Update: 2025-09-23
Khabat Nesaei
Faculty of Humanities and Social Sciences / Department of Business Administration
Master Theses
-
Investigating the Role of Retail in Introducing and Launching New Products in the Market of Food Industry
2025The present study aims to investigate the role of retailers in introducing and launching new products in the food industry market. The present study is of qualitative and content analysis type and the study population consists of stores in the city of Sanandaj. Selection and interviews continued until theoretical saturation (10 people) was reached. After collecting data, MAXQDA software was used to code and determine basic, organizing, and overarching themes. The results led to the identification of 33 initial codes, 10 basic themes (the importance of customer experience in product introduction, the role of packaging and design in customer attraction, the impact of in-store marketing and advertising, the importance of quality and price in making decisions to introduce a product, and evaluating product performance through sales data and customer feedback), 4 organizing themes (marketing and sales strategies, factors affecting purchase decisions, sales policies and performance evaluation and measuring success), and finally 2 overarching themes (the key role of retail in the success of new products and the importance of customer experience in accepting new products). Therefore, it can be concluded that success in introducing new products requires a comprehensive approach that considers all aspects, including product quality, advertising, customer experience, and feedback collection.
-
Studying the Relationship between Consumer Innovativeness and Interactive Advertising with Attitude Towards Green Consumption
2024The aim of this research is to study the relationship between consumer innovativeness and interactive advertising with attitudes toward green consumption. The current study is applied research in terms of its objective and is classified as descriptive-survey research in terms of data collection. The statistical population in this research is finite and includes graduate students from the University of Kurdistan in Sanandaj, totaling 2,705 individuals. To determine the sample size, the G Power software was used, and by considering the effect size and the statistical method employed in the research, a sample size of 107 was obtained. Data were collected using a standard questionnaire in 2023 (1402 in the Iranian calendar). Additionally, the analysis of the collected data was performed using SPSS and Smart PLS software. The results of the current research indicate that consumer innovativeness has a positive and significant impact on attitudes toward green consumption. Furthermore, consumer innovativeness has a direct and positive effect on the impacts of interactive advertising. However, the study did not find a direct and significant relationship between attitudes toward green consumption and the impacts of interactive advertising.
-
مسئولیت اجتماعی شرکتی ، به تعهدات و اقدامات داوطلبانهای اشاره دارد که شرکتها به منظور بهبود جامعه، محیط زیست و اقتصاد، فراتر از الزامات قانونی و مقرراتی انجام میدهند. مسئولیت اجتماعی شرکتید شامل فعالیتهایی مانند حمایت از حقوق بشر، حفاظت از محیط زیست، تأمین شرایط کاری منصفانه، توسعه جوامع محلی و ترویج اخلاق کسبوکار است. هدف اصلی مسئولیت اجتماعی شرکتی ، ایجاد ارزش افزوده برای جامعه و سهامداران، بهبود اعتبار و شهرت شرکت و دستیابی به توسعه پایدار است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر وفاداری به برند در دانشگاه راپرین اقلیم کردستان عراق است که به مطالعه ارزیابی چگونگی تأثیر فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتی بر وفاداری مشتریان از طریق بهبود شهرت برند، افزایش اعتماد به برند و تقویت رضایتمندی میپردازد. این پژوهش، از نظر هدفف کاربردی و رویکرد یا استراتژی آن، کمی است و ماهیت پژوهش، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی بود. همچنین، با توجه به اینکه دادههای پژوهش در یک مقطع زمانی جمعآوری شده، لذا بر حسب جمعآوری دادهها، از نوع پژوهش مقطعی است. روش مطالعه مورداستفاده در پژوهش حاضر، به طریق میدانی و با مطالعات کتابخانهای (کتب، مقالات، پایاننامهها، اسناد و غیره) صورت گرفته و همچنین، روش گردآوری دادهها با توجه به کمیبودن آنها، از طریق پرسشنامه استاندارد بوده است. روایی پژوهش حاضر، با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه موردسنجش و تایید قرار گرفت، روایی محتوایی آن توسط خبرگان و اساتید رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان موردتایید قرار گرفت. همچنین، روایی سازه از طریق روایی همگرا (بررسی شاخصهای میانگین واریانس استخراجشده یا AVE و پایایی ترکیبی یا CR) و روایی واگرا (بررسی آزمون آزمون یگانه -دوگانه) موردبررسی و تایید قرار گرفت. بهعلاوه، پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی موردسنجش قرار گرفت و تایید شد. جامعه آماری در این پژوهش، دانشجویان دانشگاه راپرین در اقلیم کردستان-عراق بودند که با توجه به مدل پژوهش، حجم نمونه ٢٣٠ نفر برآورد شد، اما تعداد ٣٠٠ پرسشنامه در بین جامعه آماری موردنظر توزیع شد و درنهایت، تعداد ٢٩٠ پرسشنامه بهصورت کامل برگشت داده شد که همین تعداد پرسشنامه، موردتجزیهوتحلیل قرار گرفت. ساختار پژوهش حاضر، بر مبنای مدل معادلات ساختاری، طرحریزی شده است؛ بنابراین، از نرمافزار Smart PLS3 و با بکارگیری روش حداقل مربعات جزئی PLS)) جهت تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد؛ به این ترتیب که در ابتدا جهت برازش مدل، از برازش مدل اندازهگیری و برازش مدل ساختاری استفاده شده است. برای بررسی برازش مدل اندازهگیری، با استفاده از معیارهای روایی و پایایی اقدام کرده و جهت بررسی برازش مدل ساختاری، از معیار ضریب تعیین (R2) برای متغیرهای پنهان درونزا و آزمون t-values استفاده شد و نهایتاً، جهت بررسی برازش مدل کلی، از معیار GOF استفاده و در مرحله بعد، به بررسی آزمون فرضیههای پژوهش، پرداخته شد. همچنین از نرمافزار SPSS جهت بررسی نرمالبودن دادهها (آزمون کولموگروف-اسمیرنوف) و ضریب آلفای کرونباخ کلی استفاده شد. درنهایت، نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی بر اعتماد به برند، شهرت برند بهصورت مستقیم تاثیر معنادار دارد اما بر وفاداری به برند بهصورت مستقیم تاثیر ندارد. علاوهبراین، مسئولیت اجتماعی شرکتی از طریق میانجیگیری اعتماد برند بر رضایتمندی و از طریق شهرت برند بر وفاداری به برند و رضایتمندی تاثیر مستقیم و معنادار دارد.درنهایت، تاثیر مستقیم و معنادار اعتماد بر رضایتمندی، شهرت برند بر رضایتمندی و رضایتمندی بر وفاداری به برند تایید شد. نتایج این پژوهش، میتواند به دانشگاه راپرین و همچنین سایر دانشگاههای دولتی در کشور عراق، جهت بهبود استراتژیهای خود برای افزایش وفاداری مشتریان از طریق بکارگیری مسئولیت اجتماعی شرکتی و عمل به الزامات آن کمک شایانی نماید که در نهایت منجر به بهبود عملکرد دانشگاه در نزد ذینفعان و دانشجویان خواهد شد و تصویر مطلوبی را از دانشگاه در جامعه ایجاد خواهد کرد.
2024Corporate social responsibility refers to voluntary commitments and actions that companies take to improve society, the environment, and the economy, beyond legal and regulatory requirements. Corporate social responsibility includes activities such as protecting human rights, protecting the environment, providing fair working conditions, developing local communities, and promoting business ethics. The main purpose of corporate social responsibility is to create added value for society and shareholders, improve the reputation of the company and achieve sustainable development. Therefore, the purpose of the current research is to investigate the effect of corporate social responsibility on brand loyalty in Raprin University of the Kurdistan Region of Iraq, which studies the impact of corporate social responsibility activities on customer loyalty through improving brand reputation, increasing brand trust, and enhancing satisfaction. This research is quantitative in terms of applied goals and its approach or strategy, and the nature of the research was descriptive-survey and correlational. Also, considering that the data of the research was collected at a point in time, therefore, according to the data collection, it is a type of cross-sectional research. The study method used in the current research was conducted through field and library studies (books, articles, theses, documents, etc.) and also, the data collection method was through a standard questionnaire due to their small quantity. The validity of the current research was measured and confirmed using content validity and construct validity, and its content validity was confirmed by experts and professors of business management at Kurdistan University. Also, construct validity was examined and confirmed through convergent validity (examination of average variance extracted or AVE and composite reliability or CR) and divergent validity (examination of single-double test). In addition, the reliability of the questionnaire was also measured and confirmed using Cronbach's alpha and composite reliability. The statistical population in this research was the students of Raprin University in Kurdistan-Iraq region, according to the research model, the sample size was estimated to be 230 people, but 300 questionnaires were distributed among the statistical population and finally, 290 questionnaires were returned completely. The same number of questionnaires were analyzed. The structure of the current research is planned based on the structural equation model; Therefore, Smart PLS3 software was used to analyze the data using the PLS partial least squares method. In this way, in order to fit the model, the fitting of the measurement model and the fitting of the structural model were used. To check the fit of the measurement model, validity and reliability criteria were used, and to check the fit of the structural model, the coefficient of determination (R2) criterion was used for endogenous latent variables and the t-values test, and finally, to check the fit of the overall model, The GOF criterion was used and in the next step, research hypotheses were tested. Also, SPSS software was used to check the normality of the data (Kolmogorov-Smirnov test) and overall Cronbach's alpha coefficient. Finally, the results showed that corporate social responsibility has a significant effect on brand trust, brand reputation directly, but does not directly affect brand loyalty. In addition, corporate social responsibility has a direct and meaningful effect through the mediation of brand trust on satisfaction and through brand reputation on brand loyalty and satisfaction. Finally, the direct and meaningful effect of trust on satisfaction, brand reputation on satisfaction and satisfaction on brand loyalty is confirmed. became. The results of this research can help Raprin University as well as other public universities in Iraq to improve their strategies to increase customer loyalty by applying corporate social responsibility and complying with its requirements, which ultimately leads to improving the performance of the university in the eyes of the stakeholders. and students and will create a favorable image of the university in the society.
-
The effect of export marketing capabilities on export performance: Moderating role of dysfunctional competition
2024The role of exports in the economic progress and development of developing countries has taken a reflective path and has begun to move from import displacement to export development and increasing the degree of openness of the economy. Iran has an oil-based economy and its exports are mostly from the place of oil production and using this income to purchase many of its needs in the form of consumer, intermediate and capital goods and labor services from abroad. There is a significant amount of empirical research that confirms the significant and positive relationship between exports and economic development. The purpose of this research will be to examine the impact of export marketing capabilities on the export performance of companies. This study will show that market responsiveness capabilities lead to the stimulation of export capabilities when utilizing innovative export capabilities. The main question that arises here is to what extent are market responsiveness and product innovation capabilities the drivers of excellent export performance when deployed separately? To answer the research question and by reviewing the research background, three variables can be identified: export marketing capability, export performance, and inefficient competition. The present study is descriptive in nature and research method and will be conducted quantitatively. It is also an applied study in terms of purpose. Export companies in Kurdistan province will be interviewed and the information obtained will be compiled. We test our hypotheses on a sample of small and medium-sized companies (mainly markets in the Kurdistan Region of Iraq). The sampling frame is from an exporter’s directory provided by the Export Development Office of Iran, a national registry of exporters in this country. Complementing this list, we will also use the Iranian Business Directory, which is used in previous studies. From a sampling frame of Kurdistan export companies, we randomly select a number of companies. The findings will show that strong ability to respond to export markets is essential and that high ability to introduce new products to export markets will not always be beneficial to export markets because export performance outcomes depend on the extent of inefficient competition. Extending previous studies of export marketing in the trade context, this study adopts a mixed approach to the deployment of export marketing, arguing that export performance is likely to increase when firms are aligned with export market response and product innovation capabilities.
-
Examining the technological, behavioral and environmental components on the adoption of mobile banking
2024The aim of the current research is to investigate the technological, behavioral and environmental components on the acceptance of mobile banking. In terms of its purpose, the current research is considered part of applied research. The current research is descriptive in nature, the way of its implementation is survey and retrospective, and the research data was collected in the field. The statistical population of the research included the customers of Saderat Bank in Sanandaj. 384 people were selected as a sample with SPSS Sample Power software. The sampling method in this research is simple random stratification. To collect data, the 22-question questionnaire of Chong et al. (2019), the 4-question questionnaire of Han and Kim (2019), the 16-question questionnaire of Kaur et al. (2016) and the 5-question questionnaire of Langaro et al. (2018) were used to collect data. . In the following, the obtained information was used to analyze the data using PLS software and partial least squares (PLS) method. In this way, in order to fit the model, the fitting of the measurement model and the fitting of the structural model were used. To check the fit of the measurement model, validity and reliability criteria were used, and to check the fit of the structural model, the determination coefficient criterion (R2) was used for endogenous latent variables and the t-values test, and finally, to check the fit of the model In general, the GOF criterion was used and in the next step, research hypotheses were tested. Also, spss software was used to check the normality of the data (Kolmogorov-Smirnov test). Finally, the results showed that the characteristics of the task on the fit of the technology of the task, the characteristics of the technology on the fit of the technology of the task, the fit of the technology of the task on the adoption of mobile banking, the fit of the technology of the task on the performance expectation, the performance expectation on the behavioral intention, the effort expectation on the behavioral intention , perceived behavioral control on behavioral intention, facilitating conditions on behavioral intention, hedonic motivation on behavioral intention, subjective norms on behavioral intention, perceived usefulness on behavioral intention, subjective norms on attitude, perceived usefulness on attitude, attitude on intention Behavior, behavioral intention on mobile bank acceptance, initial trust on behavioral intention and organization's reputation have a significant effect on behavioral intention.
-
The Role of Electronic Word-of-Mouth Advertising on Brand Equity Considering the Element of Ethnicity
2024Due to the growing use of the Internet and its important role in the field of e-commerce, electronic word-of-mouth (E-WOM) has changed people's behavior and decisions. Consumers and special value of the brand are among the intangible assets of companies, and marketers rely on them to gain a competitive advantage for successful brands. Also, knowledge and study about consumer ethnicity is important because it can be useful when making decisions for global positioning and branding strategies. Therefore, the current research was conducted with the aim of investigating the role of electronic word of mouth advertising in the brand's characteristic value, taking into account the element of ethnicity. Quantitative research approach and correlational research design. In this research, field studies, library studies (books, articles, documents, etc.) and a structured questionnaire were used to collect information. A non-random and accessible method was used for sampling. spss and smart pls software were used to analyze the data. Descriptive statistics and inferential statistics were used to check the demographic characteristics of the respondents and research hypotheses. The reliability of the questionnaire was measured using factor loadings, Cronbach's alpha coefficient and composite reliability, and to check the validity of the questionnaire, content validity based on the opinions of experts and construct validity (convergent validity and divergent validity) were used, and to evaluate the research model and hypotheses, coefficients were used. Significance (t-statistic) and standardized coefficients were used. The subject of study was the local businesses of Kurdistan province and the statistical population was the residents of Sanandaj city who used the local products of Kurdistan province. In this research, the sample group was 384 people living in Sanandaj who used local products. In this research, we modeled the structural relationships, the role of electronic word of mouth advertising in the special value of the brand, taking into account the element of ethnicity. The results showed that electronic word-of-mouth advertising has a significant effect on brand awareness, brand loyalty, perceived brand quality, and brand association. Also, ethnicity moderates the effect of electronic word-of-mouth advertising on the components of perceived brand quality and brand association, but it did not have a moderating effect on brand awareness and brand loyalty. Therefore, according to the results of the research, it was concluded that it is necessary to pay attention to electronic word of mouth advertising, as well as the role of ethnicity on the special value of the brand and increase the interest in the local brand. The results of this research point to a problem and help business owners to value their brand more effectively. . It also showed that managers can invest in advertising and try to attract local customers. Make your brand stand out in people's minds and increase your sales and profits.
-
The effect of eco labeling on green purchasing behavior with the mediating role of environmental concern and environmental attitude and product attributes and the moderating role of religious values
2024The environment is significantly impacted by consumer choices, to the extent that researchers attribute more than one-third of environmental damages to consumption. It is clear that if the trend of non-green consumption continues, the rate of environmental degradation could worsen from its current state. In this regard, various countries have implemented numerous laws and requirements to mitigate the harmful effects of production and consumption, offering a wide range of solutions and plans. Eco-label, as one of the crucial tools in green marketing and influential in consumer purchase behavior, by conveying environmental messages and information of the product from the producer to consumers, enables them to make decisions considering both human health and the environmental. studies on the impact of environmental labeling on green purchase behavior, considering the effect of mediating variables, are very limited. Furthermore, the young generation has rarely been examined in previous researches. Addressing this research gap, the present study assesses the effects of environmental labeling, considering the mediating variables of environmental concern and attitudes and the moderating role of religious values on the green purchasing behavior of young consumers. The research data were collected through a standard Likert scale questionnaire distributed among students at the University of Kurdistan using a convenience sampling method, with data from 342 questionnaires used for analysis. The proposed model was evaluated using the Partial Least Squares method with SmartPLS3 software, and descriptive statistical tests were conducted using SPSS27. Out of nine research hypotheses, six were confirmed, and three were rejected. The findings indicate that environmental labeling significantly and positively affects the green purchasing behavior of young consumers through environmental concerns and attitudes, but the moderating role of religious values in the relationship between environmental concern and attitudes and green purchasing behavior was not confirmed.
-
عوامل موثر بر سودآوری بانکها در افغانستان (مورد مطالعه: عزیزی بانک)
2024بانکها بهعنوان یکی از عوامل مهم سیاستهای پولی و مالی، مجریانی برای تصمیمات اقتصادی بانک مرکزی هستند که سودآوری یکی از مهمترین فاکتورهای ارزیابی یک بانک بهشمار میرود، هر سازمان، شرکت یا مؤسسهای به دنبال رسیدن به اهداف خاصی است. بانکها برای رسیدن به اهداف و هم چنین برای اطمینان از تداوم حیات خود احتیاج دارند که سود خود را حداکثر کنند. بر این اساس در این پژوهش به بررسی و مطالعه عوامل موثر بر سودآودی عزیزی بانک در کشور افغانستان پرداخته شد. روش انجام این این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از میان رویکردهای مختلف تحقیقات علمی با رویکرد کمی و نحوه گردآوری اطلاعات و اجرای آن از نوع تحقیقات توصیفی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه مدیران در سرپرستی بانک و روسا و معاونین شعبه های عزیزی بانک در شهر کابل میباشد که براساس گروه آمار این بانک تعداد آنها 32 نفر بود و تمامی آنها بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن توسط اساتید و افراد خبره مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 776/0 بهدست آمد. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که آماره t برای میانگین متغیر اندازه بانک برابر با 592/17، میانگین متغیر ریسک اعتباری برابر با 778/5، میانگین متغیر نقدینگی برابر با 926/8 و برای میانگین متغیر تولید ناخالص داخلی برابر با 220/4 میباشد که در فاصله اطمینان 99 درصد تفاوت معناداری با صفر دارد که نشاندهنده تاثیر مثبت و معنیدار متغیرهای اندازه بانک، ریسک اعتباری، نقدینگی و تولید ناخالص داخلی بر سودآوری عزیزی بانک بود. بر اساس این نتایج بهدست آمده در این پژوهش پیشنهاد میشود، مدیران بانکها ضمن تحلیل شرایط محیطی، به مدیریت منابع در اختیار خود توجه کافی داشته باشند بهویژه افزایش در داراییها از طریق جذب سپرده و افزایش سرمایه و همچنین استفاده بهینه از سرمایههای انسانی نقش تعیینکنندهای در بهبود سودآوری دارند.
-
Identifying and prioritizing dimensions of luxury brand development using customer experiences )Case study: commercial companies of Kurdistan province(
2024This research has been carried out with the aim of identifying and prioritizing development opportunities for luxury brands by using customer experiences in commercial companies in Kurdistan province. This research is based on the objective, explanatory and exploratory and tries to determine the dimensions of luxury brand development by using customer experiences using the Delphi method. This part is a purposeful sampling method, based on the summation of previous studies and based on the data obtained from the implementation of the Delphi technique among the experts of commercial companies in Kurdistan province and the policy makers of that organization in this field of five criteria "excellence of experience and perception" Customer, differentiation of brand name and brand, detailed information and emphasis on customer loyalty, perceived customer satisfaction and specialized and psychological needs assessment of customers" were identified as the dimensions of luxury brand development by taking advantage of the organization's customer experiences. Using the hierarchical approach, a hierarchy tree was first formed using this method, then the investigated options were examined according to the criteria, and then the criteria were examined based on the objective function. It was prioritized by implementing the Expert Choice software. The results of this research showed that the perceived satisfaction of the customer with a value of 0.241 is in the first place, the professional and psychological needs assessment of customers with a value of 0.238 is in the second place, the differentiation of the brand name and brand is in the third place with a value of 0.206, and the excellence of the customer's experience and perception is with a value of 0.179. In the fourth place and finally, accurate information and emphasis on customer loyalty with a value of 0.119, in the fifth place, they have the priority of the dimensions of luxury brand development by taking advantage of customer experiences, the compatibility rate of 0.004 is also in the acceptable range. These results can transform managers' decisions and cause some changes in their attitudes.
-
Identifying specific archetypes on brand identity (case study: insurance industry)
2024The importance of branding cannot be ignored in today's competitive world. Brand identity, brand image and brand equity are important aspects of branding. A company's brand identity is how that business wants to be perceived by consumers. It is often the visual identity of a brand that catches the eye of consumers, so it is important to focus on developing a unique and meaningful brand identity in order to effectively differentiate the brand from competitors and build trust with consumers. Building a persona from a well-defined archetype can provide consistency both within the company and across marketing campaigns, social media communications, or future endeavors such as brand developments. Since most consumer decisions occur subconsciously, the brand's instinctive association with the brand archetype through its promise to fulfill a basic human need is strongly established for the brand. Building a brand based on archetypes can, in addition to conveying an effective mental image in the customer's mind, lead to the creation of a competitive and profitable advantage. The most important issue that has caused today's organizations to pay attention to archetypes and their antecedents is creating a vision. Value for the organization is provided by archetypes. According to the competitive environment prevailing in the insurance industry, one of the profitable ways for insurance companies is to differentiate. On the other hand, this distinction must be such that it cannot be copied by other competitors; Therefore, branding strategy is necessary. The purpose of this research is to investigate the impact of archetypes on brand identity in the insurance industry (Pasargad Insurance Company) of Kurdistan province. This descriptive-correlational research is quantitative from the point of view of goal, application and approach, and in terms of time, it is a one-time research. The statistical population of this research includes all the experts and employees working in Pasargad insurance in Kurdistan province, based on the Cochran formula, 202 people were selected as the sample size, and the available random sampling method was used to determine the sample size. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The obtained data were analyzed using spss and smart pls software. The obtained results show that among the archetypes, the hero archetype, the careful archetype, the creative archetype and the innocent archetype have an effect on the brand identity, and the other archetypes do not affect the brand identity in the insurance industry. . Among the influencing factors on brand identity, the caring archetype has the most influence.
-
The role of hand- selling phenomenon on the brand of Sanandaj city by Considering the variables of gender and income level
2024There are various issues in developing countries such as unemployment, the expansion and existence of informal jobs, and issues like this that have caused most people to promote the phenomenon of peddling; Therefore, the purpose of the current research is to investigate the role of the peddling phenomenon on the brand of Sanandaj city by considering the variables of gender and income level. In fact, it is an attempt to investigate the extent to which the phenomenon of peddling can affect the brand of Sanandaj city and what factors cause this phenomenon to arise and spread. It will be at the city level. This research is quantitative in terms of its practical purpose and approach, and the nature of the research was descriptive-survey and correlational. The current research was compiled in a certain period of time; Therefore, it is a cross-sectional collection method. The existing study method is field based because it is taken from books, articles and documents, etc. Also, the collection method, considering that it was small, a questionnaire was used, and the target population was collected from all the people living in Sanandaj who have made a purchase from a vendor at least once. Also, construct validity and content validity were examined and confirmed to confirm the validity of the content in the opinion of experts and professors of Kurdistan University. It was also examined and confirmed for construct validity through convergent validity and divergent validity. The statistical population was determined and 323 samples were examined and evaluated. The current research is based on the structural equation model, therefore smart pls4 and spss software were used. With the help of these softwares, the data was analyzed and Cronbach's alpha, the average variance extracted was checked. And to check the normality of the data, the tests available in the software have been used. Finally, the results showed that hand-selling has a positive and significant effect on the brand of Sanandaj city, taking into account the variables of gender and income level. Also, according to the available results, variables such as unemployment, tactility, laws and regulations, and purchase duration affect the peddling phenomenon. Therefore, the necessity of hand-selling phenomenon is necessary for Brandshahri, and finally, the findings of the research paved the way for further investigations in this field.
-
Investigating the impact of sustainable digital human resource management on innovative performance and organizational reputation, considering the mediating role of organizational innovation
2023The global movement around issues such as sustainability and developments of the digital age, in businesses, has forced companies to adapt to such conditions, to institutionalize and culture these concepts in their human resources department, so that subsequently they can create fields for innovation and acquisition. Bring fame to the organization. Therefore, the aim of the current research is to investigate the impact of sustainable digital human resources management on innovative performance and organizational reputation, considering the mediating role of organizational innovation in Science and Technology Park of Kurdistan province. This research is quantitative in terms of its objective, application and its approach or strategy, and the nature of the research was descriptive-survey and correlational. Also, considering that the data of the research was collected at a point in time, therefore, according to the data collection, it is a cross-sectional research. The study method used was conducted through field and library studies (books, articles, documents, etc.) and the data collection method was through a standard questionnaire due to their small quantity. The validity of the current research was measured and verified using content validity and construct validity; Its content validity was confirmed by experts and professors of Kurdistan University management. Also, construct validity was examined and confirmed through convergent validity (investigation of average variance extracted index or AVE and composite reliability or CR) and divergent validity (investigation of Fornell and Larcker test and single-pair test). The reliability of the questionnaire was also measured and confirmed using the reliability of the reagents, Cronbach's alpha and composite reliability. The statistical population in this research was 120 companies under the supervision of Kurdistan Science and Technology Park, and the managers of these companies were selected as samples. Therefore, the questionnaire was distributed among all the companies and 95 questionnaires were returned completely and the same number of questionnaires were analyzed. The structure of the current research is planned based on the structural equation model; Therefore, Smart pls4 software was used to analyze the data using the partial least squares (PLS) method; In this way, in order to fit the model, the fitting of the measurement model and the fitting of the structural model were used. To check the fit of the measurement model, validity and reliability criteria were used, and to check the fit of the structural model, the coefficient of determination (R2) criterion was used for endogenous latent variables and the t-values test, and finally, to check the fit of the overall model, the criterion was used. GOF was used and in the next step, research hypotheses were tested. Also, SPSS software was used to check the normality of the data (Kolmogorov-Smirnov test) and Cronbach's alpha coefficient. Finally, the results showed that sustainable digital human resource management has a positive and significant effect on innovative performance and organizational reputation both directly and through the mediation of organizational innovation. Also, organizational innovation directly has a positive and meaningful effect on innovative performance and organizational reputation. Therefore, the need to manage sustainable digital human resources and create innovation for the innovative performance of employees and to gain organizational reputation is essential, and finally, the findings of the research paved the way for further investigations in this field.
-
The effect of transformational, exchange and entrepreneurial leadership styles on students' satisfaction with the mediating role of school principals' innovative capacity (Study case: managers of Sanandaj districts 1 and 2)
2023The current research was conducted with the aim of determining the impact of transformational, transactional and entrepreneurial leadership styles on students' satisfaction with the mediating role of school principals' innovative capacity. In terms of the nature and objectives of this research, it was applied and also in terms of the basis of information and data, it was carried out in the framework of a survey approach. The statistical population of this research consists of the principals of the 1st and 2nd education districts in Sanandaj city, whose number is 140, and finally, 102 people were randomly selected using Cochran's formula. A standard questionnaire was used to collect data. Finally, SPSS and SmartPLS softwares were used to analyze the data. The results showed that the transactional leadership style has a significant effect on the innovative capacities of school principals. Also, the transformational leadership style has a significant effect on the innovative capacities of school principals, and finally, the entrepreneurial leadership style has a significant effect on the innovative capacities of school principals. The final results also showed that the innovative capacities of school administrators have a significant effect on the satisfaction of learners.
-
Investigating the effect of market intelligence on the competitive advantage of business by considering the studied demographic variables: businesses of Iraqi Kurdistan
2023The purpose of this research is to investigate the effect of market intelligence on the competitive advantage of business, taking into account the studied demographic variables: Iraqi Kurdistan region businesses in Iraqi Mas Company for the iron and steel industry of Kurdistan Region / Sulaymaniyah - Bazian. The research is a quantitative research in terms of practical purpose and in terms of strategy. According to the study of the relationship between two variables, the research can be classified as correlational research. According to the method of data collection, the research is of a descriptive-survey type. The statistical population of this research includes the employees of MAS Iraq for the iron and steel industry of the Kurdistan Region / Sulaymaniyah - Bazian. The sampling tool is a structured questionnaire, which after conducting face validity with the help of respected professors of the faculty, its construct validity was confirmed with the help of SmartPLS software. Reliability was calculated and confirmed with the help of Cronbach's alpha. Structural model was used to examine the relationship between research variables. A judgment available method has been used. The findings of the research confirm the significant relationship and influence of market intelligence (internal registration of information, market opportunity, threat of competitors and competitive risk) with the demographic variable's moderation on the competitive advantage of business in Mas Iraq for the iron and steel industry of the Kurdistan region / Sulaymaniyah - Bazian. Also, the sales data of the competitors by adjusting the demographic variables on the competitive advantage of the business in Mas Iraq Soleimanieh-Bazian Company has not been significant.
-
Identifying factors affecting the acceptance of rural digital innovation centers based on customers satisfaction approach
2023Rural digital hubs offer physical spaces with fast, reliable internet access that provide a whole range of business and community support services in rural areas. Digital hubs can target digital literacy and help bridge the digital skills gap, or simply provide a much-needed broadband connection in rural areas. The current research was carried out with the aim of obtaining a process model for the adoption of rural digital innovation centers based on the approach of customer satisfaction in villages, in order to better understand this phenomenon. The research strategy used is qualitative-exploratory method, which was carried out using the grand theory. The sampling used in this research was the snowball method, based on which 15 semi-structured interviews were conducted with experts. The product of the analysis of the interviews was a set of primary concepts that were compiled and from which 16 categories, by means of open coding process, were extracted. Then, in the axial coding stage, the link between these categories was determined under the following titles: causal conditions, central phenomenon, contextual conditions, intervening conditions, strategies and the consequences of the adoption of rural digital innovation centers based on the customer satisfaction approach was determined in the form of the axial coding paradigm. In the selective coding stage, the categories were improved and integrated. The categories identified in this research are as follows; Causal conditions: economic deficiencies, socio-cultural deficiencies, implementation of education in a traditional way Contextual conditions: infrastructures, structural characteristics of the village, demographic composition.Intervening conditions: weakness and lack of unity in policy making, inefficient planning of rural affairs, profiteering in rural productions.Strategies: identification of resources and potentials, functions of innovation centers, pre-training.Consequences: socio-cultural development, economic development, intelligentization of agricultural exchanges, strengthening of political education. This model will help in acceptance of digitalization in rural areas.
-
Identifying factors affecting the acceptance of rural digital innovation centers based on customers satisfaction approach
2023Rural digital hubs offer physical spaces with fast, reliable internet access that provide a whole range of business and community support services in rural areas. Digital hubs can target digital literacy and help bridge the digital skills gap, or simply provide a much-needed broadband connection in rural areas. The current research was carried out with the aim of obtaining a process model for the adoption of rural digital innovation centers based on the approach of customer satisfaction in villages, in order to better understand this phenomenon. The research strategy used is qualitative-exploratory method, which was carried out using the grand theory. The sampling used in this research was the snowball method, based on which 15 semi-structured interviews were conducted with experts. The product of the analysis of the interviews was a set of primary concepts that were compiled and from which 16 categories, by means of open coding process, were extracted. Then, in the axial coding stage, the link between these categories was determined under the following titles: causal conditions, central phenomenon, contextual conditions, intervening conditions, strategies and the consequences of the adoption of rural digital innovation centers based on the customer satisfaction approach was determined in the form of the axial coding paradigm. In the selective coding stage, the categories were improved and integrated. The categories identified in this research are as follows; Causal conditions: economic deficiencies, socio-cultural deficiencies, implementation of education in a traditional way Contextual conditions: infrastructures, structural characteristics of the village, demographic composition.Intervening conditions: weakness and lack of unity in policy making, inefficient planning of rural affairs, profiteering in rural productions.Strategies: identification of resources and potentials, functions of innovation centers, pre-training.Consequences: socio-cultural development, economic development, intelligentization of agricultural exchanges, strengthening of political education. This model will help in acceptance of digitalization in rural areas.
-
Effective factors in the use of telemedicine services considering education and gender (case study: users of SnappDoctor mobile application)
2023Today, the electronic communication technology proposes a new model of doctor-patient communication. Correct and effective communication between doctor and patient can play a very important role in the treatment process of patients. This new form of communication can play an important role in improving the health system by improving access to services and providing them cheaply and quickly, regardless of geographical boundaries. Also, by providing services to deprived and remote areas and in critical times, it should play an important role in realizing justice in the society. There are not few successful examples of telemedicine around the world, and the use of this technology is considered to be a helpful solution for the treatment process and the provision of health services. Therefore, identifying its ethical challenges in various fields such as consent, confidentiality and privacy and the obligations of the medical profession and predicting the necessary measures in this field is very important and requires special attention from those in charge to make the best and most appropriate use of This is a new form of communication. Telemedicine can provide a compelling alternative to conventional acute, chronic and preventive care, and can improve clinical outcomes. In the industrialized world, it is likely that telemedicine will continue to move healthcare delivery from the hospital or clinic into the home. In the developing world or in regions with limited infrastructure, telemedicine will mainly be used in applications that link providers based at health centres, referral hospitals and tertiary centres. The future of telemedicine will depend on: (1) human factors, (2) economics and (3) technology. Behaviours related to technology affect change at the individual, organizational and societal level.
-
تاثیر مدیریت زنجیره تامین پایدار بر روی عملکرد شرکت از طریق قابلیت پویای زنجیره تامین (مطالعه موردی: شرکت فراورده های لبنیاتی مانیزان و کلهر اسلام آباد غرب)
2022هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت زنجیره تأمین پایدار بر روی عملکرد شرکت از طریق قابلیت پویایی زنجیره تأمین (مطالعه موردی: شرکت فرآورده های لبنیاتی مانیزان و کلهر اسلام آباد غرب) می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی می باشد. ابزار اصلی علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، یک پرسشنامه محقق ساخته است که با یک پیش آزمون مقدار پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ 70/0 محاسبه شد. نتایج این تحقیق وجود رابطه مثبت بین شیوه های مدیریت زنجیره تأمین پایدار و عملکرد شرکت از طریق متغیر میانجی قابلیت پویایی را تأیید می کند.
-
بررسی تأثیر سیستم ملاقات منعطف بر بهبود سریع تر بیماران با درنظرگرفتن نقش میانجی رضایتمندی و کاهش اضطراب، موردمطالعه بیمارستان تأمین اجتماعی سنندج.
2022پژوهش حاضر در جهت نیل به بهبود سریعتر بیمارانی است که عالوه بر بستری جهت مداوا، کرامتی دارند که حاضر به از دست دادن آن و خدشه دار شدنش نیستند. انعطاف در اخالق حرفه ای بخش درمان و اجرایی شدنش در چارچوبی صحیح و استاندارد با ایجاد زیر ساخت های فرهنگی به مدد فرهیختگان و نخبگان و بزرگان یک قوم و برپای آن در میان آحاد مردم یک جامعه و رفع قوانین دست و پاگیر و نا کارآمد و بی ثمر، می تواند بذرهای امید بخشی را در راستای ارتقاء قوانین و اثر بخشی در عملکرد مراکز درمانی به بار بنشاند. این تحقیق علاوه بر، برداشتن قدمهایی در مسیر بالندگی رفتار سازمانی به باال بردن رفتار اجتماعی و اخالق صحیح آن و حفظ کرامت انسانی بیماران بستری و شخم زدن و زیر و رو کردن دستورالعملها و قوانین بخش درمان و هموار کردن مسیر برکشی و ترفیع آن ها در جهت کسب رضایتمندی مراجعین عیادت کننده، بیماران بستری و همراهان معززشان و کاهش اضطراب ناشی از تب و تاب بیماری و حواشی آن و رفع نواقصی است که منجر به بهبود سریعتر بیماران و ترخیص زود هنگامشان از مراکز درمانی می گردد. همانطور که پیش تر بیان نمودیم هدف از این تحقیق، مشخص کردن تأثیر مالقات منعطف بر بهبود سریعتر بیماران با درنظرگرفتن نقش میانجی، رضایتمندی و کاهشاضطراب دربیمارستان تأمین اجتماعی سنندج می باشد. برای انجام تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، ابتدا در بخش آمار توصیفی، دادههای جمع آوری شده خالصه شده و به کمک جداول و نمودارها، تصویری کلی و جامع از نمونه مورد بررسی ارائه میگردید. در مرحله بعد اقدام به پردازش اطالعات گردآوری شده نموده و با انجام آزمونهای مورد نیاز و مرتبط با روش تحقیق و داده های گردآوری شده نسبت به تحلیل داده ها و انجام نتیجه گیری اقدام می شود و همچنین فرضیات مورد نظر تحقیق نیز آزمون میگردند. یکی از مهمترین مراحل هر تحقیق و پژوهش بخش تجزیه و تحلیل دادهها می باشد. چرا که بدین ترتیب محقق می تواند نسبت به حصول نتیجه از انجام تحقیق و در مرحله بعد مقایسه نتایج بدست آمده با سایر تحقیقات صورت گرفته اقدام نماید. در این تحقیق برای بررسی آمار توصیفی از جداول و نمودار ها با استفاده از نرم افزار spss و برای بررسی فرضیات با توجه به عدم نرمالیتی از معادالت ساختاری با نرم افزار pls استفاده شده است.
-
تاثیر ولاگر به عنوان ابزاری موثر بر خرید آنلاین بادر نظر گرفتن غنای رسانه های اجتماعی
2022این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ولاگر بر خرید آنلاین با در نظر گرفتن غنای رسانه های اجتماعی انجام شده است .پژوهش حاضر از لحاظ هدف ازنوع کاربردی به شمار می رود واز لحاظ اجرا ازنوع پیمایشی-توصیفی است .جامعه آماری این پژوهش دنبال کننده گان ولاگر در اینستا گرام است که در زمینه گردشگری فعالیت می کند .برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه آنلاین استفاده شده است . برای انجام پژوهش از نرم افزارهای SPSS و Smart pls استفاده شده است .نتایج به دست آمده حاکی از آن است که جذابیت ،اعتبار و تخصص ولاگر بر خرید آنلاین توسط مشتری رابطه ی مستقیم دارد.و هرچه بستری که ولاگر در آن فعالیت می کند از غنای رسانه ای بالاتری برخوردار باشد تاثیر را دو چندان می کند.
-
رابطه بین بازاریابی حسی و تمایل به خرید آنی با در نظر گرفتن بیماری کووید-19 (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه های عطر و ادکلن مجتمع بانتا آبیدر سنندج)
2022پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بازاریابی حسی و تمایل به خرید آنی با در نظر گرفتن بیماری کووید-19 (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه های عطر و ادکلن مجتمع بانتا آبیدر سنندج) انجام شده است. از لحاظ ماهیت و اهداف این پژوهش از نوع کاربردی و همچنین از لحاظ مبنای اطلاعات و داده در چارچوب رویکرد پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مشتریان فروشگاه های عطر و ادکلن مجتمع بانتا آبیدر سنندج در سال 1400 عنوان شده است که تعداد آن ها غیر قابل شمارش قید شده است که تعداد 384 نفر به صرت غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. در نهایت جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم-افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بیماری کوید-19 می-تواند اثر بازایابی حسی بر تمایل خرید آنی را تعدیل کند و همچنین مشخص شد که مولفه های بازاریابی فنی، ارتباطی و نوستالژی نیز بر خرید آنی تاثیر دارند.
-
Factors Influencing of Organ Donation among the People of Kurdistan Province (Considering the Social Marketing Components)
2022The purpose of this study was to identify the antecedents of the desire to donate organs among the citizens of Kurdistan province by considering the components of social marketing.the research method in terms of purpose is applied and in terms of collecting data is descriptive. Structural equation model using pls software was used to analyze the data. In this study, information was collected from all citizens of Kurdistan province who have at least a diploma. The Cochran (limited society) formula was used for sampling and finally 402 people were selected as a sample. The data collection tool was a standard questionnaire that confirmed the validity and reliability of the questionnaires. According to the results of the final research model and the inclusion of all independent variables in the structural equation model, the results showed that all paths of the model have a positive and significant effect on the attitude of organ donation and organ donation intention among the sample. So that the attitude of organ donation with an effect factor of approximately 0.51 had an effect on the intention to donate an organ. In addition, the perceived risk modifier variable positively adjusted the relationship between attitudes toward organ donation and intention to donate organs in the final research model. Also, the results of t-test of independent samples showed that there was no significant difference between the two groups with organ donation card and those who do not have organ donation card in terms of family support variable and The findings indicated that the study population had a positive attitude toward organ donation. Finally, according to the results of Friedman test, the variable of organ donation has the most impact on the variable of organ donation intention.
-
The effects of trust on consumers’ continuous purchase intentions in C2C social commerce
2022In recent years, the growing popularity of social media has created a new era of e-commerce called social commerce that has changed the way we think about online shopping. C2C social commerce is a social commerce business model in which consumers sell their products to other consumers through social media. In Iran, Basalam social network and Instagram social network played a key role in the development of C2C social business. In social commerce, trust is recognized as one of the most important factors influencing the intention to purchase. This study aims to evaluate the effects of trust on consumers’ continuous purchase intentions in C2C social commerce. The statistical population of the study is the sellers and buyers of Instagram and Basalam social networks. The present study is applied in terms of purpose; Because its findings can be used for social business businesses. It is also descriptive in terms of data collection. The questionnaire was distributed online on social networks and finally 381 data were collected. In the descriptive statistics section, SPSS software was used and in the inferential statistics section, Smart PLS software was used to analyze the data. The results of this study show that emotional support, information support, trust in the seller, trust in the brand have a direct and significant effect on the intention to purchase continuously; While promotion does not have a negative moderating effect on the relationship between seller trust and brand trust.
-
بررسی خلاءهای نهادی پیاده سازی نوآوری سبز و ارتقای برند سبز در شرکت بهیر شهر کابل
2022تغییرات اقلیمی، گرم شدن کره زمین و چالش های که در اثر این تغییرات موجب بوجود آمدن مفاهیم تازه در فرایند فعالیت های کسب و کار ها شد، که یکی از این مفاهیم نوآوری سبز است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی دلایل روآوری به نوآوری سبز، چالش های موجود در راستای نوآوری سبز و همچنان واکنش شرکت در مواجهه با چالش ها، می باشد. مورد تحت مطالعه شرکت بهیر مستقر در شهر کابل می باشد. این پژوهش کیفی است و از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر جمع آوری داده ها توصیفی می باشد. نمونه آماری پژوهش 10 نفر از مدیران و پایوران شرکت مورد مطالعه بوده و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد. بعد از مرور و بررسی مصاحبه ها اقدام به کدگذاری مفاهیم اولیه صورت گرفت. در نتیجه 80 کد باز شناسایی شدند که بعد از پالایش و بازبینی در نهایت 11 کد محوری که مرتبط با سوالات تحقیق هستند استخراج گردید.
-
بررسی نقش هنجارهای سازمانی، حمایت ها و باورهای مدیریتی در به کارگیری سیستم های سلامت الکترونیک با در نظر گرفتن متغیرهای قومی و جنسیتی مورد مطالعه: بیمارستان توحید سنندج
2021هدف از این پژوهش بررسی نقش هنجارهای سازمانی، حمایت ها و باورهای مدیریتی در به کارگیری سیستم های سلامت الکترونیک با در نظر گرفتن متغیرهای قومی و جنسیتی (مورد مطالعه: بیمارستان توحید سنندج) بود. تحقیق حاضر از نظر دسته بندی تحقیقات بر اساس هدف از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر ماهیت روش، یک تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد که در آن برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری از بین 750 نفر از کارکنان شاغل در بیمارستان توحید سنندج بوده که به منظور دسترسی آسان و بهینه سازی در زمان انجام تحقیق و هم چنین دقت بالاتر در انجام تحقیق، با استفاده از جدول مورگان تعداد 254 نفر به صورت در دسترس انتخاب شد و در نهایت پرسشنامه در اختیار آنان قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسش نامه، از روش های در آمار استنباطی نیز از روش هایی مانند مقایسه میانگین ها، تحلیل واریانس، همبستگی بین متغیرهای پژوهش و روش های تحلیل عاملی در نرم افزار SMART PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین هنجارهای سازمانی بر حمایت های مدیریتی از سلامت الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد. بین باورها و عقاید مدیریت عالی بر استفاده از سیستم های الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد. بین حمایت های مدیریتی از سلامت الکترونیک بر استفاده از سیستم های الکترونیک رابطه معناداری وجود ندارد. حمایت های مدیریتی از سلامت الکترونیک بر استفاده از سیستم های الکترونیک با در نظر گرفتن متغیر قومیت و جنسیت تأثیر معناداری ندارد و همچنین باورها و عقاید مدیریت عالی بر استفاده از سیستم های الکترونیک با در نظر گرفتن متغیر قومیت و جنسیت تأثیر معناداری ندارد. بنابراین می توان گفت هنجارهای سازمانی می تواند در به کارگیری سیستم های سلامت الکترونیکی تأثیرگذار باشد اما حمایت ها و باورهای مدیریتی نمی تواند در به کارگیری سیستم های سلامت الکترونیک تأثیری داشته باشد. همچنین متغیرهای قومیت و جنسیت نمی تواند نقش میانجی بین متغیرهای حمایت های مدیریتی و باورها و عقاید مدیریت عالی در استفاده از سیستم سلامت الکترونیک داشته باشد.
-
شناسایی پیشران ها به منظور انتخاب موسسات موسیقی (مورد مطالعه :آموزشگاه بارین سنندج)
2021پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشران ها به منظور انتخاب موسسات موسیقی اجرا شده است. در تحقیق حاضر، پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد تحلیل و بررسی شده، برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شده و تجزیه وتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفته است. نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری بوده و با بهره مندی از تکنیک های هدفمند (قضاوتی) انجام شده است. مطابق با الگوی نظام مند نظریـه داده بنیـاد، خبرگان و مدیران آموزشگاه موسیقی بارین سنندج برای جامعـه آماری انتخاب شدند. نتایج تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد مدل شناسایی پیشران ها به منظور انتخاب موسسات موسیقی بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد منجر شده است. در نهایت، الگویی برای شناسایی پیشران ها به منظور انتخاب موسسات موسیقی شناسـایی شـد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که برای انتخاب موسسات موسیقی ، مدیران بایستی به کلیه مقوله ها و زیر مقوله های شناسایی شده در این پژوهش بهدقت توجه کنند و در خصوص هر یک از آن ها اطلاعات لازم و کافی داشته باشند بعلاوه این پژوهش لزوم توجه به پیشران ها به منظور انتخاب موسسات موسیقی را نشان میدهد که درنهایت منتج به پیامدهایی موثر بر انتخاب موسسات موسیقی گردیده است. پیشران های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفتند که طبق مصاحبه های انجام شده و مدل پارادایمی بدست آمده، پیشران ها تحلیل و بررسی شده اند.
-
Investigating The Relationship Between Customer Knowledge And Strategic Marketing Decisions Case Study: Diwan Land Erbil Trading Company, Iraqi Kurdistan
2021The Purpose Of This Study Is To Investigate The Relationship Between Customer Knowledge And Strategic Marketing Decisions In Diwan Land Erbil Trading Company In Iraqi Kurdistan. Research Is A Quantitative Research In Terms Of Practical Purpose And Strategy. According To The Study Of The Relationship Between The Two Variables, The Research Can Be Classified As Correlational Research. According To The Data Collection Method, The Research Is Descriptive-Survey. The Statistical Population Of The Present Study Includes Senior Managers, Middle Managers, Marketing Managers And Senior Employees Of Diwan Land Erbil Trading Company In Iraqi Kurdistan. The Sampling Tool Is A Standard Questionnaire That After Performing Face Validity With The Help Of Respected Faculty Members, Its Construct Validity Was Confirmed With The Help Of Smart PLS Software. Reliability Was Calculated And Confirmed Using Cornbach's Alpha. A Structural Model Was Used To Investigate The Relationship Between Research Variables. A Simple Random Sampling Method Was Used. Findings Confirm A Significant Relationship And The Impact Of Customer Knowledge On Strategic Marketing Decisions And Knowledge Distribution, Response To Knowledge And Knowledge Acquisition, Respectively, Had The Greatest Effect On Strategic Marketing Decisions In The Iraqi Company Diwan Land Erbil.
-
نقش تعدیل کنندگی برند ملی در رابطه بین شبکه های اجتماعی و وفاداری به برند در بخش گردشگری اقلیم کردستان عراق (مورد مطالعه برندهای ملی ایران، ترکیه، اردن)
2021امروزه مفهوم وفاداری یک مفهوم پیچیده چندبعدی است. اندازه گیری یک متغیر واحد (برای مثال، تکرار خرید)، یک رویکرد ناقص ایجاد می کند. وفاداری برند به یک موضوع مهم در بازاریابی و پژوهشات مصرف کننده تبدیل شده و اهمیت آن در جایگاه یک پدیده رفتاری مصرف کننده تأثیر زیادی بر عملکرد مالی کسب و کار دارد. یک راه مؤثر برای افزایش ارزش درک شده و وفاداری به برند در مصرف کنندگان، بهبود عوامل اجتماعی مثل هویت اجتماعی، تأیید اجتماعی و بهبود صفات شخصی مثل نوآوری مصرف کننده و اثربخشی مصرف کننده بوده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش تعدیل گری برند ملی در رابطه بازاریابی شبکه-های اجتماعی بر وفادارای به برند بوده. از لحاظ ماهیت و اهداف این پژوهش از نوع کاربردی و همچنین از لحاظ مبنای اطلاعات و داده در چارچوب رویکرد پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش افرادی بودند که از کردستان عراق به ایران، اردن و یا ترکیه به عنوان گردشگر مسافرت کرده اند. از بین این جامعه تعداد 373 داوطلب (نمونه) به صورت در دسترس برای پاسخ به پرسشنامه طراحی شده انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از شاخصه های بازاریابی شبکه های اجتماعی، شناخت برند و برند احساسی، برند خلاق، آگاهی، برند، و عشق به برند استفاده شده که روایی و پایایی پرسشنامه-های آن ها نیز مورد تایید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل نیز در دو سطح امار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. در آمار توصیفی از داده هایی همچون میانگین انحراف معیار و درصد میانگین استفاده شد. در آمار استنباطی برای بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش از مدل ساختاری استفاده شد. پس از آن با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس پی مدل طراحی شده پیاده سازی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که برند ملی (ایران، اردن، ترکیه) در ارتباط بین بازاریابی شبکه های اجتماعی و آگاهی ، برند و عشق برند هیچ رابطه تعدیل گری معنی داری ندارد. در نتیجه برند ملی در ارتباط با شبکه های اجتماعی بر روی وفاداری رابطه تعدیل گری معنی داری ندارد.
-
بررسی میزان آمادگی بانک ها در پیاده سازی راهبرد های همکاری با فین - تک ها و استارتاپ های مالی(مورد مطالعه بانک های دولتی و خصوصی)
2021در سا ل های اخیر ظهور فناوری های نوین (فین تک ها)، موضوع"همکاری بانک ها با فین تک ها" را به مبحثی مهم در اکوسیستم مالی مبدل کرده است. علاوه بر این حرکت بانکداری به سمت نوآوری باز است و یکی از قابلیت های برای نوآوری باز، آمادگی سازمانی است؛ لذا این پژوهش، با هدف اولویت بندی به راهبردهای همکاری بانک ها با فین تک ها و استارتاپ های مالی و همچنین بررسی میزان آمادگی ساختاری و فرهنگی بانک های استان کردستان برای پیاده سازی راهبرد های همکاری با فین تک ها و استارتاپ های مالی انجام شده است. روش این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع کاربردی می باشد. در این پژوهش جامعه آماری شامل دو گروه می باشد؛ گروه اول، برای اولویت بندی به راهبرد های همکاری بانک ها با فین تک ها و استارتاپ های مالی شامل 7 نفر از خبرگان بانکی می باشد و گروه دوم برای بررسی میزان آمادگی ساختاری و فرهنگی بانک ها در راستای پیاده سازی راهبرد های همکاری، شامل 109 کارشناس که درحوزه های بانکداری الکترونیک ، بازاریابی، روابط عمومی، امور مشتریان و دیگر افرادی که به مبحث فین تک آشنا می باشند؛ این کارشناسان شاغل در مدیریت شعب بانک های دولتی و خصوصی در استان کردستان هستند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق ، مهمترین راهبرد های همکاری و عوامل موثر بر انتخاب راهبرد ها شناسایی گردید. از روش AHP و مقایسات زوجین برای اولویت بندی به راهبرد های همکاری بانک ها و فین تک ها استفاده شد و همچنین از پرسشنامه استاندارد، جهت سنجش میزان آمادگی ساختاری و فرهنگی بانک ها برای پیاده سازی راهبردهای همکاری با فین تک و استارتاپ های مالی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که راهبرد های همکاری بانک ها با فین تک ها و استارتاپ های مالی به ترتیب: خرید فین تک، ایجاد فین تک، اجاره خدمات و ائتلاف سرمایه گذاری می باشد؛ آمادگی بانک-های استان کردستان برای پیاده سازی راهبرد های همکاری با فین تک ها و استارتاپ های مالی در سطح مطلوبی می باشد.
-
شناسایی عوامل تاثیرگذار در انجام خرید آنلاین از طریق رویکرد کیفی شبکه نگاری
2021با وجود داشتن روش های مختلف خرید کالاهای مصرفی و خدمات , امروزه یکی از ساده ترین روش های خرید,خریدهای اینترنتی است که با توجه به ماهیت و ویژگی هایی که دارا است می تواند به سهولت جایگزین بسیاری از خریدهای حضوری گردد و درنتیجه خرید روزانه به طور فزاینده ای تحت تأثیر محیط های آنلاین قرار گرفته است.خریدهای آنلاین به دلیل ماهیت غیر فیزیکی و زیرساخت های موجود در آن ها دارای تأثیرات بسیاری بر روی ذهن مصرف کنندگان و خریداران آنلاین است.ماهیت فضای آنلاین به دلیل گستردگی و سرعت در ارتباطات می تواند به سرعت تجربیات مثبت یا منفی مشتریان در رابطه با یک شرکت را به دیگر افراد منتقل نموده و برای یک شرکت به عنوان تبلیغ یا تخریب عمل نماید.در جهت بهینه سازی ارائه خدمات به خریداران آنلاین لازم است تا مهم ترین عوامل اثرگذار بر انجام خریدهای آنلاین شناسایی شده و از این عوامل در جهت ارتقا کیفیت فروشگاه های آنلاین و حل مشکلاتی که باعث نارضایتی در مشتریان می گردد استفاده شود.در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی دقیق این عوامل در دو طیف خریداران کالا در وب سایت دیجی کالا و خریداران خدمات در وب سایت علی بابا به عنوان نمونه موردبررسی پرداخته شود.با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی نظرات مشتریان این دو شرکت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازه زمانی 8ماهه پرداخته شده، و پس از مطالعه بیش از 30هزار نظر بررسی شده ، 603 نظر مرتبط با موضوع انتخاب شده، و پس از انجام مراحل کدگذاری،عوامل تاثیرگذار بر خریدهای آنلاین کالا و خدمات به تفکیک مشخص شده، و در نهایت با تلفیق نتایج به دست آمده مدلی جامع از عوامل اثرگذار بر خرید آنلاین شامل 13 بعد پشتیبانی و نیروی انسانی، وب سایت و اپلیکیشن، نحوه قیمت گذاری، کیفیت، امکان لغو سفارش، تجربه قبلی خریدار، دیدگاه شخصی مشتریان، مدیریت زنجیره تأمین، نحوه بسته بندی،تنوع محصولات، کیفیت ارتباط میان شرکت و مشتری، دریافت خدمت به صورت آنی و شخصی سازی شده، دریافت خدمات در خارج از کشور شناسایی و معرفی گشتند.
-
شناسایی عوامل تاثیرگذار در انجام خرید آنلاین از طریق رویکرد کیفی شبکه نگاری
2021با وجود داشتن روش های مختلف خرید کالاهای مصرفی و خدمات , امروزه یکی از ساده ترین روش های خرید، خریدهای اینترنتی است که با توجه به ماهیت و ویژگی هایی که دارا است می تواند به سهولت جایگزین بسیاری از خریدهای حضوری گردد و درنتیجه خرید روزانه به طور فزاینده ای تحت تأثیر محیط های آنلاین قرار گرفته است. خریدهای آنلاین به دلیل ماهیت غیر فیزیکی و زیرساخت های موجود در آن ها دارای تأثیرات بسیاری بر روی ذهن مصرف کنندگان و خریداران آنلاین است. ماهیت فضای آنلاین به دلیل گستردگی و سرعت در ارتباطات می تواند به سرعت تجربیات مثبت یا منفی مشتریان در رابطه با یک شرکت را به دیگر افراد منتقل نموده و برای یک شرکت به عنوان تبلیغ یا تخریب عمل نماید. در جهت بهینه سازی ارائه خدمات به خریداران آنلاین لازم است تا مهم ترین عوامل اثرگذار بر انجام خریدهای آنلاین شناسایی شده و از این عوامل در جهت ارتقا کیفیت فروشگاه های آنلاین و حل مشکلاتی که باعث نارضایتی در مشتریان می گردد استفاده شود. در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی دقیق این عوامل در دو طیف خریداران کالا در وب سایت دیجی کالا و خریداران خدمات در وب سایت علی بابا به عنوان نمونه موردبررسی پرداخته شود. با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی نظرات مشتریان این دو شرکت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازه زمانی 8ماهه پرداخته شده، و پس از مطالعه بیش از 30هزار نظر بررسی شده، 603 نظر مرتبط با موضوع انتخاب شده، و پس از انجام مراحل کدگذاری، عوامل تاثیرگذار بر خریدهای آنلاین کالا و خدمات به تفکیک مشخص شده، و در نهایت با تلفیق نتایج به دست آمده مدلی جامع از عوامل اثرگذار بر خرید آنلاین شامل 13 بعد پشتیبانی و نیروی انسانی، وب سایت و اپلیکیشن، نحوه قیمت گذاری، کیفیت، امکان لغو سفارش، تجربه قبلی خریدار، دیدگاه شخصی مشتریان، مدیریت زنجیره تأمین، نحوه بسته بندی، تنوع محصولات، کیفیت ارتباط میان شرکت و مشتری، دریافت خدمت به صورت آنی و شخصی سازی شده، دریافت خدمات در خارج از کشور شناسایی و معرفی گشتند.
-
شناسایی و رتبه بندی شاخصهای فروش و بازاریابی بر ارزیابی عملکرد بانک قرضالحسنه مهر ایران با روش AHP فازی
2020هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عملکرد شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران با تأکید بر شاخصهای بازاریابی و فروش با روش AHP فازی باشد. باوجود هزینه های بسیاری که بانک ها برای جذب و حفظ مشتری صرف می کنند، اما به علت عدم توجه و شناسایی صحیح ابعاد عملکرد بازاریابی و وفاداری مشتریان و فعالیت در یک فضای پیچیده رقابتی اغلب دچار ناکامی می شوند. در این راستا معیارهای پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، استخراج شده اند که به عنوان متغیرهای مستقل اثرتغییر آنها بر متغیرهای وابسته که همان ارزیابی عملکرد شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران با تأکید بر شاخصهای بازاریابی و فروش است، موردسنجش قرار گرفتند. پرسشنامه تحقیق بین 15 نفر از خبرگان و مدیران و مسئولان شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران شهر سنندج، توزیع شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارشناسان بانک مهر ایران است و نمونه یک گروه 15 نفری است که در واحدها وادارات مسئول واحدهای بانکی تخصص دارند. به دلیل محدود بودن حجم جامعه روش نمونه گیری تمام شماری است و از تمامی خبرگان بهره خواهیم برد. روش تجزیه وتحلیل عوامل تحقیق با استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره و سیستم های فازی با نرمافزاریهای Excell و Expert Choice انجام شده است. یافته ها حاکی از آن است که عوامل ارتباطی- انسانی معیار اول، سپس معیار عوامل سازمانی، مزیت رقابتی و عوامل خدماتی در اولویتهای بعدی قرار گرفتند.
-
اثر بازاریابی توصیهای بر میزان مقاومت مصرفکننده در برابر جایگزینی برند کالای تند مصرف
2020چکیده امروزه روش های جدید بازاریابی با کارایی بیشتر، اقتصادی تر و تأثیرگذاری بیشتر جایگزین روش های قدیمی بازاریابی شده اند. امروزه محققان حوزه بازاریابی به این امر آگاه اند که بازاریابی توصیه ای نقشی بسیار مهم در تصمیم گیری برای خرید مشتری را بازی می کند. بازاریابی توصیه ای درواقع نوشدارویی است که هم خواست مشتریان را تأمین می کند و هم صاحبان مشاغل را از سردرگمی برای هزینه های گزاف با اثرگذاری موقت تبلیغات نجات می دهد. بازاریابی توصیه ای که به وسیله مشتری انجام می شود نتیجه عوامل بسیار گوناگونی است. با افزایش نمانام های مصرفی، مدیران در تلاش اند که با استفاده از شیوه های بازاریابی توصیه ای مقاومت مشتریان را در برابر پذیرش برند خود افزایش دهند. این امر برای آن ها بسیار حائز اهمیت است که مطمئن شوند می توانند مقاومت مصرف کننده را در برابر پذیرش برند جدید خود به حداکثر برسانند و درنتیجه اعتماد مصرف کننده و سرمایه وفاداری را در مشتریان ایجاد کنند. هدف این مطالعه اثر بازاریابی توصیه ای بر میزان مقاومت مصرف کننده در برابر جایگزینی برند کالای تند مصرف در فروشگاه افق کوروش شهر سنندج است که حجم نمونه موردبررسی برابر با 384 نفر بود. ازنقطه نظر هدف، این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و اساس چگونگی به دست آوردن داده های موردنیاز توصیفی، همبستگی است. در این پژوهش از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها و دریافت پاسخ سؤالات محقق استفاده شده است. برای به دست آوردن آن از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است، به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرون باخ استفاده شده است و ابزار گردآوری پژوهش تحقیقات میدانی است. از شاخص برازندگی برای تعیین برازندگی و اعتبار مدل مفهومی پژوهش استفاده می شود. ازنظر اساتید برای روایی پرسشنامه استفاده گردید. روش تجزیه وتحلیل داده ها به روش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و آماس انجام شده است. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگراف-اسمیرونوف و از آزمون تحلیل عاملی تأییدی جهت تأیید روایی سؤالات و برای بررسی برازش مدل پژوهش با استفاده از داده های گردآوری شده از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که روش های بازاریابی توصیه ای شامل توصیه شفاهی، توصیه الکترونیکی و توصیه بازاریابان است و در این مطالعه توصیه شفاهی بیشترین و توصیه بازاریابان کمترین تأثیر را نسبت به مقاومت مصرف کننده در برابر جایگزینی برند کالای تند مصرف دارند و تمام متغیرهای بازاریابی توصیه ای باعث افزایش مقاومت مصرف کننده و وفاداری مصرف کننده نسبت به برند مصرفی می شوند.
-
تاثیر تجربه برند، کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده بر تبلیغات شفاهی مشتریان خرد بانک ملت
2019امروزه صنعت بانکداری در اقتصاد ایران نقشی فراتر از جایگاه ذاتی خود ایفا می کند. بدین معنی که وظایف سایر بخش های اقتصاد خصوصا حوزه های مالی را نیز بالاجبار به عهده گرفته است. این درجه از اهمیت می طلبد که در این صنعت کارهای پژوهشی بیشتری صورت گیرد. صنعت بانکداری مشتمل بر چهار حوزه بانکداری خرد، شرکتی، تجاری و اختصاصی است و با توجه به دو نکته اساسی بانکداری خرد به عنوان نقطه عطف پژوهش حاضر مدنظر قرار گرفته است. در وهله اول می توان به این موضوع اشاره کرد که حوزه بانکداری خرد، از بین دیگر حوزه ها، با بیشترین مشتری مواجه است و نقش این حوزه در ترکیب منابع و مدیریت شهرت بانک ها بسیار پررنگ است. ثانیا با توجه به اطلاعات کسب شده بیشترین مشتریان بانکی در سطح شهر سنندج از جنس مشتریان خرد می باشند. پژوهش حاضر با هدف تبیین تاثیر تجربه برند، کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده بر تبلیغات شفاهی مشتریان خرد بانک ملت: با درنظرگرفتن عامل وفاداری مشتری صورت پذیرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش مورداستفاده، توصیفی و از نوع همبستگی است. رویکرد پژوهش حاضر در حوزه مطالعات کمی می باشد. روش مطالعه مورداستفاده به طریق میدانی و با مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است. از آنجایی که داده های پژوهش در یک مقطع زمانی جمع آوری شده است، لذا بر حسب جمع آوری داده ها از نوع پژوهش مقطعی است و از روش پیمایشی برای بررسی ویژگی های جامعه آماری استفاده شده است. روش جمع آوری داده ها با توجه به کمی بودن آن ها پرسشنامه می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان خرد شعب بانک ملت در سطح شهر سنندج می باشند که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 384 نفر از مشتریان بانک ملت به روش نمونه گیری قضاوتی دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 25 مشخص کرد که تمامی فرضیه های پژوهش مورد تایید هستند و تجربه برند، کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده هم به صورت مستقل و هم با میانجی گری وفاداری بر تبلیغات شفاهی مشتریان خرد بانک ملت تاثیر معنادار دارند. برای تعیین میزان همبستگی بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین متغیرهای پژوهش تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی بین تجربه برند و تبلیغات شفاهی 683/0، ضریب همبستگی بین کیفیت خدمات و تبلیغات شفاهی 676/0 و ضریب همبستگی بین ارزش ادراک شده و تبلیغات شفاهی 759/0 می باشد. با توجه به نتایج فوق مشخص می شود که ارزش ادراک شده از بین متغیرها در رتبه اول قرار گرفته، لذا بانک ملت باید در جهت ارائه هرچه بیشتر ارزش مطلوب مشتریان، تلاش در جهت درک نیازهای مشتریان و متعاقبا سعی در رفع آن ها و غیره اهتمام ورزد تا نهایتا منجر به ارائه تبلیغات شفاهی از سوی مشتریان گردد. تجربه برند در رتبه دوم قرار گرفته، در نتیجه لازم است که بانک ملت بیشتر با مشتریان ارتباط برقرار کرده و ارتباطات حسی، عاطفی و هیجانی مناسبی را با مشتریان خود برقرار کند و سعی در ارتقای آن ها داشته باشد. از بین این متغیرها، کیفیت خدمات در رتبه آخر قرار گرفته و این طور استنباط می شود که علی رغم خدمات متنوع بانک ملت، مشتریان به نسبت دو متغیر دیگر تبلیغات شفاهی کمتری را از طریق این متغیر انجام می دهند و لازم است بانک ملت در جهت تقویت هرچه بیشتر کیفیت خدمات گام بردارد.
-
ارزیابی کانال های بازاریابی با استفاده از روش های تحلیل شبکه ای فازی و تاپسیس فازی (مورد مطالعه: صنعت مواد غذایی)
2019با افزایش روز افزون رقابت در بازار و جهانی شدن ان و ظهور تجارت الکترونیک و تنوع محصولات و افزایش سطح انتظارات مشتریان و گسترش بازارها و مسیرهای گوناگون دسترسی به این بازارها، مدیران باید با اتخاذ بهترین تدابیر بهینه ترین مسیرها را برای رساندن کالا یا خدمت به دست مصرف کننده شناسایی و بکار گیرند، تصمیم گیری در مورد این مسیرها که به انها در بازاریابی، کانال های بازاریابی گفته می شود یکی از مهم ترین تصمیمات مدیریتی است که می تواند در فروش و سودآوری و ایجاد وفاداری در مشتریان بسیار کارامد باشد و از این طریق ایجاد مزیت رقابتی کرد. استفاده از روش های علمی برای اتخاذ تصمیم توسط مدیران بسیار مفید و قابل اتکا خواهد بود. در این پژوهش با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره چارچوبی برای ارزیابی کانال های بازاریابی ارایه شده است. روش تحلیل شبکه ای فازی برای وزن دهی به معیارها و تاپسیس فازی برای رتبه بندی گزینه ها استفاده می شود. جامعه اماری این پژوهش مدیران شرکت های صنعت غذایی می باشند که به دلیل محدودیت هایی، به صورت موردی شرکت سقزسازی ون مورد بررسی قرار گرفت و همه مدیران شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند در واقع از روش تمام شماری استفاده گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختاریافته بهره گرفته شد و برای تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل استفاده شد و کانال الکترونیک به عنوان کانال بهینه انتخاب گردید. معیارهای مورد بررسی در این پژوهش: کارکرد، عملکرد، ارتباطات در کانال، هزینه. زیر معیارها: کیفیت خدمات رسانی، مدیریت موجودی کالا، نمایش مطلوب کالا، ایجاد جذابیت برای مشتریان بالقوه، ایجاد وفاداری برای مشتریان موجود، اعتماد، بی عدالتی ادراک شده، فرصت طلبی، هزینه هماهنگی، هزینه جذب مشتریان، هزینه برگشت محصول.
-
تأثیر گذاری گردشگری هوشمند بر رضایت مندی ناشی از تجربه سفرگردشگران استان کردستان
2019امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی مبتنی بر وب و موبایل، کاربران تمایل دارند تا با استفاده از ابزار های قابل حملی همچون تلفن های هوشمند به تمامی امکانات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. بنابراین اهمیت بکار گیری این فناوری ها در تمام حوزه ها مخصوصاً گردشگری هوشمند امری اجتناب ناپذیر است. در این راستا پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر فناوری های گردشگری هوشمند بر رضایت ناشی از تجربه سفر گردشگران است. به منظور دستیابی به این هدف از بین گردشگران بازدید کننده از استان کردستان در بازه زمانی تابستان و پاییز 1397 نمونه 384 نفری طیق فرمول کوکران به طور تصادفی انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته و نرم-افزار های تحلیل داده ها PLS و SPSS بوده است. در پژوهش حاضر تأثیر چهار متغیر آگاهی بخشی، دسترس پذیر بودن، تعامل پذیری و شخصی سازی فناوری های هوشمند بر رضایت سنجیده شد. نتایج نشان داد که متغیر های آگاهی بخشی و دسترس پذیر بودن تأثیر مثبت و مستقیم بر رضایت دارند و همچنین رابطه معناداری بین متغیر های تعامل پذیری و شخصی سازی فناوری های هوشمند با رضایت مشاهده نشد.