19 05 2023

دومین همایش ملی جامعه شناسی مرز، سیاست‌های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان پس از دو روز به کار خود پایان داد.

پس از دو روز؛ دومین همایش ملی جامعه شناسی مرز به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، در این همایش دو روزه، شش نشست تخصصی برگزار و 28 مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد و پس از دو روز به کار خود پایان داد. 
در آیین اختتامیه این همایش دکتر حاتم حسینی سخنرانی ویژە خود با عنوان پنجرە جمعیت‌شناختی کردستان ارائە کرد.
همچنین نشست ویژه‌ای با حضور دکتر امید قادرزاده، دکتر بهرام نصراللهی راده، دکتر حسین دانش مهر، محمد عارف سپهری و اسماعیل احمدی با عنوان مرز، ظرفیت‌ها و سیاست‌های عملی پیش رو برگزار شد. 
دکتر علی اکبر مظفری، معاون پژوهش دانشگاه کردستان اظهار کرد: ایران کشور پهناور و رنگارنگی است که دارای سابقه تاریخی و منابع طبیعی و انسانی زیادی است و نگین خاورمیانه تلقی می‌شود. 
وی بر ضرورت توجه مطلوب به مرزهای کشور تاکید کرد و افزود: ما باید به دنبال اصلاح دیدگاه در این رابطه باشیم و امیدواریم این همایش بتواند راه را برای این اصلاح دیدگاه باز کرده و خروجی خوبی داشته باشد. 
معاون پژوهشی دانشگاه کردستان در پایان ضمن تقدیر از برگزار کنندگان همایش، بر ضرورت بکارگیری نتایج همایش در راستای حل مشکلات مرزهای استان تاکید کرد. 
در ادامه دکتر شیوا قاسمی پور، نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس اظهار کرد: در کشور 16 استان مرزی داریم که قاعدتا باید نقش مهمی در رشد، توسعه، اقتصاد و امنیت کشور داشته باشد اما متاسفانه از همه نظرها نسبت به استان‌های دیگر ضعیف و در سطح پایین تری قرار دارند. 
وی با تاکید بر اینکه باید نگاه ما به استان‌های مرزی نگاه ویژه‌ای بوده و در همه زمینه‌ها تبعیض مثبت قائل شویم، افزود: در راستای رفع مشکلات مرز باید مسائل مختلف شناسایی و راهکار ارائه شود که امیدواریم این همایش بتواند در این راستا ایفای نقش کند. 
در پایان نیز دکتر سعید خانی، دبیر اجرایی همایش گزارشی کلی ارائه داد و با اهدای لوح تقدیر از شرکت کنندگان در همایش تقدیر و تشکر به عمل آمد.