11 03 2023

دانشگاه کردستان در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی کشور، موفق به کسب عنوان‌های "دانشگاه‌ شایسته تقدیر" در بخش جایزه ملی ثریا و همچنین دانشگاه برتر در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی در وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت، گردید.

معرفی دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه برتر در اولین جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی کشور

نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی ۱۵ و ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. این جشنواره با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری دکتر زلفی گل، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر اسماعیلی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان دکتر داداش پور، مدیران حوزه بین‌الملل وزارت علوم و با حضور روسا و معاونین و مدیران امور بین‌الملل دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار گردید.

سازمان امور دانشجویان با هدف گفتمان‌سازی در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی، معرفی ظرفیت‌های آموزش عالی کشور جهت تحصیل دانشجویان خارجی این جشنواره را برگزار نمود. این جشنواره فرصتی بود برای مشارکت فعال دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی  سراسر کشور تا نسبت به جذب دانشجویان بین‌المللی، معرفی مزیت‌ها و عرضه دستاوردهای دانشگاه خود اقدام نمایند.

اعطای جایزه ملی دانشگاه‌های برتر« جایزه ملی ثریا»، تقدیر از دانشگاه‌های موفق در جذب دانشجویان بین‌المللی، تجلیل از برترین‌ها در امور دانشجویان بین المللی، همایش الگوها و ساز و کارهای اجرایی جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران و بخش نمایشگاهی از برنامه‌های دو روزه  این جشنواره بود.

در این مراسم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: نقش دانشجویان بین‌الملل در تحقق مرجعیت علمی، نقش بی بدیلی است که ما باید از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشیم. داداش‌پور اظهار کرد: تلاش‌‌های زیادی برای جذب دانشجویان بین‌المللی انجام شده است، کنشگران بسیاری در این حوزه وجود دارد و تصور ما این است با وجود این هنوز نیز ظرفیت حضور کنشگران دیگری وجود دارد که می‌توانند در این عرصه نقش‌آفرینی کنند. وی افزود: برای تحقق این موضوع ما اقدام به برگزاری جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی نمودیم. این جشنواره مقدمه‌ای است تا بتواند نقش خود را در مسیر تحول دانشگاه‌ها در حوزه جذب دانشجویان بین‌الملل ایفا نماید. وی اظهار کرد: در جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی ۵ جایزه در نظر گرفته شده است تا بتوانیم دانشگاه‌ها را بر اساس تحرکاتی که در این حوزه دارند ارزیابی نماییم. عصاره اصلی جایزه ملی دانشگاه‌های برتر که تحت عنوان جایزه ثریا از آن یاد می‌شود، جذب دانشجویان بین‌المللی است.

رییس سازمان امور دانشجویان ایران ادامه داد: این جایزه ملی برای دانشگاه‌هایی که سرآمد هستند یا برگزیده و دانشگاه‌هایی که شایسته تقدیر هستند تدارک دیده شده است. وی اظهار کرد: جایزه جذب دانشجویان بین‌الملل در چهار حوزه عمل خواهد کرد که اولین آن تعداد مطلق دانشجوی بین‌الملل در آن دانشگاه است، دومین حوزه، آمار جذب دانشجوی بین‌الملل دانشگاه نسبت به سال گذشته می‌باشد و سومین حوزه مربوط به تنوع ملیتی و آخرین موضوع سهم دانشجویان بین‌الملل نسبت به کل دانشجویان آن دانشگاه است‌.

داداش‌پور ادامه داد: آیین‌نامه‌ای برای جذب دانشجویان بین‌الملل مصوب شده است که بر اساس آن به موسسات جذب به عنوان یک عنصر که در این زیست‌بوم اثرگذار هستند، مجوز جذب دانشجو داده می‌شود.

در پایان این جشنواره، در بخش جایزه ملی ثریا، دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه‌ شایسته تقدیر معرفی گردید. همچنین در بخش برترین دانشگاه ها در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی در وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت نیز، با حضور دکتر قادرزاده سرپرست محترم دانشگاه کردستان، از دانشگاه کردستان به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور تقدیر به عمل آمد.