04 07 2024

مراسم گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کُردی امروز در دانشگاه کردستان برگزار شد.

آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، دکتر حامدقادرزاده در مراسم گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم اظهار داشت:  تجلیل از خدمات ارزشمند ادبا، نویسندگان و شاعران کرد و همچنین معرفی زبان و ادبیات غنی این مرز و بوم به نسل‌های آینده از اهداف مهم این آیین است.

رئیس دانشگاه کردستان تصریح کرد: همه ما با هر زبان و گویشی باید درکنار هم و برای توسعه و آبادنی ایران عزیز حرکت کنیم.
وی با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجرات افزود: خداوند در قرآن کریم میفرماید (يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ)  ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید و این به معنای برابری و برادری در بین تمامی مردم با هرزبان و دیدگاهی در نزد خدا است.

وی افزود: بزرگان بسیاری در عرصه زبان و ادبیات کردی داریم که به صورت ویژه در استان‌های غرب کشور همچون کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی فعالیت کرده و قلم خود را در راه اعتلای فرهنگ و زبان کردی صرف می‌کنند.
رئیس دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: تلاش و همت بزرگان و علمای این مرز و بوم موجب شده تا زبان و ادبیات کردی و سایر زبان‌ها ماندگار شوند.

قادرزاده با تاکید بر ارزشمندی زبان مادری، تصریح کرد: افرادی که جزو نام‌آوران این حوزه هستند را باید به مردم معرفی کنیم، زیرا جزو سرمایه‌های اجتماعی کشور بوده و موجب حفظ زبان مادری هر ملت و قومی هستند.