Responsive Image

معرفی بتا

     چشم انداز و ماموریت
 
        انجام مطالعات راهبردي براي هدف گذاري و تصميم‌سازي در حوزه آموزش و سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي دقيق علمي و عملیاتی، جهت پيشبرد برنامه‌ها و نيل به اهداف آموزشي همسو با برنامه استراتژيك دانشگاه کردستان ضرورتی انکارناپذیر است. نیل به این مهم از طریق ارتقاء كيفيت آموزشي و بهبود فرآيند ياددهي-يادگيري با تکیه بر تدوین و بازنگري‌ برنامههاي آموزشي و درسي به روز میسر خواهد بود. بر همین اساس و در راستای اجرایی نمودن آیین نامه واگذاری اختیارات برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دارای هیأت ممیزه (شماره ...... و / مورخ ..../...../...... و ) (شماره ....../...... مورخ ...../....../.....) و به منظور آسيب‌شناسي مداوم رويه‌هاي آموزشي و ترسيم مختصات دقيق وضعيت موجود و مطلوب آموزشي دانشگاه، با تكيه بر چهارچوب‌ها و شاخص‌هاي علمي و روزآمد، شورای برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی (بتا) در مورخ 13/6/1400 تشکیل شد.
 
    اهداف کلان
  1. تدوین برنامه­های درسی دانشگاه به منظور تحقق اهداف انقلاب صنعتی نسل چهارم
  2. بازنگری، ایجاد و توسعه رشته­ها و گروههای آموزشی با محوریت نیاز بازار و تقاضای جامعه
  3. بازنویسی و توسعه برنامه های درسی و آموزشی دانشگاه در راستای حوزه­های کلیدی علوم و فناوری های نوین
  4. بهبود مداوم کیفیت آموزش و بهره‌برداری از روشها و فناوری های نوین در توسعه آموزش
  5. توسعه و ارتقای ظرفیتها و توانمندیهای بنیادین سخت افزاری و نرم افزاری زیرساختها و ارکان آموزش در دانشگاه کردستان
  6. دستیابی به رویکرد و مدل برنامه درسی کارآمد و متناسب با بوم سازگان دانشگاه کردستان
    فعالیتها
  1. تشكيل شوراي برنامه‌ريزي و توسعه آموزشي دانشگاه و برگزاري منظم جلسات آن
  2. پايش و بروز رساني برنامه استراتژيك حوزه آموزشي دانشگاه، استفاده از شاخص‌هاي مورد استفاده از سيستم‌هاي رتبه بندي داخلي و بين‌المللي در تدوين اين برنامه
  3. برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري در خصوص پايش نحوه اجراي مقررات و آيين‌نامه‌هاي آموزشي، فعاليت‌ها و برنامه‌هاي مصوب حوزه معاونت و مقايسه آنها با ساير دانشگاه‌ها و ايده پردازي جهت بهبود كارايي اين مقررات و آئين نامه‌ها
  4. ارائه مدل توسعه رشته‌هاي مقاطع مختلف گروه‌هاي آموزشي و نظارت بر آن
  5. نظارت بر مستندسازي فعاليت‌هاي كليه حوزه هاي آموزشي، ارائه گزارش فعاليت‌هاي انجام شده در پايان هر ترم در شوراي آموزشي دانشگاه و ارسال آن به وزارت عتف
  6. ارائه پيشنهادات لازم جهت تعيين چارچوب‌ها و تعيين دستورالعمل لازم براي بازنگري/تدوين برنامه‌هاي درسي در گروه‌ها
  7. بررسي برنامه‌هاي درسي بازنگري/تدوين شده و انجام پيگيري‌هاي لازم جهت اجرايي شدن برنامه‌هاي درسي بازنگري شده مصوب
  8. ارائه راهكارهاي عملياتي جهت بهبود نحوه برنامه‌ريزي درسي گروه‌هاي آموزشي با همكاري واحدهاي آموزشي دانشگاه
  9. كنترل برنامه‌ريزي ثبت شده گروه هاي آموزشي در سامانه گلستان و تطبيق آن با مقررات آموزشي دانشگاه
  10. پايش چارت درسي و نحوه ثبت اطلاعات دروس گروه هاي آموزشي در سامانه آموزشي دانشگاه 
  11. پايش، ايجاد قوانين و پيگيري امورات مرتبط با محاسبه حق التدريس مدرسين در سامانه آموزشي دانشگاه
  12. برنامه‌ريزي جهت ارتقا مهارت‌هاي تدريس اعضاء هيات علمي
  13. گردآوري، تجزيه و تحليل و آماده سازي و بروز رساني كليه آمارهاي مرتبط با حوزه آموزشي دانشگاه به كمك واحدهاي مرتبط آموزشي دانشگاه
    گروه های زیرمجموعه بتا

        گروه برنامه‌ریزی درسی و آموزشی
        شرح وظایف رئیس گروه برنامه‌ریزی درسی و آموزشی
  • پايش و بروز رساني برنامه استراتژيك حوزه آموزشي دانشگاه، استفاده از شاخص‌هاي مورد استفاده از سيستم‌هاي رتبه بندي داخلي و بين‌المللي در تدوين اين برنامه
  • برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري در خصوص پايش نحوه اجراي مقررات و آيين‌نامه‌هاي آموزشي، فعاليت‌ها و برنامه‌هاي مصوب حوزه معاونت و مقايسه آنها با ساير دانشگاه‌ها و ايده پردازي جهت بهبود كارايي اين مقررات و آئين نامه‌ها
  • ارائه مدل توسعه رشته‌هاي مقاطع مختلف گروه‌هاي آموزشي و نظارت بر آن
  • نظارت بر مستندسازي فعاليت‌هاي كليه حوزه هاي آموزشي، ارائه گزارش فعاليت‌هاي انجام شده در پايان هر ترم در شوراي آموزشي دانشگاه و ارسال آن به وزارت عتف
  • ارائه پيشنهادات لازم جهت تعيين چارچوب‌ها و تعيين دستورالعمل لازم براي بازنگري/تدوين برنامه‌هاي درسي در گروه‌ها
  • بررسي برنامه‌هاي درسي بازنگري/تدوين شده و انجام پيگيري‌هاي لازم جهت اجرايي شدن برنامه‌هاي درسي بازنگري شده مصوب
  • ارائه راهكارهاي عملياتي جهت بهبود نحوه برنامه‌ريزي درسي گروه‌هاي آموزشي با همكاري واحدهاي آموزشي دانشگاه
  • كنترل برنامه‌ريزي ثبت شده گروه هاي آموزشي در سامانه گلستان و تطبيق آن با مقررات آموزشي دانشگاه
  • پايش چارت درسي و نحوه ثبت اطلاعات دروس گروه هاي آموزشي در سامانه آموزشي دانشگاه
  • مدیریت برنامههای توسعهای دانشگاه در فرآیند ارزشیابی، بازنگری و تدوین برنامههای درسی مطابق با انتظارات وزارت متبوع و نظارت بر اجرای برنامه
  • ترغیب و كمك به گروههای آموزشی برای بازنگری برنامههای درسی و دورههای آموزشی و تهیه برنامه درسی جدید به شیوه علمی، متناسب با نیازهای جامعه و انتظارات شغلی داوطلبان تحصیل در دانشگاه کردستان
  • طراحی و بازنگری بانك برنامههای درسی دانشگاه به صورت رایانهای
  • فراهم ساختن بستر لازم برای هدایت گروههای آموزشی در طراحی برنامهها از وضعیت تك رشتهای به سمت چند رشتهای
  • بررسي و تصويب درخواست هاي مربوط به ايجاد و اجراي رشته ها و گرايش هاي جديد، تغيير نام گروه هاي آموزشي، تغيير عنوان رشته ها و گرايشهاي موجود در دانشگاه، بازنگري برنامه هاي درسي، حذف، ادغام، جايگزيني و تغيير دروس و منابع رشته‌هاي موجود در كليه مقاطع تحصيلي
  • بررسي هاي لازم در زمينه تفسير و يا توسعه برنامه هاي آموزشي دانشگاه
  • بررسي پيشنهاد دانشكده ها، موسسات آموزشي و گروههاي آموزشي در زمينه تفسير و يا توسعه برنامه هاي آموزشي و تهيه گزارشهاي لازم
  • تعيين استانداردهاي آموزشي در قالب امكانات دانشگاه؛ تهيه آمارهاي برنامه هاي درسي، رشته ها و گرايش ها.
  • انجام امور مربوط به بررسي برنامه درسي و مدارك ايجاد و اجراي رشته هاي تحصيلي جديد (قبل و بعد از شوراي بتا دانشگاه) در مقاطع مختلف تحصيلي.
  • انجام امور مربوط به بررسي مدارك و برنامه‌هاي درسي بازنگري شده (قبل و بعد از شوراي بتا دانشگاه) در مقاطع مختلف تحصيلي.
  • انجام هماهنگي هاي لازم جهت برگزاري شوراي بتا دانشگاه ابلاغ صورتجلسات شوراي بتا دانشگاه به واحد هاي آموزشي و انجام اقدامات لازم در ارتباط با مصوبات شوراي بتا دانشگاه كه شامل : تهيه نامه جهت اصلاح برنامه هاي درسي، ارسال نامه به وزارت عتف جهت صدور مجوز ايجاد، اجرا و ... مي باشد.
  • ابلاغ مجوزهاي ايجاد و اجراي رشته هاي جديد به واحد هاي مرتبط در دانشگاه تهيه جداول و آمار هاي مربوط به شوراي بتا دانشگاه انجام امور مربوط به ورود اطلاعات جديد و اصلاحات مربوط به رشته هاي تحصيلي و نظام هاي آموزشي مرتبط با آنها براي كليه واحد هاي آموزشي دانشگاه در سامانه جامع.
  • همكاري در امور مربوط به كميته آمايش رشته ها ورود اطلاعات پروفايل دانشگاه در سامانه هوشمند توسعه آموزش عالي و ارسال درخواست مربوط به صدور مجوز اجراي رشته هاي جديد از طريق سامانه مذكور.
  • ارائه مشاوره تخصصی به مدیران گروههای آموزشی در حوزه برنامهریزی درسی
  • تهیه و اجرای مدل استفاده از رسانههای مورد استفاده در تدریس به منظور بهبود سطح كارآمدی آنها
  • طراحی و ایجاد شبكه اجتماعی مستقیم و بدون میانجی با دانشجویان به منظور آگاهی از دیدگاه آنان درباره محتوا و چگونگی ارائه برنامه درسی در گروههای مختلف آموزشی دانشگاه
  • انجام مطالعات آمایش آموزش عالی در مقیاس دانشگاه به منظور اتكای تصمیمات مربوط به توسعه و تعدیل رشته دورههای آموزشی بر یك مبنای علمی و معتبر
  •  مطالعه و ارزیابی ضرورت «استمرار وجود»، «توسعه» و یا «حذف» رشته دورههای دایر براساس بازنگری در مطالعات نیازسنجی و اقتضائات سند راهبردی دانشگاه
  • طراحی مدل ارتقای كیفیت آموزش در گروههای آموزشی
  • طراحی و اجرای مدل نیازسنجی گروههای آموزشی برای جذب اعضای هیات علمی
  • بازنگری و ارزشیابی از نحوه طراحی و اجرای برنامههای آموزشی در گروههای آموزشی دانشگاه
  • طراحی مدل توسعه ارتباط دانشگاه با جامعه براساس بازنگری و ارزشیابی از میزان پاسخگویی برنامههای آموزشی كنونی دانشگاه به انتظارات جامعه
  • بازنگری و ارزشیابی از عملكرد دانشگاه در برنامه بازاریابی آموزش عالی در مقیاس محلی و ملی
  • نظارت بر برنامه‌ریزی دروس و سیلابس‌های درسی با مشارکت گروه‌های آموزشی دانشگاه
  • فراهم نمودن امکان بازنگری در فهرست مطالب پیش بینی شده در برنامه‌های آموزشی
  • فراهم آوردن امکان بازنگری در تعداد و نوع دروس هر یک از رشته‌ها
  • ارائه راهکار جهت برنامه‌ریزی در بازنگری منابع درسی
  • ارائه مشاوره به منظور بهبود فرآیندهای آموزشی براساس درخواست معاونان آموزشی دانشكدهها و مدیران گروههای آموزشی
  • تدوین فلوچارت نحوه مشارکت گروه در پایش و بازنگری برنامه های درسی رشته های مختلف
  • نظارت و در صورت لزوم مشارکت در بازنگری برنامه های درسی رشته های مختلف
  • نظارت بر تدوین برنامه های درسی رشته های مختلف
  • ارتقای دانش برنامه ریزی درسی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه
  • همکاری با دفاتر توسعه دانشگاه در جهت ارتقای دانش برنامه ریزی درسی
  • کارشناسی برنامه‌های درسی رشته‌های جدید قبل از ارائه به شورای آموزشی دانشگاه
  • بررسی اصلاحات برنامه‌های درسی قبل از اجرا
  • بررسی پیشنهاد ایجاد رشته‌های جدید بر اساس آیین‌نامه‌ها
        شرح وظایف کارشناس مسئول گروه برنامه‌ریزی درسی و آموزشی
  • انجام امورات دفتری محوله از سوی رئیس گروه برنامه ریزی درسی و توسعه آموزشی
  • هماهنگی و پیگیری امور مربوط به بازنگری، تدوین و درخواست رشته های جدید توسط گروه های آموزشی
  • مکاتبه و پیگیری روند پیاده سازی سرفصلهای آموزشی و برنامه های راهبردی رشته های تخصصی و تحصیلات تکمیلی از دانشکده ها
  • کارشناسی موارد ارجاع شده از طرف شورای آموزشی قبل از طرح در کمیته برنامه ریزی درسی
  • کارشناسی مستندات ارسال شده برای ایجاد یا راه اندازی رشته های جدید
  • پیگیری موارد مصوب در کمیته برنامه ریزی درسی
  • هماهنگی تشکیل منظم جلسات با کمیته های برنامه ریزی درسی دانشکد ها
  • تهیه فایل پیشنهادی ایجاد رشته های جدید بر اساس آیین نامه ها و ارائه به رئیس گروه برنامه ریزی درسی و توسعه آموزشی
  • نیاز سنجی آموزشی دانشجویان مقاطع مختلف
  • كنترل برنامه‌ريزي ثبت شده گروه هاي آموزشي در سامانه گلستان و تطبيق آن با مقررات آموزشي دانشگاه
  • پايش چارت درسي و نحوه ثبت اطلاعات دروس گروه هاي آموزشي در سامانه آموزشي دانشگاه
        گروه تأمین و توانمندسازی اعضای هیأت علمی
        شرح وظایف رئیس گروه تأمین و توانمندسازی اعضای هیأت علمی
  • فعال سازی پنلهای تخصصی متشكل از مدیران گروههای آموزشی با هدف تحقق یادگیری گروهی
  • طراحی و استقرار بستر رهبری آموزشی در گروههای آموزشی با هدف توانمندسازی اعضای هیات علمی به روش درون زاد یا برخاسته از دل هر گروه آموزشی
  • انتقال دانش حاصل از همكاری گروههای آموزشی و ارزیابی اعضای هیات علمی، كارشناسان و دانشجویان در خصوص برنامههای تجربه شده و تغییرات مورد نیاز
  • فعال ساختن واحد «آموزش یاری» به منظور ارائه مشاوره تخصصی به اعضای هیات علمی تازه استخدام شده و آن دست از اعضاء كه به تشخیص دفتر نظارت و ارزیابی نیازمند مشاوره در طراحی برنامه تدریس، شیوه تدریس، تولید و بهره برداری از رسانههای آموزشی، سنجش و ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانشجویان و سایر مقولههای مرتبط با فرآیند یاددهی یادگیری باشند.
  • نظارت بر عملكرد مدیریتی مدیران گروههای آموزشی، عملكرد تدریس اعضای هیات  علمی و عملكرد اجرایی مدیران و كارشناسان آموزش دانشكدهها، با هدف ارتقای توانمندیهای آنان
  • بررسی و نظارت بر صلاحیت های علمی و عملی در جذب اساتید مدعو، پیرو دستورالعمل تعیین اساتید مدعو
  • بررسی وضعیت کمیت وکیفیت فعالیت‌های آموزشی اعضاء هیات علمي
  • اجرای دستورالعمل تعیین اعضاء هیات علمی نمونه و اساتید آموزشی شاخص
  • نظارت بر تهیه و تدوین ضوابط و معیارهای تنظیم جزوات آموزشی، بررسی علمی و تکثیر و انتشار آن
  • پشتیبانی و تجهیز واحدهای آموزشی به وسائل کمک آموزشی، کتب و جزوات درسی
  • بررسی و کنترل امکانات از نظر نیروی انسانی و تجهیزات و تشکیل بانک اطلاعات بهنگام و استفاده از آن در جهت بهبود کیفی و کمی آموزش
  • مشارکت و همکاری با واحدهای آموزش در جهت تنظیم و هماهنگ نمودن برنامه‌های آموزشی دانشگاه
  • برنامهریزی بهبود عملكرد مدیران گروههای آموزشی بر اساس مدل «رهبری تحولی»
  • طراحی و اجرای برنامه ارتقاء شایستگی برنامهریزی آموزشی و درسی مدیران گروههای آموزشی
  • انجام مطالعات خاص در قلمرو مدیریت آموزش عالی و راهبری فرآیند رشد و بهبود عملكرد مدیران آموزشی دانشگاه با تاكید بر رشد قابلیتهای رهبری آموزشی مدیران گروهها
  • برنامه ریزی مناسب جهت انجام نیازسنجی بلند مدت و کوتاه مدت کارگاه‌های آموزشی
  • برنامه ریزی کارگاه های توانمندسازی برحسب نیاز اساتید
  • هماهنگی با مدیر مرکز در راستای ارائه عناوین کارگاه های پیشنهادی در هر شش ماه و ارتقا کیفیت کارگاهها
  • هماهنگی با مدیر مرکز در راستای ارتقا فرایند ثبت نام، اجرا و ارزشیابی کارگاه های توانمندسازی
  • هماهنگی با مسئولین توسعه آموزش پزشکی دانشکده ها جهت برگزاری کارگاه های موردی در دانشکده ها
  • نظارت بر امور مربوط به برگزاری کارگاههای آموزشی
  • نظارت برنحوه انجام حضور و غیاب، ارزشیابی و صدورگواهی کارگاه‌ها
  • بررسی نتایج  ارزشیابی کارگاه­ها و ارتقا سطح کارگاه ها
  • ارائه مشاوره به اعضا محترم هیات علمی جهت اخذ امتیاز لازم جهت ارتقا و ترفیع پایه
  • پايش، ايجاد قوانين و پيگيري امورات مرتبط با محاسبه حق التدريس مدرسين در سامانه آموزشي دانشگاه
  • نظارت و اجرای کلیه امور مرتبط با حق‌التدریس اعضای هيات علمي و مدرسین مدعوی دانشگاه
  • بازنگری قوانین مصوب در حق‌التدریس منطبق بر سیاست‌گذاری‌های دانشگاه
  • برنامه‌ريزي جهت ارتقا مهارت‌هاي تدريس اعضاء هيات علمي

        شرح وظایف کارشناس مسئول گروه تأمین و توانمندسازی اعضای هیأت علمی
  • جمع بندی و تدوین گزارشات کارشناسی، تحلیلی، آماری از وضعیت عملکردی گروه های آموزشی حسب دستور مقام مافوق
  • پیگیری جمع آوری اسناد، مدارک و اطلاعات مورد نیاز در چارچوب وظایف کاری جهت اندازه‌گیری و سنجش و پایش معیارها و شاخص‌های عملکردی گروه های آموزشی
  • تهیه آمارهای آموزشی، مقایسه‌ای از تعداد عضو هیات علمی- حق التدریس اعضا، دانشجو- دانشکده- گروه‌های آموزشي- رشته ها- دروس ارائه شده- سقف وکف کلاس‌ها و... جهت ارائه به رئیس گروه تامین و توانمندسازی اعضای هیات علمی
  • جمع‌آوری اطلاعات لازم در مورد اجزای نظام آموزشی و مقایسه آن با شاخص‌های استاندارد موجود در این زمینه و تحلیل مقدماتی از اطلاعات جمع‌آوري شده جهت ارائه به رئیس گروه تامین و توانمندسازی اعضای هیات علمی
  • نیازسنجی جهت تعیین کارگاههای مورد نیاز اساتید دانشگاه
  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کارگاه‌های آموزشی باتوجه به سطح‌بندی حیطه‌ها
  • اطلاع‌رسانی کارگاه‌ها به تمامی افراد ذینفع
  • هماهنگی امور مربوط به برگزاری کارگاههای آموزشی
  • حضور و غیاب، ارزشیابی و صدورگواهی شرکت درکارگاه‌ها
  • آنالیز و اعمال نظر ارزشیابی کارگاه وارسال به مدرسین کارگاهها و مدیر مرکز
  • بررسی گواهی‌های موجود  عضو هیات علمی در مسیر ارتقا و راهنمایی ایشان
  • صدورگواهی نهایی به منظورارتقاء اساتید
  • تهیه لیست حضور و غیاب و ارزشیابی کارگاه‌های آموزشی، تایپ و صدور گواهی‌ها
  • بایگانی (گواهی های صادر شده و نامه‌ها)
  • ورودData و آنالیز ارزشیابی با نرم افزارSPSS
  • ورود اطلاعات اعضای هیات علمی در نرم افزارهای مربوطه
  • نیاز سنجی آموزشی اعضای هیات علمی
  • انجام امورات دفتری محوله از سوی رئیس گروه