قوانین و مقررات کتابخانه

  • ماده یک - استفاده کنندگان

    افرادی که مجاز به استفاده از کتابخانه مرکزی می‌باشند:

    الف. اعضای هیئت علمی:

    کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه (غیر از حق‌التدریسی) با ارائه کارت پرسنلی و کپی حکم کارگزینی، می‌توانند به عضویت کتابخانه مرکزی در آیند.

    ب. مدرسین حق التدریس:

    کلیه مدرسین حق‌التدریسی که در طول ترم و نیز در طول مدتی که با دانشگاه قرارداد حق‌التدریسی دارند می‌توانند برای استفاده از منابع کتابخانه از شماره عضویت یکی از اعضای هیئت علمی (با موافقت ایشان) از منابع کتابخانه استفاده نمایند.

    ج. دانشجویان:

    کلیه دانشجویان دانشگاه می‌توانند با مراجعه به بخش امانت کتابخانه و ارائه کارت دانشجویی و پرداخت ۱۰۰۰ تومان حق عضویت، به عضویت کتابخانه درآیند. شماره دانشجویی دانشجویان شماره عضویت کتابخانه آنان نیز می‌باشد.

    توضیح اینکه ارائه کارت دانشجویی هنگام استفاده از منابع کتابخانه الزامی می‌باشد.

    د. کارکنان:

    تمامی کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی دانشگاه می‌توانند با تکمیل فرم عضویت و ارائه معرفی‌نامه از امور اداری دانشگاه به عضویت کتابخانه در آیند.

    کارمندان شرکتی نیز می‌توانند با تکمیل فرم عضویت و فرم معرفی‌نامه ضامن (کارمند رسمی، پیمانی و قراردادی) و ارائه معرفی‌نامه از امور اداری دانشگاه به عضویت کتابخانه در آیند.

    ه. سایر افراد:

     

    • اعضای طرح غدیر
    • بازنشستگان
    • و سایر افراد خارج از سازمان با ارائه معرفی‌نامه از طرف سازمان می‌توانند در محل از منابع کتابخانه استفاده نمایند.
  • ماده دو - شرایط و مدت امانت

    عبارت است از تعداد کتب و منابعی که اعضا می‌توانند با رعایت مقررات کتابخانه به امانت بگیرند.

    ردیف مراجعان تعداد کتاب مجاز برای امانت مدت زمان امانت رزرو تمدید مطالعه در محل
    ۱ اساتید ۸ ۳۵ روز ۲ ۱
    ۲ دانشجویان دکتری ۴ ۳۵ روز ۲ ۱
    ۳ دانشجویان کارشناسی ارشد ۴ ۳۰ روز ۲ ۱ ۲
    ۴ دانشجویان کارشناسی ۲ ۱۵ روز ۲ ۱
    ۵ کارکنان ۴ ۳۰ روز ۲ ۱

    تبصره ۱

    کلیه اعضا در صورت رزرو نبودن کتاب‌های به امانت برده شده می‌توانند تا ۱ بار مدت امانت کتاب‌ها را تمدید کنند.

    تبصره ۲

    مدت اعتبار رزرو کتاب ۴۸ ساعت می‌باشد و بعد از این مدت کتاب در رزرو قابل امانت به اشخاص دیگر می‌باشد.

    تبصره ۳

    کتابهای پر مراجعه و یا تک نسخه‌ای بنا به تشخیص مسئول بخش امانت ممکن است در قفسه‌های رزرو کتابخانه قرار گیرد و فقط در تالار مرجع از آن استفاده شود.

    تبصره ۴

    کلیه اعضا می‌توانند با دریافت کلمه عبور از بخش امانت (دانشجویان ورودی ۹۰ و ۹۱ شماره ملی آنها کلمه عبور می‌باشد.) بر روی سایت دانشگاه وارد بخش کتابخانه مرکزی شده و از منوی جستجو از سرویس‌های امانت استفاده کنند.
  • ماده سه - جریمه دیرکرد، مفقود کردن کتاب و آسیب رساندن به کتاب

    • جریمه تاخیر در عودت کتاب به امانت گرفته شده به ازای هر روز ۱۰۰۰ ریال می باشد و کلیه اعضا (اعم از هیئت علمی، کارکنان ، دانشجویان و ... مشمول این ماده خواهند بود.)
    • در صورت افزایش مجموع روزهای تاخیر هر یک از اعضا (اعم از دانشجو، کارمند و اعضای هیئت علمی) به بیش از ۱۰۰ روز ، کارت عضویت باطل خواهد گردید.
    • چنانچه امانت گیرنده کتابی را گم کند بلافاصله کتابخانه را مطلع نموده و باید عین کتاب را خریداری و به کتابخانه تسلیم نماید.
    • چنانچه امانت گیرنده کتابی را ناقص (پارگی - بریدن صفحات – عکس ها – نقشه ها و ...) نماید، باید عین کتاب را خریداری کند.
    • چنانچه امانت گیرنده کارت دانشجویی خود را گم نماید، موظف است فورا به کتابخانه مرکزی اطلاع دهد تا عضویت وی مسدود گردد در غیر اینصورت هر گونه سوء استفاده از عضویت فرد به عهده وی می‌باشد.

    تبصره ۱

    در صورتی که امانت گیرنده موفق به یافتن کتاب مورد نظر نشود، و تنها آن نسخه هم در کتابخانه موجود بود ، فرد باید کتاب را از کتابخانه دیگری امانت گرفته و آن را کپی و صحافی نموده و به کتابخانه تحویل دهد. در صورت وجود نسخه‌های دیگر در مخزن بایستی کتابی با همان موضوع را خریداری نموده و به کتابخانه تحویل دهد. 

  • ماده چهار - منابعی که به امانت داده نمی‌شود

    کتاب‌های مرجع از قبیل دایره المعارف‌ها، اطلس‌ها، فرهنگ‌ها، نشریات ادواری، cdها و پایاننامه ها و ... که در بخش مرجع نگهداری می‌شوند.

    تبصره ۱

    مقالات مورد نیاز در نشریات ادواری چاپی از طریق کپی در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد. هزینه کپی از مقالات مجلات کتابخانه هر برگ ۵۰۰ریال حداکثر و ۳۰ برگ می‌باشد.

    تبصره ۲ 

     اعضای آموزشی می‌توانند با تشخیص مسئول بخش مرجع تا دو روز منابع مرجع را به امانت ببرند. (روزهای تعطیل و کتابهایی که بیش از ۲ نسخه می‌باشند.)

    تبصره ۳

    اعضا در صورت نیاز به رایت مقالات، اسکن از تصاویر کتاب‌ها و یا تصاویر اطلس‌ها، با ارائه CD خام و یا Flash memory می‌توانند از امکانات مذکور به رایگان استفاده نمایند.

  • ماده پنج - سالن مطالعه

    تمامی اعضای کتابخانه می‌توانند در ساعاتی که کتابخانه باز است از این قسمت استفاده نمایند.

    فرزندان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه در صورت فضای خالی در کتابخانه می‌توانند از سالن مطالعه استفاده نمایند. 

  • ماده شش

    مواردی که رعایت آن از سوی اعضا به منظور حفظ منزلت کتاب و کتابخانه موظف هستند در محیط کتابخانه رعایت نمایند:

    • اجتناب از رفتارهای مغایر با اصول اسلامی و اخلاقی و استفاده از پوشش مناسب
    • رعایت احترام به کارکنان کتابخانه
    • به همراه داشتن کارت دانشجویی
    • رعایت سکوت کامل در محیط کتابخانه
    • حفظ نظافت و پاکیزگی کتابخانه
    • عدم مصرف دخانیات در محیط کتابخانه
    • عدم استفاده از موبایل
    • عدم جابجایی لوازم کتابخانه
    • پرهیز از خوردن و آشامیدن در سالن مطالعه
    • خودداری از رزرو صندلی‌های کتابخانه

    توضیح: حراست کتابخانه موظف است عدم رعایت موارد بالا از طرف اعضا را به مسئولین کتابخانه اطلاع دهد تا عضویت فرد باطل شده و از استفاده از کتابخانه محروم گردد. 

  • ماده هفت - تسویه‌حساب

    • دانشجویان در زمان فارغ‌التحصیلی، انتقال و یا مهمان شدن در سایر دانشگاه‌ها بایستی از کتابخانه‌ها تسویه‌حساب دریافت و به اداره خدمات آموزشی دانشگاه تحویل دهند در غیر اینصورت چنانچه دانشجو با داشتن مواد امانتی نزد خود دانشگاه را ترک نماید اداره خدمات آموزشی مسئول جبران خسارت می‌باشد.
    • کادر آموزشی قبل از استفاده از فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور، مرخصی مطالعاتی، مرخصی‌های طولانی مدت، انتقالی، بازنشستگی و هرگونه قطع ارتباط استخدامی با دانشگاه بایستی از کتابخانه تسویه حساب دریافت دارند.
    • اداره خدمات آموزشی دانشگاه موظف است لیست دانشجویانی که به هر دلیل برای مدتی محروم از تحصیـل شده‌اند یا اخراج خواهند شد را به کتابخانه ، اعلام دارد تا کتابخانه با دانشجو تسویه‌حساب نماید.
    • دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دارای کارت غدیر می‌باشند هنگام تسویه حساب باید کارت‌های خود را به کتابخانه تحویل دهند.
    • شرایط تحویل پایان‌نامه : دانشجویان تحصیلات تکمیلی موظفند نسخه چاپی و الکترونیکی پایان‌نامه خود را پس از ثبت و دریافت کد رهگیری از سازمان اطلاعات و مدارک علمی، تحویل بخش اطلاع رسانی دهند.