Faculty Profile

خبات نسائی
تاریخ به‌روزرسانی: 1403/07/12

خبات نسائی

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی / گروه مدیریت بازرگانی

Theses Faculty

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. بررسی مولفه‌های فناورانه، رفتاری و محیطی بر پذیرش موبایل بانک
    1402
    هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های فناورانه، رفتاری و محیطی بر پذیرش موبایل بانک می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود تحقیق حاضر از نوع توصیفی است که مسیر اجرای آن پیمایشی و پسانگر بوده و داده‌های تحقیق به صورت میدانی جمع آوری شد. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان بانک صادرات شهر سنندج بود. که با نرم افزار SPSS Sample Power تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه گیری در این تحقیق طبقه‌ای تصادفی ساده است. برای جمع داده‌ها از مقیاس‌های پرسشنامه 22 سوالی Chong et al. (2019)، پرسشنامه 4 سوالی Han and Kim (2019)، پرسشنامه 16 سوالی Kaur et al. (2016)و پرسشنامه 5 سوالی Langaro et al. (2018)استفاده شد. در ادامه اطلاعات به دست آمده و با استفاده از نرم افزار PLS و با بکارگیری روش حداقل مربعات جزئی (PLS) جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. به این ترتیب که در ابتدا جهت برازش مدل، از برازش مدل اندازه‌گیری و برازش مدل ساختاری استفاده شد. برای بررسی برازش مدل اندازه‌گیری، با استفاده از معیارهای روایی و پایایی اقدام کرده و جهت بررسی برازش مدل ساختاری از معیار ضریب تعیین (R2) برای متغیرهای پنهان درون‌زا و آزمون t-values استفاده شد و نهایتا، جهت بررسی برازش مدل کلی، از معیار GOF استفاده و در مرحله بعد به بررسی آزمون فرضیه‌های پژوهش، پرداخته شد. همچنین از نرم افزار spss جهت بررسی نرمال بودن داده‌ها (آزمون کولموگروف-اسمیرنوف) استفاده شد. در نهایت نتایج نشان داد که ویژگی‌های وظیفه بر تناسب فناوری وظیفه، ویژگی‌های فناوری بر تناسب فناوری وظیفه، تناسب فناوری وظیفه بر پذیرش موبایل بانک، تناسب فناوری وظیفه بر انتظار عملکرد، انتظار عملکرد بر قصد رفتاری، انتظار تلاش بر قصد رفتاری، کنترل رفتاری درک شده بر قصد رفتاری، شرایط تسهیل کننده بر قصد رفتاری، انگیزه لذت جویانه بر قصد رفتاری، هنجارهای ذهنی بر قصد رفتاری، سودمندی درک شده بر قصد رفتاری، هنجارهای ذهنی بر نگرش، سودمندی درک شده بر نگرش، نگرش بر قصد رفتاری، قصد رفتاری بر پذیرش موبایل بانک، اعتماد اولیه بر قصد رفتاری و شهرت سازمان بر قصد رفتاری تاثیر معناداری دارد.
  2. نقش تبلیغات شفاهی الکترونیک در ارزش ویژه برند با درنظرگرفتن مولفه قوم‌گرایی
    1402
    با توجه به رشد استفاده از اینترنت و نقش مهم آن در زمینه تجارت الکترونیک، تبلیغات شفاهی الکترونیکی(E-WOM) رفتار و تصمیمات مردم را تغییر داده است. مصرف‌کنندگان و ارزش ویژه برند جزو دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها، هستند و بازاریاب‌ها با اتکا به آن‌ها مزیت رقابتی برای برندهای موفق کسب می‌کنند. همچنین، دانش و مطالعه در مورد قوم‌گرایی مصرف‌کننده مهم است، زیرا درهنگام تصمیم‌گیری برای استراتژی‌های موقعیت‌یابی جهانی و برندسازی می-تواند مفید باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تبلیغات شفاهی الکترونیک در ارزش ویژه برند با درنظرگرفتن مولفه‌ی قوم‌گرایی، انجام گرفت. رویکرد تحقیق کمی و طرح تحقیق همبستگی می‌باشد. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از مطالعات میدانی، کتابخانه‌ای (کتب، مقالات، اسناد و غیره) و یک پرسش‌نامه ساختاریافته استفاده شد. برای نمونه‌گیری از روش غیر تصادفی و در دسترس استفاده شد. جهت تحلیل و آنالیز داده‌ها از نرم‌افزارهایspss و smart pls استفاده شده است. برای بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی پاسخ‌گویان و فرضیات پژوهش، از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از بارهای عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده شد و جهت بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی بر اساس نظرات خبرگان و روایی سازه (روایی همگرا و روایی واگرا) استفاده شد و برای ارزیابی مدل و فرضیات پژوهش، از ضرایب معناداری (آماره t) و ضرایب استاندارد استفاده شد. مورد مطالعه کسب‌وکارهای بومی استان کردستان بود و جامعه آماری، ساکنان شهر سنندج بودند که از محصولات محلی استان کردستان، استفاده می‌کردند. در این پژوهش گروه نمونه تعداد 384 نفر از افراد ساکن سنندج بودند که از محصولات محلی استفاده می‌کردند. در این پژوهش، به مدل‌یابی روابط ساختاری، نقش تبلیغات شفاهی الکترونیک در ارزش ویژه‌ی برند با در نظرگرفتن مولفه‌ی قوم‌گرایی پرداختیم. نتایج نشان داد که تبلیغات شفاهی الکترونیکی بر روی مولفه‌ی آگاهی از برند، وفاداری به برند، کیفیت درک شده برند و تداعی برند تاثیر معنادار دارد. همچنین قوم‌گرایی اثر تبلیغات شفاهی الکترونیکی بر روی مولفه‌ی کیفیت درک شده برند و تداعی برند را تعدیل می‌کند اما برای آگاهی از برند و وفاداری به برند اثر تعدیل‌گری نداشت. بنابراین بر طبق نتایج حاصل از پژوهش لزوم توجه به تبلیغات شفاهی الکترونیک و همچنین نقش قوم‌گرایی بر ارزش ویژه برند و بالا بردن علاقه به برند محلی استنباط شد. نتایج این پژوهش به یک مشکل اشاره دارد و به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا بطور موثرتری به ارزش‌گذاری برای برند خود بپردازند. همچنین نشان داد که مدیران می‌توانند با سرمایه گذاری اصولی در بخش تبلیغات و تلاش برای جذب مشتریان بومی؛ هم برند خود را در اذهان برجسته کنند و هم فروش و سود خود را بالا ببرند.
  3. عوامل موثر بر سودآوری بانک‎ها در افغانستان (مورد مطالعه: عزیزی بانک)
    1402
    بانک‌‌ها به‌‌عنوان یکی از عوامل مهم سیاست‌‌های پولی و مالی، مجریانی برای تصمیمات اقتصادی بانک مرکزی هستند که سودآوری یکی از مهم‌‌ترین فاکتورهای ارزیابی یک بانک به‌‌شمار می‌‌رود، هر سازمان، شرکت یا موسسه‌‌ای به دنبال رسیدن به اهداف خاصی است. بانک‌‌ها برای رسیدن به اهداف و هم چنین برای اطمینان از تداوم حیات خود احتیاج دارند که سود خود را حداکثر کنند. بر این اساس در این پژوهش به بررسی و مطالعه عوامل موثر بر سودآودی عزیزی بانک در کشور افغانستان پرداخته شد. روش انجام این این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعه‌‌ای و از میان رویکردهای مختلف تحقیقات علمی با رویکرد کمی و نحوه گردآوری اطلاعات و اجرای آن از نوع تحقیقات توصیفی می‌‌باشد. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه مدیران در سرپرستی بانک و روسا و معاونین شعبه های عزیزی بانک در شهر کابل می‌‌باشد که براساس گروه آمار این بانک تعداد آنها 32 نفر بود و تمامی آنها به‌‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌‌آوری داده‌‌ها پرسشنامه محقق‌‌ساخته بود که روایی آن توسط اساتید و افراد خبره مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 776/0 به‌‌دست آمد. یافته‌‌های پژوهش بیانگر آن بود که آماره t برای میانگین متغیر اندازه بانک برابر با 592/17، میانگین متغیر ریسک اعتباری برابر با 778/5، میانگین متغیر نقدینگی برابر با 926/8 و برای میانگین متغیر تولید ناخالص داخلی برابر با 220/4 می‌باشد که در فاصله اطمینان 99 درصد تفاوت معناداری با صفر دارد که نشان‌‌دهنده تاثیر مثبت و معنی‌‌دار متغیرهای اندازه بانک، ریسک اعتباری، نقدینگی و تولید ناخالص داخلی بر سودآوری عزیزی بانک بود. بر اساس این نتایج به‌‌دست آمده در این پژوهش پیشنهاد می‌‌شود، مدیران بانک‌‌ها ضمن تحلیل شرایط محیطی، به مدیریت منابع در اختیار خود توجه کافی داشته باشند به‌‌ویژه افزایش در دارایی‌‌ها از طریق جذب سپرده و افزایش سرمایه و همچنین استفاده بهینه از سرمایه‌‌های انسانی نقش تعیین‌‌کننده‌‌ای در بهبود سودآوری دارند.
  4. شناسایی و اولویت بندی ابعاد توسعه نام و نشان تجاری لوکس با بهره گیری از تجارب مشتری (مورد مطالعه: شرکت های تجاری استان کردستان)
    1402
    این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی ابعاد توسعه نام و نشان تجاری لوکس با بهره گیری از تجارب مشتری در شرکت های تجاری استان کردستان به انجام رسیده است. این تحقیق براساس هدف، تبیینی و اکتشافی است و سعی دارد ابعاد توسعه نام و نشان تجاری لوکس با بهره گیری از تجارب مشتری را با استفاده از روش دلفی مشخص سازد، جامعه آماری این تحقیق خبرگان در شرکت های تجاری استان کردستان و روش نمونه گیری در این بخش، روش نمونه گیری هدفمند است، بر اساس جمع بندی مطالعات پیشین و برپایه داده های بدست آمده از پیاده سازی تکنیک دلفی در میان خبرگان شرکت های تجاری استان کردستان و خط مشی گذاران آن سازمان در این حوزه پنج معیار «تعالی تجربۀ و ادراک مشتری، متمایز سازی نام و نشان تجاری، اطلاع رسانی دقیق و تاکید بر وفادار سازی مشتری، رضایت ادارک شده مشتری و نیاز سنجی تخصصی و روانشناختی مشتریان» به عنوان ابعاد توسعه نام و نشان تجاری لوکس با بهره گیری از تجارب مشتری سازمان شناسایی شدند. با بهره‌گیری از رویکرد سلسله مراتبی، ابتدا با استفاده از این روش درخت سلسله مراتب تشکیل گردید، سپس به بررسی گزینه‌های مورد بررسی با توجه به معیارهای پرداخته شد و پس از آن به بررسی معیارها بر مبنای تابع هدف پرداخته شد. با پیاده سازی نرم افزار اکسپرت چویس اولویت بندی شد. نتایج این پژوهش نشان داد رضایت ادارک شده مشتری با ارزش 0.241در رتبه اول، نیاز سنجی تخصصی و روانشناختی مشتریان با ارزش 0.238 در رتبه دوم، متمایز سازی نام و نشان تجاری با ارزش 0.206 در رتبه سوم، تعالی تجربۀ و ادراک مشتری با ارزش 0.179در رتبه چهارم و نهایتا اطلاع رسانی دقیق و تاکید بر وفادار سازی مشتری با ارزش 0.119 در رتبه پنجم اولویت بندی ابعاد توسعه نام و نشان تجاری لوکس با بهره گیری از تجارب مشتری را در اختیار دارند، نرخ سازگاری 0.004 نیز در بازه مقبول قرار دارد. این نتایج می تواند تصمیم گیری های مدیران را متحول نموده و سبب برخی تغییرات در نگرش آنها گردد
  5. شناسایی کهن‌الگوهای موثر بر هویت برند (موردمطالعه: صنعت بیمه)
    1402
    اهمیت برندسازی را نمی‌توان در دنیای رقابتی امروز نادیده گرفت. هویت برند، تصویر برند و ارزش ویژه برند جنبه‌های مهم برندسازی هستند. هویت برند یک شرکت این است که چگونه آن کسب‌وکار می‌خواهد توسط مصرف‌کنندگان درک شود. اغلب هویت بصری یک نام تجاری است که چشم مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کند، بنابراین تمرکز بر توسعه یک هویت برند منحصربه‌فرد و معنی‌دار به‌منظور متمایز ساختن برند به طور موثر در بین رقبا و ایجاد اعتماد با مصرف‌کنندگان مهم است. ساختن یک شخصیت از یک کهن‌الگوی کاملاً تعریف شده می‌تواند هم در شرکت و هم در بین کمپین‌های بازاریابی، ارتباطات رسانه‌های اجتماعی یا تلاش‌های آینده مانند توسعه‌های برند ایجاد ثبات کند. ازآنجایی‌که بیشتر تصمیمات مصرف‌کننده در ناخودآگاه اتفاق می‌افتد، ارتباط غریزی با کهن‌الگوی نام تجاری از طریق وعده آن برای برآورده‌ساختن یک خواسته اولیه انسان، به‌شدت برای برند ایجاد می‌شود. ساخت برند بر اساس کهن‌الگوها می‌تواند علاوه بر انتقال تصویری ذهنی موثر در ذهن مشتری به خلق مزیت رقابتی و سودآوری بینجامد. مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث شده است سازمان‌های امروزی به کهن‌الگوها و پیشایندهای آن توجه کنند خلق چشم‌انداز ارزشی برای سازمان توسط کهن‌الگوهاست. باتوجه‌به فضای رقابتی حاکم بر صنعت بیمه، یکی از راه‌های سودآوری شرکت‌های بیمه ایجاد تمایز است. از طرف دیگر این تمایز باید به‌گونه‌ای باشد که قابل کپی‌برداری توسط سایر رقبا نباشد؛ ازاین‌رو استراتژی برندینگ ضرورت می‌یابد. هدف از این پژوهش، بررسی میزان تاثیر کهن‌الگوها بر هویت برند در صنعت بیمه (شرکت بیمه پاسارگاد) استان کردستان می‌باشد. این پژوهش توصیفی – همبستگی، از منظر هدف، کاربردی و رویکرد آن کمی می‌باشد و به لحاظ زمانی، پژوهشی تک مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارشناسان و کارمندان شاغل در بیمه پاسارگاد استان کردستان می‌باشد که بر اساس فرمول کوکران 202 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار spss و smart pls مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج به‌دست‌آمده گویای آن است که از میان کهن‌الگوها، کهن‌الگوی قهرمان، کهن‌الگوی مراقب، کهن‌الگوی خالق و کهن‌الگوی معصوم بر هویت برند تاثیرگذار بوده و کهن‌الگوهای دیگر بر هویت برند در صنعت بیمه تاثیرگذار نیستند. در بین عوامل تاثیرگذار بر هویت برند نیز کهن‌الگوی مراقب بیشترین تاثیر را دارد.
  6. بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی پایدار دیجیتال بر عملکرد نوآورانه و شهرت سازمانی با درنظرگرفتن نقش میانجی نوآوری سازمانی
    1402
    حرکت جهانی پیرامون موضوعاتی مانند پایداری و تحولات عصر دیجیتال، در کسب‌وکارها، شرکت‌ها را وادار ساخته که جهت تطبیق خود با چنین شرایطی، این مفاهیم را در بخش منابع انسانی خود نیز نهادینه و فرهنگ‌سازی نمایند که متعاقباً ازاین‌طریق بتوانند زمینه‌های ایجاد نوآوری و کسب شهرت را برای سازمان خود به ارمغان بیاورند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی پایدار دیجیتال بر عملکرد نوآورانه و شهرت سازمانی با درنظرگرفتن نقش میانجی نوآوری سازمانی در پارک علم و فناوری استان کردستان بود. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و رویکرد یا استراتژی آن، کمی می‌باشد و ماهیت پژوهش، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. همچنین، با توجه به اینکه داده‌های پژوهش در یک مقطع زمانی، جمع‌آوری شده، لذا بر حسب جمع‌آوری داده‌ها از نوع پژوهش مقطعی است. روش مطالعه مورد استفاده به طریق میدانی و با مطالعات کتابخانه‌ای (کتب، مقالات، اسناد و غیره) صورت گرفته و همچنین روش گردآوری داده‌ها با توجه به کمی بودن آن‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد بوده است. روایی پژوهش حاضر با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه مورد سنجش و تایید قرار گرفت؛ روایی محتوایی آن توسط خبرگان و اساتید رشته مدیریت دانشگاه کردستان مورد‌تایید قرار گرفت. همچنین، روایی سازه از طریق روایی همگرا (بررسی شاخص‌های میانگین واریانس استخراج‌شده یا AVE و پایایی ترکیبی یا CR) و روایی واگرا (بررسی آزمون فورنل و لارکر و آزمون یگانه-دوگانه) موردبررسی و تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از پایایی معرف‌ها، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده و تایید گردید. جامعه آماری در این پژوهش، شرکت‌های تحت‌نظر پارک علم و فناوری استان کردستان به تعداد 120 شرکت بود که به صورت تمام‌شمار، مدیران این شرکت‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. بنابراین، پرسشنامه در بین تمامی شرکت‌ها توزیع و 95 پرسشنامه به صورت کامل برگشت داده شد و همین تعداد پرسشنامه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. ساختار پژوهش حاضر، بر مبنای مدل معادلات ساختاری، طرح‌ریزی شده است؛ بنابراین، از نرم‌افزارSmart pls4 و با بکارگیری روش حداقل مربعات جزئی (PLS) جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد؛ به این ترتیب که در ابتدا جهت برازش مدل، از برازش مدل اندازه‌گیری و برازش مدل ساختاری استفاده شده است. برای بررسی برازش مدل اندازه‌گیری، با استفاده از معیارهای روایی و پایایی اقدام کرده و جهت بررسی برازش مدل ساختاری از معیار ضریب تعیین (R2) برای متغیرهای پنهان درون‌زا و آزمون t-values استفاده شد و نهایتاً، جهت بررسی برازش مدل کلی، از معیار GOF استفاده و در مرحله بعد به بررسی آزمون فرضیه‌های پژوهش، پرداخته شد. همچنین از نرم‌افزار SPSS جهت بررسی نرمال‌بودن داده‍‌ها (آزمون کولموگروف-اسمیرنوف) و ضریب آلفای کرونباخ کلی استفاده شد. درنهایت، نتایج نشان داد که مدیریت منابع انسانی پایدار دیجیتال هم به صورت مستقیم و هم از طریق میانجی‌گری نوآوری سازمانی بر عملکرد نوآورانه و شهرت سازمانی تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین نوآوری سازمانی به صورت مستقیم بر عملکرد نوآورانه و شهرت سازمانی تاثیر مثبت و معنادار دارد. بنابراین، لزوم مدیریت منابع انسانی پایدار دیجیتال و ایجاد نوآوری برای عملکرد نوآورانه کارکنان و کسب شهرت سازمانی، ضرروی است و در نهایت یافته‌های پژوهش، مسیر را برای بررسی‌های بیشتر در این زمینه هموار ساخت.
  7. تاثیر سبک‌های رهبری تحول آفرین، تبادلی و کارآفرینانه بر روی رضایتمندی دانش‌آموزان با نقش میانجی ظرفیت ابتکاری مدیران مدارس (مورد مطالعاتی: مدیران نواحی 1 و 2 سنندج)
    1402
    پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر سبک‌های رهبری تحول آفرین، تبادلی و کارآفرینانه بر روی رضایتمندی دانش آموزان با نقش میانجی ظرفیت ابتکاری مدیران مدارس انجام شده است. از لحاظ ماهیت و اهداف این پژوهش از نوع کاربردی و همچنین از لحاظ مبنای اطلاعات و داده در چارچوب رویکرد پیمایشی و به روش مدل معتدلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران مدارس نواحی 1 و 2 آموزش و پرورش در شهر سنندج تشکیل می-باششد که تعداد آن‌ها 140 نفر اعلام شده است که در نهایت با استفاده از فرمول کوکران تعداد 102 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه استاندارد استفاده شد. پرسشنامه بصورت بسته و با گزینه های طیف لیکرت انجام شد شد. در نهایت جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که سبک رهبری تبادلی بر روی ظرفیت‌های ابتکاری مدیران مدارس تاثیر معناداری دارد. همچنین سبک رهبری تحول‌آفرین نیز بر روی ظرفیت‌های ابتکاری مدیران مدارس تاثیر معناداری دارد و در نهایت سبک رهبری کارآفرینانه نیز روی ظرفیت‌های ابتکاری مدیران مدارس تاثیر معناداری داشته است. نتایج نهایی نیز نشان داد که ظرفیت های ابتکاری مدیران مدارس بر روی رضایت فراگیران تاثیر معناداری دارد.
  8. بررسی تاثیر هوش بازار بر مزیت رقابتی کسب‌وکار با در نظر گرفتن متغیرهای جمعیت شناختی مورد مطالعه: کسب‌وکارهای اقلیم کردستان عراق
    1401
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هوش بازار بر مزیت رقابتی کسب‌وکار با در نظر گرفتن متغیرهای جمعیت شناختی مورد مطالعه: کسب‌وکارهای اقلیم کردستان عراق در شرکت ماس عراق برای صنعت آهن و پولاد اقلیم کردستان / سلیمانیه-بازیان است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر راهبرد جزو تحقیقات کمی است. با توجه به برسی رابطه دو متغیر، تحقیق را می‌توان جزو تحقیقات همبستگی دسته‌بندی نمود. با توجه به نحوه جمع‎آوری داده‌ها پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارمندان شرکت ماس عراق برای صنعت آهن و پولاد اقلیم کردستان / سلیمانیه-بازیان است. ابزار نمونه‌برداری پرسشنامه ساختاریافته است که بعد از انجام روایی صوری با کمک اساتید محترم دانشکده، به کمک نرم‎افزار اسمارت پی ال اس روایی سازه آن مورد تائید قرار گرفت. پایایی با کمک آلفای کرونباخ محاسبه و تائید شد. برای برسی رابطه بین متغیر‎های پژوهش از مدل ساختاری استفاده شد. از روش نمونه‌گیری قضاوتی در دسترس شده است. یافته‌های پژوهش تاییدکننده رابطه معنی‌دار و تاثیرگذاری هوش بازار (ثبت داخلی اطلاعات، فرصت بازار، تهدید رقبا و ریسک رقابتی) با تعدیل‎گری متغیر جمعیت شناختی بر مزیت رقابتی کسب‌وکار در شرکت ماس عراق برای صنعت آهن و پولاد اقلیم کردستان / سلیمانیه-بازیان است و همچنین داده‌های فروش رقبا با تعدیل‌گری متغیرهای جمعیت شناختی بر مزیت رقابتی کسب‌وکار در شرکت ماس عراق سلیمانیه-بازیان معنی‌دار نبوده است.
  9. شناسایی عوامل موثر بر پذیرش مراکز نوآوری دیجیتال روستایی بر مبنایی رویکرد رضایت مشتری
    1401
    مراکز دیجیتال روستایی فضاهای فیزیکی با دسترسی سریع و مطمئن به اینترنت را ارائه می‌دهند که طیف وسیعی از خدمات پشتیبانی تجاری و اجتماعی را در مناطق روستایی ارائه می‌دهد. هاب‌های دیجیتال می‌توانند آگاهی دیجیتال را هدف قرار دهند به رفع شکاف شایستگی دیجیتال کمک کنند یا به‌سادگی یک اتصال پهن باند فوق‌العاده موردنیاز را در مناطق روستای فراهم کنند. پژوهش حاضر، باهدف دستیابی به مدل فرایندی پذیرش مراکز نوآوری دیجیتال روستایی بر مبنای رویکرد رضایت مشتری در روستاها، به‌منظور درک بهتر این پدیده صورت گرفت. راهبرد پژوهشی مورداستفاده در این پژوهش‌ روش کیفی - اکتشافی است که با استفاده از نظریه داده‌بنیاد انجام شد و نمونه‌گیری در این پژوهش به روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی استفاده شده است که بر مبنای آن، تعداد 15 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان انجام گرفت. حاصل تحلیل مصاحبه‌ها، مجموعه‌ای از مفاهیم اولیه بود که طی فرایند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آن‌ها 16 مقوله استخراج شد، سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله‌ها ذیل عناوین: شرایط علی، پدیده محوری، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدهای پذیرش مراکز نوآوری دیجیتال روستایی بر مبنایی رویکرد رضایت مشتری در قالب پارادایم کدگذاری محوری تعیین شد؛ و در مرحله کدگذاری انتخابی مقوله‌ها بهبود بخشیده و یکپارچه شدند. مقوله‌های شناسایی شده در این پژوهش بدین شرح است. شرایط علی: کاستی‌های اقتصادی، کاستی‌های فرهنگی - اجتماعی، اجرایی آموزش به شکل سنتی؛ شرایط زمینه‌ای: زیرساخت‌ها، ویژگی ساختاری روستا، ترکیب جمعیت‌شناختی؛ شرایط مداخله-گر: ضعف و عدم یکپارچگی در سیاست‌گذاری، تدبیر ناکارآمد امور روستایی، سوداگری در تولیدات روستایی؛ راهبردها: شناسایی منابع و ظرفیت‌ها، کارکردهای مراکز نوآوری، پیش آموزش؛ پیامدها: توسعه فرهنگی - اجتماعی، توسعه اقتصادی، هوشمندسازی تبادلات کشاورزی، تقویت خرد سیاسی است. این مدل به توسعه بهتر مناطق روستایی از نظر پذیرش دیجیتالی‌شدن، کمک خواهد کرد.
  10. عوامل موثر در استفاده از خدمات پزشکی از راه دور با در نظر گرفتن تحصیلات و جنسیت (مطالعه موردی : کاربران برنامه موبایلی اسنپ دکتر)
    1401
    امروزه فناوری ارتباط الکترونیکی مدل جدیدی از ارتباط پزشک و بیمار را مطرح می کند. ارتباط درست و موثر پزشـک و بیمـار می تواند نقش بسیار مهمی در روند درمانی بیماران داشته باشد. این شکل جدید ارتباطی می تواند بـا بهبـود دسترسـی بـه خـدمات و ارائه ی ارزان و سریع آن، فارغ از مرزهای جغرافیایی نقش مهمی در جهت ارتقاء نظام سلامت ایفا کند. همچنین، با ارائه ی خدمات به نقاط محروم و دورافتاده و در زمان های بحرانی نقش مهمی در جهت تحقق عدالت در جامعه داشته باشد. نمونه های موفق پزشکی از راه دور در سراسر جهان کم نیستند و استفاده از این تکنولـوژی راه حـل کمکی برای فرآیند درمانی و ارائه ی خدمات سلامت محسوب می شود. از سوی دیگر، استفاده از این تکنولوژی در ایران، با توجه بـه وسعت جغرافیایی آن، می تواند در پاره ای از موارد امکان دسترسی افراد را به مشاوره و خدمات پزشـکی لازم فـراهم کنـد. بنـابراین، شناسایی چالش های اخلاقی آن در حوزه های مختلف از جمله رضایت، رازداری و حریم خصوصـی و تعهـدات حرفـه ی پزشـکی و پیش بینی تمهیدات لازم در این زمینه، بسیار مهم و نیازمند توجه ویژه از سوی مسوولان است تا بهترین و مناسب ترین استفاده از ایـن شکل ارتباطی جدید صورت گیرد. پزشکی از راه دور می تواند جایگزین قانع کننده ای برای مراقبت های مرسوم حاد، مزمن و پیشگیرانه باشد و می تواند نتایج بالینی را بهبود بخشد. در دنیای صنعتی، این احتمال وجود دارد که پزشکی از راه دور به انتقال خدمات درمانی از بیمارستان یا کلینیک به خانه ادامه دهد. در جهان در حال توسعه یا در مناطقی با زیرساخت‌های محدود، پزشکی از راه دور عمدتاً در برنامه‌هایی استفاده می‌شود که ارائه‌دهندگان مستقر در مراکز بهداشتی، بیمارستان‌های ارجاع و مراکز عالی را به هم پیوند می‌دهند. آینده پزشکی از راه دور به موارد زیر بستگی دارد: (1) عوامل انسانی، (2) اقتصاد و (3) فناوری. رفتارهای مرتبط با فناوری بر تغییرات در سطح فردی، سازمانی و اجتماعی تاثیر می گذارد.
  11. تاثیر مدیریت زنجیره تامین پایدار بر روی عملکرد شرکت از طریق قابلیت پویای زنجیره تامین (مطالعه موردی: شرکت فراورده های لبنیاتی مانیزان و کلهر اسلام آباد غرب)
    1401
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت زنجیره تامین پایدار بر روی عملکرد شرکت از طریق قابلیت پویایی زنجیره تامین (مطالعه موردی: شرکت فرآورده های لبنیاتی مانیزان و کلهر اسلام آباد غرب) می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی می باشد. ابزار اصلی علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، یک پرسشنامه محقق ساخته است که با یک پیش آزمون مقدار پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ 70/0 محاسبه شد. نتایج این تحقیق وجود رابطه مثبت بین شیوه های مدیریت زنجیره تامین پایدار و عملکرد شرکت از طریق متغیر میانجی قابلیت پویایی را تایید می کند.
  12. بررسی تاثیر سیستم ملاقات منعطف بر بهبود سریع تر بیماران با درنظرگرفتن نقش میانجی رضایتمندی و کاهش اضطراب، موردمطالعه بیمارستان تامین اجتماعی سنندج.
    1401
    پژوهش حاضر در جهت نیل به بهبود سریعتر بیمارانی است که عالوه بر بستری جهت مداوا، کرامتی دارند که حاضر به از دست دادن آن و خدشه دار شدنش نیستند. انعطاف در اخالق حرفه ای بخش درمان و اجرایی شدنش در چارچوبی صحیح و استاندارد با ایجاد زیر ساخت های فرهنگی به مدد فرهیختگان و نخبگان و بزرگان یک قوم و برپای آن در میان آحاد مردم یک جامعه و رفع قوانین دست و پاگیر و نا کارآمد و بی ثمر، می تواند بذرهای امید بخشی را در راستای ارتقاء قوانین و اثر بخشی در عملکرد مراکز درمانی به بار بنشاند. این تحقیق علاوه بر، برداشتن قدمهایی در مسیر بالندگی رفتار سازمانی به باال بردن رفتار اجتماعی و اخالق صحیح آن و حفظ کرامت انسانی بیماران بستری و شخم زدن و زیر و رو کردن دستورالعملها و قوانین بخش درمان و هموار کردن مسیر برکشی و ترفیع آن ها در جهت کسب رضایتمندی مراجعین عیادت کننده، بیماران بستری و همراهان معززشان و کاهش اضطراب ناشی از تب و تاب بیماری و حواشی آن و رفع نواقصی است که منجر به بهبود سریعتر بیماران و ترخیص زود هنگامشان از مراکز درمانی می گردد. همانطور که پیش تر بیان نمودیم هدف از این تحقیق، مشخص کردن تاثیر مالقات منعطف بر بهبود سریعتر بیماران با درنظرگرفتن نقش میانجی، رضایتمندی و کاهشاضطراب دربیمارستان تامین اجتماعی سنندج می باشد. برای انجام تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، ابتدا در بخش آمار توصیفی، دادههای جمع آوری شده خالصه شده و به کمک جداول و نمودارها، تصویری کلی و جامع از نمونه مورد بررسی ارائه میگردید. در مرحله بعد اقدام به پردازش اطالعات گردآوری شده نموده و با انجام آزمونهای مورد نیاز و مرتبط با روش تحقیق و داده های گردآوری شده نسبت به تحلیل داده ها و انجام نتیجه گیری اقدام می شود و همچنین فرضیات مورد نظر تحقیق نیز آزمون میگردند. یکی از مهمترین مراحل هر تحقیق و پژوهش بخش تجزیه و تحلیل دادهها می باشد. چرا که بدین ترتیب محقق می تواند نسبت به حصول نتیجه از انجام تحقیق و در مرحله بعد مقایسه نتایج بدست آمده با سایر تحقیقات صورت گرفته اقدام نماید. در این تحقیق برای بررسی آمار توصیفی از جداول و نمودار ها با استفاده از نرم افزار spss و برای بررسی فرضیات با توجه به عدم نرمالیتی از معادالت ساختاری با نرم افزار pls استفاده شده است.
  13. تاثیر ولاگر به عنوان ابزاری موثر بر خرید آنلاین بادر نظر گرفتن غنای رسانه های اجتماعی
    1401
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ولاگر بر خرید آنلاین با در نظر گرفتن غنای رسانه های اجتماعی انجام شده است .پژوهش حاضر از لحاظ هدف ازنوع کاربردی به شمار می رود واز لحاظ اجرا ازنوع پیمایشی-توصیفی است .جامعه آماری این پژوهش دنبال کننده گان ولاگر در اینستا گرام است که در زمینه گردشگری فعالیت می کند .برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه آنلاین استفاده شده است . برای انجام پژوهش از نرم افزارهای SPSS و Smart pls استفاده شده است .نتایج به دست آمده حاکی از آن است که جذابیت ،اعتبار و تخصص ولاگر بر خرید آنلاین توسط مشتری رابطه ی مستقیم دارد.و هرچه بستری که ولاگر در آن فعالیت می کند از غنای رسانه ای بالاتری برخوردار باشد تاثیر را دو چندان می کند.
  14. رابطه بین بازاریابی حسی و تمایل به خرید آنی با در نظر گرفتن بیماری کووید-19 (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه های عطر و ادکلن مجتمع بانتا آبیدر سنندج)
    1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بازاریابی حسی و تمایل به خرید آنی با در نظر گرفتن بیماری کووید-19 (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه های عطر و ادکلن مجتمع بانتا آبیدر سنندج) انجام شده است. از لحاظ ماهیت و اهداف این پژوهش از نوع کاربردی و همچنین از لحاظ مبنای اطلاعات و داده در چارچوب رویکرد پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مشتریان فروشگاه های عطر و ادکلن مجتمع بانتا آبیدر سنندج در سال 1400 عنوان شده است که تعداد آن ها غیر قابل شمارش قید شده است که تعداد 384 نفر به صرت غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. در نهایت جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم-افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بیماری کوید-19 می-تواند اثر بازایابی حسی بر تمایل خرید آنی را تعدیل کند و همچنین مشخص شد که مولفه های بازاریابی فنی، ارتباطی و نوستالژی نیز بر خرید آنی تاثیر دارند.
  15. بررسی خلاءهای نهادی پیاده سازی نوآوری سبز و ارتقای برند سبز در شرکت بهیر شهر کابل
    1400
    تغییرات اقلیمی، گرم شدن کره زمین و چالش های که در اثر این تغییرات موجب بوجود آمدن مفاهیم تازه در فرایند فعالیت های کسب و کار ها شد، که یکی از این مفاهیم نوآوری سبز است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی دلایل روآوری به نوآوری سبز، چالش های موجود در راستای نوآوری سبز و همچنان واکنش شرکت در مواجهه با چالش ها، می باشد. مورد تحت مطالعه شرکت بهیر مستقر در شهر کابل می باشد. این پژوهش کیفی است و از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر جمع آوری داده ها توصیفی می باشد. نمونه آماری پژوهش 10 نفر از مدیران و پایوران شرکت مورد مطالعه بوده و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد. بعد از مرور و بررسی مصاحبه ها اقدام به کدگذاری مفاهیم اولیه صورت گرفت. در نتیجه 80 کد باز شناسایی شدند که بعد از پالایش و بازبینی در نهایت 11 کد محوری که مرتبط با سوالات تحقیق هستند استخراج گردید.
  16. بررسی نقش هنجارهای سازمانی، حمایت ها و باورهای مدیریتی در به کارگیری سیستم های سلامت الکترونیک با در نظر گرفتن متغیرهای قومی و جنسیتی مورد مطالعه: بیمارستان توحید سنندج
    1400
    هدف از این پژوهش بررسی نقش هنجارهای سازمانی، حمایت ها و باورهای مدیریتی در به کارگیری سیستم های سلامت الکترونیک با در نظر گرفتن متغیرهای قومی و جنسیتی (مورد مطالعه: بیمارستان توحید سنندج) بود. تحقیق حاضر از نظر دسته بندی تحقیقات بر اساس هدف از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد که در آن برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری از بین 750 نفر از کارکنان شاغل در بیمارستان توحید سنندج بوده که به منظور دسترسی آسان و بهینه سازی در زمان انجام تحقیق و هم چنین دقت بالاتر در انجام تحقیق، با استفاده از جدول مورگان تعداد 254 نفر به صورت در دسترس انتخاب شد و در نهایت پرسشنامه در اختیار آنان قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسش نامه، از روش های در آمار استنباطی نیز از روش هایی مانند مقایسه میانگین ها، تحلیل واریانس، همبستگی بین متغیرهای پژوهش و روش های تحلیل عاملی در نرم افزار SMART PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین هنجارهای سازمانی بر حمایت های مدیریتی از سلامت الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد. بین باورها و عقاید مدیریت عالی بر استفاده از سیستم های الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد. بین حمایت های مدیریتی از سلامت الکترونیک بر استفاده از سیستم های الکترونیک رابطه معناداری وجود ندارد. حمایت های مدیریتی از سلامت الکترونیک بر استفاده از سیستم های الکترونیک با در نظر گرفتن متغیر قومیت و جنسیت تاثیر معناداری ندارد و همچنین باورها و عقاید مدیریت عالی بر استفاده از سیستم های الکترونیک با در نظر گرفتن متغیر قومیت و جنسیت تاثیر معناداری ندارد. بنابراین می توان گفت هنجارهای سازمانی می تواند در به کارگیری سیستم های سلامت الکترونیکی تاثیرگذار باشد اما حمایت ها و باورهای مدیریتی نمی تواند در به کارگیری سیستم های سلامت الکترونیک تاثیری داشته باشد. همچنین متغیرهای قومیت و جنسیت نمی تواند نقش میانجی بین متغیرهای حمایت های مدیریتی و باورها و عقاید مدیریت عالی در استفاده از سیستم سلامت الکترونیک داشته باشد.
  17. شناسایی پیشران ها به منظور انتخاب موسسات موسیقی (مورد مطالعه :آموزشگاه بارین سنندج)
    1400
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشران ها به منظور انتخاب موسسات موسیقی اجرا شده است. در تحقیق حاضر، پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد تحلیل و بررسی شده، برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شده و تجزیه وتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفته است. نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری بوده و با بهره مندی از تکنیک های هدفمند (قضاوتی) انجام شده است. مطابق با الگوی نظام مند نظریـه داده بنیـاد، خبرگان و مدیران آموزشگاه موسیقی بارین سنندج برای جامعـه آماری انتخاب شدند. نتایج تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد مدل شناسایی پیشران ها به منظور انتخاب موسسات موسیقی بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد منجر شده است. در نهایت، الگویی برای شناسایی پیشران ها به منظور انتخاب موسسات موسیقی شناسـایی شـد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که برای انتخاب موسسات موسیقی ، مدیران بایستی به کلیه مقوله ها و زیر مقوله های شناسایی شده در این پژوهش به‎دقت توجه کنند و در خصوص هر یک از آن ها اطلاعات لازم و کافی داشته باشند بعلاوه این پژوهش لزوم توجه به پیشران ها به منظور انتخاب موسسات موسیقی را نشان میدهد که درنهایت منتج به پیامدهایی موثر بر انتخاب موسسات موسیقی گردیده است. پیشران های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفتند که طبق مصاحبه های انجام شده و مدل پارادایمی بدست آمده، پیشران ها تحلیل و بررسی شده اند.
  18. بررسی میزان آمادگی بانک ها در پیاده سازی راهبرد های همکاری با فین - تک ها و استارتاپ های مالی(مورد مطالعه بانک های دولتی و خصوصی)
    1400
    در سا ل های اخیر ظهور فناوری های نوین (فین تک ها)، موضوع"همکاری بانک ها با فین تک ها" را به مبحثی مهم در اکوسیستم مالی مبدل کرده است. علاوه بر این حرکت بانکداری به سمت نوآوری باز است و یکی از قابلیت های برای نوآوری باز، آمادگی سازمانی است؛ لذا این پژوهش، با هدف اولویت بندی به راهبردهای همکاری بانک ها با فین تک ها و استارتاپ های مالی و همچنین بررسی میزان آمادگی ساختاری و فرهنگی بانک های استان کردستان برای پیاده سازی راهبرد های همکاری با فین تک ها و استارتاپ های مالی انجام شده است. روش این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع کاربردی می باشد. در این پژوهش جامعه آماری شامل دو گروه می باشد؛ گروه اول، برای اولویت بندی به راهبرد های همکاری بانک ها با فین تک ها و استارتاپ های مالی شامل 7 نفر از خبرگان بانکی می باشد و گروه دوم برای بررسی میزان آمادگی ساختاری و فرهنگی بانک ها در راستای پیاده سازی راهبرد های همکاری، شامل 109 کارشناس که درحوزه های بانکداری الکترونیک ، بازاریابی، روابط عمومی، امور مشتریان و دیگر افرادی که به مبحث فین تک آشنا می باشند؛ این کارشناسان شاغل در مدیریت شعب بانک های دولتی و خصوصی در استان کردستان هستند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق ، مهمترین راهبرد های همکاری و عوامل موثر بر انتخاب راهبرد ها شناسایی گردید. از روش AHP و مقایسات زوجین برای اولویت بندی به راهبرد های همکاری بانک ها و فین تک ها استفاده شد و همچنین از پرسشنامه استاندارد، جهت سنجش میزان آمادگی ساختاری و فرهنگی بانک ها برای پیاده سازی راهبردهای همکاری با فین تک و استارتاپ های مالی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که راهبرد های همکاری بانک ها با فین تک ها و استارتاپ های مالی به ترتیب: خرید فین تک، ایجاد فین تک، اجاره خدمات و ائتلاف سرمایه گذاری می باشد؛ آمادگی بانک-های استان کردستان برای پیاده سازی راهبرد های همکاری با فین تک ها و استارتاپ های مالی در سطح مطلوبی می باشد.
  19. نقش تعدیل کنندگی برند ملی در رابطه بین شبکه های اجتماعی و وفاداری به برند در بخش گردشگری اقلیم کردستان عراق (مورد مطالعه برندهای ملی ایران، ترکیه، اردن)
    1400
    امروزه مفهوم وفاداری یک مفهوم پیچیده چندبعدی است. اندازه گیری یک متغیر واحد (برای مثال، تکرار خرید)، یک رویکرد ناقص ایجاد می کند. وفاداری برند به یک موضوع مهم در بازاریابی و پژوهشات مصرف کننده تبدیل شده و اهمیت آن در جایگاه یک پدیده رفتاری مصرف کننده تاثیر زیادی بر عملکرد مالی کسب و کار دارد. یک راه موثر برای افزایش ارزش درک شده و وفاداری به برند در مصرف کنندگان، بهبود عوامل اجتماعی مثل هویت اجتماعی، تایید اجتماعی و بهبود صفات شخصی مثل نوآوری مصرف کننده و اثربخشی مصرف کننده بوده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش تعدیل گری برند ملی در رابطه بازاریابی شبکه-های اجتماعی بر وفادارای به برند بوده. از لحاظ ماهیت و اهداف این پژوهش از نوع کاربردی و همچنین از لحاظ مبنای اطلاعات و داده در چارچوب رویکرد پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش افرادی بودند که از کردستان عراق به ایران، اردن و یا ترکیه به عنوان گردشگر مسافرت کرده اند. از بین این جامعه تعداد 373 داوطلب (نمونه) به صورت در دسترس برای پاسخ به پرسشنامه طراحی شده انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از شاخصه های بازاریابی شبکه های اجتماعی، شناخت برند و برند احساسی، برند خلاق، آگاهی، برند، و عشق به برند استفاده شده که روایی و پایایی پرسشنامه-های آن ها نیز مورد تایید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل نیز در دو سطح امار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. در آمار توصیفی از داده هایی همچون میانگین انحراف معیار و درصد میانگین استفاده شد. در آمار استنباطی برای بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش از مدل ساختاری استفاده شد. پس از آن با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس پی مدل طراحی شده پیاده سازی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که برند ملی (ایران، اردن، ترکیه) در ارتباط بین بازاریابی شبکه های اجتماعی و آگاهی ، برند و عشق برند هیچ رابطه تعدیل گری معنی داری ندارد. در نتیجه برند ملی در ارتباط با شبکه های اجتماعی بر روی وفاداری رابطه تعدیل گری معنی داری ندارد.
  20. شناسایی عوامل تاثیرگذار در انجام خرید آنلاین از طریق رویکرد کیفی شبکه نگاری
    1399
    با وجود داشتن روش های مختلف خرید کالاهای مصرفی و خدمات , امروزه یکی از ساده ترین روش های خرید,خریدهای اینترنتی است که با توجه به ماهیت و ویژگی هایی که دارا است می تواند به سهولت جایگزین بسیاری از خریدهای حضوری گردد و درنتیجه خرید روزانه به طور فزاینده ای تحت تاثیر محیط های آنلاین قرار گرفته است.خریدهای آنلاین به دلیل ماهیت غیر فیزیکی و زیرساخت های موجود در آن ها دارای تاثیرات بسیاری بر روی ذهن مصرف کنندگان و خریداران آنلاین است.ماهیت فضای آنلاین به دلیل گستردگی و سرعت در ارتباطات می تواند به سرعت تجربیات مثبت یا منفی مشتریان در رابطه با یک شرکت را به دیگر افراد منتقل نموده و برای یک شرکت به عنوان تبلیغ یا تخریب عمل نماید.در جهت بهینه سازی ارائه خدمات به خریداران آنلاین لازم است تا مهم ترین عوامل اثرگذار بر انجام خریدهای آنلاین شناسایی شده و از این عوامل در جهت ارتقا کیفیت فروشگاه های آنلاین و حل مشکلاتی که باعث نارضایتی در مشتریان می گردد استفاده شود.در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی دقیق این عوامل در دو طیف خریداران کالا در وب سایت دیجی کالا و خریداران خدمات در وب سایت علی بابا به عنوان نمونه موردبررسی پرداخته شود.با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی نظرات مشتریان این دو شرکت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازه زمانی 8ماهه پرداخته شده، و پس از مطالعه بیش از 30هزار نظر بررسی شده ، 603 نظر مرتبط با موضوع انتخاب شده، و پس از انجام مراحل کدگذاری،عوامل تاثیرگذار بر خریدهای آنلاین کالا و خدمات به تفکیک مشخص شده، و در نهایت با تلفیق نتایج به دست آمده مدلی جامع از عوامل اثرگذار بر خرید آنلاین شامل 13 بعد پشتیبانی و نیروی انسانی، وب سایت و اپلیکیشن، نحوه قیمت گذاری، کیفیت، امکان لغو سفارش، تجربه قبلی خریدار، دیدگاه شخصی مشتریان، مدیریت زنجیره تامین، نحوه بسته بندی،تنوع محصولات، کیفیت ارتباط میان شرکت و مشتری، دریافت خدمت به صورت آنی و شخصی سازی شده، دریافت خدمات در خارج از کشور شناسایی و معرفی گشتند.
  21. شناسایی عوامل تاثیرگذار در انجام خرید آنلاین از طریق رویکرد کیفی شبکه نگاری
    1399
    با وجود داشتن روش های مختلف خرید کالاهای مصرفی و خدمات , امروزه یکی از ساده ترین روش های خرید، خریدهای اینترنتی است که با توجه به ماهیت و ویژگی هایی که دارا است می تواند به سهولت جایگزین بسیاری از خریدهای حضوری گردد و درنتیجه خرید روزانه به طور فزاینده ای تحت تاثیر محیط های آنلاین قرار گرفته است. خریدهای آنلاین به دلیل ماهیت غیر فیزیکی و زیرساخت های موجود در آن ها دارای تاثیرات بسیاری بر روی ذهن مصرف کنندگان و خریداران آنلاین است. ماهیت فضای آنلاین به دلیل گستردگی و سرعت در ارتباطات می تواند به سرعت تجربیات مثبت یا منفی مشتریان در رابطه با یک شرکت را به دیگر افراد منتقل نموده و برای یک شرکت به عنوان تبلیغ یا تخریب عمل نماید. در جهت بهینه سازی ارائه خدمات به خریداران آنلاین لازم است تا مهم ترین عوامل اثرگذار بر انجام خریدهای آنلاین شناسایی شده و از این عوامل در جهت ارتقا کیفیت فروشگاه های آنلاین و حل مشکلاتی که باعث نارضایتی در مشتریان می گردد استفاده شود. در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی دقیق این عوامل در دو طیف خریداران کالا در وب سایت دیجی کالا و خریداران خدمات در وب سایت علی بابا به عنوان نمونه موردبررسی پرداخته شود. با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی نظرات مشتریان این دو شرکت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازه زمانی 8ماهه پرداخته شده، و پس از مطالعه بیش از 30هزار نظر بررسی شده، 603 نظر مرتبط با موضوع انتخاب شده، و پس از انجام مراحل کدگذاری، عوامل تاثیرگذار بر خریدهای آنلاین کالا و خدمات به تفکیک مشخص شده، و در نهایت با تلفیق نتایج به دست آمده مدلی جامع از عوامل اثرگذار بر خرید آنلاین شامل 13 بعد پشتیبانی و نیروی انسانی، وب سایت و اپلیکیشن، نحوه قیمت گذاری، کیفیت، امکان لغو سفارش، تجربه قبلی خریدار، دیدگاه شخصی مشتریان، مدیریت زنجیره تامین، نحوه بسته بندی، تنوع محصولات، کیفیت ارتباط میان شرکت و مشتری، دریافت خدمت به صورت آنی و شخصی سازی شده، دریافت خدمات در خارج از کشور شناسایی و معرفی گشتند.
  22. شناسایی و رتبه بندی شاخصهای فروش و بازاریابی بر ارزیابی عملکرد بانک قرضالحسنه مهر ایران با روش AHP فازی
    1399
    هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عملکرد شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران با تاکید بر شاخصهای بازاریابی و فروش با روش AHP فازی باشد. باوجود هزینه های بسیاری که بانک ها برای جذب و حفظ مشتری صرف می کنند، اما به علت عدم توجه و شناسایی صحیح ابعاد عملکرد بازاریابی و وفاداری مشتریان و فعالیت در یک فضای پیچیده رقابتی اغلب دچار ناکامی می شوند. در این راستا معیارهای پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، استخراج شده اند که به عنوان متغیرهای مستقل اثرتغییر آنها بر متغیرهای وابسته که همان ارزیابی عملکرد شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران با تاکید بر شاخصهای بازاریابی و فروش است، موردسنجش قرار گرفتند. پرسشنامه تحقیق بین 15 نفر از خبرگان و مدیران و مسئولان شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران شهر سنندج، توزیع شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارشناسان بانک مهر ایران است و نمونه یک گروه 15 نفری است که در واحدها وادارات مسئول واحدهای بانکی تخصص دارند. به دلیل محدود بودن حجم جامعه روش نمونه گیری تمام شماری است و از تمامی خبرگان بهره خواهیم برد. روش تجزیه وتحلیل عوامل تحقیق با استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره و سیستم های فازی با نرمافزاریهای Excell و Expert Choice انجام شده است. یافته ها حاکی از آن است که عوامل ارتباطی- انسانی معیار اول، سپس معیار عوامل سازمانی، مزیت رقابتی و عوامل خدماتی در اولویتهای بعدی قرار گرفتند.
  23. اثر بازاریابی توصیهای بر میزان مقاومت مصرفکننده در برابر جایگزینی برند کالای تند مصرف
    1399
    چکیده امروزه روش های جدید بازاریابی با کارایی بیشتر، اقتصادی تر و تاثیرگذاری بیشتر جایگزین روش های قدیمی بازاریابی شده اند. امروزه محققان حوزه بازاریابی به این امر آگاه اند که بازاریابی توصیه ای نقشی بسیار مهم در تصمیم گیری برای خرید مشتری را بازی می کند. بازاریابی توصیه ای درواقع نوشدارویی است که هم خواست مشتریان را تامین می کند و هم صاحبان مشاغل را از سردرگمی برای هزینه های گزاف با اثرگذاری موقت تبلیغات نجات می دهد. بازاریابی توصیه ای که به وسیله مشتری انجام می شود نتیجه عوامل بسیار گوناگونی است. با افزایش نمانام های مصرفی، مدیران در تلاش اند که با استفاده از شیوه های بازاریابی توصیه ای مقاومت مشتریان را در برابر پذیرش برند خود افزایش دهند. این امر برای آن ها بسیار حائز اهمیت است که مطمئن شوند می توانند مقاومت مصرف کننده را در برابر پذیرش برند جدید خود به حداکثر برسانند و درنتیجه اعتماد مصرف کننده و سرمایه وفاداری را در مشتریان ایجاد کنند. هدف این مطالعه اثر بازاریابی توصیه ای بر میزان مقاومت مصرف کننده در برابر جایگزینی برند کالای تند مصرف در فروشگاه افق کوروش شهر سنندج است که حجم نمونه موردبررسی برابر با 384 نفر بود. ازنقطه نظر هدف، این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و اساس چگونگی به دست آوردن داده های موردنیاز توصیفی، همبستگی است. در این پژوهش از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها و دریافت پاسخ سوالات محقق استفاده شده است. برای به دست آوردن آن از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است، به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرون باخ استفاده شده است و ابزار گردآوری پژوهش تحقیقات میدانی است. از شاخص برازندگی برای تعیین برازندگی و اعتبار مدل مفهومی پژوهش استفاده می شود. ازنظر اساتید برای روایی پرسشنامه استفاده گردید. روش تجزیه وتحلیل داده ها به روش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و آماس انجام شده است. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگراف-اسمیرونوف و از آزمون تحلیل عاملی تاییدی جهت تایید روایی سوالات و برای بررسی برازش مدل پژوهش با استفاده از داده های گردآوری شده از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که روش های بازاریابی توصیه ای شامل توصیه شفاهی، توصیه الکترونیکی و توصیه بازاریابان است و در این مطالعه توصیه شفاهی بیشترین و توصیه بازاریابان کمترین تاثیر را نسبت به مقاومت مصرف کننده در برابر جایگزینی برند کالای تند مصرف دارند و تمام متغیرهای بازاریابی توصیه ای باعث افزایش مقاومت مصرف کننده و وفاداری مصرف کننده نسبت به برند مصرفی می شوند.
  24. تاثیر تجربه برند، کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده بر تبلیغات شفاهی مشتریان خرد بانک ملت
    1398
    امروزه صنعت بانکداری در اقتصاد ایران نقشی فراتر از جایگاه ذاتی خود ایفا می کند. بدین معنی که وظایف سایر بخش های اقتصاد خصوصا حوزه های مالی را نیز بالاجبار به عهده گرفته است. این درجه از اهمیت می طلبد که در این صنعت کارهای پژوهشی بیشتری صورت گیرد. صنعت بانکداری مشتمل بر چهار حوزه بانکداری خرد، شرکتی، تجاری و اختصاصی است و با توجه به دو نکته اساسی بانکداری خرد به عنوان نقطه عطف پژوهش حاضر مدنظر قرار گرفته است. در وهله اول می توان به این موضوع اشاره کرد که حوزه بانکداری خرد، از بین دیگر حوزه ها، با بیشترین مشتری مواجه است و نقش این حوزه در ترکیب منابع و مدیریت شهرت بانک ها بسیار پررنگ است. ثانیا با توجه به اطلاعات کسب شده بیشترین مشتریان بانکی در سطح شهر سنندج از جنس مشتریان خرد می باشند. پژوهش حاضر با هدف تبیین تاثیر تجربه برند، کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده بر تبلیغات شفاهی مشتریان خرد بانک ملت: با درنظرگرفتن عامل وفاداری مشتری صورت پذیرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش مورداستفاده، توصیفی و از نوع همبستگی است. رویکرد پژوهش حاضر در حوزه مطالعات کمی می باشد. روش مطالعه مورداستفاده به طریق میدانی و با مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است. از آنجایی که داده های پژوهش در یک مقطع زمانی جمع آوری شده است، لذا بر حسب جمع آوری داده ها از نوع پژوهش مقطعی است و از روش پیمایشی برای بررسی ویژگی های جامعه آماری استفاده شده است. روش جمع آوری داده ها با توجه به کمی بودن آن ها پرسشنامه می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان خرد شعب بانک ملت در سطح شهر سنندج می باشند که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 384 نفر از مشتریان بانک ملت به روش نمونه گیری قضاوتی دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 25 مشخص کرد که تمامی فرضیه های پژوهش مورد تایید هستند و تجربه برند، کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده هم به صورت مستقل و هم با میانجی گری وفاداری بر تبلیغات شفاهی مشتریان خرد بانک ملت تاثیر معنادار دارند. برای تعیین میزان همبستگی بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین متغیرهای پژوهش تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی بین تجربه برند و تبلیغات شفاهی 683/0، ضریب همبستگی بین کیفیت خدمات و تبلیغات شفاهی 676/0 و ضریب همبستگی بین ارزش ادراک شده و تبلیغات شفاهی 759/0 می باشد. با توجه به نتایج فوق مشخص می شود که ارزش ادراک شده از بین متغیرها در رتبه اول قرار گرفته، لذا بانک ملت باید در جهت ارائه هرچه بیشتر ارزش مطلوب مشتریان، تلاش در جهت درک نیازهای مشتریان و متعاقبا سعی در رفع آن ها و غیره اهتمام ورزد تا نهایتا منجر به ارائه تبلیغات شفاهی از سوی مشتریان گردد. تجربه برند در رتبه دوم قرار گرفته، در نتیجه لازم است که بانک ملت بیشتر با مشتریان ارتباط برقرار کرده و ارتباطات حسی، عاطفی و هیجانی مناسبی را با مشتریان خود برقرار کند و سعی در ارتقای آن ها داشته باشد. از بین این متغیرها، کیفیت خدمات در رتبه آخر قرار گرفته و این طور استنباط می شود که علی رغم خدمات متنوع بانک ملت، مشتریان به نسبت دو متغیر دیگر تبلیغات شفاهی کمتری را از طریق این متغیر انجام می دهند و لازم است بانک ملت در جهت تقویت هرچه بیشتر کیفیت خدمات گام بردارد.
  25. ارزیابی کانال های بازاریابی با استفاده از روش های تحلیل شبکه ای فازی و تاپسیس فازی (مورد مطالعه: صنعت مواد غذایی)
    1398
    با افزایش روز افزون رقابت در بازار و جهانی شدن ان و ظهور تجارت الکترونیک و تنوع محصولات و افزایش سطح انتظارات مشتریان و گسترش بازارها و مسیرهای گوناگون دسترسی به این بازارها، مدیران باید با اتخاذ بهترین تدابیر بهینه ترین مسیرها را برای رساندن کالا یا خدمت به دست مصرف کننده شناسایی و بکار گیرند، تصمیم گیری در مورد این مسیرها که به انها در بازاریابی، کانال های بازاریابی گفته می شود یکی از مهم ترین تصمیمات مدیریتی است که می تواند در فروش و سودآوری و ایجاد وفاداری در مشتریان بسیار کارامد باشد و از این طریق ایجاد مزیت رقابتی کرد. استفاده از روش های علمی برای اتخاذ تصمیم توسط مدیران بسیار مفید و قابل اتکا خواهد بود. در این پژوهش با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره چارچوبی برای ارزیابی کانال های بازاریابی ارایه شده است. روش تحلیل شبکه ای فازی برای وزن دهی به معیارها و تاپسیس فازی برای رتبه بندی گزینه ها استفاده می شود. جامعه اماری این پژوهش مدیران شرکت های صنعت غذایی می باشند که به دلیل محدودیت هایی، به صورت موردی شرکت سقزسازی ون مورد بررسی قرار گرفت و همه مدیران شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند در واقع از روش تمام شماری استفاده گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختاریافته بهره گرفته شد و برای تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل استفاده شد و کانال الکترونیک به عنوان کانال بهینه انتخاب گردید. معیارهای مورد بررسی در این پژوهش: کارکرد، عملکرد، ارتباطات در کانال، هزینه. زیر معیارها: کیفیت خدمات رسانی، مدیریت موجودی کالا، نمایش مطلوب کالا، ایجاد جذابیت برای مشتریان بالقوه، ایجاد وفاداری برای مشتریان موجود، اعتماد، بی عدالتی ادراک شده، فرصت طلبی، هزینه هماهنگی، هزینه جذب مشتریان، هزینه برگشت محصول.
  26. تاثیر گذاری گردشگری هوشمند بر رضایت مندی ناشی از تجربه سفرگردشگران استان کردستان
    1397
    امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی مبتنی بر وب و موبایل، کاربران تمایل دارند تا با استفاده از ابزار های قابل حملی همچون تلفن های هوشمند به تمامی امکانات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. بنابراین اهمیت بکار گیری این فناوری ها در تمام حوزه ها مخصوصاً گردشگری هوشمند امری اجتناب ناپذیر است. در این راستا پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر فناوری های گردشگری هوشمند بر رضایت ناشی از تجربه سفر گردشگران است. به منظور دستیابی به این هدف از بین گردشگران بازدید کننده از استان کردستان در بازه زمانی تابستان و پاییز 1397 نمونه 384 نفری طیق فرمول کوکران به طور تصادفی انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته و نرم-افزار های تحلیل داده ها PLS و SPSS بوده است. در پژوهش حاضر تاثیر چهار متغیر آگاهی بخشی، دسترس پذیر بودن، تعامل پذیری و شخصی سازی فناوری های هوشمند بر رضایت سنجیده شد. نتایج نشان داد که متغیر های آگاهی بخشی و دسترس پذیر بودن تاثیر مثبت و مستقیم بر رضایت دارند و همچنین رابطه معناداری بین متغیر های تعامل پذیری و شخصی سازی فناوری های هوشمند با رضایت مشاهده نشد.