24 05 2023

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:می‌توان گفت که تقریبا ۵۷ درصد تولید توت‌فرنگی کشور در استان کردستان است و این کردستان را به قطب تولید توت فرنگی در کشور تبدیل کرده است.

۵۷ درصد توت‌فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، محمد مهدی برومندی پیش‌از ظهر امروز چهارشنبه سوم خرداد ماه در همایش بین‌المللی توت‌فرنگی که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد اظهار داشت:  نگاه دانش‌محور و علمی را باید به بخش کشاورزی داشته باشیم و این دانشگاه است که این نگاه را به وجود خواهد آورد.
وی ادامه داد: باتنوع اقلیمی بالای کشور و البته اقلیم خشک و نیمه خشک توانسته‌ایم سالانه قریب به ۱۳۵میلیون تن غذا را تولید کنیم.

برومندی تصریح کرد: سالانه ۶میلیارد دلار از درآمد ارزی کشور از صادرات محصولات کشاورزی است که ۵۰درصد آن متعلق به محصولات باغبانی است‌.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰درصد از اراضی کشاورزی کشور به تولیدات باغبانی تخصیص دارد که این امر ۳۷درصد اشتغال کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
برومندی خاطرنشان کرد: در کشور یک میلیون و ۲۸۰هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که ۵۶هزار هکتار آن در حوزه باغبانی است.
وی افزود: سالانه بیش از ۴۵۰هزار تن محصولات باغبانی در کردستان تولید می‌شود که همین امر کردستان را به یکی از استان‌های پیشرو در این امر تبدیل کرده است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: می‌توان گفت که تقریبا ۵۷درصد تولید توت‌فرنگی کشور در استان کردستان است و این امر کردستان را به قطب تولید توت‌فرنگی در کشور تبدیل کرده است.

وی افزود: بیش از ۳هزار و ۹۰۰هکتار سطح زیر کشت توت‌فرنگی در استان کردستان در فضای باز است.
برومندی خاطرنشان کرد: کردستان مازندران گلستان و گیلان به ترتیب در کشور بیشترین تولید توت فرنگی را دادند و این در حالی است که در مجموع تولید سالانه توت‌فرنگی در کشور ۱۲۰هزار تن است.
وی ادامه داد: متوسط تولید توت فرنگی در دنیا ۲۲تن است که این امر در استان کردستان ۱۶تن است و این نوید را می‌دهد که  باید بیش از این در توسعه کشت این محصول عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه کردستان پیشتاز تولید تحقیق و ترویج کشت توت‌فرنگی در کشور است بیان داشت: مشکلاتی در حوزه کشت توت‌فرنگی در کردستان و کشور وجود دارد که حل آنها نیاز به اهتمام دانشگاه دارد.

برومندی تصریح کرد: پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در کشت توت‌فرنگی یکی از مشکلات است که دانشگاه‌ها می‌توانند در حل آن وارد عمل شوند.
برومندی اظهار داشت: دانشگاه می‌تواند در تولید نشاء سالم و عاری از ویروس محصول توت‌فرنگی ورود موفق داشته باشد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: جهاد کشاورزی آمادگی کامل دارد که با  دانشجویان و اساتید و دانشگاه‌های کشور و دانشگاه سلیمانیه در راستای تولید بهتر محصول توت‌فرنگی همکاری کند.

توسعه کشاورزی از سیاست‌های دولت در کردستان است

در ادامه این جلسه عبدالله رشیدی پور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان اظهار داشت: وی ادامه داد: امروز با افتخار باید بگوییم که بیش از ۶۲درصد توت‌فرنگی کشور را تامین می‌کنیم و بیش از ۳هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به این امر تخصیص یافته است.
 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان یادآورشد: امیدواریم برگزاری چنین جشنواره‌هایی خروجی‌هایی داشته باشد و دانشجویان در سال‌های آتی طبق این خروجی‌ها عمل کنند.
وی افزود: یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم در استان کردستان بحث توسعه بخش کشاورزی است.
وی بیان کرد: امروز در کشور همه توت‌فرنگی، انجیر و انگور سیاه را به نام کردستان می‌شناسند.

تمهیدات ایجاد ۳۰۰هکتار گلخانه در کردستان انجام شده است

در ادامه این همایش پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: ارقام جدیدی که به زودی معرفی خواهد شد قطعا در تولید با کیفیت توت‌فرنگی در استان کردستان موثر خواهد بود.
وی ادامه داد: ۴۳هکتار گلخانه در استان وجود دارد که نشان از عقب‌ماندگی استان در این مهم است.
اسکندری تصریح کرد: تمهیدات ایجاد ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان انجام شده است که امیدواریم هرچه زودتر اعمال شود و محصولات جالیزی به گلخانه‌ها متتقل شوند.
وی ادامه داد: در نظر داریم کشت گلخانه‌ای را در مناطق مرزی استان گسترش دهیم.
مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: همکاری‌های بسیار خوبی را با دانشگاه کردستان در راستای توسعه کشاورزی استان داریم و در ادامه با دانشگاه سلیمانیه نیز در راستای توسعه کشاورزی  همکاری خواهیم کرد.