گروه مطالعات برنامه ریزی تحصیلات تکمیلی

شرح وظایف گروه مطالعات و برنامه‌ریزی درسی و آموزشی

۱. برنامه‌ریزی راهبردی و سیاست‌گذاری

مشارکت در تدوین و بازنگری اسناد برنامه‌ریزی راهبردی معاونت آموزشی و مدیریت‌های زیرمجموعه
پایش و به‌روزرسانی برنامه‌ راهبردی معاونت آموزشی دانشگاه با استفاده از شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاهی
طراحی مدلهای ارزیابی و ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در گروه‌های آموزشی تحصیلات تکمیلی
انجام مطالعات آمایش و آینده‌پژوهی آموزش عالی جهت سیاستگذاری توسعه‌ تحصیلات تکمیلی
نظارت بر برنامه‌های توسعه‌ دانشگاه در فرایند ارزشیابی، بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی مطابق با انتظارات وزارت
انجام مطالعات نیازسنجی، امکان‌سنجی و اعتبارسنجی آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی
انجام مطالعات تطبیقی داخلی و بین‌المللی برای بهره‌گیری از تجربیات موفق سایر دانشگاهها

       ۲. توسعه و بازنگری برنامه‌های درسی

ارائه چارچوب و دستورالعمل لازم برای بازنگری و تدوین سرفصل‌ها و برنامه‌های درسی
بازنگری، اصلاح و به‌روزرسانی برنامه‌های درسی به‌صورت دوره ای  با مشارکت کلیه ذینفعان
پیگیری و حمایت از گروه‌های آموزشی برای تهیه برنامه‌های جدید متناسب با نیاز جامعه و بازار کار
پیگیری مکاتبه دانشگاه با وزارت عتف برای صدور مجوز ایجاد و اجرای رشته‌ها/گرایشهای جدید تحصیلات تکمیلی
بررسی تخصصی و تصویب درخواست‌های ایجاد، تغییر نام و ادغام رشته‌ها/گرایشها و دروس مقاطع ارشد و دکتری
پیگیری اجرایی شدن مصوبات بازنگری برنامه‌های درسی و آموزشی پس از تصویب در شوراهای دانشگاه
اعلام ظرفیت سالانه پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری برای اساتید گروههای آموزشی در پرتال سازمان سنجش
بروزرسانی و پایش چارت درسی و ثبت اطلاعات دروس گروه‌های آموزشی در سامانه گلستان
ورود اطلاعات جدید، اصلاحات و به‌روزرسانی رشته‌ها/گرایشها و نظام‌های آموزشی در سامانه جامع هس
ثبت پروفایل دانشگاه در سامانه هوشمند توسعه آموزش عالی و پیگیری درخواست‌های صدور مجوز

        ۳. نظارت بر اجرا و تضمین کیفیت

نگارش و بازنگری آیین‌نامه‌های اجرایی تحصیلات تکمیلی (سنجش زبان، دفاع، آزمون جامع)
پایش نحوه اجرای مقررات و آیین‌نامه‌های آموزشی و مقایسه با رویه‌های سایر دانشگاه‌ها
نظارت بر مستندسازی کلیه فعالیت‌های آموزشی و گزارش آن به شورای آموزشی دانشگاه
بازنگری و ارزشیابی از نحوه طراحی و اجرای سیلابس‌ها و استانداردهای آموزشی تحصیلات تکمیلی
پایش و به‌روزرسانی سرفصل‌ها، چارت درسی و استانداردهای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری
هماهنگی برگزاری  جلسات شورای برنامه ریزی دانشگاه و کمیته/کارگروههای برنامه‌ریزی دانشکده‌ها
ابلاغ صورتجلسات و مصوبات شوراها به معاونین و گروههای آموزشی دانشکده و پیگیری اجرا
پیگیری مکاتبه دانشگاه با وزارت عتف برای صدور مجوز ایجاد و اجرای رشته‌های جدید ارشد و دکتری
همکاری در کمیته آمایش رشته‌ها و ارسال اطلاعات پروفایل دانشگاه به سامانه‌های مرتبط
ایجاد کانالهای ارتباط با دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای دریافت بازخورد بر محتواهای درسی
پیگیری و اجرای دوره‌های مورد نیاز دانشجویان نوورود در مورد فرایندها و قوانین آموزشی دانشگاه
همکاری با دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه در بازدید و کیفیت سنجی آموزش عالی دانشگاههای استان

       ۴. مستندسازی و گزارش‌دهی

تهیه و ارائه گزارش فعالیت‌ها و نتایج پایان هر نیمسال یا سال تحصیلی به شورای آموزشی دانشگاه
تدوین گزارش‌های آماری از وضعیت آموزشی و پژوهشی اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
تهیه جداول و آمار مرتبط با جلسات شورای برنامه ریزی و سایر کمیته‌ها/کارگروههای برنامه ریزی
استخراج شاخص‌ها و گزارش عملکرد سالانه مدیریت تحصیلات تکمیلی جهت ارائه به شوراهای دانش
استخراج آمار گلستان و تهيه گزارش انفرادی  و تجمیعی به درخواست داخل و خارج دانشگاه
گزارش عملكرد آموزشي، استخراج آمار و شاخصهاي عملكردي تحصيلات تكميلي به مديران مافوق
تهيه گزارش‌ آماري طولي و تفكيكي از ثبت‌نام، كميسيون، دفاعيه و فراغت دانشجويان
بروزرساني چارت‌هاي سازماني مديريت تحصيلات تكميلي و كارشناسان متبوع در دانشكده
بروزرساني فلوچارت‌هاي فرايندي متنوع درخواست دفاع، فارغ‌التحصيلي و فرصت مطالعاتي
تدوین و بروزرساني فلوچارت و فرآیند مشارکت گروه‌ها در پایش و بازنگری برنامه‌های درسی