17 09 2024

رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه سهم آموزش (مدرسه و دانشگاه) در GDP کشور، کمتر از ۳ درصد است، افزود: این سهم در آموزش عالی کمتر از 0.71 درصد است با این وجود بیش از ده هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود داشته و ۱۴۰ هزار شاغل در این بخش فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه کردستان: سهم آموزش در GDP کشور، کمتر از ۳ درصد است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، نشست مرکز رشد دانشگاه با بنیاد دانایان در سالن جلسات دفتر ریاست این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر حامد قادرزاده با اشاره به اهمیت جایگاه ارتباط دانشگاه و جامعه ، اظهار داشت: اساتید ما در دانشگاه‌های مختلف کشور باید تبدیل دانش به ثروت و ایجاد ارزش افزوده را به دانشجویان آموزش دهند.

وی با بیان اینکه سهم آموزش (مدرسه و دانشگاه) در GDP کشور، کمتر از ۳ درصد است، افزود: این سهم در آموزش عالی کمتر از 0.71 درصد است با این وجود بیش از ده هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود داشته و ۱۴۰ هزار شاغل در این بخش فعالیت می‌کنند.

به گفته دکتر قادرزاده، نگاه دانشگاه کردستان حمایت از مراکز رشد، واحدهایی فناور و شرکت‌های دانش بنیاد بوده و تعامل مثبتی در بین دانشگاه کردستان و این مراکز وجود دارد.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، فلسفه ایجاد چنین مراکزی هدایت دانش آموزان و دانشجویان به سمت اشتغال‌زایی و تبدیل دانش به ارزش است و این امر با مدیریت منابع مالی به ثمر خواهد رسید.

در ادامه این نشست دکتر حسین عبده تبریزی نیز اظهار داشت: از زمانی که یک کسب و کار به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالیت خود را شروع می‌کند تا زمانی که به مرحله شکوفایی و درآمدزایی برسد، نیاز به حمایت نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذار دارد.

وی افزود: نقش مکانیزم‌های مالی بسیار پررنگ و با اهمیت است، اما علاوه بر ریل‌گذاری و سیاستگذاری‌های درست حاکمیتی، آینده‌نگری و دانش کافی مدیریت خود شرکت نیز لازمه رشد کسب و کارهاست.

مدیر گروه دانایان با اشاره به لزوم اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور، تصریح کرد: خوشبختانه رشد اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان در مقایسه با دیگر بنگاه‌های اقتصادی در کشور غیر قابل مقایسه است و دلیل این امر ساختار چابک این شرکت‌ها از یک سو و از سوی دیگر اداره آنها به شکل خصوصی است.

دکتر عبده تبریزی لازمه جهش در اقتصاد دانش‌‌‌بنیان استان را ایجاد ناحیه نوآوری کردستان دانست و گفت: امروزه کسب و کارهای نو مبتنی بر فناوری‌های نوظهور در تمامی جنبه‌های زندگی ما وارد شده‌اند و برای تحول بنیادی در این اقتصاد، ایجاد ناحیه نوآوری کردستان بسیار ضروری است. 

دکتر تبریزی افزود: لازم است پارک علم و فناوری کردستان با همکاری و هم‌افزایی با دانشگاه کردستان و دیگر بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان تمامی تلاش خود را برای ایجاد این منطقه به کار گیرند.   

استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مرز مشترک با اقلیم کردستان و تعیین پارک علم و فناوری کردستان به عنوان دبیرخانه توسعه تعاملات علمی و فناورانه با اقلیم کردستان، گفت: از بزرگترین ظرفیت‌های اقتصادی در استان کردستان هم مرزی با اقلیم کردستان است چرا که علاوه بر قرابت فرهنگی، بازار بکر اقلیم می‌تواند به عنوان هاب صادرات محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه واحدهای فناور تمامی پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های کشور باشد.


برچسب‌ها:

نشست