30 06 2024

دستگاه چاپ خط بریل با حضور جمعی از مسئولان دانشگاه و روشندلان در بخش نابینایان کتابخانه ماموستا هه‌ژار دانشگاه کردستان رونمایی شد.

دستگاه چاپ خط بریل در دانشگاه کردستان رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، چاپگر خط بریل با حضور رئیس و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاه و همچنین مسئول کتابخانه نابینایان دانشگاه کردستان و جمعی از روشندلان رونمایی شد.

قبل از دهه 90 ایران ناچار به تامین دستگاه چاپ بریل از کشورهای غربی بود اما با آغاز تحریم‌ها، امکان تهیه این دستگاه از ایرانیان سلب شد و همین موجب تولید نسخه ایرانی آن شد.

دستگاه چاپ بریل توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی تولید و تا حدی ارتقا یافته که توان رقابت با چاپگرهای خارجی را داشته و با قیمتی بسیار کمتر از نوع خارجی آن در دسترس است.

این دستگاه که توسط بخش نابینایان کتابخانه ماموستا هه‌ژار دانشگاه کردستان رونمایی شد، قابلیت تبدیل بیش از 200 زبان به خط بریل را دارد که موجب ارتقای سطح علمی و آموزشی نابینایان نه تنها در سطح استان بلکه در سایر استان‌های هم‌مجاور خواهد شد.

این دستگاه پیشتر به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی مجهز بود که برای دانشگاه کردستان به زبان کردی سورانی نیز مجهز شده است.

مسئولان کتابخانه نابینایان دانشگاه کردستان از چاپ کتاب قرآن به خط بریل در آینده نزدیک خبر دادند و آن را جزو اولین برنامه‌های این کتابخانه برای چاپ کتب با خط بریل اعلام کردند.