18 05 2023

فرمانده مرزبانی استان کردستان گفت: از نقطه صفر مرزی تا فاصله ۲۰ کیلومتری از مرز جمعیت ۶۰ هزارنفری در قالب ۱۷ هزار خانوار در مناطق مرزی ساکن هستند و مهمترین چالش در این خط مرزی نبود معیشت و اشتغال است و همانطور که شاهد آن هستیم، هیچ صنایع بزرگی در اینجا وجود ندارد و باید از ظرفیتهای ویژه این منطقه استفاده کرد. 

فرمانده مرزبانی استان کردستان: معیشت و اشتغال مهمترین چالش مناطق مرزی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، اختتامیه دومین همایش ملی جامعه‌شناسی مرز عصر امروز (۲۸ اردیبهشت) در دانشگاه کردستان برگزار شد.
در این همایش فرمانده مرزبانی استان کردستان با اشاره به اهمیت برگزاری چنین همایش‌هایی، اظهار داشت: واژه کولبری واژه مناسبی نبود که در کردستان آغاز شد و متاسفانه در فرهنگ عمومی جامعه این واژه جا افتاده است.

محمدعارف سپهری تصریح کرد: یکی از انتقادهایی که به سمت مرزبانی است، شیوه رفتار با کولبران و یا مردم مرزنشین بوده و مهمترین چالش این مسئله نیز، نبود زیرساخت‌های اولیه و اقتصادی در این مناطق است. 
به گفته وی، در جایی که پیشرفت و آبادانی وجود داشته باشد در آنجا بی‌شک امنیت نیز وجود دارد خوشبختانه در این مناطق فرهنگ مردم بسیار بالا بوده اما فقر و نبود اشتغال مناسب معضلی جدی محسوب شده و مسئولین امر باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

فرمانده مرزبانی استان کردستان بیان داشت: از نقطه صفر مرزی تا فاصله ۲۰ کیلومتری از مرز جمعیت ۶۰ هزارنفری در قالب ۱۷ هزار خانوار در مناطق مرزی ساکن هستند و مهمترین چالش در این خط مرزی نبود معیشت و اشتغال است و همانطور که شاهد آن هستیم، هیچ صنایع بزرگی در اینجا وجود ندارد و باید از ظرفیت‌های ویژه این منطقه استفاده کرد.

فرمانده مرزبانی استان کردستان با اشاره به اینکه ضروری است تا مردم واقعیت‌های مرز را بدانند، تصریح کرد: بخش زیادی از مردم ما از واقعیت‌ها بی‌اطلاع هستند و متاسفانه به دلیل نبود آگاهی بسیاری از سرمایه‌داران از سرمایه‌گذاری در این استان خودداری می‌کنند و این نگرش باید اصلاح شود.

ضرورت فعالیت نیروهای توسعه‌گرا در مناطق مرزی
در ادامه این همایش دکتر اسماعیل احمدی با اشاره به اینکه تا مدت‌های طولانی در مرز رقیبی برای مفهوم «امنیت» وجود نداشت، اظهار داشت: خوشبختانه در چند سال اخیر در کنار مفهومی به نام «امنیت»، واژه « توسعه» نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و اکنون شاهد آن هستیم که به طور مثال بخش نظامی در آبرسانی به مناطق روستایی مرزنشین ورود پیدا کرده و امنیت و توسعه در کنار همدیگر راهشان را در بین تصمیم‌گیران باز کرده‌ است.

فرماندار مریوان افزود: متاسفانه برخی تفکرات، توسعه را مفهومی ایدئولوژیک می‌نامند و این موجب مقاومت و بروز مشکلاتی شده و باید بپذیریم که توسعه مفهومی ایدئولوژیک نبوده و یک مفهوم تئوریک است و نشر این تفکر موجب می‌شود که در آینده از ظرفیتهای بومی و محلی بهرمند شویم. 
وی در پایان با اشاره به اینکه باید اجازه فعالیت و رشد را به افراد متخصص و توسعه‌گرا داد، افزود: امیدواریم که مجموعه سخنرانی‌هایی که در طول این دو روز همایش مطرح شد به صورت کتاب به علاقمندان و متخصصین این حوزه ارائه شود.


برچسب‌ها:

رویداد همایش