دسترسی سریع

گروه مهندسی معدن


گروه مهندسی معدن دانشگاه کردستان فعالیت خود را به طور رسمی از سال 77 با پذیرش دانشجوی کاردانی رشته استخراج معدن شروع کرد. همچنین از سال 82 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی گرایش مهندسی اکتشاف معدن نموده است. در ادامه، از سال 94 مقطع کارشناسی ارشد با جذب دانشجو در گرایش مهندسی اکتشاف معدن در این بخش دایر شده است.

این گروه هم اکنون گروه معدن دانشگاه کردستان دارای حدود 192 نفر دانشجو در ورودی های مختلف کارشناسی معدن و 20 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد است. از برنامه های کوتاه مدت این گروه می توان به ارائه بسته استخراج در مقطع کارشناسی، راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد مکانیک سنگ و تاسیس مقطع دکتری اکتشاف معدن اشاره کرد.
معرفی

مجموعه مهندسی معدن به دلیل ارتباط توام با طبیعت و بهره گیری از علوم مختلف، از رشته های کاربردی و جذاب در مجموعه رشته های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می‌تواند آن را انتخاب کند. پیشرفت سریع صنعت و نیازهای روز افزون آن‌ها به انجام طرح‌های مختلف معدنی و دستیابی به مواد معدنی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می‌نماید تا با یک برنامه‌ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در جامعه، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود.

اهمیت و ضرورت

اهمیت مواد معدنی و معدن قدمتی هزار ساله دارد ،اما برخلاف گذشته که افرادی با بیل و کلنگ به سراغ معادن می رفتند، امروزه به دلیل اهمیت بالای این موضوع، باید کارشناسان این امر را زیر نظر داشته باشند، به همین منظور هدف از ارائه و شکل گیری این رشته تربیت نیروی انسانی و یا متخصصانی است که بتوانند به ارزیابی و اکتشاف ذخایر معدنی ،ارزیابی سیستم های نگهداری و روش های استخراج بهینه بپردازند.

رشته مهندسی معدن به چهار گرایش اکتشاف معدن،  استخراج معدن، فرآوری مواد معدنی و مکانیک سنگ تقسیم می گردد. در گرایش اکتشاف بعد از آنکه مواد معدنی کشف شد، نوع و شکل آن مواد را مشخص کرده و به ارزیابی آن می پردازند. در گرایش استخراج نیز به اداره و بهره برداری از معادن می­پردازند و قسمت های مختلف معادن، حفاری، نگهداری و… را اداره می کنند. گرایش تخصصی فرآوری مواد معدنی در رابطه با استحصال کانسنگ و ماده معدنی بحث میکند و گرایش مکانیک سنگ نیز بر اساس پایداری ترانشه ها و فضاهای حاصل از حفاری استوار است. بر همین اساس است که قلمرو فعالیت یک متخصص معدن بسیار وسیع است.

قابلیت‌ها و مهارت‌های فارغ‌التحصیلان
  • بهره‌گیری از اطلاعات زمین‌شناسی (نقشه‌ها، مقاطع)
  • تعیین مناسب‌ترین روش اکتشافی با استفاده از اطلاعات فنی و علمی مربوط به ناحیه مورد اکتشاف
  • طرح شبکه بهینه اکتشاف مقدماتی (ژئوفیزیک، ژئوشیمی و حفاری)
  • انتخاب مناسب‌ترین آنومالی‌ها با توجه اهمیت آن‌ها و عوامل اقتصادی
  • طراحی شبکه اکتشاف تفصیلی آنومالی‌های انتخاب‌شده و شرکت در اجرای عملیات مختلف اکتشافی
  • محاسبه پارامترهای مبنا، عیار، ذخیره کانسار و ارزیابی اقتصادی آن
  • بهره‌گیری از اطلاعات بدست آمده در خلال عملیات استخراجی در جهت مشخص کردن بیشتر پارامترهای مبنا، عیار و ذخیره کانسار
موقعیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان

 در حال‌ حاضر کشور ما در بخش‌ معدن‌ بطور متوسط‌ دارای‌ رشد 5/6 درصدی‌ هستیم‌ که‌ باید در این‌ زمینه‌ به‌ رشد 15 درصدی‌ برسیم‌ و برای‌ رسیدن‌ به‌ این‌ رشد به‌ کارشناسان‌ تکنولوژی‌آفرین‌ بخصوص‌ در زمینه‌ های مختلف استحصال مواد معدنی‌ نیاز مبرم‌ می باشد‌. چرا که‌ راه‌ یافتن‌ به‌ بازارهای‌ جهانی‌ تنها از طریق‌ کنترل‌ کیفیت‌ و استاندارد کردن‌ محصولات‌ معدنی‌ مقدور خواهد بود. امروزه‌ ما نیازمند فارغ‌التحصیلان‌ علاقه‌مند و خلاق‌ مهندسی‌ معدن‌ هستیم‌ تا بتوانیم‌ بدون‌ وابستگی‌ به‌ کارشناسان‌ خارجی،‌ شاهد رونق‌ و افزایش‌ صادرات‌ این‌ بخش‌ باشیم‌. فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ علاوه‌ بر وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت می‌توانند در وزارت‌ نفت‌ در زمینه‌ حفاری‌، وزارت‌ نیرو در زمینه‌ آب‌های‌ زیرزمینی و سد سازی‌، کارگاه‌های‌ وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ برای‌ حفاری‌ راه‌ها و تونل‌ها، شرکت‌ مترو و سازمان‌ انرژی‌ اتمی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند.

فارغ‌التحصیلان رشته معدن میتوانند در ارگان‌های زیر به کار گرفته شوند:
  • سازمان زمین‌شناسی و سازمان‌های صنایع و معادن استان‌ها
  • سازمان انرژی اتمی
  • وزارت نفت
  • شرکت‌های معدنی
  • شرکت‌های تونل‌سازی، سدسازی و راهسازی
اشخاص
محمد رضایی
محمد رضایی سرپرست گروه مهندسی معدن
گروه معدن استادیار
m.rezaei [at] uok.ac.ir
دپارتمان مهندسی معدن - اتاق 209 داخلی 3370
جلال کرمی
جلال کرمی کارشناس گروه مهندسی معدن و مسئول آزمایشگاه‌ها
j.karami@uok.ac.ir داخلی 3394
دپارتمان مهندسی معدن اتاق 226