تاریخ بهروزرسانی: 1403/08/10
محمد ملکی
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی / گروه علوم ورزشی
پایاننامههای کارشناسیارشد
-
شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه رشته وزنهبرداری بانوان در ایران
1402توسعه ورزش در سطح کلان به توسعه رشتههای ورزشی وابسته است. ورزش وزنهبرداری نیز بهعنوان یک رشته مدالآور، میتواند سهم بسزایی در این امر داشته باشد. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه رشته وزنهبرداری بانوان در ایران بود. این تحقیق با روش کیفی- کمی انجام شد. در بخش کیفی مشارکت کنندگان شامل بازیگران متنوع مرتبط با این رشته یعنی مسئولین فدراسیون، مسئولین هیاتهای استانی، مربیان، داوران و ورزشکاران زن وزنهبردار بودند که با روش نمونهگیری هدفمند به تعداد 14 نفر انتخاب شده و با آنان مصاحبه نیمه ساختار یافته تا اشباع نظری صورت گرفت. در بخش کیفی، برای تحلیل دادهها از رویکرد تحلیل مضمون و نرم افزار Atlas ti استفاده شد. همچنین، در بخش کمی برای وزندهی متغیرهای شناسایی شده از بخش کیفی، از روش تحلیل روابط علی - معلولی (DEMATEL) براساس دادههای حاصل از پرسشنامههای 8 نفر از مشارکت کنندگان بخش کیفی استفاده گردید. یافته ها نشان داد موانع توسعه رشته وزنهبرداری بانوان در ایران شامل مفاهیم مدیریت توسعه، منابع توسعه، مشارکت توسعه، فرآیندهای پشتیبان توسعه، حوزههای توسعه، حمایت توسعه و محیط توسعه بوده که در بردارنده 19 مضمون فرعی؛ مدیریت سطح ملی، مدیریت سطح استانی، منابع مالی و حمایتی، امکانات و تجهیزات، استعدادها و ورزشکاران، مربیان و داوران، علاقمندان و فراگیران، متخصصان و فعالان ورزش، مدیران و کارشناسان، دانش و فناوری، آموزش و توانمندسازی، بازاریابی و ارتباطات، وزنهبرداری پایه و آماتوری، وزنهبرداری قهرمانی و حرفهای، حمایت ورزش زنان، حمایت وزنهبرداری مردان، محیط اجتماعی- فرهنگی، محیط ورزشی و محیط بینالمللی هستند. میتوان بیان داشت پژوهش حاضر بهطور جامع اقدام به شناسایی و اولویتبندی عوامل و موانع موجود در مسیر توسعهیافتگی رشته وزنهبرداری بانوان در ایران کرده و دانش نظری و بینش عملی را در این زمینه به ارمغان آورده است. لذا، سازمانهای مربوطه همانند وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، فدراسیون تیراندازی، ادارات کل ورزش و جوانان استانها و در نهایت، هیاتهای تیراندازی استان و شهرستانها میبایست متناسب با نتایج پژوهش حاضر درک و آگاهی کاملی از این عوامل و بازدارندههای توسعه یافتگی رشته وزنهبرداری، بهترتیب اهمیت و اولویت موانع به تدوین استراتژی و برنامههای بلند و کوتاه مدت اقدام نموده تا در کمترین زمان به بهترین شکل ممکن این موانع را رفع و مسیر توسعه این رشته را تسهیل و تسریع دهند.
-
بررسی نقش عوامل کیفیت بخش درس تربیت بدنی در شکل گیری رفتار مصرفی ورزشی دانش آموزان
1398هدف از این پژوهش بررسی نقش عوامل کیفیت بخش درس تربیت بدنی در شکل گیری رفتار مصرف ورزشی دانش آموزان بود. تحقیق از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموزان مقطع متوسطه استان البرز در سال تحصیلی 98-97 بودند و نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب شد. ابزار اندازه گیری متغیرهای تحقیق پرسشنامه بود، پس از توزیع تعداد 437 پرسشنامه 37 پرسشنامه مخدوش کنارگذاشته شد. کلیه ی سوالات براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت طراحی شده بود. که پس از تایید روایی و اعتبار آن جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی که در سطوح توصیفی از شاخص هایی همچون فراوانی و درصد فراوانی و نمودار دایره ای و در بخش آمار استنباطی، از مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس استفاده شده است. براساس نتایج می توان استنباط نمود که عامل سازمانی 28/0 از مولفه ی مصرف ورزشی را پیش بینی کرد، همچنین عامل محیطی- فیزیکی و عامل فردی به ترتیب 12/0 و 27/0 از تغییرات مصرف ورزشی را پیش بینی کردند، مقدار معنی داری بالای 96/1 و سطح معنی داری کمتر از 05/0 نیز این یافته را تایید کرد. مقدار R2 برای سازه درونزای شناخت ورزشی 203/0، سازه روانی 43/0 و برای سازه درونزای مشارکت ورزشی 12/0 محاسبه شده است که با توجه به سه مقدار ملاک، مناسب بودن برازش مدل ساختاری را تایید می سازد. مقادیر Q2 استون-گایسر بیشتر از صفر است و این نشان می دهد که متغیرهای مستقل آنها دارای ارتباط پیش بین هستند. عامل سازمانی بر مولفه های روانی و مشارکت ورزشی تاثیر معنی داری نداشت. سطح معنی داری بالای 05/0 و مقدار معنی داری بالای 96/1 نیز تایید کننده این یافته بود. عامل فیزیکی بر مولفه های روانی و مشارکت ورزشی با توجه به سطح معنی داری و مقدار معنی داری تاثیر منفی داشت. مقادیر معنی داری کمتر از 96/1 حاکی از رد این مسیرها بود، مقادیر به دست آمده برای معنی داری اثر عوامل کیفیت بخش در مولفه های مطرح شده از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند و لذا می طلبد با توسعه ی ویژگی های دانشی و مهارتی فردی و ارتقاء کیفیت محیطی- فیزیکی مدارس، خدمات ارائه شده ی تربیت بدنی مدارس را به سمت و سوی ادراک کیفیت و ارزش مطلوب ورزش، سوق داد.
-
نقش هیجانات، کیفیت درک شده و رضایت بر تصمیم رفتاری آتی تماشاچیان به حضور در ورزشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران
1398ورزش یکی از مهمترین نهادهای جوامع مدرن صنعتی می باشد که بخش اعظم جمعیت هر کشوری به اشکال گوناگون با آن سر و کار دارند. امروز فوتبال پدیده ای است که یک بعد آن به مسائل اقتصادی مرتبط بوده و می تواند یک منبع درآمدی برای باشگاه ها گردد. در این راستا، هدف از این پژوهش، بررسی نقش هیجانات(مثبت و منفی)، کیفیت درک شده و رضایت بر تصمیم رفتاری آتی تماشاچیان فوتبال به حضور در استادیوم های ورزشی است. روش تحقیق حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق هواداران تیم های استقلال، پرسپولیس، تراکتور و سپاهان که حداقل یک بار در فصل هیجدهم لیگ برتر فوتبال ایران برای تماشای بازی تیم محبوب خود به استادیوم مراجعه کرده اند؛ برای تعیین تعداد نمونۀ آماری به علت حجم زیاد جامعه از فرمول کوکران استفاده گردید. بر اساس این فرمول تعداد نمونه 384 نفر مشخص گردید که با احتمال ریزش یا عدم پاسخگویی تعداد 450 نفر از تماشاگران به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 413 پرسشنامه (91%) در تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (مدل معادلات ساختاری) در نرم افزار (SPSS22 و AMOS) استفاده شد. نتایج نشان داد بین کیفیت درک شده(70% ) و هیجانات مثبت ( 67%) و هیجانات منفی ( 46%- ) و رضایت به میزان 79% تصمیمات رفتاری آتی را تبین می کند. هچنین کیفیت خدمات به میزان 64%، هیجانات مثبت 72% و هیجانات منفی ( 38%- ) رضایت تماشاگران را تبین می کند. علاوه بر این، کیفیت خدمات، هیجانات مثبت و هیجانات منفی از طریق رضایت بر تصمیم رفتاری آینده تماشاگران اثرگذار هستند. یافته ها نشان می دهد کیفیت درک شده، رضایت و هیجانات مثبت، می تواند تماشاگران را مجاب به تصمیم گیری برای حضور مجدد در ورزشگاه کند. ازاین رو مدیران باشگاه ها باید به بهبود سطح کیفیت خدمات در استادیوم به منظور افزایش وفاداری تماشاگران اقدام کنند.
-
کاربرد مدل پذیرش فن آوری در استفاده از اپلیکیشن های ورزشی
1397تلفن های هوشمند به کاربران این امکان را می دهد برنامه های زیاد و متنوعی را روی آنها نصب کنند و براساس نیاز از آنها استفاده کنند. تیم های ورزشی به سرعت فن آوری اپلیکیشن های ورزشی را پذیرفته اند و آن را برای ارائه به هواداران تیم های خود آماده کرده اند. لذا هدف از این تحقیق کاربرد مدل پذیرش فن آوری در استفاده از اپلیکیشن های تیم های ورزشی است. جامعه آماری تحقیق تمامی دانشجویان تربیت بدنی مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه کردستان بود(N=n=320). از پرسشنامه های استاندارد(نوآوری مشتری، آسانی درک شده، مفیدی درک شده، لذت درک شده، اعتماد درک شده، تصمیم به استفاده و استفاده از اپلیکیشن های ورزشی) با تعداد 27 سوال در مقیاس 5ارزشی لیکرت استفاده شد. برای بررسی روایی صوریی(نظرات متخصصین)، روایی محتوایی مدل لاشه (85/0) و پایایی آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان دادند نوآوری روی باورها(آسانی درک شده 31/0، مفیدی درک شده 88/0، لذت درک شده 95/0، اعتماد درک شده 89/0) اثر مستقیم دارد. همچنین آسانی درک شده، مفیدی درک شده، لذت و اعتماد به ترتیب 21/ 57، 12/0 و 32/0روی تصمیم به استفاده اپلیکیشن های تیم های ورزشی اثر مستقیم دارند. تصمیم به استفاده(41/0) روی استفاده از اپلیکیشن های تیم های ورزشی نیز اثر مستقیم دارد. به طورکلی، می توان گفت نوآوری مشتری مهمترین تاثیر در استفاده واقعی کاربران از اپلیکیشن های تیم های ورزشی دارد. بنابراین بهتر است مدیران اپلیکیشن های ورزشی با افزایش نوآوری زمینه استفاده واقعی از این اپلیکیشن های ورزشی را فراهم نمایند.
-
تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم مغز (tDCS) بر انعطاف پذیری شناختی و تصمیم گیری اجتماعی در فوتبالیست های ماهر، نیمه ماهر و مبتدی
1397هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم مغز (tDCS) بر انعطاف پذیری شناختی و تصمیم گیری اجتماعی در فوتبالیست های ماهر، نیمه ماهر و مبتدی بود. این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با گمارش تصادفی آزمودنی ها در گروه های آزمایش، پلاسیبو و کنترل، به همراه پیش آزمون و پس آزمون بود. از بین بازیکنان فوتبال ماهر، نیمه ماهر و مبتدی استان کردستان در بهار سال 1397 تعداد 90 نفر به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند(30 نفر ماهر، 30 نفر نیمه ماهر و 30 نفر مبتدی). این افراد به صورت راندوم و کاملا تصادفی به سه گروه آزمایش، پلاسیبو و کنترل که هر گروه شامل 30 نفر بود(10 نفر ماهر، 10 نفر نیمه ماهر و 10 نفر مبتدی)، تقسیم شدند. برای گروه آزمایش به مدت 3 جلسه تحریک آندی به شدت 2 میلی آمپر به مدت 20 دقیقه انجام شد. همچنین برای گروه پلاسیبو نیز به مدت 3 جلسه تحریک آندی به صورت ساختگی (Sham) گذاشته شد. برای گردآوری داده ها از آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین گرانت و برگ(1984) و بازی اولتیماتوم استفاده شد. داده-ها با استفاده از کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین فوتبالیست های ماهر، نیمه ماهر و مبتدی گروه آزمایش با دو گروه پلاسیبو و کنترل در انعطاف پذیری شناختی تفاوت معناداری وجود دارد(01/0> P)، اما این تفاوت بین دو گروه پلاسیبو و کنترل معنادار نبود. همچنین، نتایج نشان داد که بین فوتبالیست های ماهر، نیمه ماهر و مبتدی گروه آزمایش با دو گروه پلاسیبو و کنترل در تصمیم گیری اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد(01/0> P)، اما این تفاوت بین دو گروه پلاسیبو و کنترل معنادار نبود. با توجه به نتایج، به نظر می رسد که تحریک الکتریکی مستقیم مغز(tDCS) می تواند موجب افزایش انعطاف پذیری شناختی و بهبود تصمیم گیری اجتماعی فوتبالیست های ماهر، نیمه ماهر و مبتدی گردد. لذا، به روانشناسان ورزشی و مربیان پیشنهاد می گردد که از تحریک الکتریکی مستقیم مغز(tDCS) به عنوان یک روش مداخله ای در جهت افزایش انعطاف پذیری شناختی و بهبود تصمیم گیری اجتماعی بازیکنان استفاده شود.
-
تاثیر نگرش قبل از خرید پوشاک ورزشی بر قصد خرید (مطالعه موردی: دانش آموزان هنرستان های تربیت بدنی استان کردستان)
1396هدف از این مطالعه تاثیر نگرش قبل از خرید پوشاک ورزشی بر قصد خرید دانش آموزان هنرستان های تربیت بدنی استان کردستان است. نوع تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری آن شامل دانش آموزان هنرستان هایی تربیت بدنی استان کردستان است، که با توجه به متمرکز بودن هنرستان تربیت بدنی در مرکز استان، شامل دو مدرسه پسرانه و دخترانه در شهر سنندج می باشد که با توجه به اینکه مطالعه موردی می باشد و تنها دو مدرسه در سطح استان وجود داشت کل دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شد. برای ابزار تحقیق از پرسشنامه 23 سوالی آناکومار و جوزف (2012) استفاده شده است. روایی صوری با (استفاده از نظر متخصصین) و پایایی با آلفای کرونباخ به دست آمده است. برای تحلیل داده ها از روش آماری توصیفی و استنباطی، مدل معادلات ساختاری، آزمون رگرسیون خطی چندگانه و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته های تحقیق نشان دادند که نگرش قبل از خرید پوشاک ورزشی بر قصد خرید دانش آموزان هنرستان های تربیت بدنی استان کردستان اثر دارد. و ابعاد نگرش قبل از خرید (هنجارهای ذهنی، فردی، اجتماعی) نیز توان پیش بینی قصد خرید را دارند. همچنین نتایج نشان داد بین جنسیت و ابعاد نگرش قبل از خرید (هنجارهای ذهنی، فردی و اجتماعی) تفاوت معناداری وجود ندارد. مطابق با نتایج می توان گفت که نگرش و باورهای مصرف کنندگان نقش مهمی را در تصمیم گیری آنان برای خرید پوشاک ورزشی دارد. بنابراین بازاریابان و مدیران ورزشی چنانچه بخواهند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند و به تبع آن از سود بیشتر برخوردار شوند می بایست به نگرش مصرف کنندگان کالاهای و خدمات خود دقت کافی داشته باشند.
-
بررسی نقش ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت در انگیزش شرکت ﻧﻮﺟﻮاﻧـﺎن ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ورزش جودو در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن سقز
1396هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نقش ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت در انگیزش شرکت ﻧﻮﺟﻮاﻧـﺎن ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ورزش جودو بود. روش تحقیق روش از ﻟﺤﺎظ ﻣﺎﻫﻴﺖ از ﻧـﻮع ﺗﺤﻘﻴـﻖ ﻛـﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ و اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﻴﻖ، از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ و از ﻟﺤﺎظ زﻣـﺎﻧﻲ ﺟـﺰء ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻣﻘﻄﻌﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷود ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻴﺪاﻧﻲ اﺟﺮا گردید. جامعه آماری پژوهش250 نفر از نوجوانان مجموعه ها و سالنهای ورزشی شهر سقز بود. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه تبلیغات بر مبنای مدل آیدا از دولت یاری و همکاران (1394) و پرسشنامه مشارکت ورزشی نایلور (2011) و گردآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. ﺟﻬـﺖ آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ از آزﻣﻮن کولموگروف اسمیرنف و اسپیرمن اﺳﺘﻔﺎده شد. نتایج نشان داد که تبلیغات در شرکت ﻧﻮﺟﻮاﻧـﺎن ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ورزش جودو موثر است (87/0). همچنین مطابق با نتایج میزان همبستگی ابعاد تبلیغات یعنی جلب توجه، علاقمندسازی، تحریک تمایل و اقدام عملی بر اساس مدل آیدا با انگیزش مشارکت 86/0، 83، 80/0و 85/0 به ترتیب بود. در واقع می توان بیان نمود که بین نقش ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت و شرکت ﻧﻮﺟﻮاﻧـﺎن ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ورزش جودو در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن سقز رابطه وجود دارد. بکارگیری فرایندهای اثربخش تبلیغی می تواند در ایجاد انگیزه و تشویق افراد به ورزش تاثیرگذار باشد.
-
اثر بازاریابی مرتبط با علت بر تصویر برند محصولات ورزشی
1396در این تحقیق اثر بازاریابی مرتبط با علت بر تصویر برند در محصولات ورزشی پرداخته می شود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی، و از آنجا که این تحقیق با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود به کار می رود، لذا نوع تحقیق کاربردی است. که به صورت میدانی توسط محقق انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را مصرف کنندگان محصولات ورزشی آدیداس در سطح فروشگاه های ورزشی شهر تهران بود. با توجه به نامشخص بودن مصرف کنندگان و پراکندگی جامعه آماری در سطح شهر تهران، روش نمونه گیری به صورت تصادفی و در دسترس، در مکان های فروش برند آدیداس مناطق (تجریش ، شهرک غرب ، هفت حوض) مراجعه کرده و نمونه های خود را بین افرادی که به فروشگاه مورد نظر مراجعه کرده تکمیل کرده است (384n=). ابزار اندازه گیری متغیرهای پژوهش، پرسشنامه ی 24 سوالی بازاریابی مرتبط با علت(Lachowetz (2002) , shabbir (2010))،تصویر برند(Teng Fatt, Suan (2000))،انگیزه شرکت(Judith Anne Garretson Folse (2010) )، مسولیت اجتماعی شرکت(Judith Anne Garretson Folse (2010))، کیفیت ادراک شده(Isabel Buil (2008) ) بود که پس از تایید روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید و همچنین پایایی درونی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت. در روش های آماری از تحلیل عاملی تاییدی و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. بازاریابی مرتبط با علت بر متغیرهای تصویر برند و کیفیت ادراک شده توسط مصرف کنندگان محصولات ورزشی آدیداس اثر معناداری دارد. بازاریابی مرتبط با علت بر مسئولیت اجتماعی و انگیزه شرکت تولید کننده محصولات ورزشی آدیداس اثر معنی دار دارد. انگیزه های شرکت تولید کننده بر مسئولیت اجتماعی شرکت تولید کننده محصولات ورزشی برند آدیداس اثرمعناداری دارد. مسئولیت اجتماعی شرکت تولید کننده محصولات ورزشی آدیداس بر تصویر برند آدیداس اثرمعناداری دارد. کیفیت ادراک شده توسط مصرف کنندگان محصولات ورزشی آدیداس بر تصویر برند آدیداس اثرمعنی دار دارد. تایید کلیه فرضیات مدل بدین معناست که ایجاد تصویر مثبت برای برند، افزایش شهرت و اعتبار و حفاظت از برند شرکت موجب افزایش مشتریان شرکت و در نتیجه سود میگردد. از این منظر مزایای بدست آمده از شهرت، سرمایه گذاری بلند مدت در عملکرد شرکت است.
-
پیش بینی عملکرد بازیکنان فوتبال مبتنی بر آزمون میدانی بانگسبو، تغییرات لاکتات و آنزیم لاکتات دهیدروژناز
1395اگرچه که فوتبال به صورت یک کل مطرح است اما هر یک از شاخه های آن با توجه به ماهیت این ورزش و محیطی که بازی در آن انجام می گیرد دارای نیازهای خاص خودش است. هدف از تحقیق حاضر پیش بینی عملکرد بازیکنان فوتبال مبتنی بر آزمون ، میدانی بانگسبو تغییرات لاکتات و آنزیم لاکتات دهیدروژناز بود. جامعه اماری تحقیق حاضر را 10 نفر از بازیکنان بعثت شهرستان کرمانشاه با دامنه سنی 24-18 سال با حداقل 10 سال سابقه تمرین فوتبال و با سابقه تمرین بی هوازی، تشکیل دادند.از آنها آزمون بانگسبو و آنالیز در حین مسابقه فیلم برداری گرفته شد.باگسبو یکی از تست های قوی برای اندازه گیری توان بی هوازی افراد فوتبالیست می باشد. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهشی از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون برای رابطه درون گروهی و همچنین برای پیش بینی از آزمون آماری رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت.مشخص شد که بین عملکرد (پاس دادن و شوت کردن) بازیکنان فوتبال و تست بانگسبو تفاوت معنی داری وجود دارد (p<0.0.5) و همچنین بین عملکرد بازیکنان فوتبال و تغییرات لاکتات دهیدروژناز رابطه معنی داری وجود دارد یعنی با افزایش لاکتات و لاکتات دهیدروژناز خون بازیکنان فوتبال میزان عملکرد آنها پایین می آید (p<0.05) ولی بین عملکرد بازیکنان فوتبال (قطع کردن توپ) و تغییرات لاکتات دهیدروژناز، لاکتات و تست بانگسبو (p<0.05) رابطه معنی دار وجود نداشت و همچنین بین عملاکرد بازیکنان (قطع کردن توپ) و تست بانگسبو پیش بینی معنی داری وجود نداشت. در کل یافته های حاصل از تحقیق نشان داد که نتایج بدست آمده از انجام تست بانگسبو توانست که عملکرد بازیکنان فوتبال را در روز مسابقه پیش بینی کند.البته علاوه بر نتایج تست بانگسبو و عملکرد بازیکنان به نظر می رسد که بازیکنانی که از آمادگی بالایی برخوردار باشند لاکتات و لاکتات دهیدروژناز آنها پایین است که بازهم این امکان را به ما داد که عملکرد این بازیکنان را در روز مستبقه پیش بینی کنیم. این یافته ها به مربیان توصیه می کند که با انجام تست بانگسبو مقدار لاکتات و LDH و عملکرد بازیکنان را تا حدودی پیش بینی کنند.
-
اثر دو شدت متفاوت تمرین تناوبی بر عملکرد مهارتی و تغییرات لاکتات خون بازیکنان تنیس روی میز
1394پژوهش حاضر اثر هشت هفته تمرینات تناوبی با شدت های مختلف بر عملکرد مهارتی و تغییرات لاکتات خون بازیکنان تنیس روی میز استان کردستان را مورد مطالعه قرار داد. 15 بازیکن تمرین کرده تنیس روی میز در رده سنی زیر 20 سال به صورت هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه 7 و 8 نفره تقسیم شدند. آزمودنی های گروههای تحقیق در پیش آزمون و پس آزمون تست هایی شامل آزمون نقاط فرود در تکنیک سرویس در یک مربع 25 در 25 سانتی متری، تست درصد توپهای موفق لوپ فورهند همراه با حرکت پا در یک مربع 25 در 25 سانتی متری، تست درصد توپهای موفق لوپ بکهند در یک مربع 25 در 25 سانتی متری و آزمون افزایشی لوپ فورهند در دو نقطه تا واماندگی یا انصراف اختیاری بازیکن با استفاده از دستگاه توپ انداز (روبوت) انجام دادند. ضربان قلب بیشینه ثبت و لاکتات خون پس از اتمام آزمون افزایشی با دستگاه لاکتومتر سنجیده شد. سپس پروتکل 8 هفته تمرینات به صورت هر هقته شش جلسه تمرین 2 ساعتی با شدتهای متفاوت برای دو گروه انجام شد گروه اول به صورت سنتی و تداومی و با یک توپ و گروه دوم به صورت تناوبی پرفشار و با تعداد توپ زیاد تمرین کردند. آزمونهای قبلی تکرار گردید و نتایج آن ثبت و مقایسه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای تی مستقل و تی همبسته با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد. نتایج آزمونهای انجام شده بیانگر اثر مثبت هر دو شدت تمرینی، پس از 8 هفته تمرین می باشد. تمرینات تناوبی پرفشار در آزمون های زمان 27/154 درصد، لاکتات 21/31 درصد، بکهند لوپ 02/57 درصد، فورهند لوپ 43/46 درصد و در فورهند لوپ همراه با حرکت پا 59/32 درصد افزایش عملکرد نشان داد. میزان تاثیر شدت تمرینات در تکنیک سرویس بسیار کم و قابل چشم پوشی بود. تمرینات تناوبی با شدت بالا در مقایسه با تمرینات با فشار کم و زیر بیشینه در ایجاد سازگاری و بهبود توان فیزیکی و تحمل اسیدیته و لاکتات و استقامت عضلانی تاثیر بیشتری از تمرینات با شدت کم و زیر بیشینه داشت.
-
رابطه محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته تربیت بدنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی استان کردستان
1393این تحقیق با هدف برسی رابطهبینمحیطمدرسهوپیشرفتتحصیلیدانش آموزانرشته تربیت بدنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی استان کردستان انجام شده است. این تحقیق کاربردی است و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی و به روش همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دبیران تربیت بدنی شاغل در هنرستان های تندرستی استان کردستان می باشد که تعداد آنها110 نفر در شهرستان های سنندج، مریوان، سقز، دهگلان، بیجار و قروه مشغول به ارائه خدمت هستند. روش نمونه گیری به صورت تمام شمار استفاده شده است. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسش نامه طراحی شده محیط مدرسه توسط جانسون و استیونس(2007) استفاده شد که ضریب پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 869/. محاسبه شد. با توجه به تحلیل داده های جمع آوری شده، نتایج زیر بدست آمده است. بین محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته تربیت بدنی رابطه وجودندارد و فقط مولفه های نوآوری و همکاری ارتباط معناداری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته تربیت بدنی داشتند. نتایج دیگر نشان داد که مقدار بتای مولفه های نوآوری و همکاری معنادار شده است. بنابراین فقط این دو مولفه می توانند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته تربیت بدنی را پیش بینی نمایند.
-
ارتباط بین ابهام نقش و میزان پرخاشگری در بازیکنان فوتبال لیگ برتر ایران
1393پژوهش حاضربا هدف بررسی ارتباط بین ابهام نقش و میزان پرخاشگری در بازیکنان فوتبال لیگ برتر ایران انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال فصل 92-93 بودند، که سه تیم از آنها (72 بازیکن) به صورت در دسترس، که حاضر به همکاری با محقق بودند، انتخاب شدند. ابهام نقش بازیکنان با استفاده از مقیاس ادراک نقش بیوکامپ و همکاران(2002) اندازه گیری شد. برای ثبت میزان پرخاشگری بازیکنان فوتبال فیلم بازی های تیم های لیگ برتر در نیم فصل اولمشاهده و پرخاشگری آنها در چک لیست لیستی محقق ساخته با الگو گرفتن از چک لیست پرخاشگری رابرتس و همکاران(1999) ثبت شد. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی استو از ترکیب دو روش میدانی پرسشنامه و مشاهده در جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.از آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی و آزمون یومن ویتنی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. در مجموع نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین ابهام نقش (ادراک نقش) هجومی و میزان پرخاشگری بازیکنان فوتبال لیگ برتر ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که ابعاد ابهام نقش (ادراک نقش) هجومی دارای توان پیش بین معناداری برای پرخاشگری بازیکنان فوتبال است. به علاوه ابهام نقش هجومیو میزان پرخاشگری بازیکنان جوان و کم تجربه نسبت به باتجربه ها بیشتر بود.
-
تاثیر بارشناختی بر دقت و زمان اجرای ورزشکاران و غیرورزشکاران دانشگاه کردستان
1392مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر بارشناختی بر دقت و زمان اجرای ورزشکاران و غیرورزشکاران دانشگاه کردستان انجام شد. بدین منظو 48 تفر از دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با دامنه سنی 24-18 سال انتخاب شدند. همه آزمودنی ها راست دست بدونشان با استفاده از پرسشنامه دست برتری برینس جیبس بررسی شد. آژمودنی ها برای انتخاب در گروه ها به صورت تصادفی انتخاب شدند(24 ورزشکار و 24 غیرورزشکار). این آژمودنی ها بعد از انجام پیش آزمون به طور تصادفی در چهار گروه(ورزشکار تجربی، ورزشکار کنترل، غیرورزشکار تجربی، غیررزشکار کنترل، قرار گرفتند. آژمودنی بعد از پیش آزمون، 18 جلسه تمرینی را در 6 هفته پشت سرنهادند.
-
ارتباط بین سبک های تفکر مربیان با رضایتمندی ورزشکاران لیگ برتر تکواندو
1392در این تحقیق ارتباط سبکهای تفکر مربیان با میزان رضایت ورزشکاران از دیدگاه تکواندوکاران لیگ برتر تکوتندو ایران مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی و از نظر هدف نیز کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه تکواندو کاران حاضر در لیگ برتر تکواندو ایران بودند که با توجه به مشارکت جامعه آماری تحقیق و تعداد پرسشنامه های کامل شده، کل افراد جامعه (60 نفر تکواندو کار) جزء نمونه تحقیق بودند. نمونه های تحقیق به پرسشنامه های سبک تفکر استرنبرگ که شامل 40 سوال در 5 مقیاس لیکرت از (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد) و پرسشنامه رضایتمندی ورزشکاران که شامل 15 سوال بود و میزان رضایتمندی ورزشکاران را در 4 بعد از دیدگاه ورزشکار اندازه گیری می کرد پاسخ دادند. گزینه های پرسشنامه رضایتمندی ورزشکار نیز دارای یک سیستم پنج ارزشی لیکرت (امتیاز 1، کانلاً موافقم و امتیاز 5، کاملا مخالفم) بود. در یک مطالعه راهنما ثبات درونی پرسشنامه سبک های رهبری مربیان r=0.83 و پرسشنامه رضایتمندی ورزشکاران r=0.91 برآورد گردید. کلیه فرضیه ها با آزمون آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و برای بررسی میزان پیش بینی متغیر ملاک توسط متغیرهای پیش بین، از آزمون رگرسیون گام به گام استفاده شد. داده ها در سطح معنی داری p=0.05 و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند. یافته های تحقیق رابطه معنی داری را بین سبک های تفکر آزاد اندیش، اجرایی و قانونی مربیان با رضایت ورزشکاران نشان داد ولی بین سبک محافظه کار و قضایی با رضایتمندی رابطه معنی داری مشاهده نشد. همچنین از یافته ها مشخص شد که بین کلیه خرده مقیاسهای سبک تفکر ارتباط معنی داری وجود دارد و از خرده مقیاس های سبک تفکر خرده مقیاس های آزاد اندیش (B=0.439)، قانونی (B=0.711) و اجرایی (B=0.396) قدرت پیش بینی رضایت را دارند اما خرده مقیاس های محافظه کار و قضایی توانایی پیش بینی رضایت را نداشتند.
-
بررسی ظرفیت حافظه فعال و خلاقیت دانش آموزان دختر ورزشکار و برتر تحصیلی مدارس متوسطه شهر کرمانشاه
1392یکی از مهم ترین وظایف نظام تعلیم و تربیت هر جامعه، تربیت افراد برای کسب دانش و رشد عملکردهای شناختی است. هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی ظرفیت حافظه فعال دانش آموزان ورزشکار و دانش آموزان غیر ورزشکار برتر تحصیلی بود. در این راستا میزان حافظه فعال تعداد 390 نفر از دانش آموزان شهر کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور تعداد 130 نفر از میان دانش آموزان برتر تحصیلی که معدل آن ها بالاتر از 18 بود و تعداد 130 نفر از میان دانش آموزان عضو تیم های آموزشگاه های سطح شهر کرمانشاه و تعداد 130 نفر از میان دانش آموزان غیر برتر تحصیلی غیر ورزشکار به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت اندازه گیری متغیرهای تحقیق از آزمون رایانه ای حافظه فعال، استفاده شد. پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات به دست آمده از پاسخ دانش آموزان تجزیه و تحلیل شد و نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین گروه ها در میزان ظرفیت حافظه فعال تفاوت معنی-دار وجود دارد (020/26F= با 001/0p≤). در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که دانش آموزان ورزشکار و دانش آموزان برتر تحصیلی از نظر میزان ظرفیت حافظه فعال و خلاقیت تفاوت بارزی با یکدیگر ندارند اما هر دو این گروه ها دارای ظرفیت حافظه فعال بالاتری نسبت به گروه غیر ورزشکار غیر برتر تحصیلی هستند.
-
نقش بازخورد افزوده و تغییرپذیری تکلیف در تمرین بدنی و ذهنی بر اکتساب و یادگیری تکنیک فورهند تنیس روی میز
1392تحقیق حاضربه منظور بررسی اثر بازخورد افزوده و تغییر پذیری تکلیف در تمرین جسمی بر اکتساب و یادگیری تکنیک فورهند تنیس روی میز انجام شد. بدین منظور 50 نفر از دانشجویان دختر راست دست و مبتدی دانشگاه کردستان با میانگین سنی(08/1±80/20) به صورت در دسترس انتخاب شدند، سپس به طور تصادفی به 5 گروه 10 نفره شامل: تمرین جسمی متغیر و ثابت با بازخورد افزوده، تمرین جسمی متغیر و ثابت بدون بازخورد و کنترل تقسیم شدند. تکالیف شامل ارسال توپ به سه نقطه مشخص از میز تنیس روی میز بود در هرگروه پس از آموزش تکنیک فورهند و مشاهده اجرای فرد ماهر پیش آزمون به عمل آمد (آزمودنی ها 10 جلسه تمرینی و در هر جلسه 30 کوشش داشتند). در آخرین جلسه آزمون اکتساب، 48 ساعت بعد آزمون یادداری و بعد از 4 روز آزمون انتقال انجام شد. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی انجام شد و نتایج تحقیق نشان داد که بین گروه تمرین جسمی متغیر با بازخورد افزوده و گروه تمرین جسمی ثابت با بازخورد افزوده در مرحله یادگیری تفاوت معنی دار بود (01/0p=) و بین گروه تمرین جسمی متغیر بدون بازخورد افزوده و گروه تمرین جسمی ثابت بدون بازخورد افزوده تفاوت معنادار نبود. طبق یافته های حاصل از این پژوهش، تمامی شیوه های تمرینی بر اکتساب، یادداری و یادگیری تکنیک فورهند تنیس روی میز افراد مبتدی موثرند و گروه تمرین جسمی متغیر همراه با بازخورد افزوده بهترین عملکرد را در مرحله یادداری و یادگیری نسبت به سایر گروه ها داشتند، این نتیجه با نظریه طرحواره اشمیت و فرضیه بسط و طرح عمل همسو بود.
-
تاثیر تکنیک آزادسازی هیجان بر اضطراب و عملکرد تیراندازان برتر
1392پژوهش حاضر به منظور تاثیر تکنیک ازادسازی هیجان بر اضطراب و عملکرد تیراندازان برتر انجام گرفت 16 نفر تیرانداز برتر دختر با میانگین سنی 21-23 سال به صورت هدفمند انتخاب و سپس به شکل تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند برای سنجش عملکرد از سیبل 10*10 و تفنگ بادی استاندارد استفاده شد برای سنجش اضطراب از پرسشنامه لاضطراب ورزشی که سه مولفه اضطراب بدنی نگرانی و اختلال در تمرکز را می سنجید استفاده شد هر دو گروه در دو دوره 20 شلیک را انجام می دادند و قبل و بعد از تمرینات پرسشنامه را پر می کردند ولی گروه تجربی قبل از شروع شلیک ها تکنیک ازادستازی هیجانم روی انها انجام شد هر دو گروه هشت هفتهخ و هفته ای سه بار پروتکل را اجرا می کردند جهت تحلیل داده ها از از امار توصیفی و امار استنباطی استفاده شد.
-
ارتباط بین سبک های رهبری ، انسجام گروهی و رضایتمندی با لذت از ورزش در دانشجویان پسر ورزشکار دانشگاه های کشور
1392هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین سبک های رهبری مربیان انسجام گروهی و رضایتمندی با لذت از ورزش در ورزشکاران می باشد جامعه تحقیق در ورزشکاران می باشد جامعه تحقیق ورزشکاران تیم های ورزشی دانشگاه های کشور راه یافته به یازدهمین المپیاد دانشجویی - ورزشی بودند ازمودنی های تحقیق 350 نفر از ورزشکاران بودند که به پرسشنامه های سبک های رهبری مربیان (LSS) محیط گروهی و رضایتمندی ورزشکاران و لذت از فعالیت جسمانی پاسخ دادند در یک مطالعه راهنما پایایی درونی پرسشنامه سبک های رهبری r=0/83 الی r=0/88 ابعاد محیط گروهی r=0/83 و r=0/86 ابعاد رضایت مندی ورزشکاران r=0/85 الی r=0/88 گزارش شد برای بررسی ارتباط بین متغییر ها از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای بررسی میزان پیش بینی متغیر ملاک توسط متغیر های پیش بین از ازمون رگرسیون گام به گام استفاده شد کلیه اطلاعات در سطح p<0/05 تجزیه و تحلیل شدند یافته های تحقیق نشان داد بین سبک های رهبری تمرین و اموزش بازخورد مثبت و دموکراتیک هر دو بعد انسجام گروهی و هر چهار بعد رضایتمندی با لذت ورزشکاران ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت
-
اثر نوع فعالیت بدنی هوازی یک جلسه ای بر توانایی بازداری پاسخ دانشجویان ورزشکار
1391پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر دو نوع فعالیت بدنی هوازی یک جلسه ای با شدت متوسط بر توانایی بازداری پاسخ دانشجویان ورزشکار انجام شد. برای بررسی اثر نوع فعالیت از فعالیت با نوارگردان و دوچرخه کارسنج استفاده شد؛ و برای ارزیابی توانایی بازداری پاسخ به عنوان متغیر وابسته، از آزمون های رایانه ای استروپ (با به کارگیری متغیر نمره ی تداخل در این آزمون) و مرتب کردن کارت های ویسکانسین (با به کارگیری متغیر خطای درجاماندگی در این آزمون) استفاده شد. از دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه کردستان، کسانی که بر اساس پرسشنامه ی مربوطه صلاحیت لازم را داشتند (داشتن سلامت جسمانی، 18-26 سال سن و 3 جلسه فعالیت ورزشی در هفته در 6 ماه گذشته)، 40 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و به روش تصادفی به دوگروه مساوی دوچرخه-کارسنج و نوارگردان تقسیم شدند. آزمودنی ها دو جلسه ی جداگانه با حداقل 2 روز فاصله در آزمایشگاه حاضر شدند. در جلسه ی اول آزمودنی ها با هدف کلی تحقیق و روند کار و آزمون های شناختی آشنا شده و حداکثر اکسیژن مصرفی و سایر اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شد. از آزمودنی-های حاضر در جلسه ی اول از گروه دوچرخه کارسنج 14 نفر (سن: 28/1±50/22 ، :VO2max24/2±05/43) و از گروه نوارگردان نیز 14 نفر (سن: 88/1±22، :VO2max 09/3±35/45) VO2max مورد نظر (بین 40-50mls/kg/min ) را داشتند که برای جلسه ی دوم انتخاب شدند. در جلسه ی دوم، آزمودنی ها بعد از پر کردن پرسشنامه ی مربوط به سوابق 24 ساعت گذشته ی خود، آزمون های شناختی را در موقعیت نشسته روی صندلی و روبروی رایانه انجام دادند. دو دقیقه بعد، فعالیت بدنی مربوطه که شامل 35 دقیقه فعالیت با شدت 60٪-65٪ ضربان قلب بیشینه بود، انجام شد. بلافاصله بعد از اتمام فعالیت و همچنین 20 دقیقه بعد از اتمام فعالیت، در حالی که فرد به روی صندلی نشسته بود، آزمون های شناختی دوباره انجام شد. نتایج با استفاده از آزمون آنالیز واریانس نشان داد که بلافاصله بعد از اتمام فعالیت در مقایسه با قبل از فعالیت، در نمره ی تداخل و خطای درجاماندگی کاهش معنی داری ایجاد شده است که نشان دهنده ی اثرات تسهیلی فعالیت بدنی بر توانایی بازداری پاسخ است. 20 دقیقه بعد از اتمام فعالیت در مقایسه با قبل از فعالیت، اثر تسهیلی فعالیت بدنی بر زیرمتغیر خطای درجاماندگی در هر دو گروه وجود داشت و شاهد کاهش معنی دار تعداد این خطا
-
تاثیر هشت هفته تمرین هوازی بر حافظه فعال و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه - بیش فعالی (ADHD)
1391اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی (ADHD) یکی از شایعترین اختلالات مزمن رشدی است که حدود 7 درصد از کودکان مدرسه و 5 درصد از نوجوانان و بزرگسالان را شامل می شود(فروان، 2003). در پژوهشی نشان دادند که کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با کودکان عادی، در بازداری رفتار، حافظه فعال، خودتنظیمی انگیزشی و هیجانی، گفتار درونی دچار نقص های آشکاری هستند و این نقص ها در تظاهرات رفتاری به صورت تکانش گری، بیش فعالی، ضعف در عملکرد تحصیلی همراه است)سولانتو و همکاران,2001). انگلهارت و همکاران(2008) در پژوهش گسترده ای روی کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD به این نتیجه رسیدند که این کودکان و نوجوانان به واسطه مشکلات بازداری شناختی، عملکرد ناقصی در حافظه فعال دارند. حافظه فعال سامانه ای ذهنی است که وظیفه اندوزش و پردازش موقتی اطلاعات را برای انجام دادن یک رشته از تکالیف پیچیده شناختی، نظیر فهمیدن ، اندیشیدن، محاسبه کردن، استدلال کردن و یادگرفتن به عهده دارد(بدلی، 1986). شواهد پژوهشی متعدد حاکی از آن هستند که حافظه فعال نقش بسیار عمده و تعیین کننده ای در یادگیری و انجام تکالیف پیچیده شناختی دارد(گترکول و بدلی، 1993(. کاهش ظرفیت حافظه فعال در کودکان ADHD منجر به نقایصی در کنترل توجه و عملکرد های اجرایی می شود(راپورت و همکاران, 2008). توجه نیز به یک سری عملیات پیچیده ذهنی اطلاق می شود که شامل تمرکز کردن یا درگیر شدن نسبت به هدف، نگه داشتن یا تحمل کردن و گوش به زنگ بودن در یک زمان طولانی، رمزگردانی ویژگی های محرک و تغییر تمرکز از یک هدف به هدف دیگر است(سیدمن و همکاران,2006). مبانی نظری، اجزاء توجه، را شامل تنظیم برانگیختگی و مراقبت، توجه انتخابی ، توجه پایدار، فراخنای توجه یا توجه تقسیم شده بازدارندگی و کنترل رفتار می دانند(والرا و سیدمن,2006). توجه انتخابی به ظرفیت نگهداری و ابقاء یک مجموعه رفتاری یا شناختی در مواجهه با محرک -های حواس پرتی یا رقیب اشاره دارد. بنابراین این بخش, اندیشه(رهایی از حواس پرتی) را در خود جای می دهد(سلبرگ و متیو, 1989). بی توجهی به عنوان معیار اصلی اختلال نقص توجه- بیش فعالی/ تکانشگری در نظر گرفته می شود(وندر,1987).