زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی گروه
زمینههای فعالیت علمی و پژوهشی گروه اقتصاد کشاورزی، طیفی جامع از مطالعات نظری و کاربردی را در بر میگیرد که با هدف ارتقای کارایی اقتصادی، پایداری محیطزیستی و بهبود عملکرد بازارهای کشاورزی طراحی شدهاند. این زمینهها شامل اقتصاد تولید و مدیریت واحدهای کشاورزی با تأکید بر تخصیص بهینه نهادهها، بهرهوری و تحلیل هزینه–فایده؛ اقتصاد منابع طبیعی و محیطزیست و اقتصاد اکولوژیک با رویکرد حفاظت از منابع، ارزشگذاری خدمات اکوسیستمی و توسعه پایدار؛ و نیز مطالعات رشد و توسعه پایدار کشاورزی در سطوح منطقهای و ملی است. همچنین، مدیریت ریسک، اقتصاد بیمه محصولات کشاورزی و تحلیل شوکهای اقلیمی و قیمتی، از محورهای مهم پژوهشی گروه به شمار میآیند. در حوزه بازار، گروه بر بازاریابی و برندسازی محصولات کشاورزی، مدیریت و تحلیل زنجیره تأمین، تجارت داخلی و بینالمللی محصولات کشاورزی و رقابتپذیری صادراتی تمرکز دارد. افزون بر این، بهکارگیری تفکر سیستمی در مدیریت بازارها، تحلیل رفتار مصرفکنندگان، ساختار بازار و پویاییهای عرضه و تقاضا، چارچوبی یکپارچه برای فهم و حل مسائل پیچیده بخش کشاورزی فراهم میسازد
اقتصاد تولید و مدیریت واحدهای کشاورزی، اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، بازاریابی محصولات کشاورزی، رشد و توسعه پایدار کشاورزی، اقتصاد منابع طبیعی و اکولوژیکی، مدیریت ریسک و اقتصاد بیمه محصولات کشاورزی بازاریابی محصولات کشاورزی، مدیریت زنجیره تامین کشاورزی، تجارت محصولات کشاورزیگروه اقتصاد کشاورزی بر روی موضوعات زیر متمرکز شده است:
- تعیین قیمت تمام شده محصولات
- الگوی کشت محصولات کشاورزی
- برآورد تابع تولید و تابع هزینه محصولات اصلی بخش کشاورزی با تاکید بر محصولات بومی
- پژوهشهای آب مجازی
- محاسبه قیمتهای سایهای منابع
- پژوهشهای منابع طبیعی و محیط زیست
- موضوعات بازاریابی محصولات کشاورزی