مأموریت مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه


مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه با رویکرد کیفیت ‌محور و تعهد حرفه‌ای، ارتقای مستمر سطح آموزش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را به عنوان مأموریت اصلی خود برگزیده است. این مدیریت، در چارچوب به‌روزترین آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با بهره‌گیری از تجارب موفق دانشگاه‌های معتبر، مسؤول سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، نظارت و پشتیبانی همه‌جانبه از فرآیندها و برنامه‌های آموزشی تحصیلات تکمیلی است.
در همین راستا، با تعامل نزدیک میان دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی، این مدیریت بر بهبود و بروزرسانی مداوم برنامه‌های درسی، ارتقاء روش‌های تدریس، توسعه شایستگی اعضای هیأت علمی، ساماندهی امور آموزشی دانشجویان و ایجاد محیطی پویا و اثربخش برای یادگیری تأکید ویژه دارد. فراهم‌سازی فرصت‌های آموزشی باکیفیت، التزام به رعایت عدالت آموزشی و تربیت دانش‌آموختگان متخصص، متعهد و پاسخگو به نیازهای علمی و حرفه‌ای جامعه، از اولویت‌های اساسی مدیریت تحصیلات تکمیلی محسوب می‌شود.
هدف نهایی این مدیریت، ارتقاء جایگاه آموزشی دانشگاه در سطوح ملی و بین‌المللی و تربیت نیروی انسانی فرهیخته، توانمند و متعهد به ارزش‌های اخلاقی، علمی و حرفه‌ای است.
​​​​​​​

چشم‌انداز تحصیلات تکمیلی دانشگاه


مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه با رویکرد کیفیت ‌محور و تعهد حرفه‌ای، ارتقای مستمر سطح آموزش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را به عنوان مأموریت اصلی خود برگزیده است. این مدیریت، در چارچوب به‌روزترین آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با بهره‌گیری از تجارب موفق دانشگاه‌های معتبر، مسؤول سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، نظارت و پشتیبانی همه‌جانبه از فرآیندها و برنامه‌های آموزشی تحصیلات تکمیلی است.
در همین راستا، با تعامل نزدیک میان دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی، این مدیریت بر بهبود و بروزرسانی مداوم برنامه‌های درسی، ارتقاء روش‌های تدریس، توسعه شایستگی اعضای هیأت علمی، ساماندهی امور آموزشی دانشجویان و ایجاد محیطی پویا و اثربخش برای یادگیری تأکید ویژه دارد. فراهم‌سازی فرصت‌های آموزشی باکیفیت، التزام به رعایت عدالت آموزشی و تربیت دانش‌آموختگان متخصص، متعهد و پاسخگو به نیازهای علمی و حرفه‌ای جامعه، از اولویت‌های اساسی مدیریت تحصیلات تکمیلی محسوب می‌شود.
هدف نهایی این مدیریت، ارتقاء جایگاه آموزشی دانشگاه در سطوح ملی و بین‌المللی و تربیت نیروی انسانی فرهیخته، توانمند و متعهد به ارزش‌های اخلاقی، علمی و حرفه‌ای است.
​​​​​​​

محورهای اصلی فعالیت‌های مدیریت


محورهای اصلی فعالیت‌های مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه
۱.  سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پایش آموزشی
  • تدوین و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی برای ارتقاء کیفیت آموزش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری
  • پایش و ارزیابی مستمر اجرای فرآیندهای آموزشی، شناسایی چالش‌ها و اتخاذ راهکارهای اصلاحی
  • اعمال نظارت مؤثر بر رعایت مقررات و آیین‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی توسط دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی
۲.  توسعه و به‌روزرسانی دوره‌های تحصیلات تکمیلی
  • طراحی و راه‌اندازی دوره‌های نوآورانه بر اساس نیازهای آینده‌نگر کشور و تحولات بین‌المللی
  • بازنگری محتوای دروس و برنامه‌های آموزشی متناسب با استانداردهای روز جهانی
  • اخذ مجوزهای لازم و توسعه ظرفیت‌های پذیرش دانشجو مطابق سیاست‌های کلان دانشگاه
۳.  مدیریت ثبت‌نام، پذیرش و امور آزمون‌ها
  • برنامه‌ریزی و اجرای فرآیندهای پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی (اعم از آزمون MSRT، مصاحبه دکتری و غیره)
  • تعیین ظرفیت‌های جذب و برگزاری هماهنگ آزمون‌ها با همکاری دانشکده‌ها
  • پشتیبانی و راهنمایی داوطلبان و دانشجویان در کلیه مراحل ثبت‌نام تا شروع تحصیل
۴.  حمایت و راهبری فرایندهای آموزشی دانشجویان
  • رفع موانع و رسیدگی به مشکلات آموزشی دانشجویان از طریق شوراها و کمیسیون‌های ذی‌ربط
  • فراهم‌سازی فرصت‌های یادگیری هدفمند، توانمند‌سازی علمی و حمایت از فعالیت‌های آموزشی نوآورانه
  • هدایت و مشاوره مستمر برای ارتقای سطح علمی و کیفیت تجربه آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
۵.  تدوین، به‌روزرسانی و اطلاع‌رسانی مقررات و دستورالعمل‌های آموزشی
  • طراحی و انتشار دستورالعمل‌های آموزشی مرتبط با پایان‌نامه، رساله و سایر فعالیت‌های آموزشی
  • به‌روزرسانی منظم آیین‌نامه‌ها و ابلاغ تغییرات به واحدهای ذی‌ربط
  • آموزش و اطلاع‌رسانی مستمر در خصوص ضوابط و فرآیندهای تحصیلات تکمیلی به اساتید و دانشجویان
۶.  صدور مجوزها، تائیدیه‌ها و مدارک تحصیلی
  • بررسی پرونده‌های دانشجویان، صدور مجوز دفاع و تأیید نهایی تحصیلات
  • صدور مدارک، گواهی‌ها و مستندات لازم برای فارغ‌التحصیلان
  • هماهنگی و پیگیری کلیه مراحل فارغ‌التحصیلی دانشجویان و ثبت نهایی اطلاعات آن‌ها در سامانه‌های دانشگاه و سامانه‌های ملی مربوطه
۷.  مدیریت و راهبری شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
  • برگزاری منظم جلسات شورا و طرح موضوعات تخصصی آموزشی
  • پیگیری اجرای مصوبات، ارزیابی کارآمدی کمیته‌ها و تهیه گزارش‌های عملکردی برای مقام‌های ذی‌صلاح