تاریخ بهروزرسانی: 1403/08/10
شادی حسن زاده
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی / گروه حسابداری
پایاننامههای کارشناسیارشد
-
اخلاق حرفهای و عملکرد سازمانی با نقش تعدیلگری دینداری
1403عملکرد سازمانی موضوعی است که برای ارتقاء وضعیت سازمان باید مورد توجه قرار گیرد و اخلاق حرفه ای موضوع مورد نیاز تمام حرفهها و سازمانها است که می تواند عملکرد را تحت تاثیر قرار دهد. در این پژوهش به تاثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد سازمانی با نقش تعدیل گری دینداری پرداخته شد. مطالعه پیش رو از نوع پیمایشی - کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان مالی بخش دولتی و غیر دولتی چهار شهر حلبجه، سلیمانیه، دهوک و اربیل (اقلیم کردستان عراق) بودند. برای حجم نمونه، با در نظر گرفتن خطای توزیع، ٤١٣ پرسشنامه به شیوه نمونه گیری تصادفی مقطعی توزیع و 399 دریافت شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS,SMART PLS ، روش مدلسازی معادلات ساختاری و رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتههای بدست آمده نشان داد که اخلاق حرفهای حسابداران (مسولیت پذیری، صادق بودن، عدالت و انصاف، وفاداری، برترجویی و رقابت طلبی، احترام به دیگران، همدردی به دیگران) تاثیر مثبتی و معناداری بر عملکرد سازمانی (توانایی، وضوح، کمک، مشوق، ارزیابی، اعتبار، عوامل محیطی) دارد. همچنین نتایج نشان داد که مشارکت دینداری (اعتبار، مناسکی، تجربی، فکری، مناسکی) تاثیر مستقیم و معناداری بر رابطه بین اخلاق حرفهای و عملکرد سازمانی دارد. بنابراین، تمامی فرضیههای تحقیق مورد تایید قرار گرفت. از نتایج تحقیق حاضر میتوان به منظور بهبود سیستمهای عملکردی سازمانی از طریق توجه به عواملی اخلاق حرفهای حسابداران و همچنین بالا بردن عملکرد سازمانی از طریق تمرکز بر روی ابعاد اخلاق حرفهای و دینداری استفاده نمود.
-
بررسی تاثیر تمرکز مشتری بر سرعت تعدیل اهرم، نوسانات جریان نقدی و ریسک سقوط سهام
1402در دهههای گذشته توجه گستردهای به مفهوم تعدیل اهرم برای رسیدن به اهرم هدف متمرکز شده است. یکی از عوامل تاثیر گذار بر اهرم شرکت تمرکز بر مشتریان است، زیرا نقش حیاتی مشتریان در تصمیمگیریهای ساختار سرمایه برجسته شده است. از اینرو هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرکزی مشتری بر سرعت تعدیل اهرم با نقش میانجیگری نوسانات جریان نقدی و نقش تعدیلگری ریسک سقوط سهام در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است زیرا، مورد استفاده سرمایهگذاران، مدیران، تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه قرار میگیرد. برای استنباط فرضیههای پژوهش از تکنیکهای رگرسیون و به منظور برازش الگو رگرسیون از روش GMM، دادههای ترکیبی پویا استفاده میشود. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، تعداد 113 شرکت در بین شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1389 تا 1400 میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که، تمرکز مشتری تاثیر منفی و معنیداری بر سرعت تعدیل اهرم دارد و نوسانات جریان نقدی ارتباط میان تمرکز مشتری و سرعت تعدیل اهرم را میانجیگری میکند، همچنین ریسک سقوط سهام این ارتباط را تضعیف مینماید.
-
نقش تعدیلگری عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیر و حسابرس بر رابطه بین ویژگیهای موسسه حسابرسی و تغییر طبقهبندی سود
1402روش تغییر طبقهبندی سود یکی از ترفندهای اعمال مدیریت سود میباشد. در این روش بدون اینکه مبلغ سود خالص شرکت تغییر کند، از طریق تغییر طبقه اقلام سود و زیانی از عملیاتی به غیر عملیانی یا بالعکس، سود اصلی (عملیاتی) شرکت توسط مدیران دستکاری میشود. با در نظر گرفتن تضاد منافع میان مدیران و مالکان و همچنین عدم تقارن اطلاعاتی که میان استفاده کنندگان درون و برون سازمانی وجود دارد، اجرای فرایند حسابرسی و خدمات حسابرسی موسسههای حسابرسی یک امر ضروری است. با توجه به نقش و جایگاه حسابرسان در نظارت و اعتباربخشی به ادعاهای مدیران، وجود برخی از ویژگیهای موسسه حسابرسی از جمله توان رقابت، تعداد شرکا، رتبه کیفی، اندازه و دوره تصدی موسسه حسابرسی میتوانند نقش مهمی در محدود کردن مدیریت سود با استفاده از تغییر طبقهبندی سود داشته باشد؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر ویژگیهای موسسه حسابرسی بر تغییر طبقهبندی سود با تاکید بر نقش تعدیلگری عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیر و حسابرس در 82 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای بازه زمانی 1393 الی 1400 میباشد. برای آزمون فرضیهها از تحلیل رگرسیونی چند متغیره استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار توان رقابت موسسه حسابرسی و رتبه کیفی موسسه حسابرسی با تغییر طبقهبندی سود است. همچنین، نتایج این پژوهش نشان از رابطه منفی و معنیدار اندازه موسسه حسابرسی و تغییر طبقهبندی سود دارد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین تعداد شرکای موسسه حسابرسی و دوره تصدی موسسه حسابرسی با تغییر طبقهبندی سود رابطه معنیداری وجود ندارد. بعلاوه، نتایج حاکی از عدم تایید تاثیر نقش تعدیلگری عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیر و حسابرس بر رابطه بین توان رقابت موسسه حسابرسی، تعداد شرکای موسسه حسابرسی، رتبه کیفی موسسه حسابرسی، اندازه موسسه حسابرسی و دوره تصدی موسسه حسابرسی با تغییر طبقهبندی سود میباشد.