دسترسی سریع

بدنه خبر

دانشگاه کردستان / پورتال اخبار / بدنه خبر
برگزاری اولین همایش ملی خواندن
شنبه، 7 آذر 1394
برگزاری اولین همایش ملی خواندن
اولین همایش ملی خواندن در تاریخ 28 آبان ماه طبق برنامه زمان بندی اعلام شده همایش در ساعت 8:30 صبح آغاز شد.

 در ابتدا خیرمقدم معاون پژوهش و فناوری دانشگاه کردستان، پروفسور عبدالله سلیمی به نمایندگی از ریاست دانشگاه در زمینه خواندن بیان شد. افزون بر خوش آمدگویی به مهمانان، عمده بحث های ایشان در چند محور اصلی به شرح زیر صورت گرفت:

  •  چگونگی خواندن و توجه به آن در خانواده ها
  • نهادهای مسئول در توسعه خواندن همانند آموزش و پرورش همراه با تقویت کتابخانه های مدارس
  • توجه سازمان ها در سطح کلان مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کمبود شمارگان چاپ در مجله ها، کتاب ها که سرانه خواندن در کشور را تضعیف می کند.
  • توسعه کتابخانه های دیجیتال برای استفاده کاربران همراه با توسعه و گسترش فیزیکی کتابخانه ها
  •  وی در جمع بندی سخنان خود گفت: خواندن و درک بیشتر باعث آگاهی افراد جامعه و ارتقاء مطالبات آنها از دولت می شود که در نهایت منجر به وضعیت زندگی بهتری خواهد شد. در نهایت وی از دبیران علمی و اجرایی، کارکنان کتابخانه، دانشجویان و سایر دست اندرکاران برای برپایی این همایش قدردانی و تشکر کرد.

 

 سخنران دوم، دکتر مصطفی قادری، دبیر علمی همایش صحبت خود را با نکاتی در باب مزیت خواندن در بین قشرهای مختلف آغاز کرد و گفت: خواندن به عنوان شاخصی برای توسعه علمی و فرهنگی است.

 وی خواندن کم توسط مدیران در سطوح مختلف که باعث مشکلاتی چند در تصمیم گیری ها می شود را از دیگر چالش های پیش رو دانست. او همچنین پس از تأکید بر نقش آموزش و پرورش در توسعه خواندن، زیرساخت های ضعیف برای خواندن دانش آموزان و معلمان را از سایر عوامل اثرگذار بر مغفول ماندن خواندن دانست. عدم چاپ کتاب به صورت مفید،  چاپ کتاب با شمارگان پایین، خواندن کم استادان دانشگاه با توجه به توسعه کمی آموزش عالی (که در نهایت منجر به عدم کیفیت می شود)، و ضعف سوادآموزان در نتیجه نبود خواندن از جمله مواردی بود که از دیدگاه وی اثرگذار بر رفتار خواندن است.

 وی در ادامه گزارشی از مراحل دریافت مقاله و داوری ها ارائه کرد. به گفته وی، 310 چکیده در مرحله اول همایش دریافت شد که 160 مورد از آنها در فرایند داوری قرار گرفت و در مرحله نهایی 90  مقاله برای ارائه در همایش به شکلهای مختلف پذیرفته شدند. پس از ارسال نظر داوران، نویسندگان 73 مقاله براساس معیارهای تعیین شده اصلاحات را انجام دادند.

 وی گفت: از 9 محور اعلام شده در مرحله فراخوان مقالات، سه محور «خواندن و لایه ‏های مدیریتی»، «سوادآموزی و خواندن» و «صنعت نشر و خواندن» مقاله‏ ای به ثمر نرسید.

 در ادامه اسماعیل احمدی، مدیر کل نهاد کتابخانه‏ های عمومی استان کردستان، پیام علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه ‏های عمومی کشور را قرائت نمود. عمده بحث این سخنرانی گزارش فعالیتهای سال 1394 نهاد در زمینه خواندن به واسطه برنامه‏ های مختلف هم چون مدرسه تابستانی خواندن بود. بنابه گفته ایشان، سال 1394 به عنوان سال خواندن در نظر گرفته شده است. ایشان هم چنین در مورد اقتصاد نشر و نقش شبکه‏ های اجتماعی در اثرگذاری بر خواندن نکاتی را بیان کرد.

 نخستین پنل(محور مبانی نظری و خواندن) به مدیریت دکتر مصطفی قادری

نخستین سخنران کلیدی همایش دکتر اسماعیل یوردشاهیان دکترای فرهنگ و تمدن از ارومیه بود. عمده صحبت ایشان بر مفهوم زبان متمرکز بود. خواندن به عنوان هویت متن، واکاوی متن و نقش زبان در آن، تفکر و اندیشیدن به واسطه زبان، بلوک زبانی، الگوی ذهنی (انگاره‏های ذهنی)، تصویرهای ذهنی، ادراک و شناخت از دیگر محورهای مورد بحث ایشان بود.

 سپس دکتر فقیه ملک مرزبان متخصص ادبیات فارسی از دانشگاه الزهرا، اولین مقاله انتخاب شده برای ارائه شفاهی را با عنوان "احساس خواندن در تعامل با متون جذاب و هنرمندانه" به روشی جذاب و ساده برای مخاطبان ارائه کرد. معرفی نظریه استاک ول، صور خیال و زبان زمینه، عوامل جذب کننده متن، جهان واقعی و جهان متن از جمله سرفصل‏های مطرح شده بود. وی براین نکته تأکید کرد که سبک نگارش و استفاده از شیوه‏های خاص متناسب با مخاطب می‏تواند سبب جلب خواننده به محتوای ارائه شده گردد.

 دومین سخنرانی کلیدی، دکتر رحمت الله فتاحی، متخصص علم اطلاعات ودانش شناسی از دانشگاه فردوسی مشهد بحث ارزشمندی خواندن را مورد توجه قرار داد. خواندن کم کتاب توسط جوانان، وضعیت کنونی خواندن در جامعه ما، نقش جهان بینی‏ های مختلف انسان ها، کتاب و خواندن سایر مواردی بودند که دکتر فتاحی در سخنرانی خود به آن اشاره کرد.

 در رابطه با سخنرانی های پنل نخست، پرسش های فراوانی از سوی مخاطبان و شرکت کنندگان در همایش مطرح شد که با پاسخ گویی سخنرانان کلیدی صورت پذیرفت. همچنین در برخی موارد بین سخنرانان کلیدی نیز گفتگوهای انتقادی و مفیدی رخ داد.

 پنل دوم (محور مبانی نظری و خواندن) با ریاست دکتر حسن غریبی

پنل دوم (محور مبانی نظری و خواندن) با ریاست دکتر حسن غریبی، دکترای روانشناسی تربیتی و استادیار دانشگاه پیام نور سنندج و ارائه سخنرانی کلیدی درباره آموزش هنرهای زبان توسط دکتر علی حسینی خواه، استاد دانشگاه خوارزمی آغاز شد. وی مجموعه مهارت های خواندن، نوشتن، گوش دادن، صحبت کردن و سواد بصری را برای تعریف هنرهای زبان بیان کرد و ضمن مروری بر روشهای سنتی و کلاسیک در آموزش، دیدگاه خود را با تأکید بر آموزش شهودی هنرهای زبان مطرح کرد.

 سپس، مهدی زاهدی، دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه فردوسی مشهد، دومین مقاله را ارائه داد. وی ضمن اشاره به ساختار فیزیکی چشم و قسمتهای مرتبط با خواندن، و نیز حالتهای و حرکات چشم هنگام نگاه کردن به متن، و با نشان دادن فیلمهایی از ابزار مورد استفاده خود به اسم ردیاب چشمی، آن را به عنوان دروازه‏ای برای سنجش حرکات چشم هنگام خواندن متن، معرفی کرد.

 سومین مقاله، با عنوان نرونهای خواندن، خلاصه‏ای از کتابی با همین عنوان بود که توسط دکتر پریوش صفا، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان شد، در این مقاله نیز اجزای چشمی و نرونهایی که در هنگام خواندن متن درگیر می‏شوند برای حضار در سالن تشریح شد. این بحث به نوعی تکمیل کننده مقاله ارائه شده پیشین مهدی زاهدی بود.

 سپس نوبت به برنامه پذیرایی و بازدید از پوسترها رسید. تعداد 25 پوستر به شیوه‏ ای یکدست و در قالبی مشخص از سوی خود دبیرخانه همایش چاپ و نصب شده بود که توجه بازدید کننده را به سمت خود معطوف کرد. همچنین تعداد 4 عدد پوستر از تصاویر، آثار، زندگینامه و مقاله‏ از پوری سلطانی به نام "در ستایش آهسته خوانی" نصب شده بود.

 پنل شماره 3، محور لایه ‏های مدیریتی و خواندن، به ریاست رمضان یوسفی

پنل شماره 3، محور لایه ‏های مدیریتی و خواندن، به ریاست رمضان یوسفی، معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان برگزار شد. وی ضمن ارائه آمارهایی درباره میزان بی سوادی، میانگین سواد و مشکلات و نارسایی هایی در زمینه رفع مسئله کم سوادی و بی سوادی در سطح کشور و استان، از ارائه دهندگان مقاله و سخنرانان دعوت نمود برای یافتن راه حل در زمینه علل کم سوادی و بیسوادی به تبادل نظر بپردازند.

 سخنران کلیدی این پنل جمشید یغموری، معلم پیشکسوت، رئیس دانشسرای سابق تربیت معلم، و معاون سابق اداری و مالی ناحیه 2 آموزش و پرورش سنندج، ضمن بیان خاطرات دوران تحصیلات خود در مقطع لیسانس و نحوه شروع به کار خود در سمت معلمی، بر ضرورت مراکز تربیت معلم برای تربیت مربیان کارآمد در آموزش و پرورش تأکید کرد. پس از پایان سخنان ایشان، چند نفر از حضار که زمانی شاگرد جمشید یغموری و دکتر فتاحی و دکتر پریرخ بودند، ضمن قدردانی از زحمات این معلمان، خاطراتی از دوران دانش آموزی خود بیان نمودند. آنگاه خانم اعظم بیگ لو مقاله پذیرفته شده خود را در این پنل ارائه کرد.  

 در ادامه با خواندن قسمتهایی از مقاله "در ستایش کم خوانی" نوشته پوری سلطانی در سال 1365، و نمایش کلیپی از تصاویر وی، و اجرای موسیقی حزین با تنبور، یاد این استاد اثرگذار که لقب مادر کتابداری نوین ایران را از آن خود نموده است، گرامی داشته شد.

 پنل شماره 4 به مدیریت دکتر شعله ارسطوپور 

پنل شماره 4 با دعوت از دکتر مهری پریرخ، توسط دکتر شعله ارسطوپور آغاز شد. دکتر پریرخ، استاد تمام بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانی کلیدی خود را با عنوان " ارزش خواندن از زبان فیلسوفان کوچک " که حاصل همکاری پژوهشی با خانم بهاره قادری بود، ارائه نمود.

پس از وی، رشید قربانی، مدیر کل سازمان آموزش و پرورش استان کردستان به ایراد سخنرانی پرداخت و بر ضرورت توجه به آموزش خواندن به عنوان ابزاری برای پیشرفت و ترقی تأکید نمود. سپس، نیازهای کاربران نابینا و کم بینای مراجعان به کتابخانه های عمومی و دانشگاهی استان، توسط نابینای کتابدار، عرفان سلیمی، کارشناس ارشد عربی و حافظ کل قرآن، ارائه گردید.

 در ساعت 18 شرکت کنندگان در اولین همایش ملی خواندن رهسپار بازدید از موزه مردم شناسی سنندج به اسم "خانه کرد" شدند.

در روز جمعه، 29 آبان ماه 1394، دومین روز برگزاری همایش، دو پنل صبح به محور نظام آموزش و پرورش و خواندن اختصاص داشت.

 پنل اول با محور نظام آموزش و پرورش و خواندن، به ریاست دکتر جمال سلیمی

در پنل اول به ریاست دکتر جمال سلیمی، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان و دکترای برنامه ‏ریزی، سه مقاله به ترتیب زیر ارائه شد:

 «شیوه نگارش در زندگی‌نامه‌ها: مطالعه تطبیقی کتاب‌های مرجع کودکان و نوجوانان» توسط آزادمهر دانش فاطمیه که به مقایسه سه دایره المعارف کودکان و نوجوانان "فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان"، "دایره‌المعارف پیوسته کودکان بریتانیکا"و "دایره‌المعارف پیوسته علمی کودکان و نوجوانان در زمینه بخش‏های مختلف محتوای زندگینامه‏ پرداخته است. یافته‌ها نشان داد که در مؤلفه‌های مورد ارزیابی (ساختار، نگارش) فرهنگنامه کودکان و نوجوانان رتبه اول را هم به لحاظ فراوانی حضور معیارها و هم به لحاظ کیفیت معیارهای مورد بررسی داشته است. فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و دایره‌المعارف پیوسته کودکان بریتانیکا دارای سطح نگارش ساده و متناسب با گروه سنی مخاطبان هستند. نتایج پژوهش وی نشان داد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در مجموع از وضعیت بهتر و مطلوب‌تری به لحاظ تعداد عناصر اطلاعاتی ساختاری موجود در مدخل‌های مورد مطالعه برخوردار است. ولی پایین‌ترین رتبه را از نظر شمول تعداد معیارهای ساختاری دایره‌المعارف دارد. در نقطه مقابل، دو دایره‌المعارف پیوسته کودکان بریتانیکا و دایره‌المعارف پیوسته علمی کودکان و نوجوانان دارای بالاترین رتبه از نظر شمول تعداد معیارهای کلی ساختاری هستند.

 "بررسی رویکرد محتوایی کتاب‏های درسی دوره دبستان به مقوله‏ های مرتبط با خواندن" عنوان مقاله دوم این پنل بود که از سوی قاسم موحدیان ارائه شد. از جمله یافته ‏ها  و نتایج پژوهش وی بدین شرح بود: " مؤلفین به مقوله ­ها و مفاهیم مرتبط با خواندن در همه کتاب­ها به یک میزان توجه نداشته ­اند. در تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی شش طبقه اصلی شناسایی شد و مقوله ­ها و مفاهیم مرتبط با این طبقات به تفکیک در جدول­هایی همراه با شواهد واقعی از این مقوله ­ها ارایه شدند. طبقه­ های اصلی یافت شده در این کتاب­ها عبارتند از: بازگویی تجربه خواندن، - خواندن در خانواده – کتاب خواندن مشاهیر و دانشمندان – آموزش مرجع، اطلاع یابی و بهره گیری از منابع اطلاعاتی - منابع و متون خواندن - مزیت خواندن - کتابخانه، کتابفروشی و نمایشگاه کتاب. از منظر خواندن، رویکرد غالب کتاب­ها توصیفی و غیراقناعی است. همچنین مقولات مطرح شده از جامعیت لازم برخوردار نبودند و برخی مفاهیم مربوط به خواندن از توجه بسیار کمی برخوردار بودند. خواندن در محیط مجازی و کسب مهارت در خواندن از مقولاتی هستند که در این کتاب­ها مغفول مانده­ اند."

 محمد رحمان پور، دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه اصفهان، مقاله سوم روز جمعه را با عنوان "خواندن به زبان مادری، مسئله یا حق: پیشنهاد برنامه درسی مناسب" ارائه کرد. وی ضمن تعریف زبان مادری و زبان رسمی، دیدگاههای آموزشی و مدیریتی درباره آموزش زبان رسمی و زبان مادری را براساس مدلهای نظری و مدیریتی تشریح نمود. سپس، برنامه درسی برای آموزش زبان مادری در کنار زبان رسمی را ارائه داد. وی نتیجه گرفت " چنانچه زبان مادری در حاشیه زبان رسمی قرار گیرد، به یک مسئله تبدیل می گردد. اما چنانچه خواندن به زبان مادری مورد احترام و اهمیت قرار گیرد و فراگیری آن در نظام تعلیم و تربیت رسمی و یا غیررسمی ترویج یابد، می تواند از حالت چالش خارج و به عنوان یک حق طبیعی اقلیت های دوزبانه تلقی گردد. برنامه درسی پیشنهادی، ضمن اهمیت و ارج نهادن به زبان دوم یا رسمی، تقویت مهارت خواندن به زبان مادری را در اولویت قرار می دهد و دارای اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری، و روش های ارزشیابی خاصی برای دستیابی به رسالت مذکور می باشد."

 پنل دوم با محور نظام آموزش و پرورش و خواندن، به ریاست دکتر کیوان بلندهمتان

پنل شماره دو صبح جمعه با محور نظام آموزش و پرورش و خواندن، به ریاست دکتر کیوان بلندهمتان، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان برگزار گردید. در این پنل سه مقاله به شرح زیر ارائه شد:

 دکتر سودابه نوذری، عضو هیأت علمی  سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مقاله "جایگاه خواندن در متون کتابداری" را ارائه کرد. وی گفت خواندن و مفاهیم مرتبط با آن به ندرت موضوع پژوهش قرار گرفته است و تنها 4 درصد از کل نوشتارها در حوزه کتابداری و اطلاع­رسانی (کتاب، مقاله، پایان­ نامه، مطالب وبلاگ­ها و جز آن) مرتبط با این حوزه است. با وجود اینکه منبع مقوله­بندی بیشتر پژوهش­ها لیزا بوده است، در بخش قابل توجهی از پژوهش هایی که به مقوله­ بندی نوشتارهای کتابداری و اطلاع رسانی دست زده­ اند، خواندن و مفاهیم مرتبط در عنوان مقوله ها وجود ندارد. جای تحلیل مناسب در نتایج پژوهش­ های جامعه مورد بررسی در این پژوهش بسیار خالی است.

 مریم عفتی کلاته، دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم وتربیت، مقاله خود را با عنوان "بررسی تأثیر برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان در تقویت و رشد مهارت خواندن دانش آموزان پایۀ سوم ابتدایی شهرستان بجنورد" یافته ‏های پژوهش وی نشان داد که اجراى برنامۀ فلسفه برای کودکان بر رشد مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان کلاس سوم دبستان تأثیر مثبت داشته است. همچنین در میزان تأثیرآموزش فلسفه به کودکان بر افزایش مهارت‌های زبانی در دو جنس (دختر و پسر) تفاوت آماری معناداری وجود ندارد. وی توصیه کرد که علاوه برنظام آموزش و پرورش که وظیفۀ اصلی آموزش زبان و توسعۀ سوادآموزی و مهارت خواندن را بر عهده دارد، سایر نهادها و سازمان‏هایی که به نوعی با خواندن مرتبط‏ اند (مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه‏ های عمومی و غیره) می ‏توانند از برنامۀ آموزشی (فلسفه برای کودکان) بهره گیرند.

 سخنران بعدی سمیه نعمتی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی بود که به "بررسی رابطه مهارتهای خواندن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر سنندج" پرداخته بود. نتایج تحلیل آماری در پژوهش وی حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی‌دار بین دو مؤلفه مهارت خواندن و پیشرفت تحصیلی بود(67/0r=، 01/0p<).همچنین، 38/0 از واریانس موفقیت تحصیلی، توسط مؤلفه‌های خواندن قابل تبیین گزارش شد. تفاوت معنی ‌داری بین میانگین دختران و پسران یافت شد،  اما این تفاوت در بین پایه ‌های تحصیلی و دانش آموزان دو ناحیه معنی ‌دار نبود.

یافته ‏های این پژوهش بیانگر اهمیت توجه جدی، برنامه‏ ریزی و اجرای هدفمند ایجاد و توسعه مهارت خواندن بود و نشان داد که هر چه دانش‌ آموزان از مهارت‌های بالای خواندن برخوردار باشند، تسلط بیشتری بر یادگیری در دیگر دروس از خود نشان خواهند داد.

 در پایان پنل دوم صبح جمعه و اجرای موسیقی محلی ده دقیقه ای، مهمانان برای بازدید یک ساعته از پارک جنگلی آبیدر رهسپار شدند.

 پنل سوم با محور خواندن و محیط الکترونیکی و مجازی به ریاست دکتر رحمت الله فتاحی

در بعد از ظهر جمعه، 29 آبانماه، اولین همایش ملی خواندن با یک پنل و مراسم اختتامیه پیگیری شد. محور آخرین پنل همایش خواندن و محیط الکترونیکی و مجازی بود که به ریاست دکتر رحمت الله فتاحی، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این پنل سه مقاله به شرح زیر ارائه گردید:

 10 اثر برجسته ادبی داخلی و خارجی از سوی دکتر شعله ارسطوپور، معاون پژوهشی مرکز منطقه‏ای ارائه شد. وی با بررسی اطلاعات موجود درباره دن‏کیشوت، زندگی و عقاید تریسترام شندی، دیوید کاپرفیلد، رابینسون کروزو، و بلندیهای بادگیر در سطح جهانی و 5 اثر ایرانی درخت انجیر معابد، کلیدر، بوف کور، شوهر آهو خانم، و شازده احتجاب را در سه محیط گودریدز، شبکه کتابخوانان حرفه‏ای ایران و ویکی‌پدیا را جستجو نموده و با هم مقایسه کرده بود. یافته ‏های این پژوهش نشان داد که در هرسه محیط، سیاهه وارسی تدوین شده ناظر بر حداقل اطلاعات لازم جهت ایجاد آشنایی و تشویق به خواندن برای هریک از این آثار است. همچنین، به صورت کلی اطلاعات بیشتری در خصوص آثار ادبی خارجی در اختیار فرد جستجو کننده قرار می‏گیرد. این در حالی است که حتی در مورد برخی از کتابهای خارجی همچون دیویدکاپرفیلد، برخی ابزارها همچون شبکه کتابخوانان حرفه‏ ای ایران به مراتب اطلاعات کامل‏تری نسبت به برخی از کتاب‏های فارسی زبان ارائه می ‏کند. به طور کلی یافته ‏های این پژوهش نشان ‏دهنده ضعف در تولید محتوای کمک ‏کننده به تصمیم ‏گیری در خصوص آغاز به خواندن یک اثر فارسی در سطح شبکه‏ ها و ابزارهای اجتماعی است. این در حالی است که هم‏ اکنون طیف وسیعی از فارسی‎زبانان از این شبکه‏ ها و ابزارها استفاده می‏کنند.

 سخنران دوم آخرین پنل همایش ملی خواندن دلنشین دانایی مقدم، دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی بود که مقاله خود را با عنوان «پژوهشی در نرم­ افزارهای کتابخوان مبتنی بر سیستم عامل اندروید از نظر کاربردپذیری: یک ارزیابی مکاشفه­ ای» ارائه نمود. وی که هدفش مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف پرطرفدارترین کتاب­خوان ­های موبایلی فارسی قابل نصب بر سیستم عامل اندروید از نظر طراحی رابط کاربری و نیز کاربردپذیری بود، 4 نرم ­افزار اندرویدی کتاب­خوان پر استفاده در ایران را توسط 4 نفر ارزیاب آموزش­ دیده مستقل از هم براساس اصول ده­گانه نیلسن و با استفاده از چک­ لیست اصلاح شده ارزیابی کرده بود.

 یافته ‏های وی در مجموع، بیانگر بیشترین میزان رعایت اصول نیلسن در زمینه شاخص ­های «همسانی و استانداردها» و «کمک به کاربران در شناسایی خطا» و کمترین میزان رعایت این اصول به شاخص­ های «استفاده از راهنما» و «کنترل و آزادی کاربر» بود. نرم ­افزار­های فیدیبو و طاقچه، بالاترین امتیاز و نر م­افزار جِی­بوک پایین ­ترین امتیاز را در این ارزیابی به دست آوردند. وی نتیجه گرفت که نرم­ افزارهای کتابخوان فارسی در زمینه شخصی ­سازی، کنترل کاربر روی نرم­افزار، راهنمایی و شفافیت وضعیت حق مؤلف نیاز به بهبود دارند و این مؤلفه­ ها ممکن است در اقبال به این کتابخوان­ ها و میزان استفاده از آنها تأثیرگذار باشد.

 "مقایسه مزایا و معایب مطالعه در محیط ‏های چاپی و دیجیتالی از منظر اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز" آخرین ارائه شفاهی بود که توسط دکتر حسن مقدس زاده، عضو هیئت علمی مرکز منطقه ‏ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ارائه شد. یافته ‏های حاصل از این مطالعه پیمایشی که با نمونه 248 نفر اجرا شده بود عبارت بودند از: اعضای هیئت علمی برای انجام کارهای پژوهشی و علمی خود بیشتر از منابع دیجیتالی و برای انتشار آثار علمی بیشتر از منابع چاپی استفاده می‏کنند. یکی از بهترین مزایای منابع دیجیتالی در مقایسه با منابع چاپی از نظر آن‏ها، امکان خواندن مطالب به صورت انتخابی و همچنین امکان خواندن غیر خطی مطالب در منابع دیجیتالی دانسته ‏اند. اعضای هیئت علمی ‏از هر دو نوع منابع چاپی و دیجیتالی برای مقاصد مختلفی استفاده کرده و هر دوی این منابع در جای خود از اهمیت ویژه‏ ای برای آن‏ها برخوردارند. از این رو باید کتابخانه‏ های دانشگاهی با تأمین منابع اطلاعاتی به هر دو شکل و دسترس پذیر کردن آن‏ها بتوانند نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی را فراهم نمایند. از سوی دیگر با برگزاری کارگاه ‏های آموزشی مختلف سعی در افزایش توانمندی‏های اعضای هیئت علمی  در ارزیابی و استفاده از این منابع نمایند.

 مراسم اختتامیه اولین همایش ملی خواندن

مراسم اختتامیه اولین همایش ملی خواندن در ساعت 5 عصر جمعه 29 آبانماه 94 برگزار شد. در این مراسم دبیر اجرایی همایش، دکتر سید مهدی حسینی، دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی و استادیار دانشگاه کردستان، بر لزوم فراهم نمودن زیست بوم خواندن مناسب در جامعه تأکید کرد.

 وی با استفاده از تشریح و بیان مبانی نظری و اصول نظریه ارتباط گرایی بیان کرد زیست بوم خواندن در تمامی سطوح اجتماعی و در سازمانهای آموزشی و اداری باید تغییر یابد تا هر فرد با هر پست و مقامی در جامعه ضرورت خواندن متون اطلاعاتی را درک نموده و خود به خود به خواندن روی آورد.

 همچنین، بر این نکته تاکید کرد همایش ملی خواندن، تازه متولد شده است و برای خود در یک شبکه از روابط علمی و اداری با افراد پژوهشگر، مخاطبان و سازمانها زندگی خواهد نمود و زیست بوم خود را مرتب بازسازی خواهد کرد، بر آن تأثیر خواهد گذاشت و از گره‏های موجود در شبکه ارتباطی تأثیر خواهد گرفت.

 در پایان از تمامی سازمانهای حامی همایش، اعضای کمیته علمی، اعضای کمیته اجرایی، کتابداران دانشگاه کردستان، کتابخوانان برتر (اعم از هیئت علمی، کارمند، و دانشجو) تقدیر شد.

 
پورتال اخبار
آمار بازدید خبر
کاربران آنلاین 662
امروز 10122
دیروز 16879
ماه جاری 57662
سال جاری 2438846
از ابتدا 3918576
صفحه جاری 713