24 06 2024

آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی با هدف گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان و معرفی این گنجینه ارزشمند به نسل نو، در سنندج برگزار می‌شود.

آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی در سنندج برگزار می‌شود

دکتر حامد قادرزاده، رئیس دانشگاه کردستان، در نشست خبری این آیین اظهار داشت: هدف از برگزاری این برنامه، تجلیل از خدمات ارزشمند ادبا، نویسندگان و شاعران کرد و همچنین معرفی زبان و ادبیات غنی این مرز و بوم به نسل‌های آینده است.
وی افزود: زبان کردی یکی از ارکان هویت ایرانی و از ثروت‌های ملی ما محسوب می‌شود و حفظ و پاسداشت آن وظیفه‌ای همگانی است.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه قبل و بعد از انقلاب اسلامی بیشتر از زبان فارسی استفاده شده، گفت: استفاده از زبان فارسی به معنی اهمیت ندادن به زبان‌های سایر اقوام ایرانی نبوده و امیدواریم با برگزاری این آیین، شاهد احیای زبان کردی و جایگاه واقعی آن در جامعه باشیم.
دکتر قادرزاده همچنین از راه‌اندازی فرهنگستان زبان و ادب کردی در استان در آینده خبر داد و گفت: این فرهنگستان به صورت مستقل به پژوهش و تحقیق در حوزه زبان و ادبیات کردی خواهد پرداخت.

وی در ادامه به جزئیات برنامه تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی اشاره کرد و گفت: این همایش در ۱۲ محور اصلی از جمله شعر، رمان، نقد، ادب، آموزش و ادبیات کودکان با حضور ۱۵ داور داخلی و خارجی برگزار می‌شود.
دکتر قادرزاده در پایان سخنان خود گفت: در این آیین از ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از مفاخر زبان و ادبیات کردی تجلیل خواهد شد.