13 12 2021

همایش روز جهانی خاک در دانشگاه کردستان برگزار شد.

همایش روز جهانی خاک با حضور رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، رئیس دانشگاه کردستان، رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان و مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، در ابتدای این مراسم محمد جمشیدی رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اظهار کرد: برای بهبود وضعیت تولید باید به سمت مدیریت اراضی دیم برویم که این مهم جزو برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی هم قرار گرفته است.
وی  با اشاره به اینکه کردستان در مسائل خاکشناسی مظلوم واقع شده است، اضافه کرد: ارتقا سطح مطالعه خاکشناسی در استان از موارد ضروری بوده که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به اینکه نقشه منابع و قابلیت اراضی استان در سال 1360 تهیه شده است، افزود: بیشتر اراضی کردستان هم دیم و شیبدار است و متاسفانه در سطح بسیار کمی از آن تاکنون مطالعه خاکشناسی انجام شده است.
جمشیدی اعلام کرد: بودجه‌هایی از سال گذشته برای مطالعات خاکشناسی در کشور تعیین شده و مسوولان استان کردستان برای دریافت سهم استان باید پیگیر باشند و در این راستا تلاش کنند.


 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این همایش با اشاره به اینکه وقتی کشاورزی پایدار می‌شود که به منابع طبیعی توجه شود، اظهار داشت: توسعه پایدار با حفظ منابع آب و خاک کشور قابل تحقق است.
محمد فرید سپری انجام کشاورزی مرسوم و سنتی را به ضرر منابع آب و خاک دانست و گفت: کربن آلی حدود 62 درصد خاک‌های ایران زیر یک درصد بوده و در کردستان هم مواد آلی خاک کم است و با برگرداندن خاک به راحتی ماده آلی خاک از بین می‌رود.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد انرژی کشت و کار در بخش کشاورزی در برگرداندن خاک صرف می‌شود، اظهار کرد: در کشاورزی حفاظتی 9 دقیقه زمان برای کشت محصولی هم چون جو صرف می شود ولی در کشاورزی مرسوم این مهم 80 دقیقه زمان می‌برد.


 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان هم در این همایش با اشاره به اینکه شعار هفته جهانی خاک بر جلوگیری از شوری خاک تاکید دارد، اظهار داشت: سطح شوری خاک هرچقدر بیشتر باشد هم کیفیت محصولات کشاورزی کاهش و هم منابع آب سطحی دستخوش تغییر می‌شود.
فریبا رضایی با اشاره به اینکه آستانه شوری در اکثر محصولات گیاهی کم است، اضافه کرد: این مساله بهره‌وری محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد لذا باید به وضعیت خاک توجه ویژه شود.
وی با اشاره به اینکه قانون حفاظت از خاک 2 سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، گفت: محیط زیست استان تنها با پنج تا هفت درصد استعلام‌ها مخالفت کرده است در حالی که در برخی از  استان ها تا 20 درصد با استعلام‌هایی که با قوانین و مقررات محیط زیست هم خوانی ندارد، مخالفت شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان واژگونی تانکرهای حامل موادسوختی را یکی از آسیب‌های جدی برای منابع آب و خاک استان خواند و یادآور شد: در نیمه نخست سال جاری 17 مورد واژگونی تانکرهای مواد سوختی در استان ثبت شده است.