درباره گروه مدیریت بازرگانی
گروه مدیریت بازرگانی در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از گروههای آموزشی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کردستان فعالیت خود را آغاز نمود و در همان سال در مقطع کارشناسی دوره روزانه دانشجو پذیرفت. در سال ۱۳۸۳ از طریق کنکور سراسری در دوره شبانه، و در سال ۱۳۸۵ در دوره نیمه حضوری دانشجوی کارشناسی پذیرفته شدند. در سال ۱۳۹۲ دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به دوره های گروه اضافه و در سال ۱۳۹۴ دوره های کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار و کارشناسی گردشگری راه اندازی شد. هم اکنون پذیرش دانشجو در دوره های کارشناسی مدیریت بازرگانی، کارشناسی مدیریت جهانگردی، کارشناسی گردشگری، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار صورت میگیرد. در حال حاضر ۸ عضو هیات علمی تمام وقت و بیش از ۳۰ مدرس مدعو خدمات آموزشی و پژوهشی گروه را بر عهده دارند و ۸ رشته گرایش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان در دوره های روزانه، شبانه، پردیس، و بین الملل دائر است .
دوره های مدیریت و کسب کار به منظور پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی، اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است. هدف این دوره، پرورش افرادی است که در زمینههای زیر انجام وظیفه نمایند:
- اداره و رهبری موثر و کارآمد سازمان
- ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان
- طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
- کارآفرینی با ایجاد فعالیتهای جدید در درون سازمان و با ایجاد سازمانهای جدید
- ارائه خدمات مشاوره و مطالعاتی در زمینههای مذبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی
این افراد پس از فراگرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارتهای مدیریتی میتوانند با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تحقق اهداف بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند. فارغالتحصیلان این دوره با فراگیری دانش و فنون مدیریت قادر خواهند بود در زمینههای زیر فعالیت نمایند:
- ادراه امور واحدهای ستادی سازمانهای تولیدی و اجتماعی در جهت کمک به مدیران این سازمانها
- اداره و راهبری موثر و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تولیدی، تحقیق و توسعه، مالی، فروش، اطلاعات
- ایجاد تحول در یک بخش از سازمان با تجدید تشکیلات، رویهها و شیوههای اداره آن بخش
- کارآفرینی در یک سازمان برای شروع فعالیتهای جدید با ایجاد و اداره سازمانهای جدید
- طراحی تحول در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تحولات کل
توسعه کشور و ارتقاء استاندارد زندگی در آن مستلزم بهبود و کیفیت مدیریت در سازمانهای اقتصادی و اجتماعی است. با بهبود مدیریت است که میتوان بهرهوری را افزایش داد و از ظرفیتها و امکانات موجود کالا و خدمات بیشتری را تولید نمود و ظرفیتهای زیادتری را بوجود آورد. بهبود مدیریت نیز مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مدیریت است که امروزه به عنوان یکی از شاخههای معرفت بشری پیشرفت زیادی نموده است و آموزش در زمینه آن گسترش فراوانی یافته است. با توجه به اهمیت مدیریت در رشد و ارتقا سازمانها و جوامع، نظامهای آموزشی کشورها، آموزش در حوزه مدیریت از نظر کیفی و کمی به سرعت توسعه داده شده است که یکی از زمینههای بارز در این رشته است.
فارغالتحصیلان این دوره با فراگیری دانش و فنون مدیریت قادر خواهند بود در زمینههای زیر فعالیت نمایند:
- ادراه امور واحدهای ستادی سازمانهای تولیدی و اجتماعی در جهت کمک به مدیران این سازمانها
- اداره و راهبری موثر و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تولیدی، تحقیق و توسعه، مالی، فروش، اطلاعات
- ایجاد تحول در یک بخش از سازمان با تجدید تشکیلات، رویهها و شیوههای اداره آن بخش
- کارآفرینی در یک سازمان برای شروع فعالیتهای جدید با ایجاد و اداره سازمانهای جدید
- طراحی تحول در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تحولات کل
توسعه کشور و ارتقاء استاندارد زندگی در آن مستلزم بهبود و کیفیت مدیریت در سازمانهای اقتصادی و اجتماعی است. با بهبود مدیریت است که میتوان بهرهوری را افزایش داد و از ظرفیتها و امکانات موجود کالا و خدمات بیشتری را تولید نمود و ظرفیتهای زیادتری را بوجود آورد.
بهبود مدیریت نیز مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مدیریت است که امروزه به عنوان یکی از شاخههای معرفت بشری پیشرفت زیادی نموده است و آموزش در زمینه آن گسترش فراوانی یافته است. با توجه به اهمیت مدیریت در رشد و ارتقا سازمانها و جوامع، نظامهای آموزشی کشورها، آموزش در حوزه مدیریت از نظر کیفی و کمی به سرعت توسعه داده شده است که یکی از زمینههای بارز در این رشته میباشد.