04 07 2024

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان تاکید کرد: ما نیازمند راه‌اندازی فرهنگستان زبان و ادبیات کُردی هستیم تا بتوانیم بهتر برنامه‌های این پژوهشکده را دنبال کنیم.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان: ضرورت راه‌اندازی فرهنگستان زبان و ادبیات کُردی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، مراسم گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.
دکتر یادگار کریمی هدف عمده از برگزاری این همایش را تکریم و شانیت‌بخشی به پژوهشگران و مفاخری نام‌آور در فرهنگ ایران و با زبان کردی دانست.

‌رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان تصریح کرد: آئین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی در ۱۴ محور اصلی برگزار می‌شود که ۱۵ داور داخلی و خارجی به بررسی رزومه افراد نام‌آور پرداخته‌اند.
به گفته دکتر کریمی: این ۱۴ محور شامل؛ بخش شعر، رمان، نقد ادبی، بخش پژوهش در حوزه فولکلور، آموزش زبان کردی، فرهنگ‌نویسی، بخش انتشارات، انجمن‌های ادبی، بخش ترجمه، روزنامه، هفته‌نامه، مجله، زبان‌شناسی، ادبیات کودکان، بخش پایگاه خبری و بخش نهادی است.

دکتر کریمی افزود: قطعاً بزرگان بسیاری را در عرصه زبان و ادبیات کُردی داریم که در سکوت مشغول به فعالیت هستند که امروز از ۹۵ نفر از آنها تجلیل خواهد شد.
رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان تاکید کرد: ما نیازمند راه‌اندازی فرهنگستان زبان و ادبیات کُردی هستیم تا بتوانیم بهتر برنامه‌های این پژوهشکده را دنبال کنیم.
وی خاطر نشان کرد: افراد تجلیل شده در این مراسم همگی در قید حیات بوده و انتخاب این افراد در سطح ملی بوده عمده از استان‌های کُردنشین شامل آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه هستند.

این همایش با همکاری مرکز مطالعات کردستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و موسسه آموزش زبان کردی راژه برگزار شد.