امر دیوان‌سالارانه و از بالا به پایین نیست، توسعه و پیشرفت کشورها نیازمند نگاه از پایین به بالا بوده و باید این دیدگاه نهادینه شود.
به گفته وی، باید داده‌های دقیق، مرتبط، کامل و به‌هنگام را در اختیار داشته باشیم تا زمینه پیشرفت و توسعه را فراهم کنیم.
وی با اشاره به ضرورت توجه به پژوهش‌های کاربردی، خاطرنشان کرد: امروزه علاوه بر پژوهش‌های بنیادین، به پژوهش‌های کاربردی و حتی مطالعاتی در سطح جامعه بطور وسیع نیاز داشته تا در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را کسب کنیم.
در ادامه این مراسم استاندار کردستان نیز تصریح کرد: سال ۱۴۰۱، در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان الزام شد تا یک درصد اعتبارات استان و دستگاه‌های اجرایی می‌بایست صرف پژوهش شود و هدف این بود با سیاستگذاری منسجم در شورای پژوهش استان، از این ظرفیت در رفع مشکلات و مسائل استان بهره بگیریم.

زارعی کوشا افزود: در همه کارگروه‌ها و شوراهای تخصصی استان تکلیف شده تا اعضایی از هیأت علمی دانشگاه‌های استان به صورت افتخاری در شوراها عضویت داشته باشند مانند شورای سرمایه‌گذاری و اشتغال که اینکار صورت گرفته است.
استاندار کردستان افزود: نقش گروه‌های علمی و فعالان اقتصادی و تولید در تصمیم‌گیری‌های استانی پررنگتر شده و باید به برنامه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بیشتر پرداخته شود.

به گفته استاندار کردستان، تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان در یک سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است و رویکرد دولت به سمت تقویت شرکت‌های دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی نیازمند تقویت فعالیت‌های پژوهش محور است و هر مانعی که بر سر این راه باشد باید رفع شود، افزود: در حال حاضر نیاز اصلی ما توجه ویژه به پژوهش‌های اجتماع محور است که بشدت به تحلیل و مساله شناسی درست از اجتماع نیاز داریم.
در ادامه این مراسم دکتر کیومرث کرمی با ارائه گزارش عملکرد پژوهشی و فناوری استان اظهار داشت: بودجه وزارت علوم در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده و بودجه دانشگاه هاروارد ۱/۳ میلیارد دلار است این یعنی ۱۲۲ دانشگاه در کشور فعالیت دارند که به اندازه یک دانشگاه در آمریکا بودجه ندارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه کردستان گفت: دانشگاه‌ها باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از بودجه خود را صرف پژوهش و فناوری کرده و با توجه به برنامه ششم توسعه، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید به ۴ درصد برسد؛ عددی که هم اکنون نزدیک ۰/۳ درصد است و این ارقام در کره و ژاپن در حدود ۳ و ۴ درصد است.

دبیر برگزاری جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کردستان افزود: دانشگاه‌ها زیرساخت‌های لازم در سطح ملی، وزارت‌خانه و دانشگاه‌ها را در بخش ارتباط با صنعت داشته به طور مثال معاونت علمی به موازات وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری در وزارت علوم، دفتر ارتباط با جامعه و صنعت در دانشگاه‌ها همگی برای ارتباط دو سویه جامعه و صنعت فعالیت داشته اما ضروری است ۲ طرف با همدیگر ارتباط داشته باشند و دستگاه‌های اجرایی نیز از دانشگاه حمایت کند.

وی همچنین افزود: ۴۷ طرح پژوهشی سال قبل با ۹ میلیارد و ۳۱۷ میلیون تومان اعتبار در راستای بهبود نقش اجتماعی و گسترش ارتباط جامعه و صنعت توسط دانشگاه کردستان در استان به اجرا درآمد.

دکتر کرمی تصریح کرد: دانشگاه کردستان دارای سه مرکز رشد و ۱۰ مرکز نوآوری بوده و قطب علمی بازآفرینی و بهسازی شهری این دانشگاه، سومین قطب فعال در دانشگاه‌های کشور است.

گفتنی است در اختتامیه این جشنواره از ۱۲۳ پژوهشگر برتر کردستان در عرصه دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

اولین روز از هفته پژوهش یعنی ۱۹ آذر به نام جهاد تبیین و دستاوردهای علمی و فناوری، ۲۰ آذر به نام مدرسه و آینده سازان خلاق، ۲۱ آذر؛ علوم انسانی و علوم پایه - ارکان اقتصاد دانش‌بنیان، ۲۲ آذر؛ دانشگاه مبدا تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، ۲۳ آذر؛ پژوهش و فناوری، بنیان مرجعیت و دیپلماسی علمی و ۲۴ آذر؛ دانشمندان و سرآمدان علمی؛ پیشران پژوهش و فناوری نام گذاری شده است.


برچسب‌ها:

اعضای هیئت علمی