15 12 2021

دومین همایش استانی ارزیابی و تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی زیست شناسی برگزار شد

دومین همایش استانی ارزیابی و تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی زیست شناسی دوره دبیرستان در دانشکده علوم پایه دانشگاه کردستان با مشارکت اعضای هیات علمی گروه علوم زیستی و انجمن دبیران زیست شناسی استان کردستان به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، دکتر عبدالله سلیمی در دومین همایش استانی ارزیابی و تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی زیست شناسی دوره دبیرستان که به صورت آنلاین در دانشکده علوم پایه دانشگاه کردستان برگزار شد اظهار داشت: خوشبختانه در یکی دو دهه اخیر توجه خاصی به دروس علوم پایه شده اما این توجه در درس زیست شناسی مدارس کمتر بوده و آنگونه که لازم است این مفاهیم به دانش آموزان منتقل نشده است.
رئیس دانشکده علوم پایه افزود: انتظار ما از معلمانی که در این سمینار یک روزه حضور دارند این است که بیش از پیش به ضرورت آموزش درس زیست شناسی بپردازند.
به گفته وی، در معاونت علمی ریاست جمهوری دو ستاد زیست فناوری و ستاد تکنولوژی‌های همگرا در حال فعالیت هستند و این نشان از اهمیت موضوع زیست شناسی و کارهایی مهمی که در این دو حوزه می‌توان انجام داد، دارد.
دکتر سلیمی با اشاره به آموزش دروس، تصریح کرد: در برخی موارد آموزش‌های ما کنکوری بوده و انتقال مفاهیم به دانش آموزان آنگونه‌ای که باید نیست و باید تغییراتی در شیوه آموزشی داده شود.
وی با بیان اینکه باید از شیوه‌های نوین آموزشی استفاده کرد، افزود: خوشبختانه با پیشرفت فناوری دیجیتال در دنیا کارهای بسیار خوبی در زمینه آموزش به دانش آموزان میتوان انجام داد.
رئیس دانشکده علوم پایه تصریح کرد: برنامه ما در آینده این است که برای سایر رشته‌ها از جمله شیمی، ریاضی، علوم زمین و غیره چنین همایشی را برای فهم بیشتر مفاهیم برگزار کنیم.
در ادامه این همایش نیز دکتر طالب محمدی به عنوان نماینده آموزش و پروش در این سمینار اظهار داشت: آموزش و پروش در دنیای کنونی و در هزاره سوم رشد کرده و به مرحله توسعه رسیده است و رمز ماندگاری فقط عبارت« توجه به آموزش » است.
دکتر محمدی افزود: میان نظام آموزشی، نظام آموزش و پرورش و ساختار آموزش و پرورش فرق هست زیرا تعلیم و تربیت به معنای عام کلمه و آموزش و پرورش به معنای خاص کلمه  مجری اعمال تعلیم و تربیت در جامعه است و این وظیفه همه دستگاه‌های متولی آموزش در کشور بوده و مختص آموزش و پرورش نیست. وی گفت: برخی اعتقاد دارند باید ارتباط صنعت و دانشگاه افزایش یابد اما به عقیده من باید ارتباط دانشگاه و آموزش و پرورش را افزایش داد و این ارتباط به عنوان حلقه مفقوده باید توسعه پیدا کند زیرا زیرساخت آموزش این دو دستگاه است.

در ادامه نیز دکتر مسعود حیدری‌زاده دبیر این همایش با بیان اینکه،  این همایش در ادامه همایش پیشین با هدف بستر سازی یک ارتباط دائمی و مستمر بین گروه علوم زیستی و جامعه دبیران زیست شناسی استان کردستان به منظور ارتقای آموزش زیست شناسی  برگزار شد.  ایشان اظهار داشتند گروه علوم زیستی رسالت اجتماعی و تخصصی خود می داند  که هر گونه و هر جا که لازم باشد به ارتقای آموزش زیست شناسی استان کمک نماید.  ایشان اظهار داشتند  اجزای نظام آموزشی یعنی  آموزش عمومی و  آموزش دانشگاهی در کنار آموزش فنی و حرفه‌ای و شغلی ، این سه جز نظام آموزشی باید متوازی‌الاضلاع باشند نه متواری‌الاضلاع و ضروری است تا این سه ضلع اهداف همدیگر را تکمیل کنند.
دبیر همایش استانی ارزیابی و تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی زیست شناسی دوره دبیرستان افزود: دانش آموز 12 سال تحت نظام آموزشی ما در هردوره‌ای با آزمون و خطا  و با اهداف متفاوت  و روش‌های گاها متناقض برروی دانش آموزان ارائه می گردد‌.
وی گفت: متاسفانه با بررسی کتب درسی زیست شناسی دبیرستان متوجه شدیم مطالب مهم، تخصصی و عمیق در یک پاراگراف به صورت  بسیار فشرده و ساندویچی ارائه گردیده  و این موجب ارائه سخت و فهم سخت‌تر برای معلم و دانش آموز می‌شود.
دکتر حیدری زاده بیان داشت: در نظام آموزش عمومی هدف این نیست که مطالب و مفاهیم تخصصی و پیچیده و حجیم به دانش آموز منتقل کنیم، زیرا هدف آموزش مهارت های عمومی و رشد شخصیت  دانش آموزان  است بنابراین ضروری است با این هدف در کتب درسی بازنگری شود. دبیر همایش اظهار داشت همانند همایش قبلی سند همایش و نظرات تخصصی همکاران در ارتباط با محتوای آموزشی کتابهای درسی دبیرستان برای آموزش و پرورش و دفتر تالیف کتب درسی ارسال خواهد شد.

دومین همایش استانی ارزیابی و تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی زیست شناسی دوره دبیرستان  در چهار پنل تخصصی زیست شناسی جانوری، زیست شناسی گیاهی، زیست شناسی  سلولی ، مولکولی  و زیست فنآوری  توسط ااعضای هیات علمی گروه علوم زیستی با شرکت حدود هشتاد نفر از دبیران زیست شناسی  از ساعت هشت  و سی دقیقه تا چهارده  دوم تیرماه در بستر مجازی برگزار گردید.