دسترسی سریع

گروه زراعت و اصلاح نباتات

 
گروه زراعت و اصلاح نباتات در سال 1375 با هدف آموزش دانشجویانی که بتوانند به عنوان کارشناس در مناطق مختلف تولید گیاهان زراعی، فعالیت نمایند تشکیل گردید. این گروه ابتدا با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی شروع به کار نمود. در سال 1383 به تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته زراعت پرداخت و در سال 1386، موفق به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد زراعت گردید.
در سال 1387 گروه زراعت و اصلاح نباتات در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی در بعد تحصیلات تکمیلی، توسعه بیشتری یافت و به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد این رشته پرداخت. در سال 1388 جذب دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته متوقف گردید و به جای آنها رشته کارشناسی پیوسته زراعت و اصلاح نباتات با گرایش اصلاح نباتات دایر گردید. در سال 1391 نیز گروه، موفق به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد اگرواکولوژی گردید.
 پس از توسعه رشته‌های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد، گروه زراعت و اصلاح نباتات در سال 1391 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری رشته زراعت نمود. هم‌چنین بعد از جذب دانشجویان کارشناسی بیوتکنولوژی کشاورزی در سال 1394، گروه موفق به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری بیوتکنولوژی کشاورزی در سال 1395 گردید.
رشته‌ها
زراعت
اهمیت و جایگاه رشته زراعت به عنوان پایه و اساس رشته‌های مختلف کشاورزی کاملا محرز می‌باشد. هدف از ایجاد این رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، تربیت افرادی است که بتوانند به عنوان متخصص در زمینه‌های مختلف تولیدی، برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای و مطالعاتی و به عنوان مجری امور تحقیقات کشاورزی و یا به عنوان مدیر و مجری واحدهای تولیدی دولتی و خصوصی بخش کشاورزی، منشا خدمت باشند. با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق و با استفاده از دانش متخصصین رشته زراعت، می‌توان به میزان هر چه بیشتر از زمین‌های کشور برای افزایش عملکرد در اراضی آبی و دیم و ارتقا کیفیت محصولات زراعی بهره‌برداری کرد.

اصلاح نباتات
به منظور نیل به خودکفائی در تولید مواد غذایی و صنعتی لازم است متخصصینی تربیت شوند که بتوانند با استفاده از دانش و تجربیات خود، تولید اقتصادی گیاهان زراعی را به طور علمی امکان‌پذیر سازند و از امکانات موجود در کشور جهت به‌نژادی محصولات زراعی حداکثر استفاده را نموده، در امور تحقیقات و آموزش و برنامه‌ریزی کشاورزی نیز خدمت نمایند. اصلاح نباتات یکی از گرایش‌های مهم و اساسی در مجموعه مهندسی کشاورزی به شمار می‌آید. بررسی تنوع ژنتیکی از طریق نشانگرهای مولکولی، بهبود صفات کیفی محصولات جهت جلوگیری از تبعاتی نظیر گرسنگی پنهان، انجام برنامه‌های تلاقی و مطالعات مولکولی و سیتوژنتیکی هیبریدهای درون و بین گونه‌ای، افزایش مقاومت به تنش‌های زیستی و غیر زیستی، برخی از مهمترین اهداف اصلاح گیاهان به شمار می‌روند.

اگرواکولوژی
در عصر امروز، اگرواکولوژی از نظر علمی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و یکی از اولویت‌های رشته‌های کشاورزی محسوب می‌شود. آشکار شدن پیامدهای منفی ناشی از سیستم‌های متداول از جمله تغییر اقلیم، آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش مقاومت آفات و افت کیفیت محصولات، ضرورت تاسیس این رشته را اجتناب ناپذیر کرده است. هدف از تربیت دانشجویان کارشناسی ارشد اگرواکولوژی، کسب توانایی‌های لازم جهت آنالیز اکوسیستم‌های زراعی و به کارگیری فناوری‌های بوم سازگار در ابعاد منطقه‌ای و ملی می‌باشد. متخصصین این بخش با یادگیری راهکارهای تخصصی و رویکرد به سیستم‌های کشاورزی اکولوژیک می‌توانند در زمینه حفظ پایداری تولید گیاهان زراعی و تامین سلامت جامعه، کشت ارگانیک و تولید محصولات استاندارد، رویکرد به بوم نظام‌های کم نهاده و سازگار با طبیعت جهت تولید گیاهان دارویی، مثمر ثمر بوده و در سیاست گذاریهای کلان و بلند مدت، جوابگوی نیازهای مبرم جامعه باشند.

بیوتکنولوژی کشاورزی
بسط وگسترش زیست فناوری در کشاورزی که مرتبط با تکنولوژی‌های جدید و مدرن می‌یاشد، برای تامین نیازهای جامعه بشری از اولویت بسیار بالایی برخوردار است. بیوتکنولوژی حاوی مجموعه ای از علوم و تکنولوژیهای مختلف است که شامل کشت بافت، ژنتیک مولکولی، میکروبیولوژی، بیوشیمی و مهندسی ژنتیک است. هدف از تاسیس رشته بیوتکنولوژی کشاورزی در مقاطع مختلف، تربیت کارشناسان و متخصصان متعهدی است که با یادگیری و به کارگیری علوم و تکنیک‌های جدید لازم بتوانند در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه روش‌های درون شیشه‌ای تولید و تکثیر بذر و نهال گیاهان، تولیدگیاهان تراریخت، تولید واکسن‌های خوراکی درگیاهان، شناسایی و دست ورزی ژن‌های مفید موجودات، تولید پروتئین‌های دارویی و نوترکیب، به بهبود وضعیت کشاورزی و افزایش کارایی آن‌ها بپردازند. همچنین تعلیم و تربیت نیروی کارشناس متخصص مورد نیاز مراکزتولیدی، خدماتی و تحقیقاتی کشاورزی از اهداف عمده برگزاری این دوره‌ها میباشد.
مزارع تحقیقاتی

مزرعه تحقیقاتی دهگلان

مزرعه آموزشی تحقیقاتی دهگلان به مساحت 50 هکتار در فاصله 35 کیلومتری شهرستان سنندج و در مجاورت شهرستان دهگلان قرار گرفته است. این مزرعه  تحت پوشش سیستم آبیاری بوده و طرح‌هایی برای ترمیم و تقویت سیستم آبیاری در دست اجرا است. بخشی از این مزرعه به انجام طرح­‌های تحقیقاتی دانشجویان کارشناسی ارشد اختصاص یافته است.

مزرعه تحقیقاتی دوشان

مزرعه تحقیقاتی دوشان به مساحت 10 هکتار در فاصله 4 کیلومتری دانشگاه کردستان و در مجاورت روستای دوشان واقع شده است. بخشی از زمین‌های این مزرعه برای انجام عملیات کشاورزی دانشجویان، اجرای طرح‌های تحقیقاتی و همچنین تولید محصولات عمده منطقه مثل گندم، یونجه و ذرت علوفه‌ای مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مزرعه بیجار

 این مزرعه حدود 200 هکتار زمین دیم را شامل می­‌شود که به طور عمده به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.

زمین‌های زراعی
ردیف زمین زراعی مساحت آدرس
1 دوشان 12 هکتار روستای دوشان، 3 کیلومتری سنندج
2 سراب 60 هکتار روستای سراب، مسیر سنندج دهگلان، 40 کیلومتری سنندج
3 بیجار 120 هکتار 3 کیلومتری جاده بیجار سنندج
چشم‌انداز آینده
در بعد آموزشی، توسعه رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلات تکمیلی سرلوحه برنامه‌های این گروه می‌باشد. امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد مقطع دکتری در گرایش­‌های مختلف زراعت (فیزیولوژی گیاهان زراعی، اکولوژی گیاهان زراعی و علف‌های هرز)، اصلاح نباتات (ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک و گرایش ژنتیک بیومتری) و بیوتکنولوژی باشیم.
در بعد پژوهشی، هدفمند کردن تحقیقات و نیز پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی برای رفع مشکلات کشاورزی منطقه و کشور برنامه اصلی این گروه می‌باشد. و در این برنامه توسعه همکاری‌های علمی با استانداری، سازمان تحقیقات کشاورزی استان و دیگر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور مد نظر است.