دسترسی سریع

بدنه خبر

دانشگاه کردستان / پورتال اخبار / بدنه خبر
براساس ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دانشگاه کردستان بعنوان برترین دانشگاه‌ کشور در زمینه فعالیتهای علمی و بین‌المللی معرفی شد
چهارشنبه، 16 اسفند 1396
براساس ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دانشگاه کردستان بعنوان برترین دانشگاه‌ کشور در زمینه فعالیتهای علمی و بین‌المللی معرفی شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، در هشتمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در روز دوشنبه 14 اسفندماه 1396 با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل؛ دکتر مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر امورخارجه و تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های کشور از جمله دکتر فردین اخلاقیان‌طاب رئیس دانشگاه کردستان به میزبانی دانشگاه الزهراء برگزار شد، «دانشگاه کردستان» به دلیل فعالیت در تعاملات علمی، پژوهشی و فناوری بین‌المللی در راستای تحقق اهداف دیپلماسی علم و فناوری، با کسب رتبه اول در بین دانشگاه‌های بزرگ کشور در ارزیابی فعالیت‌های علمی بین‌المللی سال 96-1395 وزارت متبوع معرفی شد.
سند چشم‌انداز کشور ایران در سال 1404 در قالبی از تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌المللی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم منابع انسانی و سرمایه اجتماعی به تصویر کشیده شده است. در همین راستا آموزش عالی به عنوان نیروی محرکه توسعه پایدار و حرکت به سوی کسب مزیت رقابتی کشورها در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به کار گرفته می‌شود تا با اصلاح برنامه، بهبود کیفیت در آموزش و پژوهش، استفاده از تکنولوژی‌های جدید مدیریت راهبردی و بهبود خدمات، افق بین‌المللی شدن آموزش عالی را از مفهوم جابجایی صرف دانشجویان فراتر ببرد.
با توجه به اینکه امروزه بستری پویا در راستای ترسیم یک چشم‌انداز راهبردی و مدیریتی و هم‌چنین طراحی فرآیند مناسب جهت ارتقاء کیفیت فعالیت دانشگاه و مؤسسه‌های آموزش عالی فراهم شده است، دانشگاه کردستان نیز همت خود را به کار بسته و طی چند سال اخیر با طراحی و مدیریت انواع همکاری‌های بین‌المللی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سرتاسر جهان و به ویژه دانشگاه‌های کشورهای هم‌جوار و با ارائه پتانسیل علمی دانشگاه در صحنه بین‌المللی با استفاده از روش‌های گوناگون از قبیل جذب دانشجویان بین-المللی، ایجاد دوره‌های مشترک تحصیلی، تبادل دانشجو و استاد با دانشگاه های خارجی (4 دانشجو و یک استاد با دانشگاه خاین اسپانیا، و 8 دانشجو با دانشگاه FH Joanneum اتریش)، مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان در کنفرانس‌های بین‌المللی، اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی در سطح بین‌المللی، برگزاری سمینارهای ملی و بین‌المللی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، راه اندازی وبسایت به سه زبان انگلیسی، فارسی، کوردی و کمک در جهت دستیابی به محصولات علمی بروز در جهان از طریق همکاری‌های بین المللی، به عنوان دانشگاه برتر در حوزه فعالیت‌های علمی بین‌المللی در سال 96-1395 معرفی گردید.

لزوم بازنگری در فعالیت‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌های کشور
دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هشتمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران به علت علاقه به فرهنگ و تاریخ ایران یا اشتراکات اعتقادی، دانشگاه‌های ایران را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند که ما باید علاوه بر این جمعیت، برای جذب جوانان تمام مناطق دنیا با هدف تحصیل در ایران برنامه‌ریزی کنیم.
وی با یادآوری این موضوع که کشور ما با تأخیر به تعاملات بین‌المللی وارد شده است، بر ضرورت بازنگری لازم در فعالیت‌ها تاکید کرد و افزود: حوزه تعاملات بین‌المللی به ویژه تعاملات عملی و فناوری جای کار بسیار زیادی دارد؛ در بخش پژوهش شاید فعالیت‌ها آسان باشد و توفیقات دهه اخیر در مورد فعالیت‌های پژوهشی این موضوع را نشان می‌دهد اما در حوزه آموزش، جذب و پذیرش دانشجو و گستره فعالیت‌ها باید وسیع‌تر صورت بگیرد.
به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در جذب دانشجوی خارجی باید برنامه گسترده و جامعی را طراحی کنیم و کشورهای هدف خودرا فراتر از منطقه و کشورهای همسایه در نظر بگیریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه جذب دانشجوی خارجی نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است، گفت: با توجه به تغییرات آموزش عالی هم در دنیا و هم در دانشگاه‌های ما  باید در زمینه نوع فعالیت‌هایمان در حوزه بین‌المللی یک بازنگری انجام دهیم.
به گفته وی وزارت علوم با تکیه بر اسناد بالادستی و قوانین از دیپلماسی علمی حمایت و پشتیبانی می‌کند ولی در سطح اجرا که دانشگاه‌ها هستند باید فعالیت‌ها شتاب بگیرد که برگزاری چنین همایش‌هایی برای هم‌گرایی و هم‌افزایی بیشتر در مسیر دستیابی به این هدف خواهد بود.
«دیپلماسی علمی» شیوه‌ای برای ساخت و بهبود روابط بین دولت‌هاست
مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه، نیز در ادامه این نشست مهم‌ترین ویژگی دوران فعلی را تعداد بازیگرانی دانست که هرگز در صحنه بین‌المللی به حساب نمی‌آمدند و اظهارکرد: در بین این بازیگران شاهد نهادها و کسانی هستیم که گاهی نقش‌شان از چندین دولت هم بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه دیپلماسی عمومی یک هنر ایجاد گفت‌وگو و حل مسائل بدون برانگیختن خشونت است، گفت: تقریباً مهم‌ترین خواسته و مسئولیت دولت‌ها این است که موفق شوند یک تسهیل‌سازی در افکار عمومی جهان انجام دهند و شهرت مثبت در ذهن جهانیان ایجاد کنند و اگر این به برندسازی بین‌المللی تبدیل شود که هر کشوری را با یک ویژگی بشناسند، نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.
قائم مقام وزیر امور خارجه با ذکر اینکه دیپلماسی علمی، امروز به عنوان شیوه‌ای برای ساخت و بهبود روابط بین دولت‌ها در نظر گرفته می‌شود، گفت: این همان چیزی است که برای سیاست خارجی اکنون ما بسیار حائز اهمیت است.
وی موفقیت یک کشور را در تصویرسازی و برندسازی بین‌المللی بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: دیپلماسی عمومی یک هنر ایجاد گفت‌وگو و حل مسائل بدون برانگیختن خشونت است؛ تقریباً مهم‌ترین خواسته و مسئولیت دولت‌ها این است که موفق شوند یک تسهیل‌سازی در افکار عمومی جهان انجام دهند و شهرت مثبت در ذهن جهانیان ایجاد کنند و اگر این به برندسازی بین‌المللی تبدیل شود که هر کشوری را با یک ویژگی بشناسند، بسیار خوب است.
سرمدی با اشاره به اینکه دیپلماسی علمی، امروز به عنوان شیوه‌ای برای ساخت و بهبود روابط بین دولت‌ها در نظر گرفته می‌شود و این همان چیزی است که برای سیاست خارجی اکنون ما بسیار مهم است، تصریح کرد: بر این مبنا همکاری‌های علمی جزو همکاری‌هایی است که کمترین برخوردها و تنش‌ها و در واقع بهترین و آرام‌ترین ارتباطات را بین دولت‌ها شکل می‌دهد.
قائم مقام وزیر امور خارجه در خصوص سه مفهوم دیپلماسی برای علم، کاربرد علم در دیپلماسی و کاربرد علم برای دیپلماسی گفت: در بخش اول دولت‌ها از ابزارهای کلاسیک فناوری برای ارتباطات استفاده می‌کنند و ظرفیت‌های علمی و فناوری یک کشور افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: در کاربرد علم در دیپلماسی این نقش برعکس است و این دانشمندان هستند که به سیاست خارجی یک کشور کمک می‌کنند، اما کاربرد علم برای دیپلماسی از این دو فراتر است و تبدیل شده است به شیوه‌ای برای ساخت و بهبود روابط بین دولت‌ها و این همان چیزی است که برای سیاست خارجی اکنون ما بسیار مهم است.
اساتید دانشگاهی در مراودات بین‌المللی عقلانیت علمی را در سطح دنیا پیش ببرند
قائم مقام وزیر امور خارجه در بخش پایانی سخنان خود با اعلام اینکه ما در وزارت امور خارجه درباره توسعه دیپلماسی علمی فکر می‌کنیم، اظهار کرد: این بدان دلیل است که نمایندگان وزارت خارجه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا هستند و می‌توانند زمینه‌ای برای توسعه دیپلماسی علمی فراهم کنند.
وی افزود: نباید فراموش کرد که تحقق این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و ارتباط خوب دو وزارت‌خانه امور خارجه و علوم است.
سرمدی با بیان اینکه «در سه سال گذشته،‌تعداد 853 تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های خارج از کشور منعقد شده که از این تعداد، 376 تفاهم‌نامه اجرایی شده است» تصریح کرد: سیاست فعلی وزارت علوم اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و معتبر بین‌المللی، به جای امضای تفاهم‌نامه‌های جدید است.
وی با تأکید بر اهمیت صادرات تکنولوژی و رشد اقتصادی، گفت: دلیل اهمیت صادرات تکنولوژی و رشد اقتصادی این است که  می‌تواند برای کشور ارزش‌افزوده ایجاد کند، فلذا خواسته ما این است که بتوانیم از این ظرفیت علمی با برنامه‌ریزی و معطوف به حل مشکلات کشور استفاده کنیم.
قائم مقام وزیر امور خارجه گریزی به نقش استادان و نخبگان ایرانی در صحنه سیاست خارجی زد و یادآور شد: اساتید دانشگاهی در مراودات بین‌المللی باید اصلی‌ترین نیروهایی باشند که عقلانیت علمی را در سطح دنیا پیش برده و به این ترتیب این عقلانیت هم بر روی سیاست‌مداران و هم بر سیاست‌های بین‌المللی تأثیرگذار باشد.
هم اکنون 13 دانشگاه ایرانی رتبه جهانی دارند
حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه هشتمین نشست سراسری معاونان و مدیران بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با اعلام اینکه در سال‌های اخیر فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها رشد چشم‌گیری داشته است،  اظهارکرد: هم اکنون 13 دانشگاه ایرانی رتبه جهانی دارند که از این منظر در جهان اسلام، رتبه دوم را دارا هستیم.
وی با اشاره به فاصله زیاد دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی یکی از علت‌های آن را کمبود مقالات پژوهشی مشترک دانست و گفت: تنها 23 درصد مقالات علمی محققان ایرانی در همکاری با محققان کشورهای دیگر تدوین شده است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: در گذشته بخش همکاری‌های بین المللی با 20 چالش مواجه بود که الان نیمی از این چالش‌ها برطرف شده است که برخی از چالش‌های موجود در زمینه ترغیب اعضای هیات علمی به همکاری‌های بین‌المللی، اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های علمی ایران و فراهم کردن شرایط پذیرش دانشجو است.
وی با اعلام اینکه هم اکنون حصاری که در گذشته به دور آموزش عالی کشیده شده بود، شکسته شده است و مدیران دانشگاه‌ها به دنبال ارتقای بین‌المللی دانشگاه خود هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها از ارتباطات بین‌المللی به صورت تک روی به سیاست‌های بین‌المللی گذر کردند و در راستای برنامه کلان کشور حرکت می‌کنند.
گفتنی است، بر مبنای طرح تحول راهبردی دانشگاه کردستان، دستیابی به مرجعیت علمی و فناوری درآسیا از جمله اهداف کلان این دانشگاه است که در چشم‌انداز آینده آن ترسیم شده و دانشگاه کردستان مسئولیت اجتماعی خود را بیش از پیش لحاظ کرده و موقعیت خود را در منطقه و موقعیت نظام آموزشی عالی را در بلند مدت به عرضه آموزش فراملی در رشته‌های مختلف نائل گرداند، علی ایحال به خوبی مبرهن است که تحقق این مهم نیازمند درک درست اثر مفاهیم و شرایط موجود و برنامه‌ریزی اصولی بر پایه علم و پژوهش و فناوری خواهد بود که خوشبختانه دانشگاه کردستان با جدیت این مسئله را دنبال می‌کند.
 
منبع: دفتر روابط بین الملل و همکاری‌های علمی
 
پورتال اخبار
آمار بازدید خبر
کاربران آنلاین 1071
امروز 11833
دیروز 23547
ماه جاری 54123
سال جاری 1229234
از ابتدا 8117530
صفحه جاری 1218