18 05 2023

استاد دانشگاه کردستان گفت: سالها بر روی کاغذ منطقه ویژه اقتصادی بانه و مریوان را داشتیم اما اجرایی نمی‌شد و دلیل آن نگرانی از به خطر افتادن امنیت منطقه بود در حالیکه مبادلات تجاری و فرهنگی خود یکی از عوامل ایجاد امنیت است.

استاد دانشگاه کردستان: مبادلات تجاری و فرهنگی در مرزها، موجب برقراری امنیت می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، اختتامیه دومین همایش ملی جامعه‌شناسی مرز عصر امروز (۲۸ اردیبهشت) در دانشگاه کردستان برگزار شد.

دکتر بهرام نصراللهی‌زاده، در پنل تخصصی «مرز، ظرفیت‌ها و سیاست‌های عملی پیش‌ رو» اظهار داشت: نحوه نگرش ما در برنامه‌ریزی برای یک پدیده بسیار اهمیت دارد زیرا سالها دوگانه امنیت و توسعه موجب شده بود تا توسعه به محاق برود و امنیت را در اولویت قرار دهیم که این باعث عدم پیشرفت و توسعه استان‌های مرزی شده بود. 
به گفته دکتر نصراللهی زاده، بحث‌های مهمی در مورد مناطق مرزی در سند آمایش سرزمینی کردستان و کشور مطرح شده که فرایند جدیدی در توسعه مرزی است و این موجب می‌شود که استان‌های مرزی دیگر محکوم به توسعه نیافتگی حتمی نباشند.

وی بیان داشت: سالها بر روی کاغذ منطقه ویژه اقتصادی بانه و مریوان را داشتیم اما اجرایی نمی‌شد و دلیل آن نگرانی از به خطر افتادن امنیت منطقه بود در حالیکه مبادلات تجاری و فرهنگی خود یکی از عوامل ایجاد امنیت است.
دکتر نصراللهی زاده یادآور شد: ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در استان‌های مرزی وجود داشته از جمله این ظرفیت‌ها پرواز‌های بین‌المللی است که باعث به وجود آمدن یک هاب بین‌المللی خواهد شد که تعداد قابل توجهی از پروازهای داخلی و منطقه‌ای را مدیریت می‌کند.

۴۰ درصد از برنامه‌ها ششم توسعه محقق نشده 

دکتر حسین دانشمهر نیز در ادامه این پنل تخصصی اظهار داشت: متاسفانه ما گرفتار سیاست‌های توسعه از بالا به پایین هستیم و در نهاد اجرایی اگر شخصی توسعه‌گرا باشد این سیاست‌ها اجرایی می‌شود و اگر شخصی دیگری به توسعه اعتقاد نداشته باشد این سیاست‌ها اجرا نخواهد شد.

وی افزود: اکنون در برنامه هفتم توسعه هستیم و اگر به برنامه ششم توسعه نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که ۴۰ درصد از برنامه‌ها محقق نشده و این ناشی از نگاه تبعیض‌آمیز به مسئله توسعه در استان‌های مرزی است. 
به گفته این استاد دانشگاه کردستان، ما در توسعه از لحاظ تئوریک و مفهومی نیز مشکل داریم زیرا کردستان تجربه ناقص از توسعه را هم ندارد پس در دو مفهوم توسعه و توسعه نیافتگی نیز جایی ندارد.